Jos työnantajat eivät olisi niin nirsoja työllistämään, voisi moni pidempäänkin työttömänä ollut saada työpaikan!
Kansantalous paranisi, ja Aki Kangasharjukin olisi tyytyväisempi.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä työantajat on erityisen nirsoja varsinkin asiantuntija töissä; valittavat pulaa mutta eivät itse voi/halua kouluttaa. Oikeasti tilanne taitaa olla se että valitetaan pulaa ja koetetaan houkutella joku työpaikan vaihtaja joka on tehnyt just niitä juttuja joita haluttaisiin ... tästä on sanonut mm. tietolalan työntekijäjärjestö että ollaan kalastelamassa muilta kun ei itse viitsitä kouluttaa
Työpaikka ei ole koulu. Koulut käydään kouluissa, sitten mennään töihin.
Lukemattomat ovat ne ns. 8:n tasoiset työnhakijat, jotka ovat niin koulussa kuin työmarkkinoillakin eräällä tavalla väliinputoajia, joita ei huomata varsinkaan silloin, kun johonkin työpaikkaan tulee kymmeniä, ellei jopa satoja työhakemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä työantajat on erityisen nirsoja varsinkin asiantuntija töissä; valittavat pulaa mutta eivät itse voi/halua kouluttaa. Oikeasti tilanne taitaa olla se että valitetaan pulaa ja koetetaan houkutella joku työpaikan vaihtaja joka on tehnyt just niitä juttuja joita haluttaisiin ... tästä on sanonut mm. tietolalan työntekijäjärjestö että ollaan kalastelamassa muilta kun ei itse viitsitä kouluttaa
Ei työantajien ole tarkoitus maksaa jonkun amk opintoja tms. Tiedän yhden firman joka on palkannut koodareita jotka on olleet tosi kokeneita mutta eivät ole tehneet juurikaan juuri niillä välineillä mitä ko firma käyttää => firmassa on siis mentoreita jotka opastaa ja sinne on jokunen päässyt opettelemaan, heiltä ei siis heti odoteta samaa koodaustehoa kuin niiltä jotka on tehneet niillä välineillä pitkään hommia
Vierailija kirjoitti:
Niin mutta työnantajayrityksen voitot (/arvonnousu) pieninisi, ja se on ainoa mikä yritystä tai työnantajien etujärjestöä kiinnostaa. Suomen edusta huolehtiminen on hölynpölyä.
Mietitäänpä taas ihan järjellä ja väännetään rautalangasta mikroesimerkin kautta:
Minulla on yritys ja siinä on yksi työpaikka avoimena. Suomessa on 100 työtöntä. Minun on valittava, palkkaanko työhön Jukan, jonka edellinen projekti päättyi äskettäin vai Pekan, joka on ollut kolme vuotta työttömänä. Jos palkkaan Jukan, Suomeen jää 99 työtöntä. Jos palkkaan Pekan, Suomeen jää 99 työtöntä.
Millä tavalla nimenomaan Pekan palkkaaminen olisi ollut enemmän Suomen edusta huolehtimista kuin Jukan palkkaaminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei työantajien ole tarkoitus maksaa jonkun amk opintoja tms. Tiedän yhden firman joka on palkannut koodareita jotka on olleet tosi kokeneita mutta eivät ole tehneet juurikaan juuri niillä välineillä mitä ko firma käyttää => firmassa on siis mentoreita jotka opastaa ja sinne on jokunen päässyt opettelemaan, heiltä ei siis heti odoteta samaa koodaustehoa kuin niiltä jotka on tehneet niillä välineillä pitkään hommia
Jos käyttää jotain hyvin vanhaa tai harvinaista asiaa, niin toki silloin itse pitää varmasti kouluttaakin. Kaikki muu kuuluu kyllä työnhakijan vastuuseen.
Työnantaja ei työllistä sillä perusteella että jollain olisi tarvetta työpaikalle.
Työnantajalle pitää olla tarve työntekijälle, ja sellainen tekijä jonka panoksesta kannattaa maksaa. Ottaen huomioon kaikki riskit ja sivukulut.
Luuletko että palkkaa voi maksaa vain sillä perusteella että se olisi työnhakijasta kivaa?
Kaikista ei ole kaikkiin töihin joten osa tulee aina olemaan työttömänä eli näin se nyt vaan menee. Pois siis turha syyllistäminen.
Vierailija kirjoitti:
Luuletko että palkkaa voi maksaa vain sillä perusteella että se olisi työnhakijasta kivaa?
Jollei maksa, niin työnhakija ei ota sitä työpaikkaa. Että silleen.
Yrittäjän ja työnantajan tehtävä ei ole huolehtia Suomen työttömyysluvuista ja työttömien viihtyvyydestä. Hänellä on yritys, jonka tulisi olla taloudellisesti tuottava. Eli sen työntekijän pitäisi tuottaa jotain hyvää sille yritykselle ja työnantajalle työpanoksellaan. Pelkkä paikalle ilmaantuminen ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Pitkäaikainen kotonaolo on haitallista työkyvylle. Paluu aamuherätyksiin ja 8h päiviin on vaikea. Monesta ei ole enää palaamaan.
Mistä sinä tiedät mihin aikaan muut heräävät? Olen työtön, joka herää yleensä klo 5.30-6.00
Vierailija kirjoitti:
Nirsoja? Asun pienessä kaupungissa ja täällä saa koska tahansa osa-aikatyötä 20 h/vko ja jos kykenee raskaampiin töihin, niin vakihomma täysillä tunneilla on sekin mahdollinen. Porukkaa soitellaan töihin perhevapailta ja melkein kuka vain kelpaa.
Vain työttömillä on vahva usko siihen, että töitä ei ole eikä palkkaa makseta, koska heillä itsellään on liian hyvät etuudet.
Asun isossa kaupungissa, jossa moni työnantaja ei edes vastaa työhakemuksiin. Ja ne joista on tullut vastaus, niin hakijoita on ollut 50-100 paikka kohden. Kyllä siinä työnantajalla on runsaasti varaa nirsoilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sillä työttömällä joku syy olla kouluttautumatta tai ylläpitämästä ammattitaitoa työttömyyden aikana? Jos ei osaamista ole, ei kukaan siitä voi maksaakaan.
Voi olla monia käytännön ongelmia. Tekemällä ylläpitää taitojaan, ja jos tarvittavat välineet ovat isoja ja kalliita, ei niitä korvauksilla kotiin osteta.
Ilmaisia verkkokursseja (ainakin IT) on tarjolla, perus tietokone ei maksa ihmeitä. Tietenkin jos kyse on vaikka CNC-koneistuksesta, niin siihen taitaa olla hieman vaikeampi kouluttautua omin voimin?
Vierailija kirjoitti:
Nirsoja? Asun pienessä kaupungissa ja täällä saa koska tahansa osa-aikatyötä 20 h/vko ja jos kykenee raskaampiin töihin, niin vakihomma täysillä tunneilla on sekin mahdollinen. Porukkaa soitellaan töihin perhevapailta ja melkein kuka vain kelpaa.
Vain työttömillä on vahva usko siihen, että töitä ei ole eikä palkkaa makseta, koska heillä itsellään on liian hyvät etuudet.
Mikä on palkka tästä 20h/viikko työstä? Ja mikä työ se on, onko vakinainen vai joku palkkatukityö?
Pitkäaikaistyöttömän työllistäminen avoimille työmarkkinoille on harvinaista.
Pitäisi kehittää joku tukimalli, jonka avulla työnantajat uskaltaisivat työllistää paremmin pitempään työttömänä olleita. Heille ei ole nykyisellään kysyntää.
Auttaisiko esimerkiksi se, että työnantajamaksuja ei perittäisi ensimmäisen 3 kk ajalta, valtio maksaisi ne? Yritys maksaisi "vain" palkan.
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja ei työllistä sillä perusteella että jollain olisi tarvetta työpaikalle.
Työnantajalle pitää olla tarve työntekijälle, ja sellainen tekijä jonka panoksesta kannattaa maksaa. Ottaen huomioon kaikki riskit ja sivukulut.
Työnantajat koettaa koko ajan enemmän minimoida riskejä ja vähentää kuluja. Ennen vanhaan ei ollut niin kovaa kilpailua ja tehostamista kuin tänä päivänä, asiat muuttuivat hitaammin jne ...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sillä työttömällä joku syy olla kouluttautumatta tai ylläpitämästä ammattitaitoa työttömyyden aikana? Jos ei osaamista ole, ei kukaan siitä voi maksaakaan.
Voi olla monia käytännön ongelmia. Tekemällä ylläpitää taitojaan, ja jos tarvittavat välineet ovat isoja ja kalliita, ei niitä korvauksilla kotiin osteta.
Ilmaisia verkkokursseja (ainakin IT) on tarjolla, perus tietokone ei maksa ihmeitä. Tietenkin jos kyse on vaikka CNC-koneistuksesta, niin siihen taitaa olla hieman vaikeampi kouluttautua omin voimin?
Juuri tämän takia tarvitaan rekrykoulutuksia, myös IT-alalle; ne Microsoft ym sertifikaatit eivät ole ilmaisia, materiaalit ja sertti testit maksaa aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen IT-alalla ja kyllä meille on tullut avoinna oleviin tehtäviin vähintäänkin jonkin verran hakemuksia, suurin osa on ollut niitä jotka on itse opiskelleet verkossa kursseja ja tehneet jotakin IT-alalla joskus aikoinaan mutta harvemmin hakijoissa on niitä joilla on monta vuotta kokemusta juuri niistä jutuista joihin haemme.
Pitäisi olla (kärjistetysti) miljoonan vuoden työkokemus, olla extrovertti ja hallita kymmentä kieltä, mutta ikää saisi olla vain 20+ ja ulkonäkö pitäisi olla Miss tai Mister Universumin luokkaa.