Jos työnantajat eivät olisi niin nirsoja työllistämään, voisi moni pidempäänkin työttömänä ollut saada työpaikan!
Kansantalous paranisi, ja Aki Kangasharjukin olisi tyytyväisempi.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sillä työttömällä joku syy olla kouluttautumatta tai ylläpitämästä ammattitaitoa työttömyyden aikana? Jos ei osaamista ole, ei kukaan siitä voi maksaakaan.
Voi olla monia käytännön ongelmia. Tekemällä ylläpitää taitojaan, ja jos tarvittavat välineet ovat isoja ja kalliita, ei niitä korvauksilla kotiin osteta.
Ilmaisia verkkokursseja (ainakin IT) on tarjolla, perus tietokone ei maksa ihmeitä. Tietenkin jos kyse on vaikka CNC-koneistuksesta, niin siihen taitaa olla hieman vaikeampi kouluttautua omin voimin?
Juuri tämän takia tarvitaan rekrykoulutuksia, myös IT-alalle; ne Microsoft ym sertifikaatit eivät ole ilmaisia, materiaalit ja sertti testit maksaa aika paljon.
No, ei noita sertejä ole kuin alansa todellisilla osaajilla. Sitä yhtä osaajaa kohti on vähintään 5-10 tavallista duunaria, ja niihin hommiin riittääkin jo perusosaaminen ja kiinnostus aiheeseen. Itsekin olen ollut IT-alalla jo yli 20 vuotta, eikä minulla ole yhtäkään sertifikaattia. Ja en siis todellaaan väitä olevani joku himoittu ja kilpailtu osaaja. Enemmän tuota aiemmin mainittua duunari-osastoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkäaikainen kotonaolo on haitallista työkyvylle. Paluu aamuherätyksiin ja 8h päiviin on vaikea. Monesta ei ole enää palaamaan.
Noin tyhmiäkö osa työssäkäyvistä on?
Sekä työssäkäyvissä että työttömissä on aamu- ja iltaihmisiä. Moni työssäkäyvä itkee aikaisia aamuherätyksiä ja vapaapäivinään nukkuu ties kuinka pitkään. Itse työttömänä herään kuudelta ja vuorotyössä suosikkivuoroni on aamuvuoro.
Ohis, mutta ehkäpä ko. henkilö vastasi sille, joka sanoi ettei jaksasi kyllä herätä töihin noilla korvauksilla. Kukaan ei oikeasti ajattele kaikkia samanlaisina, vaan yksilöitähän me kaikki ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos eivät olisi nirsoja niin aavoimia työpaikkoja ei juurikaan olisi. Kyllä se syy on työnantajien nirsoudessa eikä työttömissä vaikka moni yrittää sitä työttömien syyksi laittaa. Nimenomaan se on ongelma kun ei kuka tahansa kelpaa. Edes koulutus ei riitä vaan pitää olla myös työkokemusta alalta ja sitä on vaikea saada jos ei alalle palkata. Suurinosa haluaa kuitenkin kokoaikatyön eikä mitään tunti silloin ja tunti tällöin työtä. Ei se motivoi jos palkka ei merkittävästi tuista eroa.
Työnantajat haluaa valmiin paketin: joku toinen on kouluttanut, antanut kokemusta ja kiva jos vielä joku toinen perehdyttäisi ja maksaisi palkankin, niin yrittäjä voisi poimia rusinat pullasta. Onkohan suomalainen työnantaja maailman laiskin vai onko tällaista muuallakin maailmalla?
Usein vika on siinä, että yrityksissä on jo valmiiksi niin vähän työntekijöitä, ettei kenelläkään ole aikaa alkaa opettamaan mitään. Sen vuoksi halutaan palkata työntekijä, jota ei tarvitse enää opettaa ja joka osaa nopeasti omatoimisesti opetella ne yksittäiset asiat, joita ei vielä osaa.
Vierailija kirjoitti:
Pitkäaikaistyöttömän työllistäminen avoimille työmarkkinoille on harvinaista.
Pitäisi kehittää joku tukimalli, jonka avulla työnantajat uskaltaisivat työllistää paremmin pitempään työttömänä olleita. Heille ei ole nykyisellään kysyntää.
Auttaisiko esimerkiksi se, että työnantajamaksuja ei perittäisi ensimmäisen 3 kk ajalta, valtio maksaisi ne? Yritys maksaisi "vain" palkan.
Ei, vaan hyväksytään, että pitkäaikaistyötön ei enää työllisty ja päästetään heidät eläkkeelle. Aloitetaan vaikka kaikista yli 2 v putkeen työttöminä olleista. Sitten jos nämä eläkkeeltä työllistyvät omin keinoin niin hyvä, mutta työllisyysbyrokratiassa heitä ei pidä turhaan enää roikottaa.
Työttömyysongelman ratkaisee työllistäjät. Jos s he ei palkkaa työttömiä, ei työttömyys vähene.
Joten palkkaamaan mars mars.
Lakatkaa urputtamasta ja kantakaa oma vastuunne yhteiskunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyysongelman ratkaisee työllistäjät. Jos s he ei palkkaa työttömiä, ei työttömyys vähene.
Vielä muutama vuosikymmen sitten valtio ja kunnat omistivat paljon yrityksiä. Julkisen sektorin työpaikkojen lisäksi oli paljon työpaikkoja em yrityksissä. Joten hyvin suuri määrä suomalaisia oli joko suoraan tai välillisesti valtion ja kuntien palveluksessa. Palkansaajana olemisesta tuli normi ja tavoitetila, yrittäjyys jäi vähemmälle. Sitten nuo em yritykset yksityistettiin ja vuosien myötä myytiin ulkomaisille omistajille. Ulkomaisia omistajia ei kiinnosta Suomen työttömät vaan yritystensä tulos. Jos tulos ei ole hyvä, yritys siirtää toimintansa maihin, joissa tulos on hyvä. Suomalaisten halukkuus perustaa yrityksiä on matala, koska palkansaajana tai työttömänä on turvallisempaa olla.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma lienee siinä kun sen palkan eteen pitää tehdä muutakin kun räplää kännykkää.
Ennemmin otetaan tuttu laiskamato kuin tuntematonta tekijää. Usko tai älä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos ihmiset kantaisivat vastuunsa omasta tulevaisuudestaan ja elämästää, ja opiskelisivat sellaisia aloja, joissa työllistyy ja voi kustantaa oman elämänsä? Mistä lähtien se sinun paska elämän valinnat ovat olleet meidän muiden vika?
Lähdin opiskelemaan alaa, millä työllisyysnäkymät olis hyvät, mutta tilanne muuttui vuosien varrella. Kaikkilla ei ole kristallipalloa mistä näkee miten tilanteet muuttuvat seuraavan 10 tai 20 vuoden aikana.
Opintotukikuukausista iso osa käytetty, joten uudelleen opiskelu ei taloudellisesti ole helppoa.
Kaikki eivät ole valinneet työttömyyttään. Elämä ei aina mene kuten itse suunnittelee ja toivoo
"...työllisyysbyrokratiassa heitä ei pidä turhaan enää roikottaa."
No, sitten noita työllisyysbyrokraatteja ei enää tarvittaisi samassa määrin kuin nyt... Suo siellä, vetelä täällä. Nyt he kumminkin raahautuvat työpaikoilleen arkisin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkäaikainen kotonaolo on haitallista työkyvylle. Paluu aamuherätyksiin ja 8h päiviin on vaikea. Monesta ei ole enää palaamaan.
No vaikeahaan se normaaliin päivärytmiin meno voi olla esimerkiksi yliopistonkin jälkeen, tuskin tämä on juuri kellekään mikään ylipääsemätön ongelma.
Meillä monilla työttömillä on myös lapsia. Itse herään joka aamu kello 6.45, vien pienemmän eskariin aamupäiväksi ja haen kello 13 kotiin ( eskari on velvoittava),2 luokkalaista saatamme vähän matkaa. Iltapäivisin pienemmän välipala, isomman kanssa läksyjä ja ruuan teko sitten harrastuksiin vienti. Missä kohtaa päivärytmini ei ole säännöllinen?
T: työtön 42 v yh Helsingistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vaikeahaan se normaaliin päivärytmiin meno voi olla esimerkiksi yliopistonkin jälkeen, tuskin tämä on juuri kellekään mikään ylipääsemätön ongelma.
Meillä monilla työttömillä on myös lapsia. Itse herään joka aamu kello 6.45, vien pienemmän eskariin aamupäiväksi ja haen kello 13 kotiin ( eskari on velvoittava),2 luokkalaista saatamme vähän matkaa. Iltapäivisin pienemmän välipala, isomman kanssa läksyjä ja ruuan teko sitten harrastuksiin vienti. Missä kohtaa päivärytmini ei ole säännöllinen?
T: työtön 42 v yh Helsingistä
Ja aamupäivät etsin töitä ja opiskelen avoimessa yliopistossa, jatkan aina myös lasten mentyä nukkumaan. Puhun sujuvasti kahta kieltä suomen lisäksi ja olen ollut työssä kansainvälisissä firmoissa tuotekehityspuolella, asiakaspalvelussa ja myyntihallinnossa, siivoojana, lastensuojelussa jne viimeisimpänä opettajana päiväkodissa. Päiväkotiin pääsisi töihin lastenhoitajaksi netto 1600 e mutta selkä ei enää kestä. Haen toimistotyötä tai asiakaspalvelun työtä. Ei tipu. Syynä ikä, 42 v. Enää 30v eläkeikään? Kyllä tässä ihmeissään seuraa keskustelua työvoimapulasta. Ai niin sekin Vika löytyy että olen työskennellyt toisessa EU maassa 10 vuotta isossa kansainvälissä firmassa. Viittaan tuolla siihen kun ulkomailta tarvitaan kuulemma työntekijöitä kenellä on kansainvälisiä verkostoja ja kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko että palkkaa voi maksaa vain sillä perusteella että se olisi työnhakijasta kivaa?
Jollei maksa, niin työnhakija ei ota sitä työpaikkaa. Että silleen.
Olisiko hakija muuten saanut sen paikan?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole työnantajan vastuulla, firman pitää tuottaa voittoa eikä pienempiä työttömyyslukuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinpä. Nämä neropatit eivät ilmeisesti ole nähneet herätyskelloa:)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos työntekijät hahmottaisivat sen riskin määrän ja kuinka yrittäjällä on pelissä kaikki yrityksessään, pystyisi useamman työntekijän palkkaamaan vähemmällä riskillä.
Olin nuorena töissä kahvilassa. Yrittäjä ja minun lisäksi toinen työntekijä. Se toinen ei tehnyt töitään, mutta häntä ei pystynyt irtisanomaan, kun työntekijän oikeudet oli sellaiset. Joten pomoni ainoa vaihtoehto oli laittaa lappu luukulle ja mennä takaisin koulun keittiölle palkkatyöhön. Siinä meni minunkin työpaikka. Menin sinne töihin ajatellen, että kerään kokemusta ja joskus perustan oman yrityksen. Oli sen verran vaikuttava kokemus, että ikinä en ryhtynyt yrittäjäksi.
Ja sinä siis uskoit kahvilan omistajaa tuosta vain? Tarkkaan ottaen pullaa täytyy myydä melkoinen määrä ennen kuin pystyy maksamaan palkkaa kahdelle työntekijälle ja itselleen. Mikään tuottoisa bisnes ei ole kyseessä, joten oletko selvillä millainen liikesuunnitelma kahvilayrittäjällä oli ja millaiset lainat. Kahviloita perustetaan koko ajan suurilla unelmilla ja hyvin harva pärjää siinä hommassa. Joten ei se laiska työntekijä sitä firmaa konkurssiin vienyt. Suurin osa epäonnistujista ei kehtaa myöntää epäonnistuneensa liikesuunnitelmissaan ja on siksi helpompi syyttää muita . Olen tuollaisia kahvilayrittäjiä kuunnellut mussuttamassa monia, käynyt laskemassa liiketoiminna sen hetkisen kannattavuuden ja osannut sanoa melkein päivälleen koska homma loppuu.
Tästä lähes 7 vuoden takaisesta tilanteesta muistan sen, että pullaa piti todellakin myydä melkoinen määrä, että paikkaa pystyi pyörittämään. Mutta juuri sen vuoksi olikin kestämätön ongelma, että töissä oli pakko pitää ihmistä, joka saattoi lähteä pois tiskiltä juuri silloin kun siinä olisi tarvinnut palvella. Menee vessaan tunniksi ja antaa asiakkaiden huhuilla tiskillä. Juuttuu tekemään jotain toisarvoista siivoustehtävää, kun asiakkaat tarvii apua. Käytännössä hänen vuoroonsa tarvittiin aina toinen ihminen, vaikka suurimman osan päivästä kahvila olisi kuulunut pyöriä yhden ihmisen voimin.
Laittavatko muut yrittäjät liiketoimintasuunnitelmiinsa valmiiksi laskelmat siitä, miten yritys saadaan pysymään kasassa, kun 33%työvoimasta on täysin hyödytöntä, mutta pakko maksaa 100% palkkaa?
Nuoren päivä amk:ssa, kun näytti lukujärjestyksen, oli usein jotain tämän tyylinen:
maanantaina 8-17, päivällä pari tuntia vapaata. Tiistaina 14-18. Keskiviikkona 8-10. torstaina 10-19, perjantaina 9-13. Häntä ärsytti tämä, joka viikko vaihtui vielä. Eli mihin rytmiin tuossa mahdollisesti tottuu? Yliopistossa toisella nuorella oli vielä erikoisemmat ajat ja akateeminen vapaus lisänä.
Itsellä oli yhden työvoimapoliittisen kurssin harjoittelujakson aikana työaika 6-14. Yleensä heräsin kuuden seitsemän välissä kun olin työtön, mutta 4.45 heräämiseen totuin kolmessa päivässä. Tuo omituine aika johtuu siitä, että työ olisi ollut kolmivuorotyötä, mutta harjoittelijat tekivät vain aamuvuoroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nirsoja on, havaittu on. Olen työtön opettaja ja hakenut useampaankin kouluun kanslistiksi (nykyään koulusihteeri), mutta en ole päässyt yhteenkään tällaiseen työpaikkaan. Eräskin rehtori totesi työhaastattelussa: - Haluatko korkeakoulutettuna todella tällaiseen työhön? Kyllä haluan, sillä tahdon laajentaa osaamisaluettani koulumaailmassa.
Noi jobit on yleensä kaupunkien ja kuntien sisällä ns. korvamerkitty. Ne täytetään sisäisenä hakuna, toisesta koulusta siirtyy ihminen toiseen kouluun kun joku ottaa loparit tai jää eläkkeelle.
Siis se uusi paikka avautuu lopulta niihin paskakouluihin.
Miksi jonkun kokemattoman vastavalmistuneen pitäisi saada mitään muuta heti alkuun?
Jos kukaan ei halua koskaan opastaa aloittelijoita, kokeneita ei koskaan saa.
Mitä tähän opastukseen tulee, niin yleensä ihmiset saisi oppimaan vähemmälläkin. Mutta tapoihin kuuluu pantata tietojaan, kun pelätään oman pallin puolesta. Itse olen omassa työssäni opetellut suurimman osan asioista itse, hyvin pitkälle tutkimalla ja etsimällä, ne mitä koulussa ei ole opetettu. Ei se ole vaikeaa. Sitten kun tulee asia, mihin ei saa selvyyttä, voi kysyä ja hyvä opastaja neuvoo nopeasti niin selkeästi, ettei aikaa mene.
Jos minulla yrittäjänä on velvollisuus työllistää (vaikka sitten tappiolla), eikä työttömien velvollisuus ole sitten perustaa yritys ja työllistää kanssa?
Minä aloitin oman firmani työttömänä ja ilman alkupääomaa.
Ei se niin voi olla että minun velvolisuutenani on perustaa yritys ja työllistää, mutta sinulla ei ole kumpaakaan näistä velvollisuuksista. Käsittääkseni kaikilla Suomen kansalaisilla on samat oikeudet ja velvollisuudet, eikö?
Tuo on kuin parisuhde jossa toinen sanoo että sinun velvollisuutesi on tehdä lumityöt kun kerran menit ulos hakemaan postiakin, kun toinen istuu sisällä eikä osallistu mihinkään.
Noin tyhmiäkö osa työssäkäyvistä on?
Sekä työssäkäyvissä että työttömissä on aamu- ja iltaihmisiä. Moni työssäkäyvä itkee aikaisia aamuherätyksiä ja vapaapäivinään nukkuu ties kuinka pitkään. Itse työttömänä herään kuudelta ja vuorotyössä suosikkivuoroni on aamuvuoro.