Jos työnantajat eivät olisi niin nirsoja työllistämään, voisi moni pidempäänkin työttömänä ollut saada työpaikan!
Kansantalous paranisi, ja Aki Kangasharjukin olisi tyytyväisempi.
Kommentit (83)
Meillä on työ auki, hakijoita noi 30 joista kymmenen ihan hyvää. Joten paras palkataan. Ei välttämättä työtön
Minä hain erästä työpaikkaa, jonne tuli lopulta 168 hakemusta. En tullut valituksi, vaikka soitin, kävin paikan päällä ja lähetin vieläpä sähköisen hakemuksen jälkeen työnantajalle postikortin, jossa kerroin, että erittäin kiinnostunut tulemaan paikan päälle uudestaan ja tutustumaan työpaikkaan sekä sen kulttuuriin.
Niin silti vaan yksi palkataan vaikka se halons lähettäisi Joka päivä ruusuja työnantajalle
Vähän niin kuin se että jokainen kosija ei kelpaa
Kangasharju ei tajua tavallisten talliaisten elämästä yhtään mitään. Sen näkee koko hänen olemuksestaan, tavastaan puhua ja jopa äänen sävystä, että kaikkinainen ymmärrys Matti tai Maija Meikäläistä kohtaan puuttuu. Viime viikolla tämä juippi sanoi A-studiossa, että kaikille halukkaille työttömille löytyy nyt töitä? Kaikille???!!! Onko meillä täällä Suomessa nyt siis yli 300 000 vapaata työpaikkaa?
Vierailija kirjoitti:
Kangasharju ei tajua tavallisten talliaisten elämästä yhtään mitään. Sen näkee koko hänen olemuksestaan, tavastaan puhua ja jopa äänen sävystä, että kaikkinainen ymmärrys Matti tai Maija Meikäläistä kohtaan puuttuu. Viime viikolla tämä juippi sanoi A-studiossa, että kaikille halukkaille työttömille löytyy nyt töitä? Kaikille???!!! Onko meillä täällä Suomessa nyt siis yli 300 000 vapaata työpaikkaa?
Snobipuku yllään ja harmaantunut parransänki. Mikä miehinen seksipommi!
Minä pidän melkeinpä elämäntehtävänä sitä, että saan pidettyä tämän herra Kangasharjun mahdollisimman tyytymättömänä.
Vierailija kirjoitti:
Jos työntekijät hahmottaisivat sen riskin määrän ja kuinka yrittäjällä on pelissä kaikki yrityksessään, pystyisi useamman työntekijän palkkaamaan vähemmällä riskillä.
Olin nuorena töissä kahvilassa. Yrittäjä ja minun lisäksi toinen työntekijä. Se toinen ei tehnyt töitään, mutta häntä ei pystynyt irtisanomaan, kun työntekijän oikeudet oli sellaiset. Joten pomoni ainoa vaihtoehto oli laittaa lappu luukulle ja mennä takaisin koulun keittiölle palkkatyöhön. Siinä meni minunkin työpaikka. Menin sinne töihin ajatellen, että kerään kokemusta ja joskus perustan oman yrityksen. Oli sen verran vaikuttava kokemus, että ikinä en ryhtynyt yrittäjäksi.
Ja sinä siis uskoit kahvilan omistajaa tuosta vain? Tarkkaan ottaen pullaa täytyy myydä melkoinen määrä ennen kuin pystyy maksamaan palkkaa kahdelle työntekijälle ja itselleen. Mikään tuottoisa bisnes ei ole kyseessä, joten oletko selvillä millainen liikesuunnitelma kahvilayrittäjällä oli ja millaiset lainat. Kahviloita perustetaan koko ajan suurilla unelmilla ja hyvin harva pärjää siinä hommassa. Joten ei se laiska työntekijä sitä firmaa konkurssiin vienyt. Suurin osa epäonnistujista ei kehtaa myöntää epäonnistuneensa liikesuunnitelmissaan ja on siksi helpompi syyttää muita . Olen tuollaisia kahvilayrittäjiä kuunnellut mussuttamassa monia, käynyt laskemassa liiketoiminna sen hetkisen kannattavuuden ja osannut sanoa melkein päivälleen koska homma loppuu.
Tällä hetkellä vähemmän koulutusta vaativia töitä on tarjolla ihan kenelle vain, joka töitä haluaa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Pitkäaikainen kotonaolo on haitallista työkyvylle. Paluu aamuherätyksiin ja 8h päiviin on vaikea. Monesta ei ole enää palaamaan.
Kyllä onnistuu - on vain asennekysymys.
Itse palasin kotiäitiyden jälkeen töihin. Pääsin onneksi. Meni tosin monta viikkoa - nyt ei ole mikään ongelma nousta klo 5.45. Tosin myöhäisempi herätys olisi parempi mutta näillä mennään.
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä vähemmän koulutusta vaativia töitä on tarjolla ihan kenelle vain, joka töitä haluaa tehdä.
Ei ole, eikä niihin oteta koulutettuja ihmisiä.
En ottaisi itsekään.
Itse olen "korkea koulutettu" mutta kyllä näistä hommista pystyisi puolet tekemään täysin kouluttamatonkin pienellä opastuksella. Mielellään ottaisin sihteerin tekemään raportit ja jonkun kivan opiskelija naisen tekemään kytkennät.
Vierailija kirjoitti:
alle 1800€ brutto ja aamusta iltaan raskasta työtä.
Jos joku on niin itsekäs, että menee töihin rahan takia, sellaista työntekijää ei tosiaan töissä kaivata!
Kyllä työantajat on erityisen nirsoja varsinkin asiantuntija töissä; valittavat pulaa mutta eivät itse voi/halua kouluttaa. Oikeasti tilanne taitaa olla se että valitetaan pulaa ja koetetaan houkutella joku työpaikan vaihtaja joka on tehnyt just niitä juttuja joita haluttaisiin ... tästä on sanonut mm. tietolalan työntekijäjärjestö että ollaan kalastelamassa muilta kun ei itse viitsitä kouluttaa
Vierailija kirjoitti:
Nirsoja vai? Tällä hetkellä jokainen työkokemukseton teinikin revitään töihin. Tuntuu, että työnantajat on epätoivoisia pikemminkin.
Niin, jos se teini on rekrytointikelpoisessa iässä, siis 29-31 -vuotias, ei 28-vuotias räkänokka eikä 32-vuotias ikäloppu.
Vierailija kirjoitti:
Nirsoja? Asun pienessä kaupungissa ja täällä saa koska tahansa osa-aikatyötä 20 h/vko ja jos kykenee raskaampiin töihin, niin vakihomma täysillä tunneilla on sekin mahdollinen. Porukkaa soitellaan töihin perhevapailta ja melkein kuka vain kelpaa.
Vain työttömillä on vahva usko siihen, että töitä ei ole eikä palkkaa makseta, koska heillä itsellään on liian hyvät etuudet.
Missä pienessä kaupungissa on tällaista? Ala?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos eivät olisi nirsoja niin aavoimia työpaikkoja ei juurikaan olisi. Kyllä se syy on työnantajien nirsoudessa eikä työttömissä vaikka moni yrittää sitä työttömien syyksi laittaa. Nimenomaan se on ongelma kun ei kuka tahansa kelpaa. Edes koulutus ei riitä vaan pitää olla myös työkokemusta alalta ja sitä on vaikea saada jos ei alalle palkata. Suurinosa haluaa kuitenkin kokoaikatyön eikä mitään tunti silloin ja tunti tällöin työtä. Ei se motivoi jos palkka ei merkittävästi tuista eroa.
Työnantajat haluaa valmiin paketin: joku toinen on kouluttanut, antanut kokemusta ja kiva jos vielä joku toinen perehdyttäisi ja maksaisi palkankin, niin yrittäjä voisi poimia rusinat pullasta. Onkohan suomalainen työnantaja maailman laiskin vai onko tällaista muuallakin maailmalla?
Pääsääntöisesti ihminen on itsekäs. Työnantaja haluaa hyvää työvoimaa halvalla. Työntekijä haluaa isoa palkkaa helpolla.
Vierailija kirjoitti:
Pitkäaikainen kotonaolo on haitallista työkyvylle. Paluu aamuherätyksiin ja 8h päiviin on vaikea. Monesta ei ole enää palaamaan.
Jos töissäolo jähmettää ajattelun noin pahasti olisin huolissani omasta jaksamisesta. Ehkä kannattaa luovuttaa paikka jollekin virkeämmälle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nirsoja? Asun pienessä kaupungissa ja täällä saa koska tahansa osa-aikatyötä 20 h/vko ja jos kykenee raskaampiin töihin, niin vakihomma täysillä tunneilla on sekin mahdollinen. Porukkaa soitellaan töihin perhevapailta ja melkein kuka vain kelpaa.
Vain työttömillä on vahva usko siihen, että töitä ei ole eikä palkkaa makseta, koska heillä itsellään on liian hyvät etuudet.
Missä pienessä kaupungissa on tällaista? Ala?
Nyt soitellaan eläkkeelle jääneille ja vaikka perhevapailla oleville. Syy: heti mulle kaikki tänne nyt, ei viitsitä ottaa ketään opettelemaan, maailma on mennyt niin kiireiseksi ja tehokkuutta ihannoivaksi että pitää saada heti valmis, siis sellainen joka voi heti alkaa tekemään ns. vanhalla rutiinilla. Ennen vanhaan oli aikaa opastaa aloittelijoita
Ei kaikki työttömät ole pitkäaikaistyöttömiä ja suuri osa ei ole edelleenkään kaikki. Jokainen, paitsi laiskat itse, tietää, että työssäkin on laiskoja ja saamattomia tyyppejä.