Miksi pihit ihmiset herättävät niin paljon tunteita?
Vaikka kuitenkin niin harvat ovat pihejä suurimman osan ihmisistä ollessa kuitenkin velkaantuneita ja kuluttavansa käytössä olevat rahansa nopeasti.
Tietystikään kaikki eivät voi olla säästäväisiä, koska silloin järjestelmä pysähtyisi ja yritykset ajatutuisivat konkurssiin.
Miksi on ihan ok järjestää itsensä taloudellisiin vaikeuksiin ja ottaa 250 000 eurojen lainoja, mutta pihiys on kuin punainen vaate, joka herättää ihmisissä raivoa ja ärtymystä.
Pihit ihmisethän usein haluavat elää turvallisesti ja "säästävät pahan päivän varalle". Tuhlailevat ihmiset taas paikkaavat lapsuuteensa liittyvää käyhyyden ja tyhjyyden tunnetta haaskaamalla rahaa ja saamalla mielihyvää kulutuksesta.
Oletko pihi vai tuhlari?
Kommentit (46)
Pihiyttä on kahta lajia, positiivista ja negatiivista. Positiivinen nuukuus on usein ekologisuutta, kohtuullisuutta, järkevää taloudenpitoa jne. Negatiivisessa pyritään hyötymään muista ihmisistä, siipeillään, ei noudateta vastavuoroisuusperiaatetta ja jopa varastetaan tai huijataan.
Mulla on yksi ärsyttävän pihi tuttava. Tienaa kohtuullisesti, n. 3000 bruttona mutta ei käytä rahaa mihinkään. Ennen lasten saantia teki kahta työtä jotta sai asuntolainansa maksettua ennätysnopeasti. Nyt omistaa 3 tai 4 taloa, joista osaa vuokraa. Tähän asti kaikki hienosti ja ihailtavaa mutta...
Valittaa jokaisen lounaspaikan kalleudesta, ruoan hinnasta, ei kuulemma ole rahaa talvikenkiin, asuu avomiehensä kanssa paperilla erossa jotta saavat kaikki mahdolliset tuet, valittaa maidonhinnasta ja vie työpaikaltaan kaiken mahdollisen, jonka kehtaa. Huijaa kaikkia systeemejä joita pystyy; miehensä on "työtön" mutta tekee 10h/pv pimeää työtä. Vauvalleen sai ilmaiseksi kavereiltaan suunnilleen kaiken ja käytti varmaan 10 vuotta vanhaa kaukaloa, joka ei taatusti enää ollut turvallinen jne. En ymmärrä mitä tekee kaikilla rahoilllaan kun kulkee risoissa kengissä ja valittaa kaiken kalleudesta samalla kun saattaa jossain keskustelusta todeta että osti uuden kesämökin käteisellä...
35: Pihiyttä ei ole olemassakaan positiivista, pihiys on pelkästään negatiivista. Säästäväinen voi olla ja ekologinen, ne on positiivisia, mutta pihiys menee suoraan samaan kastiin kuin ilkeys
Piheys ja säästäväisyys eivät ole sama asia. Minä olen säästäväinen, mutta en pihi. Raskin esimerkiksi lähteä ulos syömään ja maksan ruokani itse, kun taas pihi maksattaa muilla, kuten sanottiinkin jo. Säästäväisyys näkyy siinä, että en tilaa kalleinta sisäfilepihviä ja ota kahvin kanssa konjakkia. Piheys saa joskus koomisiakin piirteitä. Veljeni on jo vähän pihinpuoleinen, mutta ei toki maksata menojaan muilla. Mutta hän saattaa ajaa useita kilometrejä autolla tankatakseen halvemmalla ja toinen veljeni jakeli joulukortteja lähellä asuville autolla säästääkseen postikuluissa, hih.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 10:44"]
Mulla on yksi ärsyttävän pihi tuttava. Tienaa kohtuullisesti, n. 3000 bruttona mutta ei käytä rahaa mihinkään. Ennen lasten saantia teki kahta työtä jotta sai asuntolainansa maksettua ennätysnopeasti. Nyt omistaa 3 tai 4 taloa, joista osaa vuokraa. Tähän asti kaikki hienosti ja ihailtavaa mutta...
Valittaa jokaisen lounaspaikan kalleudesta, ruoan hinnasta, ei kuulemma ole rahaa talvikenkiin, asuu avomiehensä kanssa paperilla erossa jotta saavat kaikki mahdolliset tuet, valittaa maidonhinnasta ja vie työpaikaltaan kaiken mahdollisen, jonka kehtaa. Huijaa kaikkia systeemejä joita pystyy; miehensä on "työtön" mutta tekee 10h/pv pimeää työtä. Vauvalleen sai ilmaiseksi kavereiltaan suunnilleen kaiken ja käytti varmaan 10 vuotta vanhaa kaukaloa, joka ei taatusti enää ollut turvallinen jne. En ymmärrä mitä tekee kaikilla rahoilllaan kun kulkee risoissa kengissä ja valittaa kaiken kalleudesta samalla kun saattaa jossain keskustelusta todeta että osti uuden kesämökin käteisellä...
[/quote]
Käy työssä ja saa kaikki mahdolliset tuet? Tuskin.
Mulla oli pihi poikakaveri. Kerran, kun taas hain hänet juna-asemalta ja vein kämpälleen, paljasti vahingossa: hyvä, kun hait, niin säästyi bussirahat. (Oli sillä oma autokin, joten kyllä tiesi, että bensakin maksaa...)
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 09:23"]
Säästäväinen ihminen ärsyttää samalla lailla kuin vaikkapa aboslutisti tai himotreenaaja. Toisen ihmisen itsekuri ja valinnat hermostuttavat niitä, jotka kokevat etteivät samaan pystyisi.
[/quote]
En itse koe asiaa näin! Vaan minun kokemukseni mukaan pihiydessä ärsyttää se muiden elämäntavan tuomitseminen! Tuttavapiirissäni on pari pihiä tapausta, ja ne naiset eivät tee /ajattele muuta kuin muiden arvostelemista... Siis jos jollakin on uusi, kaunis pusero tai koru, niin seläntakana aina pitää olla tuomitsemassa miten "rumat ne vaatteilla koreilee" tai että ostavat vain siksi, että pitää "näyttää rikkaammalta kuin onkaan" tai ovat "jotain trendipellejä" joilla aina oltava se uusin muotijuttu.
Oikeasti vain oksettaa se pahansuopuus, toisten jatkuva arvosteleminen jne. Minulle on ihan sama kuinka paljon pihi on säästänyt pankkitililleen, mutta pihille on jatkuva ongelma se toisten "tuhlailu".
Pihit "sallivat" hankinnat toisille, jotka eivät ole liian hienoja tai mageita. Mutta jos esim. toisen kodin sisustus on tosi ihana, niin sitten tullaan päivittelemään seläntakana, että "Miten se Mirja on voinut sisustaa sen uuden omakotitalonsa niin kalliisti... kun on kaikkea niin viimeisen päälle laitettu..
Eli inhoan sitä pihien ihmisten kateellisuutta, ja suvaitsemattomuutta toisten hankintoja kohtaan. Miksi pihi ei salli toisille vapaampaa rahankäyttöä, jos kerran siihen on varaa? ELi jos se hankinta on tehty esim. säästöillä tai isolla palkalla... Ei velkarahalla...
Inhoan sekä pihejä että säästeliäinen ja tiedostavia kuluttajia. Ei vaan jaksa. Siinä onkin sitten pitänyt lopettaa vastaamasta puheluihin sekä venyttää tekstareihin ym. viesteihin vastaamista äärimmilleen, ettei tarvitse olla tekemisissä.
Jotkut pihit valvovat myös toisten rahankäyttöä. Olihan täälläkin joku ketju, jossa yksi kertoi tuntevansa suoranaista raivoa, jos näkee jonkun tuhlaavan ihan omia rahojaan. Ikävä kyllä mun oma isä on samanlainen, hänen kuullen ei voi esim. sanoa, että käytiin perheen kanssa elokuvissa, isä saa muuten hirveän raivokohtauksen.
Tuhlaan joskus lapseeni, pienesti kuten lelun tai kirjan ostolla, koska rakastan häntä ja haluan välillä hemmotella. Kirjat ovat mielestäni tosin aina hyvä ostos lapselle! Tuhlaan järkevästi matkoilla. Kävin juuri matkalla ja budjetti piti n. 30 e ylimenolla. Säästän tarjousten avulla ja käymällä lidlissä. Olen oppinut vanhemmiten yhä paremmin käyttämään rahaa. Sairaalloinen saituus on vastenmielistä oman edun tavoittelua ja inhoan liian pihejä ihmisiä jotka eivät edes kahvikuppia voi tarjota!
Jos tahdot olla täydellinen
Matt 19:21
Jeesus sanoi hänelle: "Jos tahdot olla täydellinen, niin mene ja myy
kaikki, mitä sinulla on, ja anna rahat köyhille. Silloin sinulla on
aarre taivaissa."
Terveisin Ei kristitty
Säästäväisyys on ok, pihiys ei! Pihit ovat epäreiluja ja yrittävät aina hyötyä toisten kustannuksella. Täälläkin on. ollut useasti näitä tarinoita, joissa kaikki lasketaan sentilleen tasan, kunnes pihi hyötyy siitä, ettei lasketakaan.
Pihi on eri asia kuin säästäväinen. Pihi ei voi tarjota lompakkonsa kotiin unohtaneelle edes kahden euron kahvia, kun taas säästäväinen miettii, että viisi euroa kahvista on törkeä hinta, mennään muualle. Minä olen säästäväinen, mutta perhettäni ja ystäviäni kohtaan antelias. En osta heille lahjoiksi mitään alekrääsää, vaan oikeasti laadukasta tavaraa, joka kestää vuosikausia. Pihi ihminen on todella rasittava kaveri. Nyyttäreihin hän tuo halvimpia vanhaksi menneitä sipsejä ("sain 3 pussia eurolla, kun oli päiväys mennyt!"). Säästäväinen taas ostaa itse halpoja mutta laadukkaita raaka-aineita ja leipoo itse tarjottavaa.
Pihi, siis sellainen oikea saituri, rikkoo tärkeitä sosiaalisia normeja, kuten vieraanvaraisuutta ja vastavuoroisuutta. Asettaa siis omien rahojensa tärkeyden hyvin näkyvästi ystävyyssuhteiden yläpuolelle. Kuka tällaista kaveria haluaisi, tuskin edes toinen pihi?
Pihejäkin on mielestäni kahdenlaisia. Toisessa ääripäässä ovat sairaalloisuuteen asti säästäväiset ihmiset ja toisessa ahneet hyväksikäyttäjät.
Olen itse monen mielestä pihi, mutta ei tulisi mieleenkään elää toisten siivellä. Muistan aina varmasti maksaa kaikki lainat takaisin. Velkaa olemisesta tulee huono omatunto. En myöskään halua ottaa vastaan muilta lahjoja, koska siitä tulee kiusaantunut olo. Edustan toisaalta sitä ääripäätä, joka ei voi ymmärtää keskivertoihmisen tarvetta kuluttaa ja haalia itselleen jatkuvasti uusia tavaroita. En voi myöskään olla ihmettelemättä ihmisiä, jotka ottavat pikavippejä tai käyttävät monen kuukauden palkkansa verran rahaa ulkomaanmatkaan jne. Mielestäni ihmisten tulisi vain olla onnellisempia vähempään eikä hamuta elämäänsä sisältöä kerskakulutuksesta.
Rupes kiehumaan kun luin noi tarinat mitä teille oli käynyt pihien kanssa. Ärsyttää. Mistä se pihiys oikeen kumpuaa? Onko lapsena jäänyt jostain pahasti paitsi?