Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi pihit ihmiset herättävät niin paljon tunteita?

Vierailija
24.10.2014 |

Vaikka kuitenkin niin harvat ovat pihejä suurimman osan ihmisistä ollessa kuitenkin velkaantuneita ja kuluttavansa käytössä olevat rahansa nopeasti.

Tietystikään kaikki eivät voi olla säästäväisiä, koska silloin järjestelmä pysähtyisi ja yritykset ajatutuisivat konkurssiin.

Miksi on ihan ok järjestää itsensä taloudellisiin vaikeuksiin ja ottaa 250 000 eurojen lainoja, mutta pihiys on kuin punainen vaate, joka herättää ihmisissä raivoa ja ärtymystä.

Pihit ihmisethän usein haluavat elää turvallisesti ja "säästävät pahan päivän varalle". Tuhlailevat ihmiset taas paikkaavat lapsuuteensa liittyvää käyhyyden ja tyhjyyden tunnetta haaskaamalla rahaa ja saamalla mielihyvää kulutuksesta.

Oletko pihi vai tuhlari?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muut pelkäävät joutuvansa maksamaan sen pihinkin laskut, vaikka pihillä melkein varamasti saattaisi olla rahaa itselläänkin. Se tuntuu vähän kuin varastamiselta. 

Ja koska tässä on kyse nimenomaan tunteista, sillä ei ole väliä, joutuvatko muut oikeasti maksamaan pihin laskut, vai elääkö tämä vain hyvin vaatimattomasti, eikä silläkään, olisiko tällä oikeasti rahaa kulutettavaksi vai ei. Se, miltä muista ihmisistä nöyttää ja mitä he oletttavat, on tunteiden pohjana ihan yhtä vahva kuin todellisuus.

Vierailija
22/46 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piheydessä haittaa se, että usein pihit maksattavat omia kulujaan muilla. Ei "muisteta" maksaa omaa osuutta työkaverin lahjasta, kyläpaikan ovella huokaillaan unohtuneista tuliaisista ja silti syödään pöydässä kuin viimeistä päivää, kyyti aina kelpaa jne. Viedään mökin roskapussi huoltoaseman roskikseen jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Resurssien jakaminen on turvannut yhteisön säilymisen. Pihi ihminen toimii yhteisöä vastaan kun ei jaa resursseja.

Vierailija
24/46 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on eri asia olla pihi, sairaalloisen pihi ja loinen.
Pihi on ihminen, joka tietoisesti tekee valintoja, joilla voi säästää.
Sairaalloisen pihi voi jopa itse kärsiä siitä, ettei vaan pysty käyttämään rahaa mihinkään ylimääräiseen.
Loinen, joka pyrkii hyötymään toisen rahoista eli juurikin tämä unohtelija tyyppi.

Itse kuulun näihin "tarkan markan" tyyppeihin. Itselle en raaski ostaa juuri mitään, mutta vaimolle hankin mielelläni sen mitä hän tarvitsee.

Vierailija
25/46 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pihi säästää muiden kustannuksella.

Vierailija
26/46 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 08:02"]Pihi säästää muiden kustannuksella.
[/quote]
Eli jos en osta bussilippua vaan kävelen, niin kenen kustannuksella säästän?

Vierailija
27/46 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti kyse on käsitteistä. Pihi ihminen maksattaa bussilippunsa jollain muulla, säästäväinen taas menee bussin sijasta kävellen. Pihit herättävät tunteita juuri siksi, että he maksattavat oman osuutensa muilla. Säästäväinen taas maksaa ihan itse, mutta jättää mieluummin asioita tekemättä kuin maksaa niistä. 

Vierailija
28/46 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pihi ja monet ovat kateellisia siitä, joten yritän peitellä sitä mahdollisuuksien mukaan.

Vierailija
29/46 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 07:48"]

Piheydessä haittaa se, että usein pihit maksattavat omia kulujaan muilla. Ei "muisteta" maksaa omaa osuutta työkaverin lahjasta, kyläpaikan ovella huokaillaan unohtuneista tuliaisista ja silti syödään pöydässä kuin viimeistä päivää, kyyti aina kelpaa jne. Viedään mökin roskapussi huoltoaseman roskikseen jne.

[/quote]ei pidä paikkaans, minun laskujani ei ole kukaan maksanut, olen vain säästäväinen ja lainaan jopa rahaa tuhlaajaporukoille.

Vierailija
30/46 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 08:10"]

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 07:48"]

[/quote]ei pidä paikkaans, minun laskujani ei ole kukaan maksanut, olen vain säästäväinen ja lainaan jopa rahaa tuhlaajaporukoille.

[/quote]

Pihi ei koskaan lainaa rahaa  kenellekään. Ei edes ilman lääkkeitä kuolevalle vanhalle äidilleen. Joten et ole pihi vaan säästäväinen.

Vierailija
31/46 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 08:10"][quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 07:48"]

[/quote]

Ja miksi luulet, että tässä ketjussa puhuttaisiin juuri SINUSTA? Tais kuitenkin kolahtaa jollain tavalla...

Vierailija
32/46 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän suurin osa ihmisistä kuitenkin ole ihan normaalisti ja järkevästi rahaa käyttäviä eli omillaan toimeen tulevia. Näin ainakin minun tuttavapiirissäni, jossa tuhlarit ja pihit ovat selvä poikkeus ja vähemmistö.

Vierailija
33/46 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli yksi pihi tai oikeastaan sairaalloisen pihi loisija kaverina. Heivasin hänet, kun en oikeasti jaksanut katsella sitä kitkutusta, jossa yritti närppiä mun pöydältä murusia. Jos oltiin yhdessä vaikka päivä jossain kaupungilla ja ehdotin kahvilla käymistä. Tämä ei tietenkään ostanut mitään, mutta heitteli iloisena "jos sä tarjoat" -juttujaan. Hänhän olisi sen kahvin voinut tarjota mulle, koska minä hain kotoa, maksoin auton parkit ja vein vielä kotiin. Noin kiitokseksi. Oli aina kyytiä vailla, koska auto on niin kallis ja huono sijoitus. Jep, jep. Mutta toisen kyydit kyllä tuntui kivalta. Tuli kylään, aina nälkä, kyseli vaatteita ja kenkiä lainaan jne. Sen sijaan hänellä en vuosien aikana edes kahvikuppia saanut, vaikka meillä mössötti aina ruokaa nälkäisenä. Saatuaan lapsen tuli kerjäämään vaatteita ja kosteussuojahaalaria. Sillä kertaa en enää antanut vaan sanoin pahoitellen myyneeni ne.

Kysymys ei ollut edes varallisuuserosta vaan tehdään samaa työtä julkisella sektorilla, palkat samasta taulukosta.

Vierailija
34/46 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 08:07"]

Varmasti kyse on käsitteistä. Pihi ihminen maksattaa bussilippunsa jollain muulla, säästäväinen taas menee bussin sijasta kävellen. Pihit herättävät tunteita juuri siksi, että he maksattavat oman osuutensa muilla. Säästäväinen taas maksaa ihan itse, mutta jättää mieluummin asioita tekemättä kuin maksaa niistä. 

[/quote]

Olen samaa mieltä. Sanalla "pihi" on selviä negatiivisia konnotaatioita. Ainakin minun (ja ilmeisesti monen muunkin mielessä) pihi ihminen pyrkii kaikin keinoin säästämään rahaa usein myös muiden kustannuksella. Sanalla "säästäväinen" on paljon positiivisemmat konnotaatiot: säästäväinen ihminen välttää turhaa tuhlaamista, mutta ei esimerkiksi syö kaverin jääkaappia tyhjäksi ja kieltäydy sitten tarjoamasta tälle mitään, kun kaveri käy hänen luonaan kylässä.

Itse pidän itseäni säästäväisenä mutten pihinä: en matkustele, en käytä rahaa alkoholiin tai tupakkaan, en käy ravintoloissa ja ostan vaatteeni usein kirpparilta jne. Tarjoan kuitenkin ystävilleni ruokaa, jos he tulevat käymään, maksan bensarahaa jos saan kyydin jonnekin kauemmas, enkä pihistele esimerkiksi joululahjoissa.

Vierailija
35/46 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen ap:ta, joka unohtaa että suuri(n) osa ihmisistä on kuitenkin ihan normaaleja. Ei ainoat vaihtoehdot ole olla pihi TAI tuhlari. Tuskin kukaan paheksuu normaalin säästäväistä rahan käyttäjää, joka esimerkiksi valitsee ennemmin Pirkka vehnäjauhoja kuin merkkituotetta. Mutta niitä pihejä, jotka hyväksikäyttää muita pihiydensä takia, tottakai paheksutaan. Ja kuuluukin paheksua.

Vierailija
36/46 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pihi tosiaan hyötyy aina myös muiden kustannuksella, yleensä pikkuhiljaa unohtaa olla edes hienovarainen. Usein mietitään, miten kustannuksia säästetään, kun hoidetaan yhdessä, mutta aina se toinen maksaa lopulta pihinkin osuuden

Säästäväisiä kadehdin

Vierailija
37/46 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin mitä minä pihiä ihmisiä tiedän se todellakin on negatiivinen piirre. Kyseiset ihmiset on muissakin asioissa sellaisia sellaisia "kaikki tänne minulle-tyyppejä". Sellainen luontainen ystävällisyys siis puuttuu. Laskelmoiva -> pitää päästä voitolle. Toimii hyvin bisnesmaailmassa mutta ei ihmissuhteissa. Ja se täytyy muistaa että jos ei ole pihi, ei se automaattisesti tarkoita että olisi tuhlaaja. Siinä voi olla välimuotojakin ja voi olla säästäväinen terveellä tavalla. Pihi on sillon jos se säästäväisyys ampuu jo vähän yli.

Vierailija
38/46 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästäväinen ihminen ärsyttää samalla lailla kuin vaikkapa aboslutisti tai himotreenaaja. Toisen ihmisen itsekuri ja valinnat hermostuttavat niitä, jotka kokevat etteivät samaan pystyisi.

Vierailija
39/46 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pihit ihmiset joita minä tunnen pihistelevät myös tunteiden tasolla. Eivät koskaan anna itsestään mitään ns. tunnetasolla. Eräs esimerkki on sekin että mulla on tuttavapiirissä 3 pihiä ihmistä heistä kukaan ei mm. naura ääneen, halaa tai sano että onpa ihana nähdä. Nämä nyt tuli ekana mieleen.

Vierailija
40/46 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 08:08"]

Olen pihi ja monet ovat kateellisia siitä, joten yritän peitellä sitä mahdollisuuksien mukaan.

[/quote]Miksi kukaan olisi kateellinen pihille? Hän ajattelee vain rahaa ja hyötyä ja se on sairaus joka pahenee koko ajan kun rahan määrä karttuu. Elämästä jää pois kaikki hyödytön ja ihana kuten ystävät, perhe, elämykset, matkustelu, lopuksi lääkkeet ja itsensä hoito ja pihi kuolee rahakasansa päälle unohdettuna. Mitä kohtaa pitäisi kadehtia?