Yksi poliittinen muutos tai laki jonka saisit sanella
Jos saisit kalifina kalifin paikalla tehdä yhden (1) muutoksen tässä Suomenmaassa, niin mikä se olisi?
Keksisihän noita vaikka kymmeniä, mutta oma vastaukseni on:
Suomen pitäisi lopettaa kokonaan humanitaarinen maahanotto.
Kommentit (52)
Kaikille työttömille 2000€ kuussa työttömyystukea aivan sama onko ammattikoulu/lukio käyty ennen sitä T. Vasemmistolainen äänestäkää vasemmistoliittoa niin voi jopa käydä toteen.
Korjaan siis 5000€ kk työttömille koska eläminen kallista
Ei enempää maahanmuuttajia. Omillakin menee huonosti. Joten vielä huonommin tulee menemään jos otetaan lisää elätettäviä.
Plus kun puolue mokaa helvetin pahasti, heidät voitaisiin potkaista pihalle helpommin.
Eläinrääkkääjille reippaasti kovemmat tuomiot ja ikuinen eläintenpitokielto.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 01:16"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 00:10"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 00:05"]
Palkattoman työn teettämisen -millä nimikkeellä tahansa - kieltäminen.
[/quote]
Mielenkiintoista. Itse taas haluaisin korvata nykyisen ammattikoulutuksen mahdollisimman tarkkaan oppisopimuskoulutuksella. Suoraa talouskasvua ja parempi ammattitaito koulutuksesta valmistuneille.
[/quote]
Mun käsittääkseni oppisopimuskoulutuksesta maksetaan pääsääntöisesti TESin mukaista palkkaa.
[/quote]
Minun mielestäni palkanmaksu oppisopimuskoulutuksessa vie touhua väärälle raiteelle. Jos sopimusoppijalle pitää maksaa palkkaa, vie se fokuksen vääjäämättä siihen, että oppilaalle opetetaan joku yksinkertainen, mutta työläs homma ja sen jälkeen hän saakin seisoa ns. linjastolal vääntämässä katetta viivan alle.
Jos taas sopimusoppija olisi firmalle maksuton, voisi puulaakilla olla jonkinlaista mielenkiintoa opettaa häntä monipuolisesti. Toki opiskelijasta täytyy olla myös todellista hyötyä yritykselle, mutta ei tarvitse olla hyötyä TES-hinnan edestä.
En minä muistakaan kouluista ole mitään palkaa saanut, eikä se haittaa. Kunnolla toteutetusta oppisopimuskoulutuksesta voisi saada monin verroin paremman ammattitaidon kuin amiksessa tuhkakuppeja potkimalla. Hyvänä porkkanana olisi se, jos ja kun voisi kesät olla sitten kesätöissä kyseisessä yrityksessä täydellä palkalla ja täydessä yksitoikkoisessa työssä.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 12:02"]
Kannabis lailliseksi.
[/quote]
Minun mielestäni kaikkien huumausaineiden käyttö, hallussapito ja kasvatus/valimistus omaan käyttöön pitäisi olla sallittua. Sen ymmärrän, että kaupankäynti on kiellettyä.
Perustulo kaikille. Sen jälkeen voitaisiin lakkauttaa lähes kaikki Kelat ja työkkärit.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 12:16"]
Perustulo kaikille. Sen jälkeen voitaisiin lakkauttaa lähes kaikki Kelat ja työkkärit.
[/quote]
Samaa mieltä. Perustuloksi joku 800€. Työkkärin toiminnastakin ainoa hyödyllinen osa on nettisivut. Niiden ylläpitoon riittänee yksi promille työkkäreiden nykyisestä henkilökunnasta. Kela silkkaa paskaa.
Sossusussut voisivat sitten jatkossa hoitaa kaikki harkinnanvaraiset tuet, koska niistähän ei missään olosuhteissa päästä kokonaan eroon.
Työttömyysturvan vastineeksi työvelvoite Tanskan malliin. 3 kk ajan saisi etsiä töitä täydellä tuella, sen jälkeen pitäisitehdä vapaaehtoistyötä vähintää 12 h/vko tai tuki pienenisi 50 %. Vapaaehtoistyö olisi vanhusten ulkoiluttamista, tienvarsien siivoamista,"isosiskotomintaa" jne. sellaista tekemistä, mitä jo nyt tehdään palkattomana vapaaehtoistyönä, mutta missä tarvitaan lisää väkeä. Työtön saisi valita pienemmän tuen tai vastikkeellisuuden.
Samaan syssyyn asumistuki kokonaan pois ja jokaiselle yli 3 kk työttömänä olleelle osoitettaisiin asuntolamainen paikka jostain korpikylien entisistä vanhainkodeista tms. Siellä on asuntoja ja jos ei töitä löydä asuinpaikkakunnallaan, voi varsin hyvin muuttaa halvempaan asuntoon. Ennenkin on muutettu eikä kaksio Töölössä ole subjektiivinen oikeus sossupummille.
Ja sitten keskustelukumppanit vielä ihmettelevät, miksi en kannata kansanäänestyksiä...
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 01:16"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 00:10"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 00:05"]
Palkattoman työn teettämisen -millä nimikkeellä tahansa - kieltäminen.
[/quote]
Mielenkiintoista. Itse taas haluaisin korvata nykyisen ammattikoulutuksen mahdollisimman tarkkaan oppisopimuskoulutuksella. Suoraa talouskasvua ja parempi ammattitaito koulutuksesta valmistuneille.
[/quote]
Mun käsittääkseni oppisopimuskoulutuksesta maksetaan pääsääntöisesti TESin mukaista palkkaa.
[/quote]
Oho lähti viesti ennen aikojaan.
Sen sijaan työnantaja saa jotain tukea tuohon palkanmaksuun.