Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Reilua? Rikas mies, köyhä opiskelija, kaikki puoliksi.

Vierailija
23.10.2014 |

Satuin tänään huomaamaan, että miehellä on lähes 40 000e käyttötilillään. Myös paljon sijoituksia ja vasta sai 80 000e perinnön. Hänellä on erilaisia töitä ja yritys, mistä saa tulonsa. Lisäksi saa kelalta asumistukea. Asumme yhdessä miehen omistamassa asunnossa, olen itse opiskelija ja tuloni ovat 260e/kk eli kelan opintoraha. Maksan hänelle vuokraa puolet juoksevista kuluista eli käteen ei oikeastaan jää mitään. Elän siis opintolainalla, lainaa on kohta kertynyt jo 15000e. En käy enää töissä, sillä opintojeni vuoksi en pysty. Minun pitää olla valmis ottamaan työharjoittelupaikka milloin tahansa. Maksamme ruokakulut ja vakuutukset/laskut puoliksi. Kuulostaako tällainen järjestely reilulta av-raatilaisten mielestä? :)

Kommentit (80)

Vierailija
21/80 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoh. Jos kävisit töissä toi olis reilua, mutta koska olet opiskelija voisi miehes tulla edes vähän vastaan. Hänellä ei toki ole mitään velvoitetta elättää sua, mut tos tilantees edes pieni vuokranalennus olisi paikallaan. Kumpi maksaa ruoat yms?

Vierailija
22/80 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös ole muuten petos nostaa tukia kerta on noin isoja säästöjä tileillä? Ei varmana ole ilmoittanut noita Kelaan, koska olisivat sieltä kehottaneet käyttämään ensin säästöt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/80 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 19:10"]Ei kai miehen nyt sentään omia säästöjään tule käyttää sinun elättämiseesi? Ongelmahan ei ole miehen tulot ja säästöt, vaan sinun tulojesi puute. Kyllä itsestään pitää pystyä huolehtimaan eikä heittäytyä toisten elätettäväksi.
[/quote]
Sitäpä tässä kysynkin ja ihmettelen kun haukutaan siitä, että osallistun kustannuksiin enkä juurikin heittäydy elätettäväksi. Kyllähän se harmittaa kun elän kädestä suuhun, mutta kuka opiskelija maksaa oikeasti vain parisataa euroa kuussa vuokraa hulppeasta asunnosta? Menisin kyllä töihin, mutta juuri nyt se ei ole mahdollista lukuunottamatta satunnaisia keikkoja, jos niitä onnistuisi saamaan loppuvuonna muutaman. Tilanne on nyt vaan näin, että tuloni ovat pienet kunnes valmistun, ja ennen sitä on vaan lainaa nostettava. -ap

Vierailija
24/80 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa asumistukea omistusasuntoon senkin provo :D

Vierailija
25/80 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 19:14"][quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 18:53"]

Mies omistaa asunnon. Minä maksan hänelle vuokraa eli en siipeile. Saa asumistukea, koska hänen kk-tulonsa ovat kuulemma 500e. Olemme olleet 3v yhdessä :) Miten itse sitten jakaisitte menot? -ap

[/quote]

Siis mitä? Maksat vuokraa miehellesi?

Eihän tuo ole mikään avoliitto, vaan omistaja ja vuokralainen. En todellakaan muuttaisi yhteen ihmisen kanssa, joka haluaa että muutamme hänen omistamaansa asuntoon ja että minun tulisi maksaa hänelle vuokraa tästä.

Että periaatteessa et siis ole siellä "kotona", vaan vähänniinkuin väliaikaismajoituksessa. Itse muuttaisin pois.
[/quote]

Meinaatko sit että et maksaisi mitään asumiskuluja? :O

Vierailija
26/80 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 19:09"]

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 19:05"][quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 19:02"] [quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 18:55"]Eikö miehen varallisuus pitäisi vaikuttaa kela-etuuksiin?  [/quote] Pitäisi varmaan, mutta en ala miehelle äidiksi ja kela-asioitaan hoitamaan. Olen kyllä monesti hänelle ihmetellyt asiaa ja patistanut tarkistamaan asian. Itsepähän makselee sitten takaisin :D -ap [/quote] Siinä kohtaa se laittaa varmaan vuokrankorotuksen sulle ja maksat vielä opintolainankin verran sitä vuokraa. [/quote] No, siinä tilanteessa saattaisin sanoa että tulee minulle halvemmaksi muuttaa pois.. :D Siis oikeastiko kehtaisitte asua ilmaiseksi miehesi nurkissa? -ap

[/quote]

Mitä ihmeen kehtaamista siinä muka on? Jos asutte yhdessä, eli avoliitossa, niin on todella outoa alkaa perimään vuokraa toiselta. Eli sinä olet hänelle vuokralainen, et avovaimo.

Vierailija
27/80 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se voi saada asumistukea? Jos oikeasti saa, suomalainen systeemi on kyllä syvältä ja ei ihme, että kohta ollaan konkurssissa. Sinänsä kulujen jakaminen puoliksi on ok. 

Miten täällä av:lla aina pariutuukin nää rikkaat miehet ja köyhät opiskelijanaisparat ja aina se mies on natsi ja vaatii puolet kaikesta vaikka syö enemmän ja vetää vessankin ainakin kolme kertaa useammin päivässä kuin nainen.

Vierailija
28/80 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 19:17"]Ei saa asumistukea omistusasuntoon senkin provo :D
[/quote]
Kipitäpä Kelan sivuille. Yleistä asumistukea saa. Lainaa ja korkoa maksetaan koko ajan pois. -ap

Vierailija
29/80 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 19:17"][quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 19:09"]

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 19:05"][quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 19:02"] [quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 18:55"]Eikö miehen varallisuus pitäisi vaikuttaa kela-etuuksiin?  [/quote] Pitäisi varmaan, mutta en ala miehelle äidiksi ja kela-asioitaan hoitamaan. Olen kyllä monesti hänelle ihmetellyt asiaa ja patistanut tarkistamaan asian. Itsepähän makselee sitten takaisin :D -ap [/quote] Siinä kohtaa se laittaa varmaan vuokrankorotuksen sulle ja maksat vielä opintolainankin verran sitä vuokraa. [/quote] No, siinä tilanteessa saattaisin sanoa että tulee minulle halvemmaksi muuttaa pois.. :D Siis oikeastiko kehtaisitte asua ilmaiseksi miehesi nurkissa? -ap

[/quote]

Mitä ihmeen kehtaamista siinä muka on? Jos asutte yhdessä, eli avoliitossa, niin on todella outoa alkaa perimään vuokraa toiselta. Eli sinä olet hänelle vuokralainen, et avovaimo.
[/quote]

Oletko tosissasi? En tiennyt että avovaimo = elätti. -ap

Vierailija
30/80 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 19:17"]

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 19:14"][quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 18:53"] Mies omistaa asunnon. Minä maksan hänelle vuokraa eli en siipeile. Saa asumistukea, koska hänen kk-tulonsa ovat kuulemma 500e. Olemme olleet 3v yhdessä :) Miten itse sitten jakaisitte menot? -ap [/quote] Siis mitä? Maksat vuokraa miehellesi? Eihän tuo ole mikään avoliitto, vaan omistaja ja vuokralainen. En todellakaan muuttaisi yhteen ihmisen kanssa, joka haluaa että muutamme hänen omistamaansa asuntoon ja että minun tulisi maksaa hänelle vuokraa tästä. Että periaatteessa et siis ole siellä "kotona", vaan vähänniinkuin väliaikaismajoituksessa. Itse muuttaisin pois. [/quote] Meinaatko sit että et maksaisi mitään asumiskuluja? :O

[/quote]

Jos ja kun on asumiskuluja, niin niitä katsotaan yhdessä ja maksetaan niin, että kummallekin jää tileilleen käyttövaraa. Mutta jos puhutaan vuokran maksamisesta omalle avomiehelle, niin tilanne on todella omituinen.

Jos itse olisin asunut omistuasunnossa ennen mieheni tapaamista ja olisimme muuttaneet yhteen minun omistusasuntooni, niin en todellakaan olisi penännyt osuuksia tyylillä "maksapa mulle sitten vuokraa pari hunttia kuukaudessa, eräpäivä kuukauden toinen päivä". Tuolla tyylillä vuokrataan vuokralaiselle huone omistusasunnostaan, eikä todellakaan aloiteta tasavertaista yhteiselämää kumppanin kanssa.

Olisin laskenut asumismenot kuten muutkin kulut ja niistä sovittu kumpi maksaa mitäkin.

Vierailija
31/80 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 19:20"]

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 19:17"]Ei saa asumistukea omistusasuntoon senkin provo :D [/quote] Kipitäpä Kelan sivuille. Yleistä asumistukea saa. Lainaa ja korkoa maksetaan koko ajan pois. -ap

[/quote]Ei tuolla varallisuudella ole mitään syytä nostella tukia. 

Vierailija
32/80 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisiköhän linkata muuten kelalle tämä ketju? Jos miehellä tosiaan on rahaa noin paljon ja silti nostelee hyvin mielin tukia, niin voisi kela tehdä asiasta tutkintapyynnön poliisille. Täyttyisikö jopa törkeän petoksen raja, vai miten määritellään törkeä petos?

Vierailija
33/80 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistusasuntoon ei saa minkäänlaista asumistukea. Hyvä provo.

Vierailija
34/80 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 19:17"]Ei saa asumistukea omistusasuntoon senkin provo :D
[/quote]saa toisen omistamaan asuntoon tukea tietysti senkin poro.

Vierailija
35/80 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieshän saa myös vuokratuloja, jos ap maksaa hänelle vuokraa. Toivottavasti mies on ilmoittanut se asianmukaisesti kelalle ja verottajalle.

Vierailija
36/80 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 19:32"]

Mieshän saa myös vuokratuloja, jos ap maksaa hänelle vuokraa. Toivottavasti mies on ilmoittanut se asianmukaisesti kelalle ja verottajalle.

[/quote]

Eli jos mies väittää kelalle saavansa kuukaudessa 500€ ja ap sanoo maksavansa vuokraa pari sataa, niin mies saa kuukaudessä 700€.

Lisäksi miehellä on rahaa yhteensä 120 000€.

Onkos miehellä nuo rahat jossain omalla tilillä, vai mitenkäs kela ei ole perillä näistä rahoista?

Vierailija
37/80 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
38/80 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset sinä saa asumislisää?

Vierailija
39/80 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska maksat vuokraa, niin tehkää sopimus ja menet kelasta hakemaan asumistukea, koska olet alivuokralainen, right?
Itse opiskelen, mies töissä, saan 200€/kk ja mies maksaa menot. Sanoin jo ennen ku muutettiin yhteen että minulla ei tule olemaan rahaa maksaa juurikaan mitään mistään, että opintolainalla mennään. Mies tukee mua opiskelussa, ihan niin kuin minä tukisin häntä. Yhdessähän sitä eletään, ei voi vaan ajatella itseänsä.

Vierailija
40/80 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö asumislisä ole ruokakuntakohtainen? Eli ne ovat myös sinun rahojasi. Älä vain sano ettet asu virallisesti miehen luona...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yksi