Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Reilua? Rikas mies, köyhä opiskelija, kaikki puoliksi.

Vierailija
23.10.2014 |

Satuin tänään huomaamaan, että miehellä on lähes 40 000e käyttötilillään. Myös paljon sijoituksia ja vasta sai 80 000e perinnön. Hänellä on erilaisia töitä ja yritys, mistä saa tulonsa. Lisäksi saa kelalta asumistukea. Asumme yhdessä miehen omistamassa asunnossa, olen itse opiskelija ja tuloni ovat 260e/kk eli kelan opintoraha. Maksan hänelle vuokraa puolet juoksevista kuluista eli käteen ei oikeastaan jää mitään. Elän siis opintolainalla, lainaa on kohta kertynyt jo 15000e. En käy enää töissä, sillä opintojeni vuoksi en pysty. Minun pitää olla valmis ottamaan työharjoittelupaikka milloin tahansa. Maksamme ruokakulut ja vakuutukset/laskut puoliksi. Kuulostaako tällainen järjestely reilulta av-raatilaisten mielestä? :)

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, kiitos vastauksista! Kerroin tästä ketjusta miehelle ja johan alko kiinnostamaan selvittämään tota Kela-juttua ;) Perinnön sai tosin tilille vasta noin viikko sitten, milloin otti myös uudet sijoitukset. Vanhat tiedot on kyllä ilmoitettu jo. Sanoin myös että nyt laitetaan molempien tulot ja menot paperille ja katsotaan, onko reilua molempien kannalta. Yllätyin kyllä, että mammojen mielestä on ok asua ilmaiseksi toisen asunnossa vaikka joka kuukausi on hoitovastike, korot ja laina maksettavana. -ap

Vierailija
42/80 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistukea saa omaankin asuntoon, yhtiövastikkeeseen.  Jos on omakotitalo, niin lämmitys-yms. pakolliset kulut otetaan huomioon.  Esim. sukulaiseni saa pientä eläkettä, asuu omassa osakkeessaan ja saa asumistukea.   Mutta hakemuksessa pitää ilmoittaa kaikki tulot ja omaisuus eli tuollaisilla säästöillä ei enää tukea saa!     Varsinaiseen asiaan; ap:n tapauksessa on kohtuullista jakaa ruoka-ja muita kodin kustannuksia, mutta tuo vuokran maksu on kyllä melkoista itsekkyyttä mieheltä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärrän vuokran maksun jos asunnosta on vielä velkaa. sillonki tosin tekisin sopimuksen (kirjallisen, ettei tuu erossa yms. ongelmia) jossa sovitaan että maksat summan x kuussa talon velkaa, ja sen verran omistat myös asunnosta. jos erootte nii saat sen rahan takas mitä maksoit. jos ette, omistat osas siitä talosta.

vuokran maksamisessa ei oo mitään järkee, jos tosissaan on yhessä nii mikä ongelma maksaa asuntolainaa yhes?

kulut tietenki puoliks, ainaki nii kauan ku ei lapsia oo.

Vierailija
44/80 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 19:38"]

Mikset sinä saa asumislisää?

[/quote]

En saa opintolainan asumislisää, koska omistusasunto. En saa yleistä asumistukea, koska mies saa sitä. Näin ilmoitti minulle Kela. -ap

Vierailija
45/80 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 19:10"]Ei kai miehen nyt sentään omia säästöjään tule käyttää sinun elättämiseesi? Ongelmahan ei ole miehen tulot ja säästöt, vaan sinun tulojesi puute. Kyllä itsestään pitää pystyä huolehtimaan eikä heittäytyä toisten elätettäväksi.
[/quote]

Ap:n mies voi lopettaa opiskelijatyttöjen jahtaamisen ja alkaa seurustella oman ikäisen ja samantuloisen naisen kanssa. Jotain vastuuta pitää kyetä kantamaan parisuhteen muodostamisessa.

Vierailija
46/80 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 19:46"]

Hyvä, kiitos vastauksista! Kerroin tästä ketjusta miehelle ja johan alko kiinnostamaan selvittämään tota Kela-juttua ;) Perinnön sai tosin tilille vasta noin viikko sitten, milloin otti myös uudet sijoitukset. Vanhat tiedot on kyllä ilmoitettu jo. Sanoin myös että nyt laitetaan molempien tulot ja menot paperille ja katsotaan, onko reilua molempien kannalta. Yllätyin kyllä, että mammojen mielestä on ok asua ilmaiseksi toisen asunnossa vaikka joka kuukausi on hoitovastike, korot ja laina maksettavana. -ap

[/quote]

Osaatko lukea? Kukaan ei puhu ilmaisesta mitään, vaan tuosta vuokrasanan käytöstä. Jos maksat vuokraa, niin olet vuokralainen. Jos maksat tasa-arvoisesti puolisosi kanssa kuluja yhdessä kummankin ansiotulojen/tukien mukaan, niin olette avopari.

Tosin petokseenhan miehesi on syyllistynyt joka tapauksessa ja joutunee maksaman korkojen kanssa jokaikisen kelalta saaman sentin takaisin.

Vierailija
47/80 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä saat myös asumislisää, sillä se on ruokakuntakohtainen. Mies ei voi väittää että ne olisivat vain hänen. http://www.kela.fi/yleinen-asumistuki " Ruokakunnan muodostavat samassa asunnossa asuvat henkilöt, ja asumistuki myönnetään ruokakunnalle yhteisesti."

Vierailija
48/80 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 19:17"]Ei saa asumistukea omistusasuntoon senkin provo :D
[/quote]

lainan korkoihin saa, jos on riittävän pienet tulot. Tuskin on virallista vuokrasopimusta ap:n kanssa, joutuishan tuo maksamaan veroja vuokratuloista..

Vierailija
49/80 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 19:47"]

ymmärrän vuokran maksun jos asunnosta on vielä velkaa. sillonki tosin tekisin sopimuksen (kirjallisen, ettei tuu erossa yms. ongelmia) jossa sovitaan että maksat summan x kuussa talon velkaa, ja sen verran omistat myös asunnosta. jos erootte nii saat sen rahan takas mitä maksoit. jos ette, omistat osas siitä talosta.

vuokran maksamisessa ei oo mitään järkee, jos tosissaan on yhessä nii mikä ongelma maksaa asuntolainaa yhes?

[/quote]

Mitenkäs ne lapset muuttaa asian? Että sitten ollaan niiku perhe vai?

Vinkki: kaksi parisuhteessa olevaa ja yhdessä asuvaa aikuista muodostaa perheen. Kaksi aikuista ja lapsi muodostaa lapsiperheen.

Todella erikoista, että joidenkin mielestä ollaan vähänniinku kämppikset jos ei ole lapsia.

Vierailija
50/80 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 19:17"]

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 19:09"]

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 19:05"][quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 19:02"] [quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 18:55"]Eikö miehen varallisuus pitäisi vaikuttaa kela-etuuksiin?  [/quote] Pitäisi varmaan, mutta en ala miehelle äidiksi ja kela-asioitaan hoitamaan. Olen kyllä monesti hänelle ihmetellyt asiaa ja patistanut tarkistamaan asian. Itsepähän makselee sitten takaisin :D -ap [/quote] Siinä kohtaa se laittaa varmaan vuokrankorotuksen sulle ja maksat vielä opintolainankin verran sitä vuokraa. [/quote] No, siinä tilanteessa saattaisin sanoa että tulee minulle halvemmaksi muuttaa pois.. :D Siis oikeastiko kehtaisitte asua ilmaiseksi miehesi nurkissa? -ap

[/quote]

Mitä ihmeen kehtaamista siinä muka on? Jos asutte yhdessä, eli avoliitossa, niin on todella outoa alkaa perimään vuokraa toiselta. Eli sinä olet hänelle vuokralainen, et avovaimo.

[/quote]

no sittenhän he voisivat yhdessä maksaa asuntolainaa kun yhdessä siinä asunnossa asuvat?

Vierailija
51/80 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi ei kuulu saaada asumistukea. Omaisuus pitää ilmoittaa hakemusta tehdessä. Kela myös varmasti perii kaikki asumistuet takaisin jos saa tietää, että on noin paljon omaisuutta kun ap:n miehellä on!

Vierailija
52/80 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 19:51"]

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 19:17"]Ei saa asumistukea omistusasuntoon senkin provo :D [/quote] lainan korkoihin saa, jos on riittävän pienet tulot. Tuskin on virallista vuokrasopimusta ap:n kanssa, joutuishan tuo maksamaan veroja vuokratuloista..

[/quote]

Olemme tehneet virallisen vuokrasopimuksen. Itselläni ei ole hajuakaan onko ilmoitellut niitä minnekkään - edelleen, en hoida mieheni raha-asioita, enkä oleta että hän hoitelee minun raha-ja tukiasiat vaan osaan sen aikuisena, tasavertaisena ihmisenä tehdä aivan itse. Jos mies ei osaa, kärsikööt - kenenkään muun äiti, kuin omien lapsieni, en tule koskaan olemaan :) -ap

Vierailija
53/80 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastauksena myös edellisille: Tiedossa on, että tuore perintö ja sijoitukset tulee ilmoittaa Kelalle asap, asia on hoidossa. Sitten asumistuki katkeaa ja mahd. ylimääräiset mies maksaa ihan itse takaisin. Ei tässä ole tarkoitus ketään huijata. Simple as that. Kysymys kuului, jakautuuko menot tässä tilanteessa mielestänne reilusti? -ap

Vierailija
54/80 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kuka on väittänyt, että ilmaiseksi olisi ok asua?

Itse kirjoitit, että miehesi saa asumistukea asuntoonsa, vaikka varallisuutta on yli 100.000 €. Se on ihan noin kansantaloudellisesti katsottuna todella väärin, eikä liity teidän keskinäiseen suhteeseen mitenkään.

Jos puoliso haluaa sinulta vuokraa, teette virallisen vuokrasopimuksen, jolloin sinä saat asumistukea ja puoliso maksaa vuokratuotosta 32 % pääomatulon veroa. Mahdollisen asuntolainan koron puolittaminen on ok, mutta pääoman takaisinmaksaminen on asunnon omistajan asia - hänhän siitä lopulta hyötyy.

Jos taas maksatte asumisen varsinaiset kulut puoliksi (yhtiövastike, vesi, sähkö, vakuutukset jne.) on varmaan sama miten sen paperilla teette, mutta sinulta opiskelijana joku "paperiton" sopimus on tyhmyyttä, koska itenäisesti asuessasi saisit asumistukea. Mutta ihan miten vaan.

Jos oikeasti olet niin tyhmä, että olet olematta kirjoilla ja maksat kaikesta puolet ja samaan aikaan mies nostaa asumistukea omistamansa asunnon kuluihin isolla varallisuudella, ei pysty auttamaan. Tyhmyydestä sakotetaan. Korkeintaan v****ttaa yhteisten varojen väärinkäyttö. No, rikkaat on ennekin rikastuneet just lypsämällä yhteisistä varoista kaiken mitä irti saa.

En ennusta parisuhteellenne kovin ruusuista tulevaisuutta.

Vierailija
55/80 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 19:55"]

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 19:17"]

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 19:09"]

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 19:05"][quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 19:02"] [quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 18:55"]Eikö miehen varallisuus pitäisi vaikuttaa kela-etuuksiin?  [/quote] Pitäisi varmaan, mutta en ala miehelle äidiksi ja kela-asioitaan hoitamaan. Olen kyllä monesti hänelle ihmetellyt asiaa ja patistanut tarkistamaan asian. Itsepähän makselee sitten takaisin :D -ap [/quote] Siinä kohtaa se laittaa varmaan vuokrankorotuksen sulle ja maksat vielä opintolainankin verran sitä vuokraa. [/quote] No, siinä tilanteessa saattaisin sanoa että tulee minulle halvemmaksi muuttaa pois.. :D Siis oikeastiko kehtaisitte asua ilmaiseksi miehesi nurkissa? -ap

[/quote]

Mitä ihmeen kehtaamista siinä muka on? Jos asutte yhdessä, eli avoliitossa, niin on todella outoa alkaa perimään vuokraa toiselta. Eli sinä olet hänelle vuokralainen, et avovaimo.

[/quote]

no sittenhän he voisivat yhdessä maksaa asuntolainaa kun yhdessä siinä asunnossa asuvat?

[/quote]

Tätä nyt tarkoitankin. Silloin ap on oikeutettu asuntoon, eikä ole siellä vain visiitillä, kuten tuota "vuokraa" maksamalla olisi.

Vierailija
56/80 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei tulisi mieleenkään pyytää miestäni maksamaan asumisesta yms. jos hän opiskelis/olis koti-isänä ja itse olisin töissä/varakas. Mieti ap miten itse tekisit jos teillä ois tilanne toisinpäin.

Vierailija
57/80 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono provo. Keksikää vähän parempia. 

Vierailija
58/80 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 19:47"]

[/quote]

Otin lainaa, ostin asunnon, pistin vuokralle ja saan lainaa kivasti lyhennettyä vuokratuloilla... Vuokralainen siis tavallaan maksaa lainani, omistaako hän talon, EI!

Vierailija
59/80 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 19:59"]

[/quote]

Kuka on väittänyt, että ilmaiseksi olisi ok asua?

Itse kirjoitit, että miehesi saa asumistukea asuntoonsa, vaikka varallisuutta on yli 100.000 €. Se on ihan noin kansantaloudellisesti katsottuna todella väärin, eikä liity teidän keskinäiseen suhteeseen mitenkään.

Jos puoliso haluaa sinulta vuokraa, teette virallisen vuokrasopimuksen, jolloin sinä saat asumistukea ja puoliso maksaa vuokratuotosta 32 % pääomatulon veroa. Mahdollisen asuntolainan koron puolittaminen on ok, mutta pääoman takaisinmaksaminen on asunnon omistajan asia - hänhän siitä lopulta hyötyy.

Jos taas maksatte asumisen varsinaiset kulut puoliksi (yhtiövastike, vesi, sähkö, vakuutukset jne.) on varmaan sama miten sen paperilla teette, mutta sinulta opiskelijana joku "paperiton" sopimus on tyhmyyttä, koska itenäisesti asuessasi saisit asumistukea. Mutta ihan miten vaan.

Jos oikeasti olet niin tyhmä, että olet olematta kirjoilla ja maksat kaikesta puolet ja samaan aikaan mies nostaa asumistukea omistamansa asunnon kuluihin isolla varallisuudella, ei pysty auttamaan. Tyhmyydestä sakotetaan. Korkeintaan v****ttaa yhteisten varojen väärinkäyttö. No, rikkaat on ennekin rikastuneet just lypsämällä yhteisistä varoista kaiken mitä irti saa.

En ennusta parisuhteellenne kovin ruusuista tulevaisuutta.

[/quote]

Voi huoh. Ehkä en ilmaissut itseäni tarpeeksi selvästi, mutta minun maksamani VUOKRA on juurikin "Jos taas maksatte asumisen varsinaiset kulut puoliksi (yhtiövastike, vesi, sähkö, vakuutukset jne.)" tämä. En todellakaan maksa mieheni lainaa, vaan nämä normaalin elämisen kulut vastikkeineen puoliksi. Ja tätä kutsun itse vuokraksi koska en tiedä muuta suomenkielistä sanaa tälle.

En maksa penniäkään itse lainasta, olen myös ihan virallisesti kirjoilla täällä. Kyllä mieheni on valmis maksamaan vaikka kaiken ja elättämään minut, mutta itselläni ei ole pokkaa asua meidän kodissamme osallistumatta juurikin yhtiövastikkeeseen, veteen, sähköön, vakuutukseen, ruokaan. Elämä kun ei ole ilmaista, vaikka kuinka olisi avopari. Tottakai tästä on etua miehelleni että joku osallistuu näihin kuluihin, mutta niinhän itsekin kun saan näin hyvän elintason ja asua rakkaani kanssa.

Ja kiitos ennustuksestasi, parisuhteellamme menee kyllä hyvin ja tulevaisuus näyttää kirkkaalta :)

-ap

Vierailija
60/80 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minulle ainakin olisi itsestään selvää, että maksan myös osuuteni asumiskuluista, vaikka mies omistaisi asunnon. Miehellä on kuitenkin siis nyt maksettavana asuntolaina, yhtiövastike sekä vesi/sähkö/lämmitys/netti/vakuutukset. Mun mielestä on pelkästään reilua, että asumiskulut jakaantuvat sitten puoliksi, tai ainakin kulut lainan jälkeen. Tietenkin miehesi tulot huomioiden kustannukset voi jakaa myös vähän enemmän miehen suuntaan, mutta lähtökohtaisesti en pidä yhtään vääränä sitä, että molemmat maksatte osuutenne asumisesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yksi