Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Reilua? Rikas mies, köyhä opiskelija, kaikki puoliksi.

Vierailija
23.10.2014 |

Satuin tänään huomaamaan, että miehellä on lähes 40 000e käyttötilillään. Myös paljon sijoituksia ja vasta sai 80 000e perinnön. Hänellä on erilaisia töitä ja yritys, mistä saa tulonsa. Lisäksi saa kelalta asumistukea. Asumme yhdessä miehen omistamassa asunnossa, olen itse opiskelija ja tuloni ovat 260e/kk eli kelan opintoraha. Maksan hänelle vuokraa puolet juoksevista kuluista eli käteen ei oikeastaan jää mitään. Elän siis opintolainalla, lainaa on kohta kertynyt jo 15000e. En käy enää töissä, sillä opintojeni vuoksi en pysty. Minun pitää olla valmis ottamaan työharjoittelupaikka milloin tahansa. Maksamme ruokakulut ja vakuutukset/laskut puoliksi. Kuulostaako tällainen järjestely reilulta av-raatilaisten mielestä? :)

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 19:49"] Ap:n mies voi lopettaa opiskelijatyttöjen jahtaamisen ja alkaa seurustella oman ikäisen ja samantuloisen naisen kanssa. Jotain vastuuta pitää kyetä kantamaan parisuhteen muodostamisessa.

[/quote]

Mistähän tiedät, minkä ikäinen mieheni on? :D Todennäköisesti valmistuttuani tienaan enemmän kuin mies.

Aloitimme lisäksi parisuhteen rakkaudesta, emme rahankiilto silmissä. Kukin tavallaan, vaikka taisitkin olla provo.

-ap

Vierailija
62/80 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sä oikein AP halusit tällä avauksella? Näytät olevan erittäin tyytyväinen tilanteeseen ja siihen, että saat asua kelahuijar..eiku rakkaan kanssa. Väität nyt, että sulla on hyvä elintaso, mutta avauksessa ruikutit, kun ei rahaa jää. Jos ei ole mitään ongelmaa sulla, niin turha tätä ketjua on jatkaa. Ei muuta kuin hyvää loppuelämää pennosia laskellessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 20:16"]

Kyllä minulle ainakin olisi itsestään selvää, että maksan myös osuuteni asumiskuluista, vaikka mies omistaisi asunnon. Miehellä on kuitenkin siis nyt maksettavana asuntolaina, yhtiövastike sekä vesi/sähkö/lämmitys/netti/vakuutukset. Mun mielestä on pelkästään reilua, että asumiskulut jakaantuvat sitten puoliksi, tai ainakin kulut lainan jälkeen. Tietenkin miehesi tulot huomioiden kustannukset voi jakaa myös vähän enemmän miehen suuntaan, mutta lähtökohtaisesti en pidä yhtään vääränä sitä, että molemmat maksatte osuutenne asumisesta.

[/quote]

Noniin, löytyihän täältä mammapalstalta edes yksi, joka on samaa mieltä. Ehkä tulevaisuudessa painotamme vaan sitten esim. ruokakustannuksia enemmän miehelle tms.

-ap

Vierailija
64/80 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi ei voi saada asumistukea, koska hänellä on vuokratuloja ja koska hänellä on säästöjä tilillä ja sijoituksina oman asumansa asunnon ulkopuolella noin paljon.

Vierailija
65/80 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaisin puolet vastikkeesta jos olisin sinun tilanteessa. Käytännössä sinä kasvatat miehesi varallisuutta koko ajan velkaantuen itse. Jos laina ja asunto on miehesi nimissä, hänen kuuluu myös maksaa laina. Enkä ymmärrä miksei mies maksa lainaa pois samantien kun varallisuutta on. Kuvio kuulostaa vahvasti että se ketku höynäyttää sinua.

Vierailija
66/80 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 18:53"]Mies omistaa asunnon. Minä maksan hänelle vuokraa eli en siipeile. Saa asumistukea, koska hänen kk-tulonsa ovat kuulemma 500e. Olemme olleet 3v yhdessä :) Miten itse sitten jakaisitte menot? -ap
[/quote]

Se siitä parisuhteesta. Olet alivuokralainen. Et muuta. Minun näkökannasta katsottuna

Vierailija
67/80 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 20:15"]

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 19:59"]

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 19:46"]

Hyvä, kiitos vastauksista! Kerroin tästä ketjusta miehelle ja johan alko kiinnostamaan selvittämään tota Kela-juttua ;) Perinnön sai tosin tilille vasta noin viikko sitten, milloin otti myös uudet sijoitukset. Vanhat tiedot on kyllä ilmoitettu jo. Sanoin myös että nyt laitetaan molempien tulot ja menot paperille ja katsotaan, onko reilua molempien kannalta. Yllätyin kyllä, että mammojen mielestä on ok asua ilmaiseksi toisen asunnossa vaikka joka kuukausi on hoitovastike, korot ja laina maksettavana. -ap

[/quote]

Kuka on väittänyt, että ilmaiseksi olisi ok asua?

Itse kirjoitit, että miehesi saa asumistukea asuntoonsa, vaikka varallisuutta on yli 100.000 €. Se on ihan noin kansantaloudellisesti katsottuna todella väärin, eikä liity teidän keskinäiseen suhteeseen mitenkään.

Jos puoliso haluaa sinulta vuokraa, teette virallisen vuokrasopimuksen, jolloin sinä saat asumistukea ja puoliso maksaa vuokratuotosta 32 % pääomatulon veroa. Mahdollisen asuntolainan koron puolittaminen on ok, mutta pääoman takaisinmaksaminen on asunnon omistajan asia - hänhän siitä lopulta hyötyy.

Jos taas maksatte asumisen varsinaiset kulut puoliksi (yhtiövastike, vesi, sähkö, vakuutukset jne.) on varmaan sama miten sen paperilla teette, mutta sinulta opiskelijana joku "paperiton" sopimus on tyhmyyttä, koska itenäisesti asuessasi saisit asumistukea. Mutta ihan miten vaan.

Jos oikeasti olet niin tyhmä, että olet olematta kirjoilla ja maksat kaikesta puolet ja samaan aikaan mies nostaa asumistukea omistamansa asunnon kuluihin isolla varallisuudella, ei pysty auttamaan. Tyhmyydestä sakotetaan. Korkeintaan v****ttaa yhteisten varojen väärinkäyttö. No, rikkaat on ennekin rikastuneet just lypsämällä yhteisistä varoista kaiken mitä irti saa.

En ennusta parisuhteellenne kovin ruusuista tulevaisuutta.

[/quote]

Voi huoh. Ehkä en ilmaissut itseäni tarpeeksi selvästi, mutta minun maksamani VUOKRA on juurikin "Jos taas maksatte asumisen varsinaiset kulut puoliksi (yhtiövastike, vesi, sähkö, vakuutukset jne.)" tämä. En todellakaan maksa mieheni lainaa, vaan nämä normaalin elämisen kulut vastikkeineen puoliksi. Ja tätä kutsun itse vuokraksi koska en tiedä muuta suomenkielistä sanaa tälle.

En maksa penniäkään itse lainasta, olen myös ihan virallisesti kirjoilla täällä. Kyllä mieheni on valmis maksamaan vaikka kaiken ja elättämään minut, mutta itselläni ei ole pokkaa asua meidän kodissamme osallistumatta juurikin yhtiövastikkeeseen, veteen, sähköön, vakuutukseen, ruokaan. Elämä kun ei ole ilmaista, vaikka kuinka olisi avopari. Tottakai tästä on etua miehelleni että joku osallistuu näihin kuluihin, mutta niinhän itsekin kun saan näin hyvän elintason ja asua rakkaani kanssa.

Ja kiitos ennustuksestasi, parisuhteellamme menee kyllä hyvin ja tulevaisuus näyttää kirkkaalta :)

-ap

[/quote]

No mutta silloinhan sä saat asumistukea ja mies maksaa veroa vuokratuotosta eikä suinkaan pitäisi saada asumistukea, eli mikä on ongelma? Jos taas teette tämän kaiken ohi virallisten teiden (=sinä et saa asumistukea ja mies ei maksa veroa), se on täysin teidän asianne ja sovitte jutut parhaaksi katsomallanne tavalla. 

Olet pikkuisen muuttanut tätä tarinaa ketjun kuluessa. Ensin olit ressukka opiskelija, joka saa 261 €/kk ja mies on rikas perijä joka siltikin nostaa asumistukea ja vaatii sinua maksamaan puolet kaikesta. Nyt oletkin itsellinen nainen, joka haluat ehdottomasti maksaa puolet kaikesta. Sehän on ihan ok. Ainoastaan toi miehen saama asumistuki on kyllä ihan peestä, ei ihme että menee Suomella huonosti.

Vierailija
68/80 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 20:27"]

Olet pikkuisen muuttanut tätä tarinaa ketjun kuluessa. Ensin olit ressukka opiskelija, joka saa 261 €/kk ja mies on rikas perijä joka siltikin nostaa asumistukea ja vaatii sinua maksamaan puolet kaikesta. Nyt oletkin itsellinen nainen, joka haluat ehdottomasti maksaa puolet kaikesta. Sehän on ihan ok. Ainoastaan toi miehen saama asumistuki on kyllä ihan peestä, ei ihme että menee Suomella huonosti.

[/quote]

Anteeksi, mutta en ole muuttanut mitään :D Tienaan kyllä 260e/kk, pitäisi siis olla maksamatta yhtikäs mitään asumisesta? Tällä hetkellä kun maksan käyttämästäni vedestä, sähköstä, kodin vakuutuksesta sekä tämän talon yhtiövastikkeesta puolet.

Kun ennen parisuhdetta asuin vuokralla, vuokrani oli 520€/kk ja sain kelalta 460€. Nytkö on sitten perseestä että joutuu maksamaan asumisesta edes jotain, kun on miehen saanut nalkkiin maksattajaksi?

-ap

Vierailija
69/80 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on outoa periä elämänkumppanilta vuokraa. Asumme mieheni kanssa minun omistamassani asunnossa, jonka lainan ja yhtiövastikkeen maksan ihan itse. Ei tulisi mieleenkään vaatia mieheltä vuokraa tai osuutta asumiskuluista. Mies maksaa sitten ruoat ym. Kulut eivät varmasti jakaudu tasan 50/50, ja miksi pitäisikään, yhdessähän me tätä elämää eletään. Mielestäni parisuhteeseen ei kuulu senttien laskeminen ja sen varmistaminen, ettei vaan ikinä joudu maksamaan yhteisistä kuluista euroakaan enemmän kuin toinen. En ikinä voisi ajatella avo/aviopuolisoani siipeilijänä, en vaikka hän eläisi täysin minun rahoillani.

Vierailija
70/80 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 20:34"][quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 20:27"]

[/quote]

Anteeksi, mutta en ole muuttanut mitään :D Tienaan kyllä 260e/kk, pitäisi siis olla maksamatta yhtikäs mitään asumisesta? Tällä hetkellä kun maksan käyttämästäni vedestä, sähköstä, kodin vakuutuksesta sekä tämän talon yhtiövastikkeesta puolet.

Kun ennen parisuhdetta asuin vuokralla, vuokrani oli 520€/kk ja sain kelalta 460€. Nytkö on sitten perseestä että joutuu maksamaan asumisesta edes jotain, kun on miehen saanut nalkkiin maksattajaksi?

-ap
[/quote]
Luepa ap sun otsikko.

Vierailija
71/80 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tulee sellainen olo näitä mammapalstan juttuja lukiessa, että ihmissuhteista on tullut tosi kylmiä ja laskelmoivia. Minusta avoliittoon mennessä päätetään perustaa yhteinen koti ja yhdessä pitäisi rakentaa tulevaisuutta molempien sekä mahdollisten tulevien lasten hyväksi.

Oma mieheni ei koskaan olisi antanut vastaavassa tilanteessa minun tehdä lisää lainaa. Päin vastoin kannusti maksamaan opintolainat nopeasti vaikka se tarkoittikin että minulla oli vähemmän käyttörahaa yhteisiin menoihin.

Tällainen saa varmaankin rutkasti alapeukkuja - itse olen onnellinen että saan elää aidosti yhdessä kaiken jakaen. Itselläni ei ole ollut rahaa tuotavana suhteeseen mutta olen antanut osaamiseni, aikani ja tukeni miehen yritykseen ja hänen uralleen (ammatillisesti, ei vain paitoja silittämällä). Eli molemmat antavat kaikkensa YHDESSÄ yhteisen elämän eteen.

Vierailija
72/80 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on varmasti se lompakolla loisijoista valittava pyhä vulva-tyyppi, kun vastailee noin vihaisesti.

Vierailija
73/80 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 20:34"]

[/quote]

-ap

[/quote]

Vaikutat olevan tyytyväinen tilanteeseen ja kuluihin osallistuminen kuvailemallasi tavalla onkin mielestäsi reilua. Mihin sinä tarvitset av-palstan mielipiteitä? Tarkoituksesi taisi vain olla kuvitteellisen miehesi kuvitteellisilla varoilla kehuskelu yhtä kuvitteellisessa elämäntilanteessa. Ja vähän myös omalla, hyvätuloisella urallasi. Kuvitteellinen varmaan sekin.

Onnea :)

Vierailija
74/80 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tottakai saat maksaa vaikka kaikki miehen laskut, jos olet niin tyhmä :D

Vierailija
75/80 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 20:34"]

[/quote]

-ap

[/quote]

Et taida olla se kuuluisa penaalin terävin kynä... Lukaisepa vaikka ihan kirjoittamasi aloitusviesti uudelleen. Tai edes ketjun otsikko.

Maksa ihan rauhassa ja sehän on ihan oikein ja toki on reilua jakaa asumisen kulut. Jos ei puoliksi, niin ainakin jossain suhteessa.

Ainoa mikä kiinnostaa, on miehesi saama asumistuki. SE kuulostaa oudolta ja on sun mielestä ihan ok? Edelleen ihmettelen, miksi sä et saa asumistulea noilla tuloillasi, jos ihan oikein ja virallisesti paperit teette. Pikkuisen kuulostaa kusettajalta toi mies. Punnitkaa salaatinlehtenne ihan kaikessa rauhassa ja tasailkaa kauppakuitteja, se on täysin ok. Mutta etkö sä ap nyt tajua itse tässä mitään epäkohtaa? Sua huomattavasti varakkaampi mies nostaa asumistukea, johon itse olisit normaalissa vuokrasuhteessa oikeutettu ja silti maksat kaikesta puolet. No. Sehän ei ole se tyhmä joka pyytää vaan se, joka maksaa.

Vierailija
76/80 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalissa tilanteessa mielestäni kulut on hyvä laittaa puoliksi. Mutta joskus tulee tilanteita, kun suhteessa pitää auttaa toista.

En elättäisi enkä ryhtyisi kenenkään elätiksi pitkäksi aikaa.

Pitäisi pystyä ajattelemaan kokonaisuutta, jos on tarkoitus viettää elämä yhdessä. Itse elättäisin miestäni hetken aikaa ja odottaisin että hän tekisi saman minulle, jos toinen vaihtoehto olisi esim lainan ottaminen. Koska mitä hyötyä siitä olisi, että toinen olisi vararikossa ja hänelle kertyisi velkaa? Ei mitään järkeä. Nyt tarkoitan tilanteita että satunnaisesti tai hetkellisesti toisella ei ole tuloja, esim työttömyys tai opiskelut yms.

Toisen rahoilla ei pitäisi elellä. Mutta itse toivoisin sinun tilanteessasi hieman ymmärrystä mieheltä. Jos esim opintosi kestävät vielä puoli vuotta, voisi sopia että maksat vaikka vähän vähemmän vuokraa yms. Jottei sinun tarvitse ottaa enempää lainaa. Ja tämä järjestely siihen asti kun valmistut ja pääset töihin.

Vierailija
77/80 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi ei voi saada asumistukea,mutta et sinäkään, koska asut samassa taloudessa miehesi kanssa ja hän on hyvätuloinen ja varakas.

Maksat kyllä liikaa. Maksat koko vastikkeen ja kulutuskuluja päälle. Reilua olisi maksaa joko puolet vastikkeesta tai tulojenne suhteessa.

Vierailija
78/80 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda miestä ja muuta pois.

Vierailija
79/80 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikko: Reilua? Rikas mies, kyöhä opiskelija, kaikki puoliksi? Kaiken maksamme puoliksi, onko reilua? Mies on rikas ja mulle kertyy velkaa.

Viesti 54: ketjun pointti on että jakautuuko menot tasaisesti?

Viesti 60: ei oo pokkaa asua kämpässä ilmaiseksi. Parisuhteessa menee hyvin.

Viesti 62: parisuhde perustuu rakkauteen.

Viesti 64: vastaus viestiin, jossa ilmaistu että elämisestä kuuluu maksaa: ihanaa että edes joku on täällä samaa mieltä (tähän asti luulin että ketjun pointti on se että juurikin ap oli erimieltä ja että ap:n mielestä tilanne on epäreilu)

Viesti 69: tarinahan ei ole muuttunut ollenkaan vaan nimenomaan koko ajan ap onkin halunnut maksaa kaiken mistä aloitusviestissään kertoo..

Menikö mulla nyt jotain ohi? Mikä tän ketjun pointti nyt sitten olikaan?

Vierailija
80/80 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein! Miehen rahat on miehen, sun rahat on sun. Asia saattaa kääntyä vielä päälaelleen, kunhan saat tutkinnon suoritetuksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kahdeksan