Minulla on omia säätöjä voinko käyttää niitä miten haluan?
Siis voinko käyttää panojani kysymättä lupaa mieheltäni vaikka olenkin kotona lapsen kanssa enkä tienaa nyt mitään.Mitä mieltä olette?
Kommentit (13)
Mitä miektä olette? Minkäikäinen olet provocatio?
Mä oon sitä mieltä, että vain sinkku voi käyttää säätöjään vapaasti. Jos on naimisissa, vieraista panoista kyllä pitää vähintään neuvotella miehen kanssa.
Vai on sulla säätöjä ja panoja, vaikka on mies kotona! Hyi häpeä.
Siis sulla on omia säästöjä vai jotain panosäätöjä (miehiä?) : D
Tietysti, sun säätösi eivät kuulu miehelle. Minäkin olen aina huolehtinut että on jonkin verran säätöjä varalta, ettei tarvitse ihan aviomiehen varassa olla.
Riippuu oletko avoliitossa vai naimisissa. Jos naimisissa niin lain mukaan et voi käyttää. Jos avoliitossa niin voit. Mutta tätyy ottaa myös huomioon se seikka mitä olette sopineet keskenään. Jos kerran olet kotona lapsen kanssa ja mies elättää teidät niin on kyllä syytä keskustella puolison kanssa menoista. Sillä täytyyhän sinun pystyä hoitamaan oma osuutesi menoista joka tapauksessa. Et voi olla kenenkään elätettävänä.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 15:35"]
Kysy mieheltäsi miten se hänelle sopii. Muuten avioliitossa ei ole erillisiä rahoja.
[/quote]
Avioliitossa on muuten tasan omat rahat. Kummallakin puolisolla on ihan täysin valta omiin rahoihinsa ja omaisuuteensa, niistä ei tule yhteisiä papin amenen jälkeen.
Joten ap, voit käyttää omia säästöjäsi ihan siten kuin itse haluat. Ne on sun rahoja eikä niiden käyttöön tarvita miehen lupaa.
Lukekaa nyt hyvät ihmiset se aloitus. Eihän siinä puhuta sanan puolikasta rahoista :)
Ilman muuta siis myös osa menoista kuuluu sinulle, et voi olettaa että mies yksin huolehtii kaikista kodin ulkopuolisista riennoista, joten joudut jonkin verran ottamaan myös uusia menoja.
lukekaa ihmiset aloitus kunnolla, eihän tässä mistään rahoista ollut kyse, se on tuo toinen ketju!
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 15:38"]
Riippuu oletko avoliitossa vai naimisissa. Jos naimisissa niin lain mukaan et voi käyttää. Jos avoliitossa niin voit. Mutta tätyy ottaa myös huomioon se seikka mitä olette sopineet keskenään. Jos kerran olet kotona lapsen kanssa ja mies elättää teidät niin on kyllä syytä keskustella puolison kanssa menoista. Sillä täytyyhän sinun pystyä hoitamaan oma osuutesi menoista joka tapauksessa. Et voi olla kenenkään elätettävänä.
[/quote]
Naimissa ollessa naisella (ja miehellä) on lain mukaan edelleen täysi valta omiin rahoihinsa ja omaisuuteensa. Ihmisillä on joku harhainen käsitys siitä että naimisissa ollessa kaikki olisi yhteistä, mutta se on vain harhaa. Kumpikin puoliso omistaa oman omaisuutensa ja rahansa itse ja saa niitä käyttää miten haluaa. Poikkeus on koti, sitä ei toinen voi myydä tai pantata noin vaan. Muu omaisuus ja sen käyttö on ihan omistajan omassa harkinnassa.
Älä viitsi levittää väärää tietoa.
Yee! Voin siis alkaa säästämään rahaa itselleni ja lapsilleni eikä tarvitse kertoa siitä mihelle. Saan myös käyttää ne kuin parhaaksi näen. Nyt 20 v. naimisissa ja suurperhe. Olen tienannut vähemmän kuin mieheni koska olen hoitanut lapset kotona. Mies on aina päättänyt raha-asioista, minulla ei ole ollut mitään nokan koputtamista. Onpahan rahasäästö jos lähden lasten kanssa pois.
Kysy mieheltäsi miten se hänelle sopii. Muuten avioliitossa ei ole erillisiä rahoja.