Miten tehdään AITO lapin poronkäristys?
Mikä on se oikea resepti tähän? Eroaako esimerkiksi saamelaisten ja lappilaisten tapa tehdä käristystä keskenään?
Saako lihaa paistaavoissa vai pitääkö haudyttaa kuussa? Saako laittaa sipulia ja tai mustapippuria vai onko se turhaa hienostelua joka pilaa lihan maun?
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Pekonia pataan tiriseen...käristys sekaan pikkuhiljaa...sipulia...katajanmarjaa...pippuri, suola...nesteeksi kaljaa...tunti pari uunissa...valmis.
Lappalaiset ei mausta ollenkaan, minusta aika huono, syöt vähän väkisin.
Mr. Rovaniemi
ihan hyvältä kuulostaa resepti
mutta tuo ei ole poronkäristystä
Vierailija kirjoitti:
Käristys tehdään poronpaistista, joka itse vuollaan. Ei mistään koneellisesti siivutetuista jämä lihoista. Käytetään voita, sipulia, kokonaisia maustepippureita ja suolaa. Lisätään valurautapataan pikkuhiljaa eli ruskistetaan aina ennen kun lisätään lihaa. Sitten tarvittaessa tilkka vettä ja haudutetaan kypsäksi.
Käristykseen ei laiteta sipulia! Pippuritkin jätän pois.
Vierailija kirjoitti:
Rasvaksi poron omaa rasvaa ja mausteeksi suolaa.
No nyt kuulostaa hyvältä.
Ja lihat käristetään ettei tule harmaata lihamuhennosmössöä.
Vierailija kirjoitti:
Aito saamelainen käristys alkaa sillä että lainataan teurasporo toisen tokasta.
Tässä se aito alkuperäinen resepti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rasvaksi poron omaa rasvaa ja mausteeksi suolaa.
Mikä poron oma rasva? Poronlihahan on hyvinkin rasvatonta.
Pintarasva lihan ja nahan välissä.
pintarasva=smegma
Kiitos kaikille vastanneille! :)
Eli poronlihaa, kuuta tai voita ja suolaa. Mustapippuria (ehkä jos haluaa olla nykyaikaisempi) Perunat ja sipulit sekä puolukkahillo tarjotaan lisäkkeenä. Liha vuollaan ohueksi ja kypsennetään laadun mukaisesti joko pitkään hauduttaen tai vähän lyhyempi aika riittää jos esim. paistilihaa.
Menikä nyt oikein?
-ap
Vierailija kirjoitti:
Taksimiehen pastilli suoraan perskarvoista irroitettuna kuuluvat kporonpäristykseen siinä , missä kupillinen kuumaa kustakn
"Jäppinen teki todella hyvän ja maukkaan drinkin ja tarjosi sen Jampelle.
Jampe oli otettu: Onpas maittava hyvä paukku, mitä oikein laitoit tähän?
–No emmää sillei mitään ihmeellistä, vähän kustakin pullosta lorauttelin siihen!"
Vierailija kirjoitti:
Kerma unohtui kaikilta
Aslak Peltibalalaikka
miten toi nimi voikin naurattaa niin? :D :D
Joo, tiedän että epäkorrektia näinä korrekteina aikoina.
1/8 saamelaisena ja täyslantalaisena olen täällä etelässä pitänyt kiinni pippurittomuudesta, tässäkin ketjussa parion otteeseen vilahtanut se "aidoin" ohje.
Mutta kerettiläidesti käytän käristyksen väärin. Eli laitan käristystä kahden länmitetyn reissumiehen väliin, siivu pari suolakurkkua ja näin haukattavaksi paras mahdollinen hiukopala"burgeri"...
Ja nesteeksi veden lisäksi olutta. Näin on minulle Lapissa neuvottu. Ei välttämätöntä mutta parempaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja nesteeksi veden lisäksi olutta. Näin on minulle Lapissa neuvottu. Ei välttämätöntä mutta parempaa.
Isoäitee, puolisaamelainen rovaniemeläinen, laittoi pilsneriä (eli ykköstä) joskus tuomaan makua käristykseen, muttq useimmiten poronlihalla sävytettyyn lihamurekkeeseen/lihapulliin.
Lapin asukkaista ja poromiehistä suurin osa on muita kuin saamelaisia. Aitoja käristysreseptejä on yhtä paljon kuin käristyksen itse tekijöitäkin. Sipulia en käristyksen laita, valkosipulista puhumattakaan.
Pakolliset ainekset:
käristysliha
rasva ( voi, suolaläski, poron kuu (harvempi siitä tykkää))
suola
nesteeksi vettä tai/ja olutta
( itse laitan pippureita ja katajanmarjoja, jos on)
Muuta ei tarvita
Olennaista on, että lihat käristetään eikä vain keitetä. Itse haudutan vielä lisäksi.
Jokainen tietenkin voi soveltaa halunsa mukaan ja muutaman vuoden samalla lailla tehty käristys on jo aitoa.
Muuten yleensä ravintolakäristys on pettymys ja elämäni surkeimman käristyksen olen syönyt yhdessä ravintolassa Ylä-Lapissa ( en laita paikkaa tarkemmin, ettei paljastu) ja parhaan ravintolakäristyksen Rovaniemellä. Etelän vetelille tiedoksi, että ketsuppi ei kuulu käristyksen mausteeksi, olen tämänkin ihmeen nähnyt. Saa toki laittaa, jos ei muuten saata syyä.
Vielä yksi tarkennus: syödään pelkällä haarukalla. Pohjanhovissa on katettu poronkäristysaterialle vain haarukka, ja perinteinen tapa tämä onkin.
Sipulia voi lisätä perunamuusiin, jos sen tekee perinteiseen tapaan, eli keitetty maito, voi ja sipuli lisätään muusattuihin puikulaperunoihin. Lisäkkeeksi käy puolukat kaikissa muodoissa (saamelainen ystäväni vaniljalla maustettuna) ja suolakurkut, ei mitään muuta.
Ravintolakäristykset ovat yleensä surkeita, eräitä harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta.
Mie laitan joskus muutaman katajanmarjan.