Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten tehdään AITO lapin poronkäristys?

Vierailija
12.09.2021 |

Mikä on se oikea resepti tähän? Eroaako esimerkiksi saamelaisten ja lappilaisten tapa tehdä käristystä keskenään?
Saako lihaa paistaavoissa vai pitääkö haudyttaa kuussa? Saako laittaa sipulia ja tai mustapippuria vai onko se turhaa hienostelua joka pilaa lihan maun?

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käristys tehdään poronpaistista, joka itse vuollaan. Ei mistään koneellisesti siivutetuista jämä lihoista. Käytetään voita, sipulia, kokonaisia maustepippureita ja suolaa. Lisätään valurautapataan pikkuhiljaa eli ruskistetaan aina ennen kun lisätään lihaa. Sitten tarvittaessa tilkka vettä ja haudutetaan kypsäksi.

Ei alunperin poronkäristykseen sipulia laitettu.

Vierailija
22/54 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin, käristykseen laitetaan paljon kermaa, eikä yhtään keskiolutta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vesi muuten käristykseen otetaan suonsilmäkeestä. Siinä on makua, jota raanaveteen ei saada.

Etelän nainen oli pohjoisen reissullaan lähtenyt Lapin miehen mukaan tämän kämpille. Aikoi sitten ennen hommailuja käydä suihkussa. Lapin mies siihen, että "Älä hyvä nainen kehtaa, häviää se riisthan maku!"

Aito lapin mies ei pane h:ta väährään paikhaan ;D

Vierailija
24/54 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuumennettuun pataan laitetaan poronkuuta. Sinne vuollaan kohmeisesta lihasta lastuja käristymään. Kun lihat on käristetty, lisätään vettä ja suolaa, haudutetaan jonkun aikaa.

Siinäpä se.

Itse ripsautan vielä pippuria mukaan, mutta se ei perinteiseen käristykseen kuulu.

Vierailija
25/54 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naudanlihaakin voi käyttää jos muuta ei ole saatavilla.

No käyttää voi mutta ei sitä silloin kutsuta poronkäristyskseksi.

Vierailija
26/54 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö poronkuun keräämiseen olla kuukuppi?

Vierailija
27/54 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aito saamelainen käristys alkaa sillä että lainataan teurasporo toisen tokasta.

Vierailija
28/54 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rasvaksi poron omaa rasvaa ja mausteeksi suolaa. 

Mikä poron oma rasva? Poronlihahan on hyvinkin rasvatonta. 

Vierailija
29/54 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vesi muuten käristykseen otetaan suonsilmäkeestä. Siinä on makua, jota raanaveteen ei saada.

Etelän nainen oli pohjoisen reissullaan lähtenyt Lapin miehen mukaan tämän kämpille. Aikoi sitten ennen hommailuja käydä suihkussa. Lapin mies siihen, että "Älä hyvä nainen kehtaa, häviää se riisthan maku!"

Aito lapin mies ei pane h:ta väährään paikhaan ;D

Aito Lapin mies panee vaikka sitä poroa

Vierailija
30/54 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taksimiehen pastilli suoraan perskarvoista irroitettuna kuuluvat kporonpäristykseen siinä , missä kupillinen kuumaa kustakn

Vierailija
31/54 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elävästä porosta vähän lastua ei sitä tartte lahtaa. On vielä huomenna ja ens viikolla tuoretta käristyslihaa.

Tv. Aslakkijouniäkäslompolomuonionunnukkalailaakossupirtu...

Vierailija
32/54 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko käristeen tehdä myös Lordista?

Vierailija
33/54 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poroa ei kyllä pysty syömään, jos laittaa pelkkää suolaa. Ihan karmean makuista ilman sipulia ja pippuria

Vierailija
34/54 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pintarasva lihan ja nahan välissä. 

Vierailija
35/54 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pekonia pataan tiriseen...käristys sekaan pikkuhiljaa...sipulia...katajanmarjaa...pippuri, suola...nesteeksi kaljaa...tunti pari uunissa...valmis.

Lappalaiset ei mausta ollenkaan, minusta aika huono, syöt vähän väkisin.

Mr. Rovaniemi

Pekonin sijasta suolaläskiä, sipulia ei tarvitse, antaa ruokaan hienhaju, muuten ok.

Toinen Mr Rovaniemi

Pekoni ja se läski antaa samaa makua.

Kumpikin käy. Ainoa mauste on suola.

Vanha saamelaistäti neuvoi.

Vierailija
36/54 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli puoli vuosisataa Lapissa käristystä syöneenä ja sitä useasti valmistaneena olen varmaan oikea henkilö vastaamaan. Saamelainen en ole, mutta olen kyllä saamelaisten tekemää käristystä syönyt.

Tärkeintä on, että liha on (paistista vuoltuja) ohuita siivuja. Muulla ei ole sitten mitään väliä vaan itse kukin tekee oman makunsa mukaan. Saamelainen tarjosi minulle Uulan ryöstöstä hankittua pakastekäristystä. Paistoi voissa juuri sen aikaa, mitä perunat kiehuivat ja hyvää oli.  Toinen tapa on hauduttaa rautapadassa pitkään ja perusteellisesti, kun on ruskistettu lihat ensin. Tätä käytetään silloin, kun liha on vähän sitkeämpää laatua eikä parasta paistia.

Voin sijasta voi käyttää läskiä, ruokaöljyä tai margariinia, kun edes saamelaiset eivät nykyään käytä kuuta käristykseen muuten kuin jos sattuu oikein lihavasta porosta käristysleikkoon tulemaan. Mausteeksi vain suolaa, mutta pippuri vielä sallitaan.

Vierailija
37/54 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pintarasva lihan ja nahan välissä. 

Se on juuri sitä kuuta, käytetään myös sanaa pinta.

Munakuut ovat ilmeisesti tarkoittaneet munuaiskuuta eli sisäelimissä munuaisten lähellä olevaa rasvaa.

Vierailija
38/54 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yli puoli vuosisataa Lapissa käristystä syöneenä ja sitä useasti valmistaneena olen varmaan oikea henkilö vastaamaan. Saamelainen en ole, mutta olen kyllä saamelaisten tekemää käristystä syönyt.

Tärkeintä on, että liha on (paistista vuoltuja) ohuita siivuja. Muulla ei ole sitten mitään väliä vaan itse kukin tekee oman makunsa mukaan. Saamelainen tarjosi minulle Uulan ryöstöstä hankittua pakastekäristystä. Paistoi voissa juuri sen aikaa, mitä perunat kiehuivat ja hyvää oli.  Toinen tapa on hauduttaa rautapadassa pitkään ja perusteellisesti, kun on ruskistettu lihat ensin. Tätä käytetään silloin, kun liha on vähän sitkeämpää laatua eikä parasta paistia.

Voin sijasta voi käyttää läskiä, ruokaöljyä tai margariinia, kun edes saamelaiset eivät nykyään käytä kuuta käristykseen muuten kuin jos sattuu oikein lihavasta porosta käristysleikkoon tulemaan. Mausteeksi vain suolaa, mutta pippuri vielä sallitaan.

Ja se sipuli kuulemma lisätään niihin perunoihin, ei käristyksen sekaan.

Vierailija
39/54 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

AITO Lapin poronkäristys tehdään vain Lapissa.

Vierailija
40/54 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voita ja poronlihaa ja suolaa.

Pikkuhiljaa viime liha kuumalle pannulle, joss sula voi.

Hauduta.

Tarjoa perunamuusin ja puolukkahillon kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kolme