Miten tehdään AITO lapin poronkäristys?
Mikä on se oikea resepti tähän? Eroaako esimerkiksi saamelaisten ja lappilaisten tapa tehdä käristystä keskenään?
Saako lihaa paistaavoissa vai pitääkö haudyttaa kuussa? Saako laittaa sipulia ja tai mustapippuria vai onko se turhaa hienostelua joka pilaa lihan maun?
Kommentit (54)
Todellakin, käristykseen laitetaan paljon kermaa, eikä yhtään keskiolutta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vesi muuten käristykseen otetaan suonsilmäkeestä. Siinä on makua, jota raanaveteen ei saada.
Etelän nainen oli pohjoisen reissullaan lähtenyt Lapin miehen mukaan tämän kämpille. Aikoi sitten ennen hommailuja käydä suihkussa. Lapin mies siihen, että "Älä hyvä nainen kehtaa, häviää se riisthan maku!"
Aito lapin mies ei pane h:ta väährään paikhaan ;D
Kuumennettuun pataan laitetaan poronkuuta. Sinne vuollaan kohmeisesta lihasta lastuja käristymään. Kun lihat on käristetty, lisätään vettä ja suolaa, haudutetaan jonkun aikaa.
Siinäpä se.
Itse ripsautan vielä pippuria mukaan, mutta se ei perinteiseen käristykseen kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Naudanlihaakin voi käyttää jos muuta ei ole saatavilla.
No käyttää voi mutta ei sitä silloin kutsuta poronkäristyskseksi.
Pitääkö poronkuun keräämiseen olla kuukuppi?
Aito saamelainen käristys alkaa sillä että lainataan teurasporo toisen tokasta.
Vierailija kirjoitti:
Rasvaksi poron omaa rasvaa ja mausteeksi suolaa.
Mikä poron oma rasva? Poronlihahan on hyvinkin rasvatonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vesi muuten käristykseen otetaan suonsilmäkeestä. Siinä on makua, jota raanaveteen ei saada.
Etelän nainen oli pohjoisen reissullaan lähtenyt Lapin miehen mukaan tämän kämpille. Aikoi sitten ennen hommailuja käydä suihkussa. Lapin mies siihen, että "Älä hyvä nainen kehtaa, häviää se riisthan maku!"
Aito lapin mies ei pane h:ta väährään paikhaan ;D
Aito Lapin mies panee vaikka sitä poroa
Taksimiehen pastilli suoraan perskarvoista irroitettuna kuuluvat kporonpäristykseen siinä , missä kupillinen kuumaa kustakn
Elävästä porosta vähän lastua ei sitä tartte lahtaa. On vielä huomenna ja ens viikolla tuoretta käristyslihaa.
Tv. Aslakkijouniäkäslompolomuonionunnukkalailaakossupirtu...
Voiko käristeen tehdä myös Lordista?
Poroa ei kyllä pysty syömään, jos laittaa pelkkää suolaa. Ihan karmean makuista ilman sipulia ja pippuria
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pintarasva lihan ja nahan välissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pekonia pataan tiriseen...käristys sekaan pikkuhiljaa...sipulia...katajanmarjaa...pippuri, suola...nesteeksi kaljaa...tunti pari uunissa...valmis.
Lappalaiset ei mausta ollenkaan, minusta aika huono, syöt vähän väkisin.
Mr. Rovaniemi
Pekonin sijasta suolaläskiä, sipulia ei tarvitse, antaa ruokaan hienhaju, muuten ok.
Toinen Mr Rovaniemi
Pekoni ja se läski antaa samaa makua.
Kumpikin käy. Ainoa mauste on suola.
Vanha saamelaistäti neuvoi.
Yli puoli vuosisataa Lapissa käristystä syöneenä ja sitä useasti valmistaneena olen varmaan oikea henkilö vastaamaan. Saamelainen en ole, mutta olen kyllä saamelaisten tekemää käristystä syönyt.
Tärkeintä on, että liha on (paistista vuoltuja) ohuita siivuja. Muulla ei ole sitten mitään väliä vaan itse kukin tekee oman makunsa mukaan. Saamelainen tarjosi minulle Uulan ryöstöstä hankittua pakastekäristystä. Paistoi voissa juuri sen aikaa, mitä perunat kiehuivat ja hyvää oli. Toinen tapa on hauduttaa rautapadassa pitkään ja perusteellisesti, kun on ruskistettu lihat ensin. Tätä käytetään silloin, kun liha on vähän sitkeämpää laatua eikä parasta paistia.
Voin sijasta voi käyttää läskiä, ruokaöljyä tai margariinia, kun edes saamelaiset eivät nykyään käytä kuuta käristykseen muuten kuin jos sattuu oikein lihavasta porosta käristysleikkoon tulemaan. Mausteeksi vain suolaa, mutta pippuri vielä sallitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pintarasva lihan ja nahan välissä.
Se on juuri sitä kuuta, käytetään myös sanaa pinta.
Munakuut ovat ilmeisesti tarkoittaneet munuaiskuuta eli sisäelimissä munuaisten lähellä olevaa rasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Yli puoli vuosisataa Lapissa käristystä syöneenä ja sitä useasti valmistaneena olen varmaan oikea henkilö vastaamaan. Saamelainen en ole, mutta olen kyllä saamelaisten tekemää käristystä syönyt.
Tärkeintä on, että liha on (paistista vuoltuja) ohuita siivuja. Muulla ei ole sitten mitään väliä vaan itse kukin tekee oman makunsa mukaan. Saamelainen tarjosi minulle Uulan ryöstöstä hankittua pakastekäristystä. Paistoi voissa juuri sen aikaa, mitä perunat kiehuivat ja hyvää oli. Toinen tapa on hauduttaa rautapadassa pitkään ja perusteellisesti, kun on ruskistettu lihat ensin. Tätä käytetään silloin, kun liha on vähän sitkeämpää laatua eikä parasta paistia.
Voin sijasta voi käyttää läskiä, ruokaöljyä tai margariinia, kun edes saamelaiset eivät nykyään käytä kuuta käristykseen muuten kuin jos sattuu oikein lihavasta porosta käristysleikkoon tulemaan. Mausteeksi vain suolaa, mutta pippuri vielä sallitaan.
Ja se sipuli kuulemma lisätään niihin perunoihin, ei käristyksen sekaan.
AITO Lapin poronkäristys tehdään vain Lapissa.
Voita ja poronlihaa ja suolaa.
Pikkuhiljaa viime liha kuumalle pannulle, joss sula voi.
Hauduta.
Tarjoa perunamuusin ja puolukkahillon kanssa.
Ei alunperin poronkäristykseen sipulia laitettu.