Tarvitaan ompelukoneiden oma "apple", nyt olisi markkinoita!
Mulla on ollut vuosia sekä ompelukone että saumuri. Kaapissa. Niiden käyttö on sellaista ydinfysiikkaa, että tarvitsisin ensin vuoden koulutuksen.
Miksi nämä koneet eivät ole kehittyneet yhtään siitä mitä ne alunperin olivat? Ainoa muutos on sähkö ja se, että niissä on ohjelmina kaikenlaisia kikkarekoristekuvioiden ompelua ja napinläpeä. Mutta niiden käyttö, langan punotus ja lankojen säätäminen on yhä aivan kivikautista. Oho, alalanka sylttää, hmm mistähän se johtuu. Kone ei tunnista kankaita, ei osaa itse älykkäästi säätää mitään jne.
Näinä DIY- ja kierrätysaikoina helppokäyttöiselle ompelukoneelle olisi tarvetta. Tarvitaan ompelukoneiden oma Apple.
Jos joku ottaa idean, kehittää sitä, perustaa uuden "nokian" ja lyö tällä rahoiksi, seuraan tyytyväisenä vierestä ja ostan tuon koneen välittömästi.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tästä aloituksesta AP. Ihan samaa mieltä olen. Ompelen harvoin, joten esiinottaminen ja langoitus vie aikaa. Siltikin aina langat sekaisin ja kone syrttää, kun on joku pieni yksityiskohta jäänyt huomioimatta. En tarvitse koneessa erikoisominaisuuksia, vaan helppokäyttöisyyttä ja sitä että se pystyy tekemään suoraa saumaa tietyllä värillä.
Just näin. Silloin harvoin kun ompelen, haluaisin ommella, enkä tapella sen koneen kanssa. Menee halut edes yrittää.
Vierailija kirjoitti:
Oliko tämä apple se merkki, minkä akkuakaan ei pysty vaihtamaan? Ihmiskunta tarvitsee laitteita, joita ei ole suunniteltu hajoamaan takuuajan unpeuduttua ja joihin on saatavilla ja käytännöllisesti vaihdettavia osia.
Nyt sotket johonkin toiseen. Kyllä minun appleihini on vaihdettu akkuja ja milloin mitäkin.
Vanhin toimiva laitteeni on noin 20 v ikäinen iPod, edelleen alkuperäisellä akulla ja muilla herkuilla. Uutta musiikkia ei ole pystynyt lataamaan lähivuosina, mutta kukapa lenkillä uutta tarvitsisi, kun vanha on niin hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tästä aloituksesta AP. Ihan samaa mieltä olen. Ompelen harvoin, joten esiinottaminen ja langoitus vie aikaa. Siltikin aina langat sekaisin ja kone syrttää, kun on joku pieni yksityiskohta jäänyt huomioimatta. En tarvitse koneessa erikoisominaisuuksia, vaan helppokäyttöisyyttä ja sitä että se pystyy tekemään suoraa saumaa tietyllä värillä.
Koneet edelleen kuin teollisen vallankumouksen ajoilta, sitten ihmetellään kun nuoriso ei korjaa vaatteita vaan aina ostetaan uutta.
Halvalla ei saa hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alalanka kun tulisi isolta rullalta, olisin tyytyväinen.
Hanki peitetikkisaumuri niin alalanka tulee isolta rullalta ..
Älä hanki! Peitetikki ja saumuri ehdottomasti omina koneinaan! Yhtään jos enemmän ompelee, niin sitä yhdellä koneella säätöä ei kauan jaksa. Kun on molemmat koneet rinnakkain, niin sen kuin vain vaihtaa koneelta toiselle työvaiheiden mukaan. Sitten kolmantena tietysti vielä perusompelukone napinläpiin, vetoketjuihin ym.
Kyllä ompelukoneet ovat järkyttävän kalliita. Ja hyvän koneen löytäminen vaikeaa. Vaikka ompelen harrastelutasolla suht paljon, niin en halua maksaa 1500 euroa ompelukoneesta. Kokeilin yhtä Pfaffia, joka oli älyttömän kallis ja en ollut siihen tyytyväinen, vaan palautin sen. Löysin sitten 600 eurolla uuden "karvalakkikoneen", joka on nyt käytössä ja jolla olen oppinut pärjäämään. En halua mitään avaruusalusta, jolla korjataan kaikki perseestä perämoottoriin, vaan ihan perussetin muutamalla höysteellä.
Kaipaan menneiden aikojen metallisia ei-elektronisia Husqvarna-koneita. Näitä ei enää saa mistään ja jos onnistuu hyvän käytetyn löytämään, onni on lottovoiton luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koneet edelleen kuin teollisen vallankumouksen ajoilta, sitten ihmetellään kun nuoriso ei korjaa vaatteita vaan aina ostetaan uutta.
Halvalla ei saa hyvää.
Ja kallis kone kun takeltelee, niin se vasta vituttaakin. Minulle kävi näin ja valitsin mielummin halvemman, joka toimii.
Minua ei haittaisi edes hinta - se Applekin ON kallis - jos koneen käyttö olisi käyttäjäystävällistä ja todella helppoa. Tyyliin "napsauta lankarulla tuohon ja toinen tuohon ja paina start".
Pelkästään se langan pujotus on omituista, ja miksi se alalanka on niin pikkuriikkisessä rullassa? Että kun tunnin tappelun jälkeen saat jotain ompeleen kaltaista sylttyä ulos, "piip piip yllätys, lanka loppui". Ja sitten pitää hoksata mistä siihen hiiren pierun kokoiseen värkkiin sai sitä lankaa isommasta lankarullasta laitettua.
Ja kun 99% käyttäjistä haluaa ommella suoraa tai siksakkia niin hinnan pitäisi vastata sitä ja olla oma malli heille, jotka haluavat ommella foliosta avaruusaluksen tai koristella pääministerin näköisen napinläven.
Vierailija kirjoitti:
Minua ei haittaisi edes hinta - se Applekin ON kallis - jos koneen käyttö olisi käyttäjäystävällistä ja todella helppoa. Tyyliin "napsauta lankarulla tuohon ja toinen tuohon ja paina start".
Pelkästään se langan pujotus on omituista, ja miksi se alalanka on niin pikkuriikkisessä rullassa? Että kun tunnin tappelun jälkeen saat jotain ompeleen kaltaista sylttyä ulos, "piip piip yllätys, lanka loppui". Ja sitten pitää hoksata mistä siihen hiiren pierun kokoiseen värkkiin sai sitä lankaa isommasta lankarullasta laitettua.
Apua nyt kuulostaa siltä, että ei ole ala-asteella enää tekstiilityötunneilla käyty. Peruskurssi tekisi kaikille hyvää. Puolaus on ihan ollut ompelun perustoimintoja (tietty joka koneessa vähän erilainen) iät ja ajat. Ei sen pitäisi olla kynnyskysymys ompelussa. Toki tuon erään aiemman kommentoijan ehdotus, että alalankakin juoksisi isolta rullalta, oli aivan suurenmoinen!
Saumurilankoja en minäkään osaa pujottaa - se on jo korkeampaa matematiikkaa.
Ompelua varmaan on vaan mahdotonta saada sellaiseksi, että yhtään ei tarvitse omaa järkeä tai käden taitoja käyttää. Ompelu on nimenomaan käsityötä - koneista huolimatta.
Ymmärrän, että ompelu on käsityötä. En ymmärrä miksi kuluttajille ei voi tehdä pelkää suoraa saumaa tai siksak-ommelta pukkaavaa For Dummies -välinettä. Jos tarvitsee vain lyhentää hihoja ja helmoja eikä mitään muuta. Tälle olisi isot markkinat.
Ehkä kyse onkin siitä, et ompelukoneiden markkinat halutaan pitää kalliina ja kääriä niistä isot voitot. Onneksi Lidl myy kevytversioita sentään halvemmalla, vaikka ovatkin yhtä monimutkaisia.
Vierailija kirjoitti:
En halua mitään pilipali-ompelukonetta jonka joutuu uusimaan parin vuoden välein. Niinhän nuo vempaimet nykyään on suunniteltu. Mulla on uudehko Pfaff eikä ole kyllä kertaakaan ollut ongelmia lankojen kanssa tms.
Mulla on poljettava tsekkiläinen Lada-merkkinen kone vuodelta 56. Paras kone ikinä. On myös Husqvarna, Brother ja saumuri Janome.
Tuo Husari pn seuraavaksi paras, vuosimalli 70 ja metallirunko eikä mikään muovirempula.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että ompelu on käsityötä. En ymmärrä miksi kuluttajille ei voi tehdä pelkää suoraa saumaa tai siksak-ommelta pukkaavaa For Dummies -välinettä. Jos tarvitsee vain lyhentää hihoja ja helmoja eikä mitään muuta. Tälle olisi isot markkinat.
Ehkä kyse onkin siitä, et ompelukoneiden markkinat halutaan pitää kalliina ja kääriä niistä isot voitot. Onneksi Lidl myy kevytversioita sentään halvemmalla, vaikka ovatkin yhtä monimutkaisia.
Juuri näissä halpisversioissa on sellainen rakenne, ettei niitä oikeastaan voi huoltaa tai korjata lainkaan. Lisäksi toiminnot ovat hankalia, langanpujotus vaikeaa ja koneen jälki mitä sattuu.
Parhaita koneita ovat vanhat, painavat, metalliset mekaaniset koneet jostain ennen 70-lukua, nuo Lidlin halpaSingerit pitäisi lailla kieltää. Harva meistä ostaisi värisevänäyttöisen ja jatkuvasti yhteyttä katkovan puhelimen, miksi siis ostaa surkea ompelukone vain siksi, että se on halpa?
Olen monissa asioissa vanhan kannattaja ja esimerkiksi pukeudun mielelläni vintage-vaatteisiin, mutta minun täytyy kyllä sanoa, että mieluummin ompelen elektronisella 2000-luvun Berninalla kuin 70-luvun Husqvarnalla, vaikka molemmista on kokemusta.
Tuntemani ammatikseen ompelevat (ne, joilla ei ole voimavirralla toimivaa konetta) käyttävät niin ikään uusia koneita. Itse asiassa oma Berninani tuli ammattilaiselta, joka päivitti uudempaan malliin.
Ehkä tätä voi verrata autoiluun. Harrastuksena vanha letukka on monen mielestä parasta, mutta ammattiautoilijat tuppaavat suosimaan nykyaikaisia autoja. Itse olen ihan vain harrastelija, mutta silti tykkään enemmän ompelusta kuin koneen kanssa kiroilusta, ja siksi koneeni on hyvä.
Saumurini taas on idioottivarma 90-luvun rautamalli, jota on valmistettu monella nimellä, ja se temppuilee koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Ompelu on todellakin aitoa käsityötä. Kangas on aivan hiton hankalaa käsiteltävää. Se on pehmeää ja laskostuvaa, ja sitä täytyy syöttää käsityönä koneeseen, koko ajan työn laatua tarkkaillen. Samasta syystä ompelukoneen säädöt täytyy tehdä manuaalisesti ja erikseen joka kankaalle ja ompelijalle.
Jos olisi mitenkään mahdollista tehdä ompelurobotti, se olisi tehty jo kauan sitten. Se olisi monin verroin halvempi kuin hikipajojen työntekijät. Mutta ei ihmisen osaaminen vielä riitä sellaiseen robottiin.
Siinä vastaus ap:n kysymykseen.
Juurikin näin!
Oli kone miten hieno tai tavallinen tahansa, sillä ei tee yhtään mitään jos ihminen osaa ommella.
Ompelukone ei osaa mitään jos ei sen käyttäjä osaa sitä konetta, kankaita ja lankoja käyttää.
Enpä itsekään tee mitään hienoimmilla Apple tuotteilla, kun en käytä puhelinta mihinkään muuhun kuin soittamiseen, TXT viesteihin ja vauva-palstailuun!
Ei se paremman puhelimen hankkiminen tee minusta yhtään sen parempaa laitteen käyttäjää, jos en opettele käyttämään sen ominaisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
En halua mitään pilipali-ompelukonetta jonka joutuu uusimaan parin vuoden välein. Niinhän nuo vempaimet nykyään on suunniteltu. Mulla on uudehko Pfaff eikä ole kyllä kertaakaan ollut ongelmia lankojen kanssa tms.
Minulla oli "pilipali" ompelukone. Kesti n. 10 vuotta, kunnes alkoi tehdä todella epätasaista tikkiä. Eikä huoltofirma suostunut sitä huoltamaan, koska uusi vastaava olisi maksanut saman kuin huolto.
Ostin Pfaff-merkkisen kalliin, elektronisen koneen. Kesti n. 11v, ja lakkasi toimimasta kesken ompelun. Vein huoltoon. Viikon kuluttua soitettiin, että elektroniikassa on vika, eikä sitä osaa ole varaosana mahdollista saada. Eli ei voida korjata.
Ostin käytetyn Husqvarnan, arviolta 1970-luvulta. Täysin mekaaninen kone. Ei tullut mukana minkään sortin käyttöohjeita, mutta tekemällä tilkkuun koeompeleita olen löytänyt siitä kaiken, mitä olen tarvinnut. Mitään "hienoja" koruompeleita en todellakaan tarvitse, vaan jos haluan jotain kirjailla, teen sen langalla ja neulalla.
AP:lle suosittelen jotain kansalais- tai työväenopiston ompelukurssia, mihin voi ottaa omat koneet mukaan.
Ja jos jo ihan perus ompelukoneen lankojen laittaminen paikoilleen tuntuu rakettitieteeltä, kannattaa se saumuri laittaa suosiolla myyntiin. Niiden vehkeiden langoitus ei ole edes sitä rakettitiedettä, vaan silkkaan kvanttimekaniikkaa.
Vierailija kirjoitti:
AP:lle suosittelen jotain kansalais- tai työväenopiston ompelukurssia, mihin voi ottaa omat koneet mukaan.
Ja jos jo ihan perus ompelukoneen lankojen laittaminen paikoilleen tuntuu rakettitieteeltä, kannattaa se saumuri laittaa suosiolla myyntiin. Niiden vehkeiden langoitus ei ole edes sitä rakettitiedettä, vaan silkkaan kvanttimekaniikkaa.
No tjaa. Saumureissa on yleensä kiinteä langoitusohje, kun avaa ”konepellin”. Ompelukoneen langoitusohjetta ei välttämättä löydä netistäkään, jos on vanha kone.
Ovatko Lidlin halpiskoneet hyviä?
"ompelu on käsityötä" ja "opettele blaa blaa"
Entäpä jos minua ei kiinnosta käsityö, ompelu eikä mikään muu kuin se, että voin ommella helman, lahkeet tai hihat pari senttiä lyhyemmäksi!?
Oliko tämä apple se merkki, minkä akkuakaan ei pysty vaihtamaan? Ihmiskunta tarvitsee laitteita, joita ei ole suunniteltu hajoamaan takuuajan unpeuduttua ja joihin on saatavilla ja käytännöllisesti vaihdettavia osia.