Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarvitaan ompelukoneiden oma "apple", nyt olisi markkinoita!

Vierailija
12.09.2021 |

Mulla on ollut vuosia sekä ompelukone että saumuri. Kaapissa. Niiden käyttö on sellaista ydinfysiikkaa, että tarvitsisin ensin vuoden koulutuksen.

Miksi nämä koneet eivät ole kehittyneet yhtään siitä mitä ne alunperin olivat? Ainoa muutos on sähkö ja se, että niissä on ohjelmina kaikenlaisia kikkarekoristekuvioiden ompelua ja napinläpeä. Mutta niiden käyttö, langan punotus ja lankojen säätäminen on yhä aivan kivikautista. Oho, alalanka sylttää, hmm mistähän se johtuu. Kone ei tunnista kankaita, ei osaa itse älykkäästi säätää mitään jne.

Näinä DIY- ja kierrätysaikoina helppokäyttöiselle ompelukoneelle olisi tarvetta. Tarvitaan ompelukoneiden oma Apple.

Jos joku ottaa idean, kehittää sitä, perustaa uuden "nokian" ja lyö tällä rahoiksi, seuraan tyytyväisenä vierestä ja ostan tuon koneen välittömästi.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loistoidea, vaikka sellaista massatuotantoa ei koskaan voisi saavuttaa, että hinnoista tulisi tavalliselle kuluttajalle sopivia. Nykyään kun nuorilla ihmisillä ei ole mitään mielenkiintoa edes korjata pientä sauman purkautumaa - juuri ja juuri saavat pestyä ne halpatuotetut vaatteensa. Silitysraudankin omistaa yhä harvempi.

Mutta itsekin tosiaan ihmettelen, miten järkyttävän vähän ompelukoneissa on keskitytty helppokäyttöisyyteen.

Vierailija
2/41 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Loistoidea, vaikka sellaista massatuotantoa ei koskaan voisi saavuttaa, että hinnoista tulisi tavalliselle kuluttajalle sopivia. Nykyään kun nuorilla ihmisillä ei ole mitään mielenkiintoa edes korjata pientä sauman purkautumaa - juuri ja juuri saavat pestyä ne halpatuotetut vaatteensa. Silitysraudankin omistaa yhä harvempi.

Mutta itsekin tosiaan ihmettelen, miten järkyttävän vähän ompelukoneissa on keskitytty helppokäyttöisyyteen.

Mä luulen, et tämä on muuttumassa. Et nimenomaan nuoria alkaa korjaus ja kierrätys kiinnostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompelukone on hyvin yksinkertainen laite. Jos ei sen vertaa viitsi vaivaa nähdä, että opettelee sitä käyttämään niin kannattaa unohtaa koko ompeluharrastus. Se ompelukoneen käytön opettelu on se helppo juttu...

Vierailija
4/41 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua mitään pilipali-ompelukonetta jonka joutuu uusimaan parin vuoden välein. Niinhän nuo vempaimet nykyään on suunniteltu. Mulla on uudehko Pfaff eikä ole kyllä kertaakaan ollut ongelmia lankojen kanssa tms.

Vierailija
5/41 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisesti ottaen saumaus- ja ompelukoneet ovat melko yksinkertaisia laitteita.

Vierailija
6/41 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ydinfysiikkaa? Ostin uuden ompelukoneen pari vuotta sitten. Langoitin sen vanhasta muistista samalla tavalla kuin peruskoulussa olin oppinut, oikein meni! Perusasiat on hyvin yksinkertaisia kun ne kerran opettelee, mutta et varmasti opi jos pidät koneita siellä kaapissa.

Vierailija
7/41 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alalanka kun tulisi isolta rullalta, olisin tyytyväinen.

Vierailija
8/41 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nykyajan ompelukoneet ovat yksinkertaisia. Varsinkin jos niihin käyttää rahaa eikä edes koita ostaa satasen budjetilla.

Osta digitaalinen kone niin se kertoo neulat, tikit yms näytöllä. Ei tarvitse kuin tietää kuin paksua ja millaista kangasta ompelee..

Sama saumurissa..

Vierailija
9/41 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alalanka kun tulisi isolta rullalta, olisin tyytyväinen.

Hanki peitetikkisaumuri niin alalanka tulee isolta rullalta ..

Vierailija
10/41 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä idea, minä tarvitsisin tuollaisen apple-ompelukoneen!

Vierailija
11/41 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sellainen, mikä ei sovi yhteen minkään talossa olevan kanssa, vaan jokainen hilavitkutin lankoja myöten täytyy ostaa erikseen. Näyttää hyvälle, mutta mitään ei pysty muokkaamaan oman tarpeen mukaan.

Emme tarvitse sellaista ompelukonetta.

Vierailija
12/41 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä idea, minä tarvitsisin tuollaisen apple-ompelukoneen!

https://www.ompelukoneverkko.fi/Pfaff-Ambition-10

https://www.ompelukoneverkko.fi/Eva-Red-Ompelukone

https://marevik.fi/tuotteet/ompelukoneet/juki-hzl-g220/

Siinä muutama.

Satasella saa satasen koneen 😉

Vierailija
13/41 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nykyajan ompelukoneet ovat yksinkertaisia. Varsinkin jos niihin käyttää rahaa eikä edes koita ostaa satasen budjetilla.

Osta digitaalinen kone niin se kertoo neulat, tikit yms näytöllä. Ei tarvitse kuin tietää kuin paksua ja millaista kangasta ompelee..

Sama saumurissa..

Ja näitä digitaalisia koneita oli jo 20 v sitten. Maksoivat toki vähintään 5 000 mk silloin.

Riittää, että painaa napista haluamansa tikin. Kaikki säätyy automaattisesti. Vain paininjalka täytyy itse vaihtaa, siitäkin kerrotaan mikä kirjain laitetaan. Itse voi säätää pituutta, leveyttä ja nopeutta sekä jääkö neula ompelun päätyttyä ylös vai alas.

Vierailija
14/41 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan niitä malleja, jotka automaattisesti langoittaa.

Saumurin langoittaminen ei ole lopulta kovin vaikeaa. Youtubesta löytyy kyllä opasvideoita melkein mihin tahansa malliin.

Vinkki: jos on jo langat saumurissa, niin langan vaihto käy tosi helposti, kun ei poista saumurin lankoja vaan leikkaa niiden päät poikki rullassa ja sitoo uuden värin langanpäät kiinni niihin. Sitten langan kireys nollaan ja varovasti saumuroi uuden värin. Helppoa kuin heinänteko.

Vierailija
15/41 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama saumurissa..

Ja näitä digitaalisia koneita oli jo 20 v sitten. Maksoivat toki vähintään 5 000 mk silloin.

Riittää, että painaa napista haluamansa tikin. Kaikki säätyy automaattisesti. Vain paininjalka täytyy itse vaihtaa, siitäkin kerrotaan mikä kirjain laitetaan. Itse voi säätää pituutta, leveyttä ja nopeutta sekä jääkö neula ompelun päätyttyä ylös vai alas.

Mun digi Husqvarna maksoi n. 10v sitten 980€.

Kerran on huollossa käynyt (putsaus yms).

On kyllä hyvä vekotin.

Toki ihan paksua nahkaa ei tykkää ommella mutta mulla on niitä varten toinen kone.

60-luvun rautainen kone.

Jos ostaa halvan koneen niin saa halvan koneen. Hinta ja laatu kulkee (useimmiten) käsi kädessä....

Vierailija
16/41 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut tuollainen kone kohta 30 vuoden ajan. Kangasta ei ne vanhimmat tunnistaneet, mutta riitti, että valitsi ompeleen, kone osasi itse säätää loput. Jos halusi leveämmän tai kapeamman kuvion, sen saattoi itse valita, samoin paininjalka piti itse osata vaihtaa, mutta muuten koneeni ovat olleet tuollaisia kuvaamiasi jo niin kauan, että en muunlaista edes osaisi hankkia.

Alalangan ongelmat ovat 99% käyttäjäongelmia eli ei ole tehty sitä, mitä on pitänyt tehdä.

Ai niin, koneeni maksoi joskus 30 v sitten 22 000 markkaa ja tämä uusin vähän yli 2500 e, joten toivomasi ominaisuudet eivät ole markettikoneiden hintaluokan koneiden vakioita.

Vierailija
17/41 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai niin, koneeni maksoi joskus 30 v sitten 22 000 markkaa ja tämä uusin vähän yli 2500 e, joten toivomasi ominaisuudet eivät ole markettikoneiden hintaluokan koneiden vakioita.

Tämä on juuri se kohta, mitä omppufanit eivät hahmota.

Heillä oli ennen parin satasen tietokone, nyt parin tonnin. Totta hitossa se parin tonnin kone on erittäin merkittävästi laadukkaampi kuin halpiskone. Se ei johdu merkistä. Kilpailijoilla saman hintaluokan vehkeet ovat parempia, mutta kun eihän nyt muista kun ompuista voi maksaa yli kahtasataa?

Vierailija
18/41 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tästä aloituksesta AP. Ihan samaa mieltä olen. Ompelen harvoin, joten esiinottaminen ja langoitus vie aikaa. Siltikin aina langat sekaisin ja kone syrttää, kun on joku pieni yksityiskohta jäänyt huomioimatta. En tarvitse koneessa erikoisominaisuuksia, vaan helppokäyttöisyyttä ja sitä että se pystyy tekemään suoraa saumaa tietyllä värillä.

Koneet edelleen kuin teollisen vallankumouksen ajoilta, sitten ihmetellään kun nuoriso ei korjaa vaatteita vaan aina ostetaan uutta.

Vierailija
19/41 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on juuri se kohta, mitä omppufanit eivät hahmota.

Heillä oli ennen parin satasen tietokone, nyt parin tonnin. Totta hitossa se parin tonnin kone on erittäin merkittävästi laadukkaampi kuin halpiskone. Se ei johdu merkistä. Kilpailijoilla saman hintaluokan vehkeet ovat parempia, mutta kun eihän nyt muista kun ompuista voi maksaa yli kahtasataa?

Apple on ainoa joka tekee itse sekä käyttöjärjestelmän että suunnittelee itse koneen. Kaupan päälle vielä Apple puhelin ja käyttis ja Applen omat palvelut. Kukaan muu ei enää pysty samaan.

Vierailija
20/41 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompelu on todellakin aitoa käsityötä. Kangas on aivan hiton hankalaa käsiteltävää. Se on pehmeää ja laskostuvaa, ja sitä täytyy syöttää käsityönä koneeseen, koko ajan työn laatua tarkkaillen. Samasta syystä ompelukoneen säädöt täytyy tehdä manuaalisesti ja erikseen joka kankaalle ja ompelijalle.

Jos olisi mitenkään mahdollista tehdä ompelurobotti, se olisi tehty jo kauan sitten. Se olisi monin verroin halvempi kuin hikipajojen työntekijät. Mutta ei ihmisen osaaminen vielä riitä sellaiseen robottiin.

Siinä vastaus ap:n kysymykseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kuusi