Miten kerrostalossa voi selvittää, kuka lotraa vettä?
Jos yhdessä asunnossa lotrataan vettä lähes ympäri vuorokauden, miten huoltoyhtiö saa selville kuka asukas näin toimii? Jos kaikki asukkaat sanovat, etten se ole minä, niin näkyykö jossain asuntokohtainen vedenkäyttö?
Kommentit (89)
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 12:17"]
Uskomatonta. Sut sais kyllä heittää viikoksi jonnekkin kauas, missä jokaista vesipisaraakin arvostetaan kun se joudutaan ties mistä asti kantamaan ja ehkä vielä keittämään ennen käyttöä. Oikeasti, häpeäisit vähän.
[/quote]
En ole alkuperäinen kirjoittaja, mutta minusta taloyhtiön heittäminen olisi viisaampaa. Voisivat huolehtia putkistot kuntoon tai edes selvittää vian alkuperän.
Meillä hanoista tulee pelkästään jääkylmää vettä ensimmäisen vartin ajan. Ruoanlaittoa ajatellen se on ihan mukavaa, mutta kun pitäisi pestä kädet ja hampaat ja käydä suihkussakin välillä. Suihkussa minulla menee se vartti. Yhteensä puoli tuntia, että saa edes kädenlämpöistä vettä.
Ja OT: tuo "syöpä Kalle soppasi loppuun, Afrikassa nähdään nälkää!" -argumentti on ihan perseestä. Vauraus perustuu juuri siihen, että joillain sitä ei ole. Näin tulee olemaan niin kauan kuin ihmisillä on käytössä rahan käsite. Jos siellä aavikolla olisi ruokaa ja vettä, niin sinulla olisi vähemmän herkkuja ja merkkilaukkuja. Jos haluat sinne vettä, niin voit lahjoittaa. Sinne ei ilmesty vettä sillä, että saat naapurisi pienentämään vesikuluja.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 11:45"]
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 11:43"]
Jos yhdessä asunnossa lotrataan vettä lähes ympäri vuorokauden, miten huoltoyhtiö saa selville kuka asukas näin toimii? Jos kaikki asukkaat sanovat, etten se ole minä, niin näkyykö jossain asuntokohtainen vedenkäyttö?
[/quote]
Kaikissa taloyhtiöissä ei ole asuntokohtaisia mittareita. Joissain on. Meillä esimerkiksi ei ole, ja vesilaskukin tulee ihan suoraan asunnon neliömäärän mukaan vakiomääränä, riippumatta paljonko vettä käyttää. Hyvä käytäntö minusta tämä, eipä tule riitoja itse kunkin lotrausmääristä...
[/quote]
Hyvä käytäntö on nimenomaan se, että ON vesimittari. Silloin jokainen maksaa kulutuksensa mukaan. Esimerkkinä, pienessä taloyhtiössä yhdellä on amme, jossa lotrataan päivittäin ja jokaiselle tietenkin oma vesi ja perheenjäseniä vaikkapa 4. Muut asukkaat käyvät suihkussa. Tottakai saa käydä ammeessa, mutta ei se muiden maksettavaksi kuulu, jolloin oma vesimittari on se jolla tasapuolisuus toteutuu.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 14:57"]
Minä ainakin lorotan sen minkä tarvitsen vettä kerrostalossamme. Meidän talossa on kiinteä vesimaksu, eikä asuntokohtaisen kulutuksen mukainen maksu. Eniten minua ärsyttää nämä toisilla käyvät pitkäaikaiset ja jatkuvat vieraat, jotka käyttävät talossamme vettä siinä missä kotonaan, eli jos naapurin mummolla käy lapsenlapset säännöllisesti vuorokausia kylässä, ja käyttävät vettä siinä missä me vakioasukit, ja siitä ei mummeli maksa kuitenkaan ylimääräistä, niin totta helkkarissa mä käytän vettä sen minkä tarvitsen. Mehän maksamme samalla myös näiden naapureilla vierailevien ns. vapaamatkustajien veden käytöstä.
[/quote] ...jatkan vielä: Ajattelinkin ehdottaa seuraavassa yhtiökokouksessa, että jospa nämä sinkut voisivat ihan rehdisti ilmoittaa, että kuinka monta vuorokautta heidän mies/naisystävänsä viipyilevät kylästämässä ja vettä kuluttamassa suihkussa jne., jotta voisivat myöskin siten maksaa heidän käyttämästään vedestä, jos sille tielle lähdetään, että kyttäillään jokainen hampaan pesuveden kulutuskin naapurikyttärien toimesta.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 14:50"]
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 11:58"]
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 11:51"]
Kaikissa taloyhtiöissä ei ole asuntokohtaisia mittareita. Joissain on. Meillä esimerkiksi ei ole, ja vesilaskukin tulee ihan suoraan asunnon neliömäärän mukaan vakiomääränä, riippumatta paljonko vettä käyttää. Hyvä käytäntö minusta tämä, eipä tule riitoja itse kunkin lotrausmääristä...
[/quote]
Mutta tällaisessa toiminnassa säästäväiset ihmiset maksavat toisetenkin vedet. Minusta jokaiseen asuntoon pitäisi asentaa oma mittari.
[/quote]
Jos te maksatte jonkun kiinteän maksun, niin ette te maksa toisten vedestä. En ymmärrä tuota logiikkaa.
[/quote]
Talossa on yksi mittari joka pyörii sen mukaan kun vettä käytetään ja kaikki maksaa yhteisesti sen mitä vettä kuluu, riippumatta siitä käyttääkö joku enemmän tai vähemmän.
[/quote] Just noin, jos naapurin leskirouva ei käytä vettä kuin minimaalisen vähän, että ei vedä vessan pönttöäkään joka lirunsa jälkeen, ja minä vedän jopa kaksi kertaa, kun ei vedä toi pöntsä välillä, niin eihän asia ole mun ongelma, vesimaksu kuitenkin joudutaan maksamaan joka kuukausi. Ja lasken kyllä ennen veden juontia tosta keittiön hanastakin ihan reiluisti muutaman minsan, jotta kylmenee, sillä joku puhui tuosta jääkaappiin laitettavasta vedestä pulloon tai kannuun, niin totta on, että se ei ole hyvän makuista.
Kuulostaa siltä että monessa kerrostalossa on oma vedenottamo.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 15:01"]
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 14:57"]
Minä ainakin lorotan sen minkä tarvitsen vettä kerrostalossamme. Meidän talossa on kiinteä vesimaksu, eikä asuntokohtaisen kulutuksen mukainen maksu. Eniten minua ärsyttää nämä toisilla käyvät pitkäaikaiset ja jatkuvat vieraat, jotka käyttävät talossamme vettä siinä missä kotonaan, eli jos naapurin mummolla käy lapsenlapset säännöllisesti vuorokausia kylässä, ja käyttävät vettä siinä missä me vakioasukit, ja siitä ei mummeli maksa kuitenkaan ylimääräistä, niin totta helkkarissa mä käytän vettä sen minkä tarvitsen. Mehän maksamme samalla myös näiden naapureilla vierailevien ns. vapaamatkustajien veden käytöstä.
[/quote] ...jatkan vielä: Ajattelinkin ehdottaa seuraavassa yhtiökokouksessa, että jospa nämä sinkut voisivat ihan rehdisti ilmoittaa, että kuinka monta vuorokautta heidän mies/naisystävänsä viipyilevät kylästämässä ja vettä kuluttamassa suihkussa jne., jotta voisivat myöskin siten maksaa heidän käyttämästään vedestä, jos sille tielle lähdetään, että kyttäillään jokainen hampaan pesuveden kulutuskin naapurikyttärien toimesta.
[/quote]
Tai josko ehdottaisit vesimittareita? Vai eikö käy kun itsekin lotraat?
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 14:54"]
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 14:42"]
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 12:59"]
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 12:56"]
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 12:50"]
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 12:43"]
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 12:40"]
Mutta sen muijan kohdalla putket on pilalla.
[/quote]
Vesiputket? Ei mene pilalle. Viemärit? Voivat tukkeutua, eivät mene pilalle.
t: putkimies
[/quote]
On kuulemma tutkittu juttu, että putket pysyy parempina kun niitä käyttää. Ihmisillä on sen takia ongelmia vesiputkiensa kanssa kun säästävät liikaa vettä. Tiedoksi sullekin.
[/quote]
No pistäppä tutkimus näytille, niin päivitän tietoni.
putkimies
[/quote]
Putkimies voisi seurata oikeiden lehtien uutisointia ihan itse, vauvapalstalla ei kerrota kaikista asioista.
[/quote]
Noh, Magneettimediastako löysit tietosi juutalaisuutisten ja rokotevastaisen propagandan joukosta, vai mikset voi mainita näitä oikeita lehtiä?
[/quote]
Taisi olla Hesarissa tai Ylen sivuilla aihesta juttua joku aika sitten. Googlaa, googlaa jos et usko.
[/quote]
Ei löydy muuta kuin vedenkulutuksen minimoimisesta olevia uutisia. Toinen on sitten tämä ikivanha tieto hanan jättämisestä tippumaan vanhoissa omakotitaloissa tai mökeissä pakkasilla, etteivät putket jäädy ja halkea, mutta tämä ei koske kerrostaloasuntoja, eikä varsinkaan kesäaikaa.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 14:58"]
Vauraus perustuu juuri siihen, että joillain sitä ei ole.
[/quote]
Tämä ei pidä paikkaansa. Jaettava kakku ei ole tietyn kokoinen, vaan kakun koko kasvaa talouskasvun myötä. Silloin köyhemmillekin jää enemmän jaettavaa. Tietty rikkaimmat saavat vielä suhteellisesti enemmän, mutta silti köyhilläkin menee absoluuttisesti mitattuna paremmin kuin vaikka 100v sitten.
"Ruoka on syötävä loppuun, koska Afrikka" on silti todella hölmö argumentti, siitä olen samaa mieltä. Se, että meillä ruokaa on liiaksi asti ja jossain muualla liian vähän ei korjaannu sillä, että syödään vielä enemmän.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 15:04"]
[/quote]
Mutta tällaisessa toiminnassa säästäväiset ihmiset maksavat toisetenkin vedet. Minusta jokaiseen asuntoon pitäisi asentaa oma mittari.
[/quote]
Jos te maksatte jonkun kiinteän maksun, niin ette te maksa toisten vedestä. En ymmärrä tuota logiikkaa.
[/quote]
Talossa on yksi mittari joka pyörii sen mukaan kun vettä käytetään ja kaikki maksaa yhteisesti sen mitä vettä kuluu, riippumatta siitä käyttääkö joku enemmän tai vähemmän.
[/quote] Just noin, jos naapurin leskirouva ei käytä vettä kuin minimaalisen vähän, että ei vedä vessan pönttöäkään joka lirunsa jälkeen, ja minä vedän jopa kaksi kertaa, kun ei vedä toi pöntsä välillä, niin eihän asia ole mun ongelma, vesimaksu kuitenkin joudutaan maksamaan joka kuukausi. Ja lasken kyllä ennen veden juontia tosta keittiön hanastakin ihan reiluisti muutaman minsan, jotta kylmenee, sillä joku puhui tuosta jääkaappiin laitettavasta vedestä pulloon tai kannuun, niin totta on, että se ei ole hyvän makuista.
[/quote]
Naapurin leskirouva maksaa vedestä, jota ei tavallaan edes käytä, joutuessaan maksamaan tasavesimaksun muodossa lotraajienkin veden. Vastaavasti ne, jotka lotraavat vettä jopa turhaan, tekevät sen "ilmaiseksi" niiden kustannuksella, jotka eivät lotraa. Esimerkkinä, tiskikoneella pesevä säästää vettä verrattuna käsin tiskaavaan, suihkussa käyvä verrattuna ammeen käyttäjään, veden juoksuttaja hampaiden harjauksen aikana verrattuna hanan sulkijaan. Vesimittarilla jokainen maksaa vain OMASTA käytöstään, se on homman idea.
Putkiremontin yhteydessä asennetaan vesimittarit jos asuu niin vanhassa talossa ettei sellaista vielä ole.
Tämä menee nyt vähän ohi itse aiheen, mutta liittyy vesimittariin ja vedenkulutukseen. Meillä on asuntokohtainen vesimittari tuolta 80-luvun puolivälistä. Jos laitan vahvahkon magneetin mittarin päälle, sekoittaako se mittarin lukemia, eli mittari alkaa näyttämään vähemmän kuin todellinen kulutus on? Ollaan pohdittu tätä tuttujen kanssa, eikä olla päädytty yhteiseen ratkaisuun.
Mulla on kiinteä vesilasku 25e/kk, ja musta se on yksin asuvalle kallis... siksi lotraan suihkussa surutta etten turhasta maksa :D
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 15:23"]
Tämä menee nyt vähän ohi itse aiheen, mutta liittyy vesimittariin ja vedenkulutukseen. Meillä on asuntokohtainen vesimittari tuolta 80-luvun puolivälistä. Jos laitan vahvahkon magneetin mittarin päälle, sekoittaako se mittarin lukemia, eli mittari alkaa näyttämään vähemmän kuin todellinen kulutus on? Ollaan pohdittu tätä tuttujen kanssa, eikä olla päädytty yhteiseen ratkaisuun.
[/quote]
En tiedä noin vanhoista vesimittareista, mutta käylö joku sen lukemassa siellä kämpässä? Koska uudet vesimittarit ainakin on sellaisia, että digitaalinäyttö kertoo kämpässä olijoille kulutuksen, mutta ei sitä kukaan kämpässä käy lukemassa, joten oikea kulutus on joka tapauksewssa tiedossa, oma pääte on vain näyttö.
En jaksanut lukea kaikkia viestejä, mutta meidän vanhassa kerrostaloasunnossa huoneistokohtaisten vesimittarien asennus vaatisi kylppäriremontin. Talonyhtiö joutui tätä selvittämään yhden säästeliään asukkaan vaatimuksesta. Säästäväisesti vettä käyttävä saisi remonttikulut katettua ehkä 30 vuodessa...eli putkiremontin yhteydessä ehkä kannattaa., ei muuten
Meitä kaksi aikuista, kaksi leikki-ikäistä lasta.
Pyykkikone pyörii melkein joka päivä, tiskikone myös kerran päivässä.
Minä olen päivät pääosin lasten kanssa kotona, joten vettä kuluu vessojen vedoissa ja käsien pesussa + ruuanvalmistuksessa.
Mies käy suihkussa kerran päivässä, hänellä ei montaa minuuttia mene. Mutta antaa veden valua koko ajan. Minä käyn suihkussa joka toinen päivä, valutan kuumaa vettä koko peseytymisen ajan. Päivittäin käyn pesulla kaulasta alaspäin (jätän siis vain hiukset pesemättä) ja tässä menee vain minuutti. Lapsia ei suihkuteta joka päivä. Noin kerran viikossa käydään miehen kanssa yhdessä suihkussa, se johtaa yleensä seksiin ja suihku kestää tunninkin. Toki vesi valuu pienellä paineella, mutta valuu kuitenkin ettei mulle tule kylmä.
Vessan vedot yleensä järkeistetään niin, että kun vaikka lapset käy aamu/iltapissalla, niin samalla käydään me aikuiset ja sitten saadaan samalla kertaa vedettyä alas se lapsen + oma pissa. Muuten sitä vessaa vedetäänkin sit tiuhaan, kun lapsilla toimii maha pari kertaa päivässä, käyvät pissalla ennen ja jälkeen ulkoiluiden jne... Ja yli 5litraa lurahtaa viemäriin joka kerta.
Viime kesä oli kuuma ja kuiva, ei pärjätty sadevesivarastoilla puutarhan ja kasvimaan kanssa. Jouduttiin siis kastelemaan hanavedellä kukkia, nurmea ja kasvimaata. Juuri ilmoitettiin vesilaitokselle kulutus, se oli 93l/hlö/vrk.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 14:26"]
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 12:09"]
Minä lutraan. Jostain syystä keittiön hanasta tulee 37 asteista vettä pari altaallista. Sen jälkeen vasta kylmenee. Joka kerta kun juon, niin menee 2 altaallista+ lasillinen. Jääkaapissa vesi ottaa makua oli se minkälaisessa kannussa tahansa. En myöskään käytä tuota käden lämpöistä ruuanlaittoon.
[/quote]Sama vaivaa meidänkin keittiön kraanasta tulevaa vettä eli se on liian lämpöistä, ja osasyynä varmaan onkin kun muut asukkaat eivät sitä vettä käytä paljon vaan pihtaavat. Tämän vuoksi lasken vettä sen aikaa, että se kylmenee.
[/quote]
Minulla on tuohon ongelmaan tähän aikaan vuodesta hyvä ratkaisu. Lasken vettä litran pulloihin ja pidän pullot ulkona terassilla. Jo on taatusti kylmää vettä. Aluksi ei tarvitse laskea kuin muutama lasillinen vettä, jotta sen saa raikkaamman makuiseksi, kuin putkiston alkupäässä seisonyt vesi on.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 15:15"]
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 15:04"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Naapurin leskirouva maksaa vedestä, jota ei tavallaan edes käytä, joutuessaan maksamaan tasavesimaksun muodossa lotraajienkin veden. Vastaavasti ne, jotka lotraavat vettä jopa turhaan, tekevät sen "ilmaiseksi" niiden kustannuksella, jotka eivät lotraa. Esimerkkinä, tiskikoneella pesevä säästää vettä verrattuna käsin tiskaavaan, suihkussa käyvä verrattuna ammeen käyttäjään, veden juoksuttaja hampaiden harjauksen aikana verrattuna hanan sulkijaan. Vesimittarilla jokainen maksaa vain OMASTA käytöstään, se on homman idea.
Putkiremontin yhteydessä asennetaan vesimittarit jos asuu niin vanhassa talossa ettei sellaista vielä ole.
[/quote] Mua ärsyttää naapurin mummelin amme, jonne hän laskee vettä litratolkulla ja lämmintä vettä, joka on kalliimpaa kuin kylmä vesi. Lapsenlapset äänistä päätellen käyvät säännöllisesti mummolassaan vesileikkimässä ammeessa. Tämän takia en säästele suihkussa käydessäni.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 15:32"]
En jaksanut lukea kaikkia viestejä, mutta meidän vanhassa kerrostaloasunnossa huoneistokohtaisten vesimittarien asennus vaatisi kylppäriremontin. Talonyhtiö joutui tätä selvittämään yhden säästeliään asukkaan vaatimuksesta. Säästäväisesti vettä käyttävä saisi remonttikulut katettua ehkä 30 vuodessa...eli putkiremontin yhteydessä ehkä kannattaa., ei muuten
[/quote]
Ne on pakolliset putkiremontissa, laki/energiatehokkuusvaatimukset edellyttää.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 15:25"]
Mulla on kiinteä vesilasku 25e/kk, ja musta se on yksin asuvalle kallis... siksi lotraan suihkussa surutta etten turhasta maksa :D
[/quote] Teet ihan oikein.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 15:29"]
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 15:23"]
[/quote]
En tiedä noin vanhoista vesimittareista, mutta käylö joku sen lukemassa siellä kämpässä? Koska uudet vesimittarit ainakin on sellaisia, että digitaalinäyttö kertoo kämpässä olijoille kulutuksen, mutta ei sitä kukaan kämpässä käy lukemassa, joten oikea kulutus on joka tapauksewssa tiedossa, oma pääte on vain näyttö.
[/quote]
Osakkaat lukevat itse vesimittarinsa ja ilmoittavat lukemat isännöitsijätoimistolle laskutusta varten. Kyseessä on vielä erittäin hankalasti luettava mittari, tarvitsee kiivetä jakkaran avulla tarpeeksi korkealle nähdäkseen mittarin, jota on sitten tihrustettava peilin ja taskulampun avulla. Kovasti kiinnostaa tuo magneettijuttu, taidanpa ostaa huomenna vahvahkon magneetin, otan sitten lukemat ylös ja tarkistan tilanteen viikon kuluttua.