Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten kerrostalossa voi selvittää, kuka lotraa vettä?

Vierailija
23.10.2014 |

Jos yhdessä asunnossa lotrataan vettä lähes ympäri vuorokauden, miten huoltoyhtiö saa selville kuka asukas näin toimii? Jos kaikki asukkaat sanovat, etten se ole minä, niin näkyykö jossain asuntokohtainen vedenkäyttö?

Kommentit (89)

Vierailija
41/89 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 12:56"]

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 12:50"]

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 12:43"]

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 12:40"]

Mutta sen muijan kohdalla putket on pilalla.

[/quote]

Vesiputket? Ei mene pilalle. Viemärit? Voivat tukkeutua, eivät mene pilalle.

t: putkimies

[/quote]

On kuulemma tutkittu juttu, että putket pysyy parempina kun niitä käyttää. Ihmisillä on sen takia ongelmia vesiputkiensa kanssa kun säästävät liikaa vettä. Tiedoksi sullekin.

[/quote]

No pistäppä tutkimus näytille, niin päivitän tietoni.

putkimies

[/quote]

Putkimies voisi seurata oikeiden lehtien uutisointia ihan itse, vauvapalstalla ei kerrota kaikista asioista.

Vierailija
42/89 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Argh...
Oikeesti miten voi olla noin ärsyttäviä narisijoita...nari nari nari. Tosi huonosti on asiat ;(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/89 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 12:17"]

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 12:09"]

Minä lutraan. Jostain syystä keittiön hanasta tulee 37 asteista vettä pari altaallista. Sen jälkeen vasta kylmenee. Joka kerta kun juon, niin menee 2 altaallista+ lasillinen. Jääkaapissa vesi ottaa makua oli se minkälaisessa kannussa tahansa. En myöskään käytä tuota käden lämpöistä ruuanlaittoon. 

[/quote]

Alapeukuttajat kertokaapa teidän ratkaisunne asiaan? Ette itsekään käyttäisi tuota lämmintä vettä. Paras kasvualusta kaikille pöpöille.

[/quote]

http://www.bigsmallcompany.com/merkit/lifefactory/ suljetussa lasipullossa ei maistu jääkaapin maut, eikä niitä muovin myrkkyjäkään pääse elimistöön. Ja voithan mysö kysyä isännöitsijältä, onko vedenjakelussa jotain häikkää, kun vesi ei kylmene nopeasti. Saattaa olla vaikka säädöillä korjattavissa tilanne. 

Vierailija
44/89 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoneistokohtaiset mittarit paras ratkaisu. Asukaskohtaisessakin vedenkäytössä on eroja, jotkut ovat kuukausia mökillä kesäaikaan tms.

Tai sitten voi olla esim. lapsia käymässä vanhempiensa luona viikkoja tai joku muu vieras. Nuo ovat kerrostalo- tai rivitalokyttääjille herkkupaikkoja, jos ei ole huoneistokohtaisia vesimittareita. Kun on ylimääräinen asukas pitkään asumassa.

Vierailija
45/89 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi vesiputkien pysyvän kunnossa jopa kohtuullisella vedenkäytöllä, esim. perustiskaamisella, 10 minuutin suihkulla 3 x viikossa ja normaaleilla vessareissuilla. 

Naurettavaa puoltaa jotain hillitöntä vedenlotrausta putkien kunnossapysymisellä.

Vierailija
46/89 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kiinteä vesimaksu. Juoksutan vettä hanasta, kunnes se on tarpeeksi kylmää/kuumaa tarpeen mukaan. Otan puolen tunnin suihkuja, enkä katkaise vettä välillä. Vauvan pepun pesen juoksevan veden alla. Mitä se kenellekään kuuluu, kuinka paljon vettä kulutan?

Joskus edellisessä asunnossa alakerran naapuri tuli pyytämään, voisimmeko koko perhe käyttää villasukkia kun kuulevat askeleemme alakertaan. Kuulemma tunnistivat jo, kuka milloinkin kävelee ja heräsivät siihen, kun mies nousi arkiaamuna sängystä klo 5. Että näin.

Jos naapureiden äänet tai elintavat haittaavat, voi aina harkita muuttamista omakotitaloon keskelle eimitään. Siellä saa olla rauhassa, ei kukaan häiritse!

Vierailija
47/89 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille laitettiin joitakin vuosia sitten asuntokohtaiset vesimittarit. Yllättäen ne, jotka olivat paheksuneet muiden lotrausta, olivatkin itse suurimpia vedenkuluttajia. 

Vierailija
48/89 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 12:32"]

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 12:15"]

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 12:12"]

Minä lutraan. Jostain syystä keittiön hanasta tulee 37 asteista vettä pari altaallista. Sen jälkeen vasta kylmenee. Joka kerta kun juon, niin menee 2 altaallista+ lasillinen. Jääkaapissa vesi ottaa makua oli se minkälaisessa kannussa tahansa. En myöskään käytä tuota käden lämpöistä ruuanlaittoon. 

[/quote]

Laita pulloon. Suljettavaan. Saat juomasi nopeamminkin noin.

[/quote]

Älä laita pulloon. Sitä ei voi pestä kunnolla. Silloin on parempi juoda vaikka sitä lämmintä.

[/quote]

http://www.finnishdesignshop.fi/kattaus-karahvit-kaatimet-jaakaappikaadin-punainen-p-2241.html

[/quote]

Kokeiltu on. Se on ok pöydällä, mutta jääkaapista tulee maku. Sitäpaitsi perheessä on useampi henkilö. Ei riitä. Meillä on kannu vettä pöydällä ja vaihdan sen aina kun muutekin joudun lorottamaan vettä.

Olen tosiaan asunut päiväntasaajalla ja kantanut veden. Peseydyin kokonaan vadillisella vettä. Siis hiukset ja huuhtelu yms. En lutraa vettä suihkussa, mutta tuo keittiön lämminvesi on ongelma. Kukaan ei pysty niin paljoa vettä pitämään pöydillä ja jääkaapissa, erttä se riittää kokkailuun ja päivän juomiseen. 

Ärsyttää kun ihmiset laukovat mielipiteitään, mutta eivät esitä kunnon ratkaisua. Säälittää se vedev laskeminen turhaan minuakin, mutta en silti käytä sitä lämmintä vettä. Juokaa itse lämminvesihanasta.

Vierailija
49/89 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 12:59"]

On kuulemma tutkittu juttu, että putket pysyy parempina kun niitä käyttää. Ihmisillä on sen takia ongelmia vesiputkiensa kanssa kun säästävät liikaa vettä. Tiedoksi sullekin.

[/quote]

putkimies

[/quote]

Putkimies voisi seurata oikeiden lehtien uutisointia ihan itse, vauvapalstalla ei kerrota kaikista asioista.

[/quote]

No viitsisitkö mainita edes ne oikeat lehdet?

t: ei putkimies, mutta putkiaan pelkäävä

Vierailija
50/89 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla nyt ilman mittari vesimaksu on 25 euroa - ryöstöä! Edellisessä asunnossa oli oma mittari ja maksu oli noin 10 euroa/kk vaikka kävin joka päivä suihkussa. Tuossa(kin) taloyhtiössä vettä käytti eniten eläkeläiset kun ovat koko ajan kotona..

Vierailija
51/89 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 13:10"]

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 12:32"]

http://www.finnishdesignshop.fi/kattaus-karahvit-kaatimet-jaakaappikaadin-punainen-p-2241.html

[/quote]

Kokeiltu on. Se on ok pöydällä, mutta jääkaapista tulee maku. Sitäpaitsi perheessä on useampi henkilö. Ei riitä. Meillä on kannu vettä pöydällä ja vaihdan sen aina kun muutekin joudun lorottamaan vettä.

Olen tosiaan asunut päiväntasaajalla ja kantanut veden. Peseydyin kokonaan vadillisella vettä. Siis hiukset ja huuhtelu yms. En lutraa vettä suihkussa, mutta tuo keittiön lämminvesi on ongelma. Kukaan ei pysty niin paljoa vettä pitämään pöydillä ja jääkaapissa, erttä se riittää kokkailuun ja päivän juomiseen. 

Ärsyttää kun ihmiset laukovat mielipiteitään, mutta eivät esitä kunnon ratkaisua. Säälittää se vedev laskeminen turhaan minuakin, mutta en silti käytä sitä lämmintä vettä. Juokaa itse lämminvesihanasta.

[/quote]

En minäkään lämmintä vettä joisi. Siksi pidänkin vettä jääkaapissa. Koen sen jotenkin miellyttävämmäksi kuin hanasta laskemisen. Ja meillä ei todellakaan ole noin huono tilanne kuin teillä. Joskus aamuisin saattaa joutua pitempään laskemaan, ennenuin tulee kylmää vettä. Tosin aamulla vesi menee vedenkeittimeen, niin siinä ei sen takia tarvitse lotrata. Aamulla täytän myös tuollaisen vesikarahvin ja se riittää yleensä koko päiväksi. Kokkailussa ei itselläni ole niin justiinsa onko se vesi jääkylmää.

Suomessa ei kyllä kannata sääliä parin minuutin vedenlorotusta.

Vierailija
52/89 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Sama vaivaa meidänkin keittiön kraanasta tulevaa vettä eli se on liian lämpöistä, ja osasyynä varmaan onkin kun muut asukkaat eivät sitä vettä käytä paljon vaan pihtaavat.  Tämän vuoksi lasken vettä sen aikaa, että se kylmenee.

Vierailija
53/89 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on pakko myöntää että lotraan vedellä, käyn ehkä 4 kertaa viikossa pitkässä kuumassa suihkussa, saatan olla joskus tunninkin- meillä ei ole kylpyammetta tai saunaa. Poikaystäväni taas käy maksimissaan 15min suihkuissa per päivä. Mulla on huono omatunto veden kulutuksesta, mutta ollaan varmaan taloyhtiön ainoa asunto jossa ei ole omaa saunaa. Emmekä kerkeä käyttää saunavuorojamme joka viikko (eli emme käy lotraamassa yleissaunassa). Muuten meillä ei ole akvaarioita tai muuta mikä kuluttaisi vettä.

Mietin, että olenko nyt huono ihminen ja millä tapaa muut asukkaat kärsivät lotraamisestani, jos yhtiövastikkeessa kaikilla on kiiteä vesi (kukaan ei maksa kulutuksen mukaan).

Vierailija
54/89 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

putkimies

[/quote]

[/quote]

Noh, Magneettimediastako löysit tietosi juutalaisuutisten ja rokotevastaisen propagandan joukosta, vai mikset voi mainita näitä oikeita lehtiä?

Vierailija
55/89 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesimaksut ovat poikkeuksetta liian pieniä. Vesimaksun pitäisi olla noin 25 eur/kk/henkilö. Suurperheet maksaisivat todellisen osuutensa kulutuksesta eikä yksin asuvien naapurien pitäisi tukea isojen perheiden vedentuhlausta omissa maksuissaan.

Verojen ja lapsilisien pitäisi riittää naapurien sponsorointiin.

Todellista vedenkulutusta pitäisi seurata huoneistokohtaisesti mittarein, koska osa ei todellakaan käsitä, ettei vettä voi tuhlata miten paljon tahansa.

Minulla on vesipulloja jääkaapissa. Pitäisin itseänä totaalisena idioottina, jos valuttaisin pari altaallista vettä, jotta saisin sen Täydellisen Lasillisen kylmää vettä.

Vierailija
56/89 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 12:58"]

minä lotraan. toisaalta eipä isoa vuokranantajaa kiinnostanut meidän vuotavaa vessanpyttyäkään korjata...

[/quote]Samat sanat, minä taasen joudun vetämään meidän vessan pytyn huuhtelunupista isomman asian käymisen jälkeen monta kertaa, koska talkkari toi niin onnettoman vessan pytyn, halpamallia, että siinä on niin pieni poistoreikä p...:lle ja muutamalle siivulle vessapaperia, ettei vaan vedä kertavedolla. Välillä se jää vuotamaan nupista painettuani.

Vierailija
57/89 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on huoneistokohtaiset vesimittarit ja vesimaksu maksetaan asunnon koon mukaan kuukausittain. Kerran vuodessa sitten tarkastetaan kulutettu vesimäärä ja palautetaan liikaa maksettu osuus. On kuin veronpalautus tulisi kaksi kertaa vuodessa <3

Vierailija
58/89 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 11:58"]

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 11:51"]

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 11:45"]

Kaikissa taloyhtiöissä ei ole asuntokohtaisia mittareita. Joissain on. Meillä esimerkiksi ei ole, ja vesilaskukin tulee ihan suoraan asunnon neliömäärän mukaan vakiomääränä, riippumatta paljonko vettä käyttää. Hyvä käytäntö minusta tämä, eipä tule riitoja itse kunkin lotrausmääristä...

[/quote]

Mutta tällaisessa toiminnassa säästäväiset ihmiset maksavat toisetenkin vedet. Minusta jokaiseen asuntoon pitäisi asentaa oma mittari.

[/quote]

Jos te maksatte jonkun kiinteän maksun, niin ette te maksa toisten vedestä. En ymmärrä tuota logiikkaa.

[/quote]

Talossa on yksi mittari joka pyörii sen mukaan kun vettä käytetään ja kaikki maksaa yhteisesti sen mitä vettä kuluu, riippumatta siitä käyttääkö joku enemmän tai vähemmän. 

Vierailija
59/89 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 14:42"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

putkimies

[/quote]

[/quote]

Noh, Magneettimediastako löysit tietosi juutalaisuutisten ja rokotevastaisen propagandan joukosta, vai mikset voi mainita näitä oikeita lehtiä?

[/quote]

Taisi olla Hesarissa tai Ylen sivuilla aihesta juttua joku aika sitten. Googlaa, googlaa jos et usko.

Vierailija
60/89 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lotrataan paljon, vesi sisältyy vuokraan ja valutetaan suihkua noin tunnin päivässä, juodaan 4 litraa vettä, pyykki- ja tiskikone melkein jatkuvasti päällä jne