Miten kerrostalossa voi selvittää, kuka lotraa vettä?
Jos yhdessä asunnossa lotrataan vettä lähes ympäri vuorokauden, miten huoltoyhtiö saa selville kuka asukas näin toimii? Jos kaikki asukkaat sanovat, etten se ole minä, niin näkyykö jossain asuntokohtainen vedenkäyttö?
Kommentit (89)
Taloyhtiö maksaa joka tapauksessa vesilaitokselle kulutuksen mukaan, kyse on vain siitä miten tämä kulu jaetaan osakkaitten kesken. Kiinteään, neliö-tai henkilöpohjaiseen vesimaksuun perustuvassa järjestelmässä säästävät maksavat lotraajien kulut.
Kyl te sitten jaksatte niristä kaikesta! Ihan kaikesta!
Jos kerran on niin kamalan paha maksaa vähän naapurinkin vedestä niin miksi ihmeessä me sitten maksetaan edes veroja? Jokainenhan voi ihan hyvin kulkea kadulla oman taskulampun kanssa ja ostaa itse omat kirjansa ja kouluttaa itse omat lapsensa ja maksaa itse oman lääkärinsä jne.
Kyl te sitten jaksatte niristä kaikesta! Ihan kaikesta!
Jos kerran on niin kamalan paha maksaa vähän naapurinkin vedestä niin miksi ihmeessä me sitten maksetaan edes veroja? Jokainenhan voi ihan hyvin kulkea kadulla oman taskulampun kanssa ja ostaa itse omat kirjansa ja kouluttaa itse omat lapsensa ja maksaa itse oman lääkärinsä jne.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 12:17"]Meillä kuuluu vesi vuokraan (kulutukset ilmeisesti arvioidaan vuosittain ja jos ollut enemmän kulutusta niin vuokrat saattavat nousta esim 20euroa. Minä ainakin lotraan :D on ihana työpäivän jälkeen istuskella poikaystävän kanssakuuman suihkun alla :)
[/quote]
ja siis käymme näissä yhteisissä suihkuissa 2-3x viikossa jolloin istuskelemme n.15-30min siellä.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 11:51"]
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 11:45"]
Kaikissa taloyhtiöissä ei ole asuntokohtaisia mittareita. Joissain on. Meillä esimerkiksi ei ole, ja vesilaskukin tulee ihan suoraan asunnon neliömäärän mukaan vakiomääränä, riippumatta paljonko vettä käyttää. Hyvä käytäntö minusta tämä, eipä tule riitoja itse kunkin lotrausmääristä...
[/quote]
Mutta tällaisessa toiminnassa säästäväiset ihmiset maksavat toisetenkin vedet. Minusta jokaiseen asuntoon pitäisi asentaa oma mittari.
[/quote]
Mitta isompi lasku lankeaa sitten niille paroille jotka yrittävät pitää putkia hyvässä kunnossa käyttämällä vettä. Vedensäästäjät pilaavat putket ja ne joudutaan uusimaan aiemmin, kuin jos vettä olisi käytetty säästelemättä. Tarpeeksi iso vesimaksu vain kaikille ja kehotetaan ihmisiä olemaan pihtailematta sen veden kanssa. Ei tarvitse toki ylimääräistä lotrata, mutta vedensäästö on Suomessa puhtaasti typerää ja putkille haitallista.
Ja mistä ap edes epäilee, että joku lotraa vettä? Jossain voi olla myös vuoto.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 11:53"]
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 11:51"]
Mutta tällaisessa toiminnassa säästäväiset ihmiset maksavat toisetenkin vedet. Minusta jokaiseen asuntoon pitäisi asentaa oma mittari.
[/quote]
Halvemmalla sä pääset kun maksat sen 16e ( tai jotakin) kuukaudessa per nuppi. Ja sitten saat käyttää vettä niin paljon tai vähän kuin haluat.
[/quote]
No itse asiassa ei. Meillä oli edellisessä taloyhtiössä 18€ per naama vesimaksu eli 72€ kuukaudessa. Tällä hetkellä omakotitalossa keskimääräinen kulutus on ollut 85 litraa per pää per päivä. Tästä tulee noin 35€ kuukaudessa vesimaksuksi.
Kiinteä laskutus sopii sellaisille henkilöille, joita ei paskankaan vertaa kiinnosta paljonko sitä vettä kuluu ja kuka sen maksaa. Tästä syystä taloyhtyiöissä, joissa on kiinteä vesimaksu, vettä kuluu erittäin paljon. Esimerkiksi aikaisemmin asumassamme taloyhtiössä vettä meni keskimäärin reilut 160 (en nyt muista tarkkaa lukemaa) litraa per naama per päivä. Ja sitten veilä kehdataan kitistä yhtiökokouksessa, kun vesimaksut ovat niin korkeat...
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 12:17"]
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 12:09"]
Minä lutraan. Jostain syystä keittiön hanasta tulee 37 asteista vettä pari altaallista. Sen jälkeen vasta kylmenee. Joka kerta kun juon, niin menee 2 altaallista+ lasillinen. Jääkaapissa vesi ottaa makua oli se minkälaisessa kannussa tahansa. En myöskään käytä tuota käden lämpöistä ruuanlaittoon.
[/quote]
Uskomatonta. Sut sais kyllä heittää viikoksi jonnekkin kauas, missä jokaista vesipisaraakin arvostetaan kun se joudutaan ties mistä asti kantamaan ja ehkä vielä keittämään ennen käyttöä. Oikeasti, häpeäisit vähän.
[/quote]
Miksi? Miten se, että Suomessa säästettäisi vettä auttaisi niitä, jotka asuvat maissa, joissa puhdasta vettä ei ole riittävästi? Vietäisiinkö sitä meidän säästynyttä (:D) vettä sitten niihin maihin ja kenen kustantamana?? Pitääkö Suomessa hengittääkin varovasti sisään, koska Himalajalla on vähemmän happirikasta ilmaa? Ihan älytön logiikka sinulla.
Putket pysyy paremmin kunnossa kun niitä käytetään. Ja vesikin on laadukkampaa kun ei huonoista putkista irtoa mukaan kaikkea paskaa. Eli kyllä mä puollan veden kulutusta ihan säästösyistä.
Muuttakaa omakotitaloon jossa on oma kaivo niin asia on ratkaistu. Voitte sitten itseksenne pihistellä vedestä.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 12:15"]
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 12:12"]
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 12:09"]
Minä lutraan. Jostain syystä keittiön hanasta tulee 37 asteista vettä pari altaallista. Sen jälkeen vasta kylmenee. Joka kerta kun juon, niin menee 2 altaallista+ lasillinen. Jääkaapissa vesi ottaa makua oli se minkälaisessa kannussa tahansa. En myöskään käytä tuota käden lämpöistä ruuanlaittoon.
[/quote]
Laita pulloon. Suljettavaan. Saat juomasi nopeamminkin noin.
[/quote]
Älä laita pulloon. Sitä ei voi pestä kunnolla. Silloin on parempi juoda vaikka sitä lämmintä.
[/quote]
http://www.finnishdesignshop.fi/kattaus-karahvit-kaatimet-jaakaappikaadin-punainen-p-2241.html
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 11:58"]
Jos te maksatte jonkun kiinteän maksun, niin ette te maksa toisten vedestä. En ymmärrä tuota logiikkaa.
[/quote]
Kuvitellaan, että perheessä A asuu kaksi urheilullisesti aktiivista aikuista ja vaikka pari teiniä, jotka viihtyvät pitkään suihkussa. Aikuisetkin käyvät parhaillaan pari kertaa päivässä suihkussa ja sitten veilä viikonloppuisin oikein kunnon bileitä ja äijien kanssa saunotaan pitkään. No tällaisessa kulutuksessa voisi keskiarvion oleva esimerkiksi 150l litraa per pää per päivä. Eli 4500 litraa kuukaudessa.
No sitten toisessa asunnossa (vaihtoehto B) joku yksinäinen vanhempi leskirouva, joka käy kaksi kertaa viikossa suihkussa ja muutenkin käyttää vähän vettä. Saattaa olla jopa vain 60 litraa kulutus per päivä. Eli 1800 litraa kuukaudessa.
Yleensä kun vesimaksun määrää lasketaan, niin katsotaa edellisen vuoden vedenkulutus ja mitä se on maksanut ja jaetaan se tasan pääluvun mukaan.
No vaihtoehdossa A maksetaan esimerkiksi 17€/4500l --> 0,38 senttiä litrasta. No vaihtoehdossa B esimerkin henkilö maksaa 17€/1800l --> 0,95 senttiä litrasta.
Eli mitä säästäväisempi on vedenkulutuksessa kiinteämaksuisessa taloyhtiössä, sitä suuremman osan maksaa muidenkin käyttämästä vedestä.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 12:30"]
Putket pysyy paremmin kunnossa kun niitä käytetään. Ja vesikin on laadukkampaa kun ei huonoista putkista irtoa mukaan kaikkea paskaa. Eli kyllä mä puollan veden kulutusta ihan säästösyistä.
[/quote]
Joo, mutta rajansa kaikella.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 12:38"]
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 11:58"]
Jos te maksatte jonkun kiinteän maksun, niin ette te maksa toisten vedestä. En ymmärrä tuota logiikkaa.
[/quote]
Kuvitellaan, että perheessä A asuu kaksi urheilullisesti aktiivista aikuista ja vaikka pari teiniä, jotka viihtyvät pitkään suihkussa. Aikuisetkin käyvät parhaillaan pari kertaa päivässä suihkussa ja sitten veilä viikonloppuisin oikein kunnon bileitä ja äijien kanssa saunotaan pitkään. No tällaisessa kulutuksessa voisi keskiarvion oleva esimerkiksi 150l litraa per pää per päivä. Eli 4500 litraa kuukaudessa.
No sitten toisessa asunnossa (vaihtoehto B) joku yksinäinen vanhempi leskirouva, joka käy kaksi kertaa viikossa suihkussa ja muutenkin käyttää vähän vettä. Saattaa olla jopa vain 60 litraa kulutus per päivä. Eli 1800 litraa kuukaudessa.
Yleensä kun vesimaksun määrää lasketaan, niin katsotaa edellisen vuoden vedenkulutus ja mitä se on maksanut ja jaetaan se tasan pääluvun mukaan.
No vaihtoehdossa A maksetaan esimerkiksi 17€/4500l --> 0,38 senttiä litrasta. No vaihtoehdossa B esimerkin henkilö maksaa 17€/1800l --> 0,95 senttiä litrasta.
Eli mitä säästäväisempi on vedenkulutuksessa kiinteämaksuisessa taloyhtiössä, sitä suuremman osan maksaa muidenkin käyttämästä vedestä.
[/quote]
Mutta sen muijan kohdalla putket on pilalla.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 12:40"]
[/quote]
Vesiputket? Ei mene pilalle. Viemärit? Voivat tukkeutua, eivät mene pilalle.
t: putkimies
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 12:43"]
[/quote]
[/quote]
On kuulemma tutkittu juttu, että putket pysyy parempina kun niitä käyttää. Ihmisillä on sen takia ongelmia vesiputkiensa kanssa kun säästävät liikaa vettä. Tiedoksi sullekin.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 12:50"]
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 12:43"]
[/quote]
[/quote]
On kuulemma tutkittu juttu, että putket pysyy parempina kun niitä käyttää. Ihmisillä on sen takia ongelmia vesiputkiensa kanssa kun säästävät liikaa vettä. Tiedoksi sullekin.
[/quote]
No pistäppä tutkimus näytille, niin päivitän tietoni.
putkimies
Asuntokohtaiset vesimittaritkinmaksavat, eikä ihan kympillä tai parilla saa mittaria.
Minusta on huono ratkaisu maksattaa vesimaksut asunnon neliömäärän mukaan, yksi ihminen 120 neliön asunnossa ei varmasti käytä kovin paljon enempää vettä kuin yksi ihminen 20 neliön asunnossa. Normaalisti vesimaksut maksetaan asukasmäärän mukaan ja se on oikeudenmukaisin vaihtoehto huoneistokohtaisten mittareiden jälkeen.
minä lotraan. toisaalta eipä isoa vuokranantajaa kiinnostanut meidän vuotavaa vessanpyttyäkään korjata...
Kannattaa jättää suihku ja hanat päälle muutamaksi tunniksi niin ei sitten harmita että joku muu kuluttaa enemmän.
Meillä kuuluu vesi vuokraan (kulutukset ilmeisesti arvioidaan vuosittain ja jos ollut enemmän kulutusta niin vuokrat saattavat nousta esim 20euroa. Minä ainakin lotraan :D on ihana työpäivän jälkeen istuskella poikaystävän kanssakuuman suihkun alla :)