Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

poikaystävän empatiakyvyttömyys

Vierailija
22.10.2014 |

Tilanne on se, että mulla on ollut nyt viikkoja aika ikävä flunssa ja se on pahentunut ihan sietämättömäksi tässä parina viimeisenä iltana. Eilen kuume oli 39.7 ja mua sattui ihan joka paikkaan. En muista milloin olisin ollut niin kipeä.

Pyysin poikaystävää töistä tultuaan viemään yhteisen koiramme ulos vaikka oli mun vuoro. Sitä se ei tehnyt ollenkaan mielellään. Myöhemmin se haki pyydettyäni pitkin hampain keittiöstä vettä ja buranaa, jääkylmän pyyhkeen, ja lopuksi vielä toisen buranan. Nämä kaikki siis eri kerroilla. Kun mikään näistä ei laskenut kuumetta vaan se jatkoi nousua, raahauduin kylmään suihkuun. Koska oli pakko.

Suihkusta tultuani pyysin poikaystävää hakemaan vesipullon mulle yöksi sängyn viereen ja siihen se kommentoi, että enkö itse muka voi hakea? Olin 1,5 tunnin sisällä pyytänyt häntä 4 kertaa hakemaan mulle jotain, koska kaikki oleminen sattui ja liikkuminen sattui vielä lisää. Kuume ei siis tässä vaiheessa ollut yhtään laskenut.

Poikaystävä istui ja surffasi netissä eli ei sillä kiirettä ollut. Teki se kyllä ruokaa meille kummallekin, tämä ei eilen tullut vielä kysymykseenkään vaan sain hoitaa safkan itse tai olla syömättä 38 asteen kuumeessa ja kipeänä.

Kun tilanne on ollut toisin päin, olen kysynyt tarviiko hän jotain, tarjoutunut käymään kaupassa ja apteekissa aamulla ennen töihin lähtöäkin. Vien myös mukisematta koiran ulos vaikkei ole mun vuoro. Ruokaakin laitan jos sille mun safkat kelpaa.

Hämmästelen tuollaista tunnekylmyyttä. Väkivaltainen se ei ole, eikä mitkään diagnoosit täsmää. Joskus tuntuu, että se on muille paljon avuliaampi kuin mulle. Vanhempiensa kanssa sillä on läheiset välit ja niille se on myös hyvin kiltti. Se haluaa itse aina päättää asioista munkin puolestani, esim lopeta se ja tuo. Nyt siivotaan sun yöpöydän laatikko, et kyllä nuku kahden peiton kanssan ja niin edelleen.

Olen yrittänyt rautalangasta vääntää esim näissä empatia-asioissa, mutta eilenkin se totesi että on jo pyytänyt tarpeeksi anteeksi sinä iltana, vaikka mä en kuullut ensimmäistäkään anteeksipyyntöä.
Mä en jaksa tuota käytöstä, meillä ei ole edes lapsia vielä, mutta voin jo kuvitella mitä siitä tulisi.

Mies on älykäs, hauska ja komea. Teoissaan kiltimpi kuin puheissaan.
Miten mä väännän sille rautalangasta, että nyt ois itsekritiikin paikka? Onko muilla samanlaista ja miten sitä kestää?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä normaaliin parisuhteeseen kuuluu toisen hoivaaminen jos tämä on sairas. Aika karulta kuulostaa, jos makaa korkeassa kuumeessa ja toinen ei voi edes vesilasia hakea. Mies pitää sinua selvästi jonain itsestäänselvyytenä. Kannattaa harkita tarkkaan ennen kuin ainakaan hankkii lapsia tuollaisen kanssa. 

Vierailija
2/21 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt annan neuvon: tuo piirre ei tule katoamaan koska mies ei tajua tekevänsä "väärin".
Kokemusta on :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 21:44"]Nyt annan neuvon: tuo piirre ei tule katoamaan koska mies ei tajua tekevänsä "väärin".
Kokemusta on :(
[/quote]

Kiitos. Kyse on varmaan sitten siitä, että painaako vaakakupissa hyvät puolet sen verran, että tätä jaksaa. Toisaalta tuo on hyvin tasapainoinen ja luotettava ihminen. Asiasta puhuessani poikaystävän naamasta kyllä näki, että se oli harmistunut juuri siitä, ettei se ymmärrä tehneensä mitään väärin

Vierailija
4/21 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan ex-poikaystävältäni Petriltä. Hän oli tuolaisisa asioissa todella kylmä ja tunteeton. Jos hän oli pienemmässäkin flunsassa, oli sängyn pohjalla huutamassa huomiota. Samanlainen oli myös muissakin asioissa, omaa syntymäpäivää jaksoi viikko tolkulla etukäteen muistuttaa ja kertoa lahjatoiveitaan, minun syntymäpäivän unohti joka kerta. Hänellä oli läheiset välit vanhempiinsa ja siskoonsa, ne menivät aina kaiken edelle.

Vierailija
5/21 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa veljeltäni. Perusluonne ei muutu. Tai ehkä lobotomialla. Kuulostaa, että haluat muuttaa miestä, mutta mies ei näe syytä miksi muuttua. Huono lähtökohta parisuhteelle, jos haluat muuttaa toista, vaikka syytä muuttamiselle ehkä olisikin. Kukaan ei ole täydellinen, hyväksyykö mies sinut vikoinesi? Voisitkö sinä hyväksyä hänet vikoinensa? Ehkä hänellä on tämä muotisairaus asperger?

Vierailija
6/21 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hyvältä kuulosta. Minun miehellä on omat vikansa, mutta sairaita perheenjäseniä hän pitää kuin kukkaa kämmenellä. Tekee ruuat ja ostaa kaupasta vaikka mitä, mitä sairas haluaa tai pystyy syömään. Vie lääkäriin ja hakee lääkkeet apteekista. Tosin ei siivoa, joten sotkut sitten odottavat minun toipumista.

Me ollaan jo viisikymppinen pariskunta, joten sairauksia vaikka minkälaisia on ollut vuosien varrella. Mies oli viime vuonna leikkauksessa, joten hyvin mielelläni häntä sitten vuorostani passasin. Sinuna miettisin parisuhteen jatkoa, elämässä tulee pahempiakin sairauksia kuin paha flunssa. Jos teille tulee lapsia, niin lähteekö mies viemään esikoista keskellä yötä lääkäriin, jos sinun on oltava vastasyntyneen kanssa kotona?

Vierailija
7/21 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies haki pitkinhampain lääkettä apteekista. Ihan tyypillistä suomalaisen miehen käytöstä. Hyvä mies jos ei hakkaa, käy töissä, ryyppää ja rakastatte toisianne. Elämä ei ole romanttinen komedia. Voithan päästää aina vapaille markkinoille. Kyllä joku toinen varmasti osaa arvostaa.

Vierailija
8/21 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos EI ryyppää nro.4.

Vierailija
9/21 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet miehelle itsestäänselvyys. =(

Vierailija
10/21 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika teki kaiken minkä pyysit ja olet silti tyytymätön häneen?!

Vierailija
11/21 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on nyt tuo mies, joka ei osaa arvostaa.

Vierailija
12/21 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtele miestä samoin kuin hän sinua. 

Vierailija
13/21 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 20:00"]Kyllä se on nyt tuo mies, joka ei osaa arvostaa.
[/quote]
Pitääkö ihan oikeasti aikuista naista tai miestä pitää kädestä kun se sairastaa?!

Vierailija
14/21 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikaystäväsi ei ole sinä! Kuka koiran veisi ulos ja toisit lääkettä, jos asuisit yksin?! Äitikö?!

Vierailija
15/21 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä. Itselle kuitenki olettaa jotain kuningas kohtelua kun sairaana. Itsekkin nyt ihan kauheasti flunssassa joka ei meinaa hellittää. Sain toissapäivänä pyöräillä kauppaan sillä autoa ei voinut vahingossakaan liikuttaa

Vierailija
16/21 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 20:03"]

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 20:00"]Kyllä se on nyt tuo mies, joka ei osaa arvostaa. [/quote] Pitääkö ihan oikeasti aikuista naista tai miestä pitää kädestä kun se sairastaa?!

[/quote]

Ei tarvitse koko ajan pitää kädestä. Mutta jos on paikalla ja joku vesilasin hakeminen on kamalan vaikeaa, niin eipä kuulosta kovin suurelta rakkaudelta. Tai kovin aikuiselta ihmiseltä.

Vierailija
17/21 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on ollut flunssa "jo viikkoja" ja nytkin noin korkea kuume, niin olisi aika mennä lääkärille. Voi olla vaikka keuhkokuume. Jos kerta flunssassa olet täysin petipotilas.

Itseltäni on mm. murtunut nilkka (kipsissä 8 vkoa), hoidettu rintasyöpä (kaikki mahdolliset hoidot), poistettu kohtu ja munasarjat, tehty vaikea laskeumaleikkaus, selkäkipuja nikamien kulumien ja madaltumien vuoksi ja vaikka mitä. Silti en ikinä en ole tuolla tavalla miestä passuuttanut kuin sinä.

Tuon koiran lenkittämisen kyllä ymmärrän, muuta en. Miksi et ole laittanut petisi viereen vesikannua ja kipulääkepakkausta? Kun kävit suihkussa, olisit samalla reissulla ottanut sen vesipullon.

Mutta vastaus kysymykseesi: joko poikaystäväsi ei tajua, kuinka kipeä olet ja juoksutat hänen mielestään turhaan tai sitten hän ei välitä.

Vierailija
18/21 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänet on kolme kertaa jätetty pitkistä parisuhteista, eli ei oo muutkaan loputtomiin arvostaneet. Koira on itseasiassa poikaystävän nimissä ja hänen ostama vaikka "yhteinen" . Hankki sen kuulemma, etten voisi jättää häntä, itselle en sinkkuna olisi koiraa hankkinut juuri tuosta syystä.
Kiitän kaikista näkökulmista!

Ap
PS. On muuten harvinaisen suomalainen mies ulkomaalaiseksi;)

Vierailija
19/21 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 20:10"]Jos sulla on ollut flunssa "jo viikkoja" ja nytkin noin korkea kuume, niin olisi aika mennä lääkärille. Voi olla vaikka keuhkokuume. Jos kerta flunssassa olet täysin petipotilas.

Itseltäni on mm. murtunut nilkka (kipsissä 8 vkoa), hoidettu rintasyöpä (kaikki mahdolliset hoidot), poistettu kohtu ja munasarjat, tehty vaikea laskeumaleikkaus, selkäkipuja nikamien kulumien ja madaltumien vuoksi ja vaikka mitä. Silti en ikinä en ole tuolla tavalla miestä passuuttanut kuin sinä.

Tuon koiran lenkittämisen kyllä ymmärrän, muuta en. Miksi et ole laittanut petisi viereen vesikannua ja kipulääkepakkausta? Kun kävit suihkussa, olisit samalla reissulla ottanut sen vesipullon.

Mutta vastaus kysymykseesi: joko poikaystäväsi ei tajua, kuinka kipeä olet ja juoksutat hänen mielestään turhaan tai sitten hän ei välitä.
[/quote]

Ikävää että olet sairastanut noin paljon. Sun täytyy olla aika rautainen leidi.
Me kuultuaan varmasti vaan ihan eri ihmistyyppiin. Itse olen kanaemo ja odotan samanlaista huolenpitoa muiltakin. Mun mielestä toisten auttaminen silloin kun siihen on tarvetta tekee maailman paljon kovemmaksi paikaksi. Kannattaa kokeilla!
Suihkusta tullessa en tajunnut ottaa vettä mukaan. En kyennyt suunnittelemaan pitemmälle. Ajatus ei kulkenut. Lääkärissä olen käynyt ja vikaa ei löytynyt.

Vierailija
20/21 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies on avuliaampi näille muille, pyydä heitä auttamaan sua. Miehesi saa sitten katella hoomoilasena, kun muut käyvät sulle kaupassa tms. kun mies ei itse jaksa. Luulis vähä nolottavan.

Mutta kehen yksinasuva voi sairastuessaan turvata jos ei kavereihin? Jos ei kerran mies suostu, niin jostain sitä apua on saatava.

Mullekin kaveri toi eläinkaupasta kaneille kuiviketta, koska olin itse liian kipeä lähteäkseni ihmisten ilmoille. Silti en halunnut jättää eläimiä ilman puhdasta vessalaatikkoa, sen verran piti jaksaa.