Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rekrytoijat! Mitkä työhakemuksien kliseet ärsyttävät eniten?

Vierailija
22.10.2014 |

?

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Klassiset adjektiivit: sosiaalinen,iloinen,oma-alotteinen,kaikkien kanssa toimeentuleva, "piip" työtä rakastava,työhön intohimoisesti suhtautuva jne..

Kaikkien hakemuksista löytyy 100%varmuudella edes muutama noista kliseistä :D Voin kertoa,että rekrytoijia ei paljon tommoset lauseet kiinnosta,kun 9/10 hakemuksesta on samanlaisia. 

Vierailija
42/66 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 18:43"]

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 18:38"]Rekrytoijat ovat jo kertoneet palstalla että lukevat hakemuksia vain jos viitsivät. Ja ilmoittavat paikan täyttymisestä jos jaksavat, kun eihän työttömiä tarvitse kohdella kuin ihmisiä. Todella ammattitaitoista porukaa kaikin puolin, siis. [/quote] Ihanan positiivista :). Kyllä tuolla asenteella aina töitä löytyy :).

[/quote]

Miksi oletat että olen työtön?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 18:41"]

Olen sosiaalinen, ulospäinsuuntautunut ja tulen hyvin kaikkien ihmisten kanssa toimeen.

[/quote]

Nuo särähtävät kyllä korvaan aina omissa hakemuksissa, mutta jos työpaikkailmoituksessa mainitaan vaatimuksena noita asioita, miten sanoisit asian paremmin? Jotenkin pitää omaa sosiaalisuutta ja ulospäinsuuntautuneisuutta ja yhteistyökykyä kehua, mutta miten?

Vierailija
44/66 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kotiäitivuodet ovat opettaneet minulle projektinjohtamista ja kärsivällisyyttä." Paskat on.

Vierailija
45/66 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaas rekrytoijat onko siitä etua työtehtävää hakiessa, jos on jo töissä jossain eli vain vaihtamassa työpaikkaa verrattuna siihen että on työtön työnhakija?

Vierailija
46/66 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 18:45"]

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 18:41"]

Olen sosiaalinen, ulospäinsuuntautunut ja tulen hyvin kaikkien ihmisten kanssa toimeen.

[/quote]

No voi vittu. Just äsken laitoin juuri noi sanat.

Kaikista pahinta on, kun laitat tuon hakemukseen ja tulet haastatteluun jossa suurimmaksi osaksi katselet lattiaa ja mumiset parisanaisia lauseita. 

Nim. Kokemusta on 

[/quote]

Vierailija
47/66 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 18:47"]

-Klassiset adjektiivit: sosiaalinen,iloinen,oma-alotteinen,kaikkien kanssa toimeentuleva, "piip" työtä rakastava,työhön intohimoisesti suhtautuva jne..

Kaikkien hakemuksista löytyy 100%varmuudella edes muutama noista kliseistä :D Voin kertoa,että rekrytoijia ei paljon tommoset lauseet kiinnosta,kun 9/10 hakemuksesta on samanlaisia. 

[/quote]

Ei niiden työnhakijoiden kuulukaan sinua viihdyttää. Sinun hommasi on etsiä puljulle sopiva työntekijä eikä diivailla siitä että joudut lukemaan ihmisten vastineita työpaikkailmoituksen vaatimuksiin.

Vierailija
48/66 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 18:51"]Kertokaas rekrytoijat onko siitä etua työtehtävää hakiessa, jos on jo töissä jossain eli vain vaihtamassa työpaikkaa verrattuna siihen että on työtön työnhakija?
[/quote]

Yleisesti ottaen on etua, että on töissä. Jos työpaikalla menossa organisaatiouudistus tai henkilö on työtön, epäilee aina vähän sitä onko motivaatio kohdallaan.

Eniten ärsyttää hakijat, jotka eivät viitsi panostaa hakemukseen. Ja näitä riittää ja riittää. Hakijan ammattitaidosta ei paljon kerro kuvaus 'Olen 42-vuotias kolmen lapsen äiti. Perheeseen kuuluu myös mies ja kolme koiraa. Vapaa-aikani kuluu koiranäyttelyissä. Olen iloinen, oma-aloitteinen ja tulen toimeen kaikkien kanssa. Tulen mielelläni haastatteluun kertomaan lisää itsestäni ja osaamisestani.'

Vierailija
49/66 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 19:09"][quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 18:51"]Kertokaas rekrytoijat onko siitä etua työtehtävää hakiessa, jos on jo töissä jossain eli vain vaihtamassa työpaikkaa verrattuna siihen että on työtön työnhakija?
[/quote]

Yleisesti ottaen on etua, että on töissä. Jos työpaikalla menossa organisaatiouudistus tai henkilö on työtön, epäilee aina vähän sitä onko motivaatio kohdallaan.

Eniten ärsyttää hakijat, jotka eivät viitsi panostaa hakemukseen. Ja näitä riittää ja riittää. Hakijan ammattitaidosta ei paljon kerro kuvaus 'Olen 42-vuotias kolmen lapsen äiti. Perheeseen kuuluu myös mies ja kolme koiraa. Vapaa-aikani kuluu koiranäyttelyissä. Olen iloinen, oma-aloitteinen ja tulen toimeen kaikkien kanssa. Tulen mielelläni haastatteluun kertomaan lisää itsestäni ja osaamisestani.'
[/quote]
Juuri näin.

Vierailija
50/66 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 18:59"]

[/quote]

Ei niiden työnhakijoiden kuulukaan sinua viihdyttää. Sinun hommasi on etsiä puljulle sopiva työntekijä eikä diivailla siitä että joudut lukemaan ihmisten vastineita työpaikkailmoituksen vaatimuksiin.

[/quote]

Just näin. Rekrytoijilla tuntuu nykypäivänä olevan oma toimenkuva aika hukassa...

Vierailija
51/66 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 19:09"]

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 18:51"]Kertokaas rekrytoijat onko siitä etua työtehtävää hakiessa, jos on jo töissä jossain eli vain vaihtamassa työpaikkaa verrattuna siihen että on työtön työnhakija? [/quote] Yleisesti ottaen on etua, että on töissä. Jos työpaikalla menossa organisaatiouudistus tai henkilö on työtön, epäilee aina vähän sitä onko motivaatio kohdallaan. Eniten ärsyttää hakijat, jotka eivät viitsi panostaa hakemukseen. Ja näitä riittää ja riittää. Hakijan ammattitaidosta ei paljon kerro kuvaus 'Olen 42-vuotias kolmen lapsen äiti. Perheeseen kuuluu myös mies ja kolme koiraa. Vapaa-aikani kuluu koiranäyttelyissä. Olen iloinen, oma-aloitteinen ja tulen toimeen kaikkien kanssa. Tulen mielelläni haastatteluun kertomaan lisää itsestäni ja osaamisestani.'

[/quote]

Miksi työttömän motivaatio ei olisi kohdallaan?

Vierailija
52/66 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 19:15"]

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 19:09"][quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 18:51"]Kertokaas rekrytoijat onko siitä etua työtehtävää hakiessa, jos on jo töissä jossain eli vain vaihtamassa työpaikkaa verrattuna siihen että on työtön työnhakija? [/quote] Yleisesti ottaen on etua, että on töissä. Jos työpaikalla menossa organisaatiouudistus tai henkilö on työtön, epäilee aina vähän sitä onko motivaatio kohdallaan. Eniten ärsyttää hakijat, jotka eivät viitsi panostaa hakemukseen. Ja näitä riittää ja riittää. Hakijan ammattitaidosta ei paljon kerro kuvaus 'Olen 42-vuotias kolmen lapsen äiti. Perheeseen kuuluu myös mies ja kolme koiraa. Vapaa-aikani kuluu koiranäyttelyissä. Olen iloinen, oma-aloitteinen ja tulen toimeen kaikkien kanssa. Tulen mielelläni haastatteluun kertomaan lisää itsestäni ja osaamisestani.' [/quote] Juuri näin.

[/quote]

Vaikka pääasiassa näin, joskus on kyllä myös se tilanne että on etu jos pystyy aloittamaan aika lailla heti, ilman irtisanomisaikoja. Jos työttömyyteen on jokin luonteva syy joka ei ole ihmisen oma vika (tyyliin että just pistettiin firmasta satamäärin pois kun koko toiminto lopetettiin), voi olla etukin.

Vierailija
53/66 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEI REKRYTOIJAT! En tiedä saako kysyä, saatika vastaatteko edes, mutta mitä haluaisitte hakemuksessa olevan? Jos nuo perus kliseet tylsistyttävät, niin mikä iskee? Ja ei, en ole työtön jos joku miettii. Luulen että tätä monet pohtivat niin heittäkääs jotain!

Vierailija
54/66 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä hittoa? Työttömällä ei ole motivaatioita? Sillähän nimenomaan on eniten motivaatiota! 

Voi hyvä luoja noiden rekry-ihmisten logiikkaa.

Vierailija
55/66 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Eipä ne kiinnostaisi hakijaakaan, mutta kovasti on opetettu kertomaan niistä ominaisuuksista, joita on pyydetty työpaikkailmoituksessa. Valitettavasti näiden kliseiden perään siellä kovasti kysellään.

Vierailija
56/66 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, jotkut rekrytoijat ovat täälläkin "kehuneet" etteivät palkkaisi työtöntä. Minä voisin vastaavasti sanoa, että en ikinä palkkaisi rekrytoijaa, jolla olisi periaate olla palkkaamatta työtöntä. Sillä rajoittaa monta hyvää hakijaa pois. Se kun on tuurista kiinni saako töitä. Minä olen itse ollut työttömänä ja tänään viimeksi sain kehuja asiakkaalta. Olen aina ja kaikkialla ollut pidetty työntekijä, joka saa paljon aikaan. Myös tukityöllistettynä ollessani on ollut näin, eikä tämä ole ainoastaan oma mielipiteeni. Eräs pomo sanoi, että heillä on harvoin näin tehokkaita ja harmi, ettei minua voi vaihtaa muutaman kanssa (tarkoitti vakituisia ja helppo tietää ketä hän tarkoitti), kun työsuhde oli lopussa ja määrärahoja jatkamiseen ei ollut kuin työkkärin kautta, eli piti ottaa uusi työtön. 

Vierailija
57/66 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 19:20"]

Siis mitä hittoa? Työttömällä ei ole motivaatioita? Sillähän nimenomaan on eniten motivaatiota! 

Voi hyvä luoja noiden rekry-ihmisten logiikkaa.

[/quote]

Juuri näin! Työttömällä on usein tosi kova motivaatio päästä taas tekemään mielenkiintoisia töitä. Palkkakin motivoi paljon enemmän kuin sitä, joka on koko ajan saanut palkkaa. Ja jos on ollut työttömänä, on luultavasti saanut hengähdystauon työelämästä ja voi olla paljon jaksavampi ja innostuneempi kuin hakija, joka haluaa pois huonoksi tai tylsäksi kokemastaan työpaikasta viimeisillä voimillaan!!

Vierailija
58/66 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein tismalleen samanlaisia hakemuksia on kymmeniä tai jopa satoja. Ei siinä ole minun viihtymisestäni kyse, että hakijat voisivat enemmän yrittää erottua joukosta. Itse arvostan suuresti sitä, että hakija tuntee alan ja yrityksen sen verran hyvin, että osaa kertoa juuri tässä työssä ja yrityksessä oleellisista asioista.

Ei siis yleisesti "tulen toimeen toisten kanssa ja olen luova" vaan "minusta on mahtavaa, kun ympärillä on yhtä innostuneita työkavereita, joiden kanssa voi yhdessä kehitellä ideoita eteenpäin". Tämä siis, jos on kyse alasta, jossa innovaatiot ja luovuus ovat tärkeitä.

"Olen ahkera ja luotettava" ei kerro mitään, toisin kuin "paiskin mieluummin töitä pienessä kiireessä kuin pyörittelen peukaloitani, ja kun projekti on saatava valmiiksi, olen valmis jois töihin ja ylitöihin".

"Asiakaspalveluhenkinen" voisi kertoa, että "minulle on tärkeää, että asiakas löytää sen mitä tarvitsi ja olen itse iloinen, jos hän lähtee liikkeestä hymyillen".

Anteeksi kappalejako, käytän mobiilia.

Vierailija
59/66 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää muista yksi tärkeä asia, mitä ammattirekrytoijat eivät usein muista: Kaikissa paikoissa ei ole ammattirekrytoijia. Se haalari päällä kulkeva työpajan yrittäjä-pomo, joka vähän pyyhkäisee käsiään talouspaperiin lukeakseen hakemuksia, arvostaa sihteeriltäkin ihan erilaisia ominaisuuksia kuin ison yrityksen ammattirekrytoija. Sille on ihan sama oletko "hyvä tiimityöskenteljä", vaan tärkeämpää on, että et vedä pärjäät työmiesten parissa ja hoidat hommasi. 

Vierailija
60/66 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 20:02"]Usein tismalleen samanlaisia hakemuksia on kymmeniä tai jopa satoja. Ei siinä ole minun viihtymisestäni kyse, että hakijat voisivat enemmän yrittää erottua joukosta. Itse arvostan suuresti sitä, että hakija tuntee alan ja yrityksen sen verran hyvin, että osaa kertoa juuri tässä työssä ja yrityksessä oleellisista asioista.

Ei siis yleisesti "tulen toimeen toisten kanssa ja olen luova" vaan "minusta on mahtavaa, kun ympärillä on yhtä innostuneita työkavereita, joiden kanssa voi yhdessä kehitellä ideoita eteenpäin". Tämä siis, jos on kyse alasta, jossa innovaatiot ja luovuus ovat tärkeitä.

"Olen ahkera ja luotettava" ei kerro mitään, toisin kuin "paiskin mieluummin töitä pienessä kiireessä kuin pyörittelen peukaloitani, ja kun projekti on saatava valmiiksi, olen valmis jois töihin ja ylitöihin".

"Asiakaspalveluhenkinen" voisi kertoa, että "minulle on tärkeää, että asiakas löytää sen mitä tarvitsi ja olen itse iloinen, jos hän lähtee liikkeestä hymyillen".

Anteeksi kappalejako, käytän mobiilia.
[/quote]
Mulla ihan päin vastoin. En jaksa lukea, kun selviä sanoja kirjotetaan auki. Lyhyesti virsi kaunis. Mitä näpsäkämmin ja ytimekkäämmin, parilla lauseella onnistuu itseään kuvailemaa, istuu todennäköisemmin meillä haastattelussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kolme