Rekrytoijat! Mitkä työhakemuksien kliseet ärsyttävät eniten?
Kommentit (66)
CV kuntoon LinkedIniin, niin rektytoijat soittelevat ihan suoraan itse, ei tarvitse hakemuksia rustata. Oleellista saada myös suositukset esimiehiltä ja kollegoilta sinne. Kaksi edellistä työpaikkaa tullut tätä kautta pyörivän headhuntauksen kautta. Muitakin tarjouksia tullut, mutta ei tietenkään järkeä vaihtaa paikkaa vain vaihtamisen ilosta.
Jotkut valittavat etteivät ehdi vastata hakemuksiin, ja silti joku kiireinen pienyrittäjä jaksaa vastata kaikkiin, vaikka on kova kiire eikä ole kenelle delegoida hommaa. Se hakemuksiin vastaaminenkin on osa yrityksen pr-työtä ja se sinun huonona pitämäsi hakija voi olla jossain asiakasyrityksessä myöhemmin.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 18:51"]
"Kotiäitivuodet ovat opettaneet minulle projektinjohtamista ja kärsivällisyyttä." Paskat on.
[/quote]
Kokeilepa kolmen vauvan kanssa. Ei kyllä enää jaksa pikkumurheista suivaantua. Yhtä projektia koko elämä. Ja olin sentään asiantuntijatehtävissä muutaman miljoonan budjetista vastuuta kantaen.
Luetteko te rekryt ollenkaan niitä firmanne ilmoituksia, joihin hakijat sen hakemuksensa tekevät... Aikamoisia kliseitä ja uskomattomia vaatimuksia niissäkin usein näkee ja jos hakijat ottaisivat ilmoitukset ihan tosissaan, hakemuksia tulisi varmaan 0 kpl. Tämä olisikin ilmeisesti rekryn unelma, kun ei tarvitisi lukea yhtään huonoa hakemusta ja samalla vapautuisi itsekin työmarkkinoille rustaamaan hakemuksia... ;)
Toki siis huonoja hakemuksia on paljon, mutta naurattaa nämä ammattirekryt "en ole ikinä palkannut hakijaa, jonka hakemuksessa lukee sana x". Eiköhän kokonaisuus ratkaise hakemuksessakin ja ammattilainen osaa suodattaa pari kliseetä, jos muuten hakijan osaaminen ym. vaikuttaa sellaiselta, että kannattaa kutsua haastatteluun. Ja tosiaan kannattaa aina muistaa sekin, että useimmat työhakemukset lähetetään henkilölle, joka ei päätyöksen lue työhakemuksia!
Kuka muuten rekrytoi rekrytoijat? On aika monenkirjava joukko.
En ole rekrytoija, mutta minulla on todella hyvä onnistumisprosentti hakemuksissani.
Itse panostin paljon CVhen, jossa on omakuva, opiskelutiedot ja työtiedot (kuvaukset 3. Edellisestä työstä, työtehtävät, vastuu-aluet, mitä taitoja työ kehitti nje), kielitaidot ja it-taidot. Haluan että CV on yksisivuinen, joten en laita mitään harrastuksia yms.
Teen aina yhden sivun mittaisen hakemuskirjeen, jossa mun mielestä on tärkeintä PERUSTELUT! Perustelen kaiken mitä hakemuskirjeessä kerron, mieluiten jotenkin konkreettisesti työ- tai opiskelukokemukseeni liittyen. Saan yleensä kehuja että minulla on poikkeuksellisen hyvä hakemuskirje sitten haastattelutilanteeessa :D
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 21:15"]
Olen rekrytoija ja luen päivittäin kymmeniä hakemuksia. Jos suoraan sanon, niin ei ketään paljon rekrytoivaa, yksityisellä puolella työskentelevää kiinnosta ne avoimet hakemukset - hyvä kun rekrytoijat ja esimiehet niitä edes nykyään lukevat. Käymme sen sijaan huolellisesti ansioluettelot, joten siihen kannattaa panostaa paljon enemmän kuin tyhjiin korulauseisiin itse hakemustekstissä. Koskaan en ole kutsunut ketään haastatteluun sen perusteella, että henkilö olisi kuvannut itseään jollain adjektiivilla (reipas, positiivinen, iloinen, sosiaalinen jne.) hakemuksessa.
Itse kutsun haastatteluun hakijan, joka on merkinnyt ansioluetteloonsa tyokokemukstaan avoimen tehtävän kannalta juuri oleelliset asiat, kuten saavutuksensa ja kuvannut osaamisensa, organisaation ja tekemisensä myos euroilla tai muulla konkreettisella mittarilla. Pelkka työtehtävänimike ja työskentelyvuodet paikassa A kun ei kerro ansioluettelossa vielä rekrytoijalle juuri mitään.
Itse haastattelu on sitten asia eriksen. Haastattelussa kerrotujen asioiden paikkansapitävyys ja tehtävään sopivuus tarkistetaan aina suosittelijoilta, joten niihinkin kannattaa panostaa ja valita juuri oikeat henkilöt suosittelijoiksi (ei siis enää näitä 'oltiin samassa duunissa ja käytiin torstaisin yhdessä jumpassa' -suosittelijoita vaan esim. aikaisempi esimies tai yhteistyökumppani)
Ja niin, vastaan jokaiseen hakemukseen vaikka olisi kuinka hyvin tai huonosti laadittu. On harvinaisen lyhytnäköistä olla vastaamatta kun kerran ensin on suurella rahalla huudeltu toreilla uutta väkeä töihin.
[/quote]
Missä on julkisesti auki paikkoja niin paljon, että hakemuksia tulee kymmeniä päivässä, tai edes useita viikossa? Jos ajatellaan, että paikkoja on auki kaksi kuukaudessa ja niihin hakee 100 henkilöä/paikka, niin iso yritys on, jos noin paljon on paikkoja auki.
Edelleen koetan muistuttaa, että ihan ammattirekrytoijia on vain todella isoissa yrityksissä. 99 % työhakemuksista käsittelee joku muu, jos kaikenlaiset yritykset lasketaan.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 18:51"]
"Kotiäitivuodet ovat opettaneet minulle projektinjohtamista ja kärsivällisyyttä." Paskat on.
[/quote]
Tää on kyllä huono.
Teen hakemusten esikarsintoja omalla alallani ja valitsen niistä parhaat varsinaiselle hr-yksikölle joista he sitten päättävät ketkä otetaan haastatteluun ja mahdollisiin testeihin.
Sen voin kertoa että jos naispuolinen henkilö kirjoittaa hakemukseensa jotain tähän tyyliin; "olen 3 lapsen äiti ja siksi olisin hyvä johtamaan ja organisoimaan asioita yrityksessänne, sillä minulla paljon kokemusta koska pystyn pyörittämään monta asiaa samanaikaisesti myös täällä meidän huushollissa" niin hakemus lentää suoraan EI-pinoon, koska se mitä minä saan lähinnä tuosta irti, on se että työntekijä tulee ensinnäkin ja todennäköisesti olemaan paljon poissa sairaiden lasten takia, eikä häntä sen lisäksi voi koskaan lähettää työmatkoille koska ei raaski tai voi jättää lapsia kotiin miehelleen tai ei saa heille hoitajaa, tai jos esim. lapsi sairastuu kun hänen olisi lennettävä työmatkoille niin peruu kaiken, jolloin ostetuista lipuista tulee tappiota ja yrityksen ostettava vielä uudet liput toiselle henkilölle ja järjestettävä tuuraukset uudestaan.
Aiemmassa yrityksessä oli tuollaista, ja siitä viisastuneena teen valintani eri tavalla.
52 vastaa: Joo, olen yli 10 000 henkiöä työllistävässä paikassa töissä rekrytoijana. Hakemuksia tulee paljon sekä avoimien työpaikkailmoitusten kautta etta ihan muuten vaan (hakijat lähettävät avoimia hakemuksiaan, mikä on ihan hyvä juttu). Lisäksi sisäiset hakemukset siihen päälle (organisaatiomuutoksissa) niin kyllä niitä hakemuksia ja ansioluetteloita riittää luettavaksi. Hyvä ystäväni rekrytoi osa-aikaisesti pienemmässä firmassa, mutta ihan samat käytännöt heilläkin kuulemma on hakemuskirjeiden suhteen.
Minä googlaan rekrytoijan ja laitan cv:seen ne harrastukset, jotka osuvat yksiin rekruyn harrastuksien kanssa.
Toimii.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 21:43"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 21:15"]
Olen rekrytoija ja luen päivittäin kymmeniä hakemuksia. Jos suoraan sanon, niin ei ketään paljon rekrytoivaa, yksityisellä puolella työskentelevää kiinnosta ne avoimet hakemukset - hyvä kun rekrytoijat ja esimiehet niitä edes nykyään lukevat. Käymme sen sijaan huolellisesti ansioluettelot, joten siihen kannattaa panostaa paljon enemmän kuin tyhjiin korulauseisiin itse hakemustekstissä. Koskaan en ole kutsunut ketään haastatteluun sen perusteella, että henkilö olisi kuvannut itseään jollain adjektiivilla (reipas, positiivinen, iloinen, sosiaalinen jne.) hakemuksessa.
Itse kutsun haastatteluun hakijan, joka on merkinnyt ansioluetteloonsa tyokokemukstaan avoimen tehtävän kannalta juuri oleelliset asiat, kuten saavutuksensa ja kuvannut osaamisensa, organisaation ja tekemisensä myos euroilla tai muulla konkreettisella mittarilla. Pelkka työtehtävänimike ja työskentelyvuodet paikassa A kun ei kerro ansioluettelossa vielä rekrytoijalle juuri mitään.
Itse haastattelu on sitten asia eriksen. Haastattelussa kerrotujen asioiden paikkansapitävyys ja tehtävään sopivuus tarkistetaan aina suosittelijoilta, joten niihinkin kannattaa panostaa ja valita juuri oikeat henkilöt suosittelijoiksi (ei siis enää näitä 'oltiin samassa duunissa ja käytiin torstaisin yhdessä jumpassa' -suosittelijoita vaan esim. aikaisempi esimies tai yhteistyökumppani)
Ja niin, vastaan jokaiseen hakemukseen vaikka olisi kuinka hyvin tai huonosti laadittu. On harvinaisen lyhytnäköistä olla vastaamatta kun kerran ensin on suurella rahalla huudeltu toreilla uutta väkeä töihin.
[/quote]
Missä on julkisesti auki paikkoja niin paljon, että hakemuksia tulee kymmeniä päivässä, tai edes useita viikossa? Jos ajatellaan, että paikkoja on auki kaksi kuukaudessa ja niihin hakee 100 henkilöä/paikka, niin iso yritys on, jos noin paljon on paikkoja auki.
Edelleen koetan muistuttaa, että ihan ammattirekrytoijia on vain todella isoissa yrityksissä. 99 % työhakemuksista käsittelee joku muu, jos kaikenlaiset yritykset lasketaan.
[/quote]
Missä todellisuudessa avointa paikkaa hakee vain 100 henkilöä. Pääkaupunkiseudulla normaali määrä on nykyään 200-300 hakemusta ja suosituimpiin paikkoihin voi tulla jopa tuhat.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 19:20"]
Siis mitä hittoa? Työttömällä ei ole motivaatioita? Sillähän nimenomaan on eniten motivaatiota!
Voi hyvä luoja noiden rekry-ihmisten logiikkaa.
[/quote]
Samaa mieltä!!!! Varsinkin nykytilanteessa, kun motivoituneita ja työhön halukkaita ihmisiä on yllin kyllin ja firmoista laitetaan osaavaa, motivoitunutta ja työhönsä sitoutuvaa porukkaa ulos minkä ehditään.
Tuollainen asenne on kyllä suoraan Neuvostoliitosta tai Suomesta niiltä ajoilta, kun oli tapana sanoa että "kyllä tekevälle töitä löytyy". Toivoisinpa että tuon asenteen omava rekrytoija joutuisi itse y- neuvottelujen uhriksi ja työn hakuun!!!!
Rekrytoijat ovat jo kertoneet palstalla että lukevat hakemuksia vain jos viitsivät. Ja ilmoittavat paikan täyttymisestä jos jaksavat, kun eihän työttömiä tarvitse kohdella kuin ihmisiä. Todella ammattitaitoista porukaa kaikin puolin, siis.
Olen sosiaalinen, ulospäinsuuntautunut ja tulen hyvin kaikkien ihmisten kanssa toimeen.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 18:38"]Rekrytoijat ovat jo kertoneet palstalla että lukevat hakemuksia vain jos viitsivät. Ja ilmoittavat paikan täyttymisestä jos jaksavat, kun eihän työttömiä tarvitse kohdella kuin ihmisiä. Todella ammattitaitoista porukaa kaikin puolin, siis.
[/quote]
Ihanan positiivista :). Kyllä tuolla asenteella aina töitä löytyy :).
Varmaan ne samat jotka työpaikkailmoituksia lukeviakin ärsyttää.
"Työ vaatii hyviä sosiaalisia taitoja ja se on vaativaa ja vastuullista." Sillä pääsee jonnekin toimistoon postittamaan ja kopioimaan.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 18:41"]
Olen sosiaalinen, ulospäinsuuntautunut ja tulen hyvin kaikkien ihmisten kanssa toimeen.
[/quote]
Kaikista pahinta on, kun laitat tuon hakemukseen ja tulet haastatteluun jossa suurimmaksi osaksi katselet lattiaa ja mumiset parisanaisia lauseita.
Nim. Kokemusta on
Itsensä kehuminen ylisanoin, saavutustensa kehuminen, nuoleskelu, tylyys, liiallinen neutraalius, liiallinen räväkkyys, liiallinen tylsyys, keskinkertaisuus, yllätyksellisyys, yllätyksettömyys, itsensä vähättely.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 21:06"]
Äitini suosittelee minua
[/quote] :DDDDDDDDDDD