Jos portti hälyttää, onko kaupan myyjällä oikeus ruveta kyselemään
onko vaatteisiin jäänyt lappua, ja kävelyttämään asiakasta portin kautta kerta toisen jälkeen?
Tänään urheiluliikkeen kassalla perhe, jossa mies maksoi ison kasan tuotteita, äiti ja tytäri menivät edeltä ulko-ovelle. Kuului hälytys, ja myyjä ryhtyi kävelyttämään äitiä eestaas siitä portista, ja lopulta pyysi äitiä menemään pukuhuoneeseen katsomaan, onko äidin omiin vaatteisiin jäänyt joku hälytystarra.
Tuo oli minusta niin nöyryyttävää sille äidille, että sanoin myyjälle että minä en ikinä suostuisi tuollaiseen, että heillä on laitteissa vikaa. Myyjä vastasi, että laitteissa ei ole vikaa, ja että hän on voiniut vaikka varastaa uimahousut (äidill'ä oli ohut t-paita ja farkkuhame päällä)
Ja sit se myyjä vaan tokaisi mínulle, että jos ei suostu, niin kutsutaan vartija paikalle. Harmi, etten keksinyt sanoa, että miesvartijako se riisuu sitten asiakkaan siinä portilla..?
Mutta siis jos hälytys kuuluu, kenellä on näyttövastuu? Ja mitä jos asiakas ei ole varastanut mitään, ja on esim. kello, kirjastokortti tai ihan joku muu syy jonka takia häläri käy syyttä?
Mitä oikeuksia kaupalla tuossa on?
Kommentit (36)
21 puhuu asiaa, kyllä huomaa, että hän on vartija.
Itsellänikin on vartijan ammattitutkinto suoritettuna, vaikka en olekaan vartijan hommissa koskaan ollut.
Tosiaan, 99% porttien hälytyksistä on "vääriä", eli syynä on esim. kirjastokortti. Portin hälytys ei oikeuta kiinniottoon, ei vartijan eikä varsinkaan myyjän toimesta. Jos hälytyksen aiheuttanut henkilö ei halua jäädä paikalle odottamaan, häntä ei voi pidätellä tai syyllistyy vapaudenriistoon. Toki myyjä voi pyytää henkilöä odottamaan vartijan paikalle tuloa, mutta ei siis ole pakko totella. Vartija tai myyjä ei saa kopeloida asiakasta, vaatia riisuutumaan tai edes tutkia laukkua. Ainoastaan poliisi voi tämän tehdä, mutta silloinkin tarvitaan vahvempia perusteita kuin turvaportin hälytys.
Turvaporttien hyöty perustuu vain ja ainoastaan niiden ennaltaehkäisevään vaikutukseen.
Tuntekaa ihmiset paremmin oikeutenne!
Väärän hälytyksen sattuessa ei kaupan tarvitse antaa mitään hyvitystä, mutta kyllä melkeinpä joka paikassa tarjotaan kahvilipukkeita tms.
Yleensä kun väärä hälytys sattuu, sivistynyt henkilö kyllä jää myyjän tai vartijan kanssa selvittämään asian. Tosin joskus saattaa olla, että ei oikeasti ole aikaa jäädä setvimään asiaa. Itsellä kerran kävi niin, että menin yhen tyypin kanssa samaan aikaan ulos porteista ja hälytys pärähti soimaan. Mulla oli kärttyisä vauva kantorepussa, olin just menossa etsimään paikkaa, missä voisin imettää. No vartija juoksi mun perään ja oli TOSI töykeä, sanat meni jotenkin näin: "Alas laputtaa tonne takahuoneeseen vai haluutko että soitetaan poliisi paikalle?" Johon minä äimistyneenä vartijan tökeryydestä tokaisin, että laputahan poika takaisin vartijakurssille ja koita tällä kertaa oppia vähän enemmän asiakaspalvelusta ja vartijan oikeuksista. Sitten mä lähdin, ihme kyllä vartija ei estellyt. :)
olin lapseni kanssa Prismassa kaupassa, ja hälytys soi kun poistumme kassalta. Myyjä kutsui vartijan paikalle ja minun oli raahauduttava huutavan vauvan, kauppakassien ja rattaiden kanssa hurjaa vauhtia pinkovan turvamiehen perässä ihmisten katseiden saattelemana sivuhuoneeseen...miten nolona olin!! Takahuoneessa kävi ilmi sitten, että kengänpohjaani oli tarttunut hälytystarra kenkäosastolta, kun ostin lapselleni sieltä kengät. En saanut edes anteeksipyyntöä vartiljalta. Varmaan leimauduin varkaaksi monien silmien edessä...olipa nöyryytystä!!
ja sain kassalta pahoittelujen lisäksi kahvilipun (5e).
Jos portti hälyttää, onko kaupan myyjällä oikeus ruveta kyselemään onko vaatteisiin jäänyt lappua, ja kävelyttämään asiakasta portin kautta kerta toisen jälkeen?
Ei tietenkään ole. Myyjän on tyydyttävä katselemaan, kun piippaava asiakas postuu takki pulleana ulos kaupasta. Höh.
piippasi kirjaston kirja. Menin portin läpi pari kertaa ja selvisi, että kassi piippaa. Sitten katsottiin kassiin ja kirjaston kirjahan siellä oli ainoa mahdollinen syyllinen. Se pois, ja kassi meni läpi. Vartija sanoi sori ja ok ja jatkoin matkaani.
Miksi tuosta pitää nostaa elämää suurempi härdelli? mielummin minä selvitän asiaa turhaan muutaman vuoden välein kuin maksan ne puoliammattilaisten varkaiden uloskantamat tavarat kohonneina hintoina. Maksan minä niitä nytkin, mutta vähemmän.
että rehellisellä ihmisellä joka ei ole mitään varastanut ei ole myöskään mitään salattavaa. Siksi ainakin itse avaisin heti kassini ja antaisin myyjän tutkia sen. Toki mitään ruumistarkastusta ei voi siinä muiden edessä tehdä (ainakaan muuta kuin pinnallisesti ja samansukupuolen edustajan tekemänä). Annattehan te varmaan lentokentälläkin tutkia, jos turvatarkastuksessa piippaa. Niistäkin suurin osa on turhia hälytyksiä, mutta pakkohan ne on tutkia.
mitä oikeuksia, mut mulla hälyytti kerran melkeen loppuun käytetty huulipuna, hälytystarra oli uudelleen aktivoitunut.
Ja joissain paikoissa noi portit on viritetty ihan liian herkiksi.
Voi asiakas kieltäytyä, mutta siinä tapauksessa kait paikalle pyydetään poliisi
Eilen juuri ruokaostoksia kantaessa alkoi portti hälyttää lidlissä. Säikähdin sitä ja hämmennyin että mitä tässä pitäisi tehdä. Ihmiset katsoo heti varkaaksi ja on nöyryyttävää olla siinä. Otin sitten yhden ostamani laturin pussista ja näytin myyjälle ja hän sanoi että mene vaan
Oikeastihan AP ja muut voimafantasioijat olisivat hyvin kilttiä poikaa, kun portti hälyttäisi ja myyjä määräisi armotta tavarat tarkastettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
21 puhuu asiaa, kyllä huomaa, että hän on vartija.
Itsellänikin on vartijan ammattitutkinto suoritettuna, vaikka en olekaan vartijan hommissa koskaan ollut.
Tosiaan, 99% porttien hälytyksistä on "vääriä", eli syynä on esim. kirjastokortti. Portin hälytys ei oikeuta kiinniottoon, ei vartijan eikä varsinkaan myyjän toimesta. Jos hälytyksen aiheuttanut henkilö ei halua jäädä paikalle odottamaan, häntä ei voi pidätellä tai syyllistyy vapaudenriistoon. Toki myyjä voi pyytää henkilöä odottamaan vartijan paikalle tuloa, mutta ei siis ole pakko totella. Vartija tai myyjä ei saa kopeloida asiakasta, vaatia riisuutumaan tai edes tutkia laukkua. Ainoastaan poliisi voi tämän tehdä, mutta silloinkin tarvitaan vahvempia perusteita kuin turvaportin hälytys.
Turvaporttien hyöty perustuu vain ja ainoastaan niiden ennaltaehkäisevään vaikutukseen.
Tuntekaa ihmiset paremmin oikeutenne!
Väärän hälytyksen sattuessa ei kaupan tarvi
Eli suomeksi sanottuna kaupasta saa varastaa oikein luvan kanssa, eikä tarvitse odotella virkavaltaa.
Vanha aloitus, mutta ap on TODELLA epärehellinen.
Mun arvokkuuteni ei murene jos pyydetään kohteliaasti avaamaan kassi. Eri asia on jos aletaan syyttelemään varkaaksi. Sitten voi olla syytä liikkeen varautua rikosilmoitukseen jonka teen kunnianloukkauksesta. En varasta ja sillä selvä.
On varmaan oikeus ja taitaa olla ihan velvollisuuskin.
Kyllä kysellään ja vartijakin tulee välittömästi paikalle. Jos sitä varastettua tavaraa ei ala löytymään, joudut ruumiintarkastukseen. Peräaukko tarkistetaan ja vatsasta otetaan röntgen kuvat.
Kirjastosta lainattu kirja ja pari kuukautta aiemmin ostettu ripsiväri (se kooditarra oli syypää) ovat laukaisseet hälytyksen. Ainakin olen huulipunista ja ripsareista yms. yrittänyt rapsutella niitä tarroja veke, mutta tiukassa joskus ovat.
Nolottihan se vähän, mutta nopeasti ne syntipukit löytyivät. Ei viety takahuoneeseen, katsottiin laukun sisältö.
On aivan törkeätä että kaupat eivät ota luotettavampaa (ja kalliimpaa) teknologiaa käyttöön, vaan säästävät kyykyttämällä asiakkaita. AInoa tapa saada tähän muutosta on vaatia joka kerta poliisit paikalle. Syyttömänhän ei tarvitse pelätä poliisia.