Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako alkaa yrittää nyt, vaikka la tulisi olemaan syksyllä?

Vierailija
22.10.2014 |

Onko loppuvuodesta syntymisessä mitään hyvää? Mietinpä vain, kun niin moni tahtoo kevätlapsen. Miten esim. teidän syksylapsien koulunkäynti sujuu?

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa muissa maissa syyskuussa syntynee on vanhimpia ja elokuussa syntyneet nuorimpia kun kouluvuoden mukaan aloitetaan. joten voittehan te muuttaa esim Englantiin jos sattuu loppuvuodesta syntynyt lapsi.

Vierailija
42/54 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt elokuun lopussa eikä se ole haitannut elämääni mitenkään. Opin lukemaan kunnolla tosin vasta ekan luokan joululomalla, mikä on kyllä ihan normaalia, jos vertaa että monet alkuvuodesta syntyneet oppivat eskarin loppupuolella tai ekan luokan alussa.

Koulussa olen ollut aina keskitasoa, k.a n. 8 lukuaineissa, korkeakoulussa k.a n. 2,5-3. En usko, että tämä on johtunut siitä että olen syntynyt loppuvuodesta vaan lähinnä siitä että olen halunnut päästä helpolla. Älykkyysosamääräni on kuitekin n 130, joten olen ihan fiksukin.  Enemmän ongelmia elämässä on ollut kahdella kaverillani, jotka aloittivat koulunsa vuotta myöhemmin koska syntyivät loppuvuodesta ja ovat siis minua n. 3/4 osaa vuotta vanhempia.

Baariin pääsin alaikäisenäkin ja kortin sain samoihin aikoihin kuin kaverini (eikä nykyäänkin autokoulun saa aloittaa jo ennen kuin täyttää 18?) Ei ole tämäkään haitannut suuremmin. 

Itsellänikin on muuten kaikki ihan ok, ja silti raskautuminen kesti aika kauan. Ekaa raskautta yritettiin varmaan puoli vuotta täysin luomusti ja se päätyi keskenmenoon. Tokaa n. 8kk ja silloin käytin apuna ovulaatiotestejä. Raskautumiseen kun vaikuttaa myös se mies ja ihan kuten naisilla saattaa esim. ovis jäädä välistä, voi miehillä olla huonompia siittiöntuotantokausia ja myös esim. miehen tupakointi vaikuttaa hedelmällisyyteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 13:34"]

^ No koska olen kuullut useamman ystäväni suusta, että syksyllä syntyneet joutuvat taistelemaan koulussa enemmän ja paras ystäväni (loppuvuodesta syntynyt) valittaa vielä aikuisenakin, kuinka joutui lukioiässä katkerana odottamaan ajokorttia ja baariin pääsyä, ja kuinka eristäytyi kavereistaan jne. Itselleni iski epäluulon hetki. Kyse kun ei ole itsestäni, vaan tulevasta lapsesta ja mistä tiedän miten optimistinen hän tulee olemaan. Mutta tämän ketjun aikana olen päättänyt, että yritys alkaa jokatapauksessa seuraavasta kierrosta, alkuperäisen suunnitelman mukaan :).

ap

[/quote]

Alkuvuodesta on kurja syntyä, kun joutuu sitten olemaan koko vuoden kuskina kavereille joilla ei ole vielä korttia. On myös kehityksestä luokkakavereita edellä ja tylsistyy koulussa jos oppii jo vaikka lukemaan ennen eka luokkaa. Jos synttärit on helmikuussa, varsinkin puolivälissä, saa aina ystävänpäiväkortin ja synttärikortin samassa eikä koskaan erikseen. Ärsyttää. Kesällä on myös ihan hirveetä, kun kukaan ei pääse synttäreille kesälomalla ja traumathan siitä tulee. Loppuvuoteen ei kannata tähdätä, koska ekanakin saattaa syntyä halloweenin aikaan ja kuka sellaista haluaa, tai sitten huonolla tuurilla voi sattua joululle ja silloinhan sitten aina synttärit jää joulun alle eikä kukaan noteeraa ja saa paljon lahjoja. 

Vierailija
44/54 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 14:19"]

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 14:17"]

Mä kuulun niihin "onnekkaisiin", joka sain "valita" lapseni syntymävuorokaudenajat. En nyt voi sanoa että laskelmoitiin mutta vauvanhankintapäätöksen kypsyttyä tulin piakkoin raskaaksi ja lapsi syntyi keväällä. Hänen ja toisen lapsen välille toivottiin parin vuoden ikäeroa ja kas vain, toinenkin lapsi syntyi keväällä. Sitten jäikin auki että yritetäänkö vielä joskus kolmatta ja milloin olisi oikea aika (itse ajattelin sitä ajankohtaa kun ensimmäinen menee kouluun) mutta kas kummaa, tulinkin yllättäen raskaaksi ja lapsi syntyi jouluyönä! :D Eli sellainen jouluyön ihme sitten täällä konttailee. :) En olisi itse ihan ekana ainakaan "laskelmoinut" tuollaista syntymäaikaa lapselleni mutta kyllähän hän sellainen ihme ja koko perheen lemmikki on, että koen että juuri hänen oli tarkoitus tuolloin perheeseemme liittyä. :)

[/quote]

Siis syntymäVUODENAJAT....

[/quote]

Elo et siis suunnitellutkaan tuota jouluyötä :)

Vierailija
45/54 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
46/54 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan edellistä, ei kannata syntyä ollenkaan niin on vähemmän murehdittavaa

Vierailija
47/54 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, lapsen elämän kyllä pilaa ne 10 kk 17-vuotiaana kun ei saa mennä baariin omilla papereilla.

Vierailija
48/54 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 13:26"][quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 13:08"]

Mitenkähän ap selviytyy sitten, kun tulee vastoinkäymisiä elämässä eikä kaikki menekään suunnitelmien mukaan...

[/quote]

Kiitos kysymästä. Tähän mennessä on mennyt oikein hyvin. Olen eroperheestä, pahamaineissa lähiössä varttunut, puoliorpo, elämässä rämpinyt, mutta silti jaksanut uskoa kaiken menevän hyvin. Aina lopulta se on mennytkin. Lapsena olin seiskan oppilas, mutta ahkeroin itseni kuitenkin ylioppilaaksi, pääsin tokalla yrityksellä yliopistoon ja nyt olen maisteri. En kuunnellut opoa, joka yritti usuttaa mua amikseen. 

ap
[/quote]

:-DD Joo, no mä oon itsekin maisteriksi just valmistunut, eikä siinä mun mielestä ome mitään kehumista. Ja mikä tärkeämpää: Miten hemmetissä se liittyy sun ongelmaasi...?! Sillä, että "pääsit maisteriksi asti" ei liene yhteyksiä siihen, että haluat tarkkaan suunnitella lapsesi syntymäajan :-D

Vierailija
49/54 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän sitä voisi olettaa. Tosin kaikki vaan eivät tule raskaaksi, vaikka mitään ei olisikaan pielessä...Meillä esikoinen sai alkunsa ekasta kierrosta ilman ehkäisyä, mutta toista sitten tehtiinkin reilu vuosi.

Toivottavasti sulla kuitenkin kaikki menee hyvin.

Olen 26v., terve ja normaalipainossa. En tupakoi (ei miehenikään) ja kaikki kunnossa, gynekin todennut kaiken olevan ok. Kai minulla on hyvä syy olettaa, että tulen raskaaksi parissa kuukaudessa? 

ap

[/quote]

Vierailija
50/54 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että joutuu loppuvuodesta syntynyt odottelemaan ajokorttia ja baariin pääsyä... No voi kamalaa, sellaista se elämä on! Luuletko että tuo nyt on kovinkin harvinaista? Ja luuletko, että tulet saamaan lapseltasi ihan erityistä kiitosta, jos sattuu syntymään alkuvuodesta? Monetkin ystäväni ovat syntyneet loppuvuodesta, ja tietysti se rassasi silloin täysi-ikäisyyden kynnyksellä, mutta minkäs sille mahtaa? Ei siitä kukaan yksinkertaisesti voi elämää suurempaa ongelmaa tehdä.
Kuulostat todella typerältä, ihan suoraan sanottuna. Onhan parisuhteesi ja taloudellinen tilanteesi varmasti kunnossa lapsen tuloa ajatellen, siinäkin tapauksessa, että jokin menisi pieleen kuitenkin? Näitä asioita sinun kannattaisi pohtia, luonnolle et kuitenkaan välttämättä mitään mahda.

Vierailija
51/54 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset ovat syntyneet heinäkuussa, elokuussa ja lokakuussa. Loppukesä ja syksy on mitä parhainta aikaa saada vauva. Siitepölyt sun muut riivaavat vähemmän. Ei ole liian kuumaa ja yöt pimenevät.

Vierailija
52/54 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mieleen tullut kysyä lapsen isän mielipidettä? Hän on vanhempi yhtä isolla osuudella kuin sinä. Kysyisin itse ainakin. Iso asia ja jo alkuvaiheessa kannattaa molempien olla täysillä mukana. Muista jatkossakin antaa isälle tilaa.

Vierailija
53/54 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulen helposti raskaaksi, 2x ekasta kierrosta ja 2x tokasta. Olen ajoittanut 3 raskautta, että lapset syntyvät alkuvuodesta. Yhtä en koittanut ajoittaa, loppuvuoden lapsi. Mulla ei ole koskaan ollut edes yhtään keskenmenoa, helppoa senkin puolesta. Tykkäsin olla talvella raskaana, ei ollut niin kamalan kuuma kokoajan.

Vierailija
54/54 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille, jotka olette kommentoineet asiallisesti. hyviä huomioita tullut. Tämä on ollut ihan mieheni ja minun yhteinen päätös, mutta tässä vain itse asiaa mielessäni pohdin. Ei sen vakavempaa. Lapsensaanti on tosi iso asia ja kai sitä koittaa tämmöisten pikkujuttujenkin myötä jotenkin valmistautua henkisesti. Kaikenlaisia ajatuksia tulvii mieleen ja jännittää tuleva, mutta se lienee aika tavallista :).

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kaksi