Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako alkaa yrittää nyt, vaikka la tulisi olemaan syksyllä?

Vierailija
22.10.2014 |

Onko loppuvuodesta syntymisessä mitään hyvää? Mietinpä vain, kun niin moni tahtoo kevätlapsen. Miten esim. teidän syksylapsien koulunkäynti sujuu?

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa odottaa kunnes la on vuoden alussa. Miksi täällä suhtaudutaan siihen niin kielteisesti. Tottakai tekemisiään kannattaa suunnitella, eikä heti miettiä ettei sitä lasta sitten muuten koskaan tule. Kyllä lapselle on helpompaa koulussa olla luokkansa vanhimpia kuin nuorimpia.

Vierailija
22/54 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 12:57"]

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 12:29"]

No huhhuh mitä murheita sulla. Voi olla ettet saa lasta koskaan tai saat vammaisen lapsen tai synnytys menee pieleen ja kuolette molemmat tms...sillä kaikki nuo surulliset asiatkin tapahtuvat aina jollekin. Mutta hei suurin murhe on tietenkin se jos lapsi syntyy syksyllä. Tässä tapauksessa ehkä murehtisin enemmän niitä lapsen tulevia geenejä...

[/quote]

Todella ikävästi kommentoitu. Tottakai tajuan, että mitä vaan voi tapahtua. Itseasiassa mitä vaan voi tapahtua koska vaan. Voin ajaa pyörälläni auton alle, mutta silti olen mieluummin optimisti ja ajattelen, että tuskin niin kuitenkaan käy. Ehkä olen jopa pikkumainen ja murehdin, että kastun sateessa matkallani. 

Jos en tule raskaaksi heti, niin maailmani ei siihen kaadu. Jos saan vammaisen lapsen, niin maailmani ei siihen kaadu. Jos lapseni kuolee, tulen aikaa myöten toipumaan. Jos itse kuolen, luotan että mieheni selviytyy. 

Haluan elää elämääni luottavaisena, en aina pahinta peläten. En halua ryhtyä tähän lapsentekojuttuun sillä asenteelle, että tärppää vuosien jälkeen jos tärppää. Olen mieluummin hyvällä asenteella ja annan itseni olettaa, että aika pian raskaudun. Hyi minua, kun näin teen. Haluan myös ottaa huomioon niin 'lapsellisia' asioita kuin syntymävuodenajan, koska haluan olla mahdollisimman valmistautunut. 

ap

[/quote]

Joo, ihan hyvä elämänasenne sulla. Tämä tuntuu vain olevan vähän ristiriidassa siihen, että huolehdit missä kuukka vauvasi syntyisi. Mitä väliä sillä on?! Jos mietit, miten syksyllä syntyneet pärjäävät koulussa, et vaikuta kovin optimistiselta ja rennolta tyypiltä. Sitten kun raskaudut, sinulla on kyllä aikaa valmistautua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syksy lapset ihan parhaita. Vähemmän pihahommia ym. Ehtii paneutuu pieneen. Nim.merk omakotitlo äiti

Vierailija
24/54 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 13:08"]

Mitenkähän ap selviytyy sitten, kun tulee vastoinkäymisiä elämässä eikä kaikki menekään suunnitelmien mukaan...

[/quote]

Kiitos kysymästä. Tähän mennessä on mennyt oikein hyvin. Olen eroperheestä, pahamaineissa lähiössä varttunut, puoliorpo, elämässä rämpinyt, mutta silti jaksanut uskoa kaiken menevän hyvin. Aina lopulta se on mennytkin. Lapsena olin seiskan oppilas, mutta ahkeroin itseni kuitenkin ylioppilaaksi, pääsin tokalla yrityksellä yliopistoon ja nyt olen maisteri. En kuunnellut opoa, joka yritti usuttaa mua amikseen. 

ap

Vierailija
25/54 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 13:12"]

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 12:57"]

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 12:29"]

No huhhuh mitä murheita sulla. Voi olla ettet saa lasta koskaan tai saat vammaisen lapsen tai synnytys menee pieleen ja kuolette molemmat tms...sillä kaikki nuo surulliset asiatkin tapahtuvat aina jollekin. Mutta hei suurin murhe on tietenkin se jos lapsi syntyy syksyllä. Tässä tapauksessa ehkä murehtisin enemmän niitä lapsen tulevia geenejä...

[/quote]

Todella ikävästi kommentoitu. Tottakai tajuan, että mitä vaan voi tapahtua. Itseasiassa mitä vaan voi tapahtua koska vaan. Voin ajaa pyörälläni auton alle, mutta silti olen mieluummin optimisti ja ajattelen, että tuskin niin kuitenkaan käy. Ehkä olen jopa pikkumainen ja murehdin, että kastun sateessa matkallani. 

Jos en tule raskaaksi heti, niin maailmani ei siihen kaadu. Jos saan vammaisen lapsen, niin maailmani ei siihen kaadu. Jos lapseni kuolee, tulen aikaa myöten toipumaan. Jos itse kuolen, luotan että mieheni selviytyy. 

Haluan elää elämääni luottavaisena, en aina pahinta peläten. En halua ryhtyä tähän lapsentekojuttuun sillä asenteelle, että tärppää vuosien jälkeen jos tärppää. Olen mieluummin hyvällä asenteella ja annan itseni olettaa, että aika pian raskaudun. Hyi minua, kun näin teen. Haluan myös ottaa huomioon niin 'lapsellisia' asioita kuin syntymävuodenajan, koska haluan olla mahdollisimman valmistautunut. 

ap

No koska olen kuullut useamman ystäväni suusta, että syksyllä syntyneet joutuvat taistelemaan koulussa enemmän ja paras ystäväni (loppuvuodesta syntynyt) valittaa vielä aikuisenakin, kuinka joutui lukioiässä katkerana odottamaan ajokorttia ja baariin pääsyä, ja kuinka eristäytyi kavereistaan jne. Itselleni iski epäluulon hetki. Kyse kun ei ole itsestäni, vaan tulevasta lapsesta ja mistä tiedän miten optimistinen hän tulee olemaan. Mutta tämän ketjun aikana olen päättänyt, että yritys alkaa jokatapauksessa seuraavasta kierrosta, alkuperäisen suunnitelman mukaan :).

ap

[/quote]

Joo, ihan hyvä elämänasenne sulla. Tämä tuntuu vain olevan vähän ristiriidassa siihen, että huolehdit missä kuukka vauvasi syntyisi. Mitä väliä sillä on?! Jos mietit, miten syksyllä syntyneet pärjäävät koulussa, et vaikuta kovin optimistiselta ja rennolta tyypiltä. Sitten kun raskaudut, sinulla on kyllä aikaa valmistautua.

[/quote]

Vierailija
26/54 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ No koska olen kuullut useamman ystäväni suusta, että syksyllä syntyneet joutuvat taistelemaan koulussa enemmän ja paras ystäväni (loppuvuodesta syntynyt) valittaa vielä aikuisenakin, kuinka joutui lukioiässä katkerana odottamaan ajokorttia ja baariin pääsyä, ja kuinka eristäytyi kavereistaan jne. Itselleni iski epäluulon hetki. Kyse kun ei ole itsestäni, vaan tulevasta lapsesta ja mistä tiedän miten optimistinen hän tulee olemaan. Mutta tämän ketjun aikana olen päättänyt, että yritys alkaa jokatapauksessa seuraavasta kierrosta, alkuperäisen suunnitelman mukaan :).

ap

Vierailija
27/54 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 12:04"]

Juu hei laskelmointi kannattaa aina. Kunnes huomaatkin ettei se raskautuminen välttämättä olekaan niin helppoa. Terveisin joulukuun lapsi luokan parhain arvosanoin.

[/quote]

Ihan ohi aiheen, mutta erikoista että jossain kouluissa muiden lasten arvosanat on julkista tietoa. Mulla ei ainakaan ole mitään käsitystä toisten arvosanoista, eikä kyllä kiinnostakaan. Pääasia että tiedän oman lapseni arvosanat ja koulumenestyksen. 

Vierailija
28/54 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 12:04"]Juu hei laskelmointi kannattaa aina. Kunnes huomaatkin ettei se raskautuminen välttämättä olekaan niin helppoa.

Terveisin joulukuun lapsi luokan parhain arvosanoin.
[/quote]
Tämän olisin voinut itse kirjoittaa!

Vierailija
29/54 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aah.. Ihan niinku mun aloitus muutama kuukausi sitten ja paskaa satoi niskaan ihan urakalla. Sain juuri samat kommentit, kun pohdin lasketun ajan suunnittelua.

Suunnittele ihan vapaasti, ap! Meillä on 2 lasta ja molemmat syntyneet suunnitellusti. Välissä yksi suunnittelematon tuulimunaraskaus. En ymmärrä näitä kommentoijia, jotka lapioi ihan huolella tavaraa päälle, kun tästä asiasta edes suunnittelee tekevänsä avauksen. Ihan niinkuin asioiden suunnitteleminen tarkoittaisi sitä, että luulee oman elämänsä olevan 100% omassa kontrollissa ja suunnitelmia tekevälle ihmiselle ei ole koskaan sattunut mitään suunnittelematonta. Pah.

Tehkää niinkuin hyvältä tuntuu. Tältä palstalta et valitettavasti tule saamaan enempää tukea. Minun tukeni saat :). Onnea yritykseen!

Vierailija
30/54 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai suunnitella kannattaa. Siinä kuitenkin on mahdollisuus onnistuakin. Siihen vain täytyy varautua että ei välttämättä heti tärppääkään, mutta mahdollisuus on että tärppää. Minulla 3 lasta, jotka on tullut kaikki täysin suunnitellusti heti kerrasta kun ehkäisyn (kondomin) olen pois jättänyt. 

Vierailija
31/54 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 13:08"]Mitenkähän ap selviytyy sitten, kun tulee vastoinkäymisiä elämässä eikä kaikki menekään suunnitelmien mukaan...
[/quote]

Onpa kyllä idiootti kommentti. Ensinnäkin ap vastasi tuphon jo, että mitäs sitten jos kaikki ei mene suunnitelmien mulaisesti. Mutta toisekseen: eikö saisi tehsä ikinä minkäänlaisia suunnitelmia mistään, koska ne eivät välttämättä toteudu?

Vierailija
32/54 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas ihmeellisiä kommentteja täällä. Miksi ihmeessä lasta ei saisi suunnitella tai ajoittaa? Eihän kaikki välttämättä suunnitelmien mukaan mene, se on selvää, mutta kai sitä nyt yrittää saa ja mitäs se teiltä vaikeasti raskautuvilta on pois jos jollain onnistuu pienestä ruiskaisistakin raskautuminen? Meillä kaksi lasta on ihan ajoitettuja tapauksia ja yksi oli ylläriraskaus.

Vierailija
33/54 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin voit suunnitella tai olla suunnittelematta, lapset tulee kun ne on tullakseen. Tuosta koulunaloituksesta sen verran, että kannattaa olla avoin eri vaihtoehdoille. Jokainen on yksilö, loppuvuoden lapsi voi olla priimus. Jos kuitenkin viisivuotiaana tai eskarissa huomataan, että omanikäisten ryhmässä asioiden omaksuminen on haastavaa ja leikkiminen kiinnostaa enemmän kuin paikallaan istuminen jne., niin mikä ihmeen pakko sinne kouluun on just sinä vuonna mennä? Ihan hyvin voi aloittaa vuoden myöhemmin, kerrata eskarin tai vaikka jo viisivuotiaan lapsen kohdalla päättää, että eskari aloitetaan vasta seuraavana vuonna. KOulua pitää ihmisen käydä aika monta vuotta ja onhan se kurjaa olla sekä nuorin että heikoin taidoiltaan, aina pinnistellä mukana. Ehkä vielä pienikokoinenkin. Kun sitten vuotta myöhemmin voisi olla vanhimmasta päästä, taidoiltaan jo varmempi ja onnistumisen kokemuksia tulee enemmän. Kypsyminen on niin eritahtista, vaikka mitään erityistä diagnoosia ei olisikaan. Ennemminkin tällä tavalla tuettaisiin lapsen itsetunnon kehittymistä ja ehkäistäisiin mielialaongelmia jne.. Tärkeää on lapsi, ei se minkä vuoden puolella on sattunut syntymään.

Vierailija
34/54 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen syntynyt 31.12 ja menin siis 6-vuotiaana kouluun. Aina olen pärjännyt keskivertoa paremmin tai ainakin ihan normaalitasoisesti.

Vierailija
35/54 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä itsekin olen monesti ihmetellyt ja tuntuu olevan suuri tabu ja loukkaus monia kohtaan, jos joku sattuukin olemaan sellainen joka raskautuu helposti. Ja ihan niin kuin tätä asiaa tulisi jotenkin hävetä ja salailla.

Itsellä on aina ollut toiveena saada 3 lasta. Olen ollut onnekas ja näin on tapahtunut, heti ovat kaikki saaneet alkunsa saman tien ehkäisyn pois jättäessäni. Nyt odotan tätä kolmatta ja suunnitelmissa on synnytyksen jälkeen pistää "piuhat poikki", koska en enempää lapsia halua, enkä välttämättä luota tarpeeksi ehkäisyihin, enkä hormonaalista ehkäisyä en missään nimessä halua.

Mutta tämä onkin aihe josta täytyy ihmisten kesken varoa puhumasta, ettei kukaan vain pahoita mieltänsä, jos sattuukin paikalla oleva sellainen joka ei raskaudekaan yhtä helposti. Minähän en sille itse mitään voi että olen helposti tullut raskaaksi, enkä kyllä tosin voi sillekään yhtään mitään, jos jollekulle toiselle niin ei käy. 

Joten ap:lle sanon että totta kai voit suunnitella. Vaikkei elämässä aina moni asia menekään niin kuin suunnittelee, aika moni silti menee!

Vierailija
36/54 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 13:26"]

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 13:08"]

Mitenkähän ap selviytyy sitten, kun tulee vastoinkäymisiä elämässä eikä kaikki menekään suunnitelmien mukaan...

[/quote]

Kiitos kysymästä. Tähän mennessä on mennyt oikein hyvin. Olen eroperheestä, pahamaineissa lähiössä varttunut, puoliorpo, elämässä rämpinyt, mutta silti jaksanut uskoa kaiken menevän hyvin. Aina lopulta se on mennytkin. Lapsena olin seiskan oppilas, mutta ahkeroin itseni kuitenkin ylioppilaaksi, pääsin tokalla yrityksellä yliopistoon ja nyt olen maisteri. En kuunnellut opoa, joka yritti usuttaa mua amikseen. 

ap

[/quote]

No hienosti olet slvinnyt elämäsi kanssa. Mutta tuohon aloitukseesi: mitän ihmeen väliä sillä on mihin vuodenaikaan lapsi syntyy? Tai no, heinäkuussa viimeisillään raskaana ähöttäminen ei ehkä ole kovin miellyttävä kokemus, mutta mitään muuta järjellistä perustetta haluta laskelmoida synnytyksen ajankohtaa tiettyyn vuodenaikaan en oikein keksi. Sen lapsen (koulussa) pärjäämisen kannalta sillä ei ole yhtään mitään merkitystä.

Vierailija
37/54 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

h

Vierailija
38/54 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kuulun niihin "onnekkaisiin", joka sain "valita" lapseni syntymävuorokaudenajat. En nyt voi sanoa että laskelmoitiin mutta vauvanhankintapäätöksen kypsyttyä tulin piakkoin raskaaksi ja lapsi syntyi keväällä. Hänen ja toisen lapsen välille toivottiin parin vuoden ikäeroa ja kas vain, toinenkin lapsi syntyi keväällä. Sitten jäikin auki että yritetäänkö vielä joskus kolmatta ja milloin olisi oikea aika (itse ajattelin sitä ajankohtaa kun ensimmäinen menee kouluun) mutta kas kummaa, tulinkin yllättäen raskaaksi ja lapsi syntyi jouluyönä! :D Eli sellainen jouluyön ihme sitten täällä konttailee. :) En olisi itse ihan ekana ainakaan "laskelmoinut" tuollaista syntymäaikaa lapselleni mutta kyllähän hän sellainen ihme ja koko perheen lemmikki on, että koen että juuri hänen oli tarkoitus tuolloin perheeseemme liittyä. :)

Vierailija
39/54 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 14:17"]

Mä kuulun niihin "onnekkaisiin", joka sain "valita" lapseni syntymävuorokaudenajat. En nyt voi sanoa että laskelmoitiin mutta vauvanhankintapäätöksen kypsyttyä tulin piakkoin raskaaksi ja lapsi syntyi keväällä. Hänen ja toisen lapsen välille toivottiin parin vuoden ikäeroa ja kas vain, toinenkin lapsi syntyi keväällä. Sitten jäikin auki että yritetäänkö vielä joskus kolmatta ja milloin olisi oikea aika (itse ajattelin sitä ajankohtaa kun ensimmäinen menee kouluun) mutta kas kummaa, tulinkin yllättäen raskaaksi ja lapsi syntyi jouluyönä! :D Eli sellainen jouluyön ihme sitten täällä konttailee. :) En olisi itse ihan ekana ainakaan "laskelmoinut" tuollaista syntymäaikaa lapselleni mutta kyllähän hän sellainen ihme ja koko perheen lemmikki on, että koen että juuri hänen oli tarkoitus tuolloin perheeseemme liittyä. :)

[/quote]

Siis syntymäVUODENAJAT....

Vierailija
40/54 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse syksyn lapsi ja tämä on ensimmäinen kerta kun kuulen, että syksyllä syntyminen olisi jotenkin negatiivinen asia. Itse olen aina pärjännyt hyvin koulussa ja niin muutkin syksyllä syntyneet. Ajokorttia nyt ehkä joutui odottamaan mutta mitä sitten? Minua se ei ainakaan ole katkeroittanut. Ystäväsi tuntuu hiukan ongelmalliselta tapaukselta jos tuollainen asia vaivaa häntä vielä aikuisenakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän neljä