Mitä tarjottavaksi synttäribileisiin?
Mitä sinä tarjoaisit synttäribileissä, joihin kokoontuu 7 nuorta naista aluksi istumaan iltaa ja sitten jatkamaan juhlintaa yökerhoon? Eli ei mitään hirmu tuhtia, vaan pikemminkin maukasta pientä naposteltavaa viinin ja drinkkien kanssa? Saisi olla sekä suolaista ja makeaa. Erityisen hienoa olisi, että tarjottavat olisivat luontaisesti gluteenittomia, joukossa on yksi keliaakikko.
Toki myös gluteenittomien vaihtoehtojen leipominen onnistuu, mutta pelkään, että joudun tällöin ostamaan tarpeet suolasta sokeriin "turhaan", sillä en ole varma, olenko käyttänyt samoja mittalusikoita gluteenia sisältävien ainesosien kanssa aiemmin leipoessani. Kaiken ei kuitenkaan tarvitse olla keliaakikolle sopivaa, ostan sitten valmiina jotain ekstraa hänelle, mutta mielellään suurin osa kävisi kaikille :)
Kommentit (7)
Gluteenittomuudesta en tiedä, mutta jos olisin itse tuollaisessa tilaisuudessa vieraana, niin napostelisin mielelläni sipsejä ja chilipähkinöitä, juustojakin, suolakeksejä levitteillä ja makeana vaikka keksilajitelma ja ihan namusia kulhossa. Normaali-kahvikyläilyssä olen kaikkien makeiden piirakoiden ja leivonnaisten ja kakkujen ystävä, mutta ei ehkä tuohon viini-iltaan =).
Hyvä vihreä salaatti, esim. kreikkalainen salaatti tai vihreällä salaattipedillä melonin ympärille käärittyä parmakinkkua ja oliiveja tms.
Juusto tarjotin, jossa gluteenittomia suolakeksejä, viinirypäleitä, pähkinöitä ja juustoja, esim. 3 erilaista.
Makeaksi tarjottavaksi voisit tehdä jauhottoman mutakakun tai ostaa paria laatua jäätelöä ja laittaa isoon kulhoon tarjolle. Lisäksi vaikka suklaakonvehteja.
Juustot on hyvä. Ja hankit valmiina jotain keksejä jotka sopii gluteenittomalle.
Joku hyvä, ruokaisa salaatti? Jos haluat laittaa pastaa joukkoon, saa gluteenittomana, mutta ei välttämättä tarvitse pastaa tietenkään. Itse olen tehnyt todella maistuvaa katkarapusalaattia mm. ristiäisiin, ohje löytyy Rajamäen valkoviinietikkapullon etiketistä ;) Siihen tulee katkarapuja, salaattia, pinjansiemeniä paahdettuna, parmesania lastuina ja sitten siitä valkoviinietikasta tehty kastike, en muista tarkkaan, olikohan muutakin. Mutta salaatin pystyt helposti keksmiään ihan omasta päästäsi.
Itse olen sen verran outo, etten oikein välitä mistään makeasta, varsinkaan illanistujaisissa vinin ja drinkkien kanssa, en siis todellakaan kaipaisi mitän kuivakakkuja tai keksejä. Ehkä joku juustokakku, jos välttämättä haluat tarjota makeaa? Pohjan pystynee helposti tekemään gluteenittomana. Minä laittaisin suklaakonvehteja ja vaikka irrokarkkeja pöytään.
Ja vaikka ihan popcornia ja sipsejä dipin kanssa. Luultavasti juttelu on tarjoilua isommassa osassa :)
Mä tekisin avokadosta "veneitä" eli avokadot halki ja kivi pois ja siihen koloon vaikka katkarapu/jokiravunpyrstösalaattia, noita salaatteja saa ainakin meidän Cittarista valmiinakin.
Rieskarullat erilaisilla täytteillä on helppo tehdä. Tai nyt glögikauden alla vaikka torttutaikinasta, sinihomejuustosta ja päärynästä pieniä piiraita.
Makeaksi tekisin kulhoihin pienet annokset mascarponevaahtoa ja mustikoita.
Kiitos hyvistä ideoista! :) Joku ruokaisa salaatti tosiaan voisi olla hyvä, ehkäpä nizzan salaatti-tyylinen peruna-lohisalaatti? Kakuksi olen hieman suunnitellut hedelmäpavlovaa, tuhdimpi kakku ei ehkä oikein soveltuisi nyt tähän tarkoitukseen. Juustokakkuja ollaan tällä porukalla syöty niin paljon, että alkaa vähän kyllästyttää, vaikka hyviä ovatkin ja helppo toteuttaa myös keliakia huomioon ottaen. :)
Av-mamman perusresepti eli nakkeja ja perunasalaattia.
Vitsi vitsi, suolainen piirakka missä olis jotain vuohenjuustoa, pohjasta saa tehtyä gluteenittoman. Juustokakkufani olen eli jotain sellasta makeaksi herkuksi.
Sopiva suolainen naposteltava olisi vaikka juustolajitelma, nehän ovat gluteenittomia.