Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tekikö äitisi sinulle vaatteita, kun olit lapsi?

Vierailija
26.09.2014 |

Miten suhtauduit niihin vaatteisiin?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummo teki, oli taitava ompelija, sain itse piirtää vaatteen ja hän teki kaavat. Musta oli ihanaa kun kavereilla ei ollut samanlaisia vaatteita kun mulla!

Vierailija
2/30 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teki joo, ompeli ja neuloi, ihan mielelläni käytin niitä.

Vierailija
4/30 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teki. 70-luvulla teki silloisen muodin mukaisia vaatteita, ja inhosin niitä (tietenkin... kukapa 70-luvun vaatteista voisi pitää...) Teininä sitten myöhemmin sain itse valita kankaat ja kaavat, ja ne vaatteet olivat tosi hienoja.

Vierailija
5/30 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teki. Suhtauduin niihin vaatteina. Noin 10-12-vuotiaana opettelin tekemään itse. Teen edelleen.

Vierailija
6/30 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teki. Ei kovin paljon mutta jonkun verran. Ihan kivoja ne oli. Olin sen verran nuori, etten vielä ollut kovin vaativainen. Olen myös itse tehnyt vaatteita lapsilleni.

Vierailija
7/30 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teki, kuten minäkin omilleni. Ehkäpä lapseni vielä vastaavat tähän aloitukseen.

Vierailija
8/30 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teki. On ihan taitava ompelija, joten mikäs se oli niissä vaatteissa kulkiessa. )0-luvun alussa oli ilmeisesti vielä kannattavaa ommella vaatteita itse, nykyään ei. Kankaat makjsaa niin paljon, että kannattaa kävellä halpakauppaan.

Vierailija
9/30 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teki,teininä en niitä arvostanut :( . Nyt tekee minun vuoden ikäiselle tytölle ja rakastan niitä ♡

Vierailija
10/30 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teki kun olin pieni, tykkäsin! Valitettavasti taidot eivät periytyneet minulle. Nyt on kutonut ja neulonut lapsenlapsilleen. Aijuu, ja tehnyt naamiaispuvun, koska mä en osaa.

Vierailija
11/30 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teki äiti. Yleensä juhlamekkoja, arkivaatteet ostettiin. Tykkäsin niistä kauheasti, äiti on taitava ompelija. Minäkin teen vaatteita tyttärelleni, vaikkakin harvakseltaan. Sellaisia mitä ei kaupasta saa ja esim. naamiaisasuja.

Vierailija
12/30 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes kaikki vaatteet oli äitini tekemiä. Vihasin niitä, koska muut kiusasivat niiden takia.

Vierailija
13/30 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 12:27"]

Teki. On ihan taitava ompelija, joten mikäs se oli niissä vaatteissa kulkiessa. )0-luvun alussa oli ilmeisesti vielä kannattavaa ommella vaatteita itse, nykyään ei. Kankaat makjsaa niin paljon, että kannattaa kävellä halpakauppaan.

[/quote]

Näin toki, jos tavoite on vain halpa vaate.

Vierailija
14/30 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on innokas ompelija ja kutoja, mutta valitettavasti käden jälki ei ole kaunista. Tekee hutiloiden: alalanka liian löysä, päättelee huonosti, leikkaa sinne päin ilman kaavoja, kutoon hirveän reikäisesti eikä siinäkään päättele, joten lankoja roikkuu aina, villasukat saattavat olla ihan tolkuttoman leveitä eivät lasten saappaisiin sovi jne. Lapsena en niin miettinyt niitä vaatteita. Teini-ikäisenä ompelin paljon itse oikeastaan siksi, että halusin tehdä siistimmin kuin äitini ja aikuisiällä aloin myös kutomaan.

Nykyisin myönnän olevani nipo, koska en lapsilleni äitini tekemiä vaatteita laita päälle. Ne vain ovat niin kertakaikkisen rumaa työnjälkeä. Kangas voi olla tosi ihana, mutta jos saumat repsottaa ja paita on leveämpi kuin mitä on pitkä tai on leikattu vinoon tai ei ole mietitty, minkä värisellä langalla ommellaan, niin en vain kehtaa laittaa niitä lasteni päälle. Ja teen itse paljon tarkempaa jälkeä silloin, kun ehdin/jaksan. Ompelin aikanaan itselleni vanhojen tanssi puvunkin, jota olen myöhemmin voinut vuokrata tutuille. Kudon myös ja työn jälki on siistimpää, olen muutenkin tarkempi luonne kuin huithapeli äitini. Kuulostaa itse kehulta, mutta näin se vain meillä on...

Joten ap:n kysymykseen kyllä äitini ompeli. Mummoni teki sen sijaan aivan ihania kutomuksia. Yksi villatakki oli lapsillanikin vauvana ja säästössä kaapissa edelleen.

Vierailija
15/30 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Teki vaatteita ja myös itse teen nykyään lapsille ja itselleni vaatteita.

Minä taas olen eri mieltä tuosta nykyajan kankaiden hinnasta, että olisivat kalliita. Juuri ostin yhtä kivannäköistä lastentrikoota 0,70 cm. Maksoin siitä 7 euroa ja ompelin siitä lapselle t- paidan, housut ja pipon. Lisäksi kankaasta tuli vielä 3 paria vauvan puuvillalapasia. Itse hyödynnän kaikki kangasalet ja pakanloput, joita saa halvalla.

Vierailija
16/30 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompeli, silloin 70-luvulla oli ihan normijuttu, kaikilla oli äidin tekemiä vaatteita. Teini-iän kynnyksellä eivät tainneet enää kelvata, mutta sen jälkeen taas kelpasi. Äiti on tosi hyvä ompelija!

Vierailija
17/30 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä teki, aika paljonkin. Kaikkea en aina ihan osannut arvostaa. Äiti oli ihastunut Marimekon ja Vuokon kankaisiin ja lapsen silmiin ne kuosit olivat välillä kaikkea muuta kuin ihania. Nyt harmittaa vietävästi, ettei noita vaatteita ole säilynyt omalla tyttärelleni. Vasta nyt tajuan niiden arvon! LIsäksi mummi ja kummitäti neuloivat. Mummi perinteisiä ihania villapaitoja, kummitäti sellaisia kasarityylin trendineuleita, joita itse pidin vähän kummallisina, mutta joita muistan äidin ihailleen kovasti. Mutta se oli sitä aikaa kun pidettiin kiltisti niitä vaatteita, mitä annettiin. Anttilan postimyyntikuvastosta sitten haaveilin, mitä ostaisin, jos itse saisin päättää... :)

Vierailija
18/30 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teki paljonkin, sekä ompeli että kutoi ja virkkasi. Pidin kovasti, olivathan ne sentään mulle tehtyjä, eivätkä veljeni, serkkuni tai naapurin tytön vanhoja. Ja äiti on kyllä taitava tekemään.

Vierailija
19/30 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 12:33"]

Kankaat makjsaa niin paljon, että kannattaa kävellä halpakauppaan.

[/quote]

[/quote]

Niin, mutta onko sekään kovin järkevää tai ekologista, että tehdään 50 euron hame, joka jää pieneksi yhdessä kesässä?

Vierailija
20/30 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 13:16"]

[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 12:33"]

Kankaat makjsaa niin paljon, että kannattaa kävellä halpakauppaan.

[/quote]

[/quote]

Niin, mutta onko sekään kovin järkevää tai ekologista, että tehdään 50 euron hame, joka jää pieneksi yhdessä kesässä?

[/quote]

Ei multa jää kesässä hame pieneksi. Ja jos taas puhut lasten vaatteista, niin harvan alle 15-vuotiaan hameseen menee yli metriä 145cm leveää kangasta ja 50euron metrihinta on  jo aika epätavallinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä neljä