Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

3000€ palkasta jää 300€ enemmän kuin pelkällä toimeentulotuella

Vierailija
11.09.2021 |

Laskin, että noin käy kun on maksanut vuokrat, vedet, lämmityksen, vakuutuksen ja sähköt. Sitten vielä pitää itse maksaa töihin kulkemisesta aiheutuvat matkakulut päälle. Jos olisi jokin perussairaus itsellä tai lapsilla, niin sitten ei ainakaan kannattaisi kun nekin pitäisi vähentää palkasta, ja toisaalta kela lisäisi summan toimeentulotukeen. Kannattaako tässä tapauksessa työssä käynti?

3000€ palkasta jää 300€ enemmän kuin pelkällä toimeentulotuella

Vaihtoehdot

Kommentit (188)

Vierailija
101/188 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa todella oudolta.. 3000 on hyvä palkka.. Ja muka tt saisi enemmän/yhtä paljon.

En tiedä, itseäni nämä keskustelut jotenkin oksettavat.. Saa lapsista sen lisän käy töissä tai ei.

Itse olen sairaseläkkeellä. Saan verojen jälkeen noin 1070 kk.. Töissä ollessani jäi käteen about 1600 euroa.. En edes tajunnut olevani "köyhä".

Offtopic. Tuhat kertaa Mieluummin olisin terve ja kävisin töissä, vaikka sitten pa*ka lla palkalla.

Vierailija
102/188 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen joskus hakenut toimeentulotukea.. Kumottiin kyllä äkkiä. Esim. Tuli veronpalautuksia.. Tai äidiltä olin pyytänyt rahaa lainaan.. (tilille).

Aika raskasta kikkailua tuo voi olla. Tilillä ei myöskään saisi olla ikinä rahaa/säästöjä.

En tiedä, itse en jaksaisi. On jopa joskus sanottu, että voisin yrittää hakea jotain tukea, mutta en jaksa/halua.

Mutta mistä ihmeestä on tullut käsitys, että 3000 on pieni palkka?? Ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/188 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuleman mukaan Björn Wahlroos elää köyhyysrajalla suomessa :-----(( :'(((( Miksi suomessa menestyjiä vihataan BYYHYHYHHYH xDDDD

Vierailija
104/188 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksköhän näin huonoon trolliin pitää edes vastata... Varmaan ilmilselvä selitys on että olen idootti...

Vierailija
105/188 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssäkäyvän verotus on korkea, koska joutuu maksamaan vetelehtijöiden elämisen. Kuka kehtaa sanoa olevansa elämäntapatyötön? En  taatusti minä ainakaan. Tosin olen tehnyt kovasti työtä, kouluttautunut ja saanut ihan hyvän työpaikan. Työttömyys olisi minulle suurin häpeä, jota en voisi edes perheelleni paljastaa.   Jokaisen pitää tehdä työtä JA MAKSAA VEROJA yhteiskunnan pakollisten koulutus-, opinto-, terveys- tms maksujen maksamiseksi.

Vierailija
106/188 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottamatta kantaa siihen onko kannattavaa vai ei käydä töissä (riippuu miltä kannalta asiaa ajattelee, jäähän siinä enemmän rahaa käteen mutta korvaus menetetystä ajasta on tavallaan hyvin pieni) niin kyllä tuo tilanne on täysin mahdollinen.

Toimeentulotuet ja työttömyystuet luovat järjettömiä kannustinloukkuja kymmenille, ellei jopa sadoille tuhansille suomalaisille.

Vierailija
107/188 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisäten edelliseen, niin olen laskenut että esimerkiksi jos jää ansiosidonnaiselle, niin voi tienata samalla osa-aikatöitä tekemällä ja asumistukia saamalla enemmän kuin kokoaikaisessa palkkatyössä! Miksi ihmeessä siis menisi töihin?

Vierailija
108/188 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ihan oikeasti ajattelevat, että muiden velvollisuus on hänet elättää. Uskomatonta.

Vierailija
109/188 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei täällä työnteko kannata matalapalkka-aloilla ainakaan , mutta itse käyn silti töissä koska rakastan alaani sen surkeasta palkasta huolimatta ja se on tekemistä päivään. Työttömänä ollessani olen aina tylsistynyt, vaikka onkin aikaa harrastaa ja puuhailla.

Toisaalta ihmettelen, millaisia summia ttt:llä olevat saa?

1400e nettopalkasta mulla jää käteen asumisen ja auton kustannuksien jälkeen 450e. Kun olin ansiosidonnaisella viime talvena, en silti saanut as. tai tt-tukea, vaikka netto oli vain 1100e/kk. Miten ihmeessä jengi saa pari tonnia tukiloita? Kysyn siis ihan tosissani, en tiedä, itse en ole saanut koskaan mitään.

Pitkäaikaistyötön ja yksinasuva vastaa: Työmarkkinatuki, asumistuki ja toimeentulotuki yhteensä n.870e.

Toimeentulotukea ja työmarkkinatukea ei saa samaan aikaan.

Ei ainakaan Lahdessa.

Kyllä saa, jos lääke- asumis-  ym. menojen jälkeen ei jää riittävästi muihin menoihin. Ehkä tämä yksin asuva pitkäaikaistyötön joutuu maksamaan elatusmaksuja, jotka katsotaan myös menoksi. Toimeentulotukea tarveharkinnan mukaan työmarkkinatuen lisäksi, ei tietenkään täyttä määrää.

Vierailija
110/188 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkäaikaistyötön ja yksinasuva vastaa: Työmarkkinatuki, asumistuki ja toimeentulotuki yhteensä n.870e.

Tulonsiirrot ovat arkipäivän yleisintä syrjintää. Kantasuomalaiset joutuvat tekemään tiliä koko elämästään ja kulkemaan virastoissa vähintään kerran kuukaudessa. Kunniakansalaisille on tehty kertakäynnillä jopa kolmen vuoden toimeentulotuki-päätöksiä ilman että sossun kanssa on ollut edes yhteistä kieltä. Vaikka lakiin on kirjattu positiivinen erityiskohtelu, se ei muuta sitä että tosiasiallisesti kyse on rotuerottelusta ja syrjinnästä puhtaimmillaan.

Muistan kun olin toiseen ammattiin opiskelija. Opintolainan lyhennykset veivät 2 kertaa vuodessa kaikki kuukauden tuloni. Kävin sossussa, sain sieltä 10 mk. Sossusta tullessa ostin avustuksella kaksi litraa jäätelöä. Kysyivät sossussa miksi en mene töihin kun mulla oli jo koulutus. Ysärin lamavuosina.

Vierailija
111/188 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki etuudet verolle niin kuin palkatkin . Ei tässä ole muuten järkeä.

Vierailija
112/188 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ihan oikeasti ajattelevat, että muiden velvollisuus on hänet elättää. Uskomatonta.

En mä ajattele että se olisi muiden velvollisuus, en todellakaan.

Mutta mulla ei ole töitä enkä töitä mitenkään saa, joten pärjään hyvin näin.

Totta hitossa haen ja saan kaikkea mihin mulla on oikeus.

Jos saisin jonkun pienipalkkaisen työn, raha riittäisi ehkä johonkin 3h+k neljän lapsen kanssa. Vaikka miehelläkin pienipalkkainen työ.

Nyt asutaan 5h + k.

Vaikka on köyhä, ei siitä tarvitse kärsiä.

Asiat voisi olla paremminkin mutta voisi olla huonomminkin.

Vierailija
113/188 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etuuksistahan menee verot.

Vierailija
114/188 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela:

Perusosa aikuinen 574,63€

Lapsi 352,84

Lapsi 327,64

Vuokra 960

Vesi, lämpö, sähkö, vakuutukset, saunamaksu 210

Yhteensä 2430

Palkka 3000, verojen ja muiden maksujen jälkeen 2279

Asumistuki 248,54

Lapsilisät 199,74

Yh korotus lapsilisään 126,60€

Elatustuki 334,02€ (vähintään, jos ex-puoliso on tosi köyhä)

Yhteensä  ei 2727 vaan 3197,90€ eli valehtelit 470,90€ ja levität väärää tietoa siitä kuinka hyvät etuudet muka Suomessa on verrattuna palkkaan.

Sulla jää työssäkäyvänä kahden lapsen yksinhuoltajana kuukaudessa 767,90€ enemmän käteen kuin toimeentulotuella. 

Se tekee vuodessa 9214,80€.

Vesi, lämpö, sähkö, vakuutukset, saunamaksu 210€

Joka kuukausi ei makseta noita maksuja.

Mikä maksu on lämpö vuokra-asunnossa?

Vierailija
115/188 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja voi seuraavaksi laskea eläkekertymänsä.

Vierailija
116/188 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etuuksistahan menee verot.

Ansiosidonnaisesta työttömyyspäivärahasta menee vero, mutta muista tuista ei. Kaikki tuet verolle ratkaisee työhalukkuuden.

Vierailija
117/188 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehoittaisin kaikkia hakemaan kaikki tuet, jotka suinkin saavat. Niin muutkin hakevat ja saavat.

https://helda.helsinki.fi/handle/10138/322299

Vierailija
118/188 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi suurimpia huijauksia on väittää yksinhuoltajia erittäin pienituloisiksi.

Tilanteet tietysti vaihtelee, mutta esim. itse kun asuin väliaikaisesti kahden lapsen kanssa, kotihoidontuella, en töissä, en kovin edullisessa kaksiossa, ilman elatustukea isältä, tulot olivat kuitenkin sen verran että en saanut toimeentulotukea. Eli hyvin pärjättiin.

Yh.t ei todellakaan ole automaattisesti köyhiä reppanoita.

Vierailija
119/188 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Laskin, että noin käy kun on maksanut vuokrat, vedet, lämmityksen, vakuutuksen ja sähköt".

Sinulla on tässä virheellininen olettamus että toimeentulotuki maksaa tuon kaiken. Ei maksa. Ensinnäkin, lämmitys on lähtökohtaisesti oltava vuokrassa mukana. Sitten, vuokrakatto on joka paikkakunnalla ja se ei ole suuri. Olet helposti yli vuokrakaton. Kun olet yli vuokrakaton, vesikään ei enää kuulu toimeentulotukeen vaan maksat sen itse vuokran päälle. Kotivakuutus ja kohtuulliset sähkölaskut katsotaan  toimeentulotukeen. Kohtuullinen sähkölasku on 45 euroa kuussa. Joten jos sinulla on sähkölämmitys, tuo on se minkä saat. Jos ei miellytä, Kela käskee muuttaa asuntoon jossa lämmitys sisältyy vuokraan. Kokemusta on, tein sen itse juuri kun Kela ilmoitti että lämmitystä ei makseta ja on vuoden loppuun asti aikaa löytää halvempi asunto.

Toimeentulotuella oleva ei myöskään saa omistaa mitään. 

Vierailija
120/188 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei täällä työnteko kannata matalapalkka-aloilla ainakaan , mutta itse käyn silti töissä koska rakastan alaani sen surkeasta palkasta huolimatta ja se on tekemistä päivään. Työttömänä ollessani olen aina tylsistynyt, vaikka onkin aikaa harrastaa ja puuhailla.

Toisaalta ihmettelen, millaisia summia ttt:llä olevat saa?

1400e nettopalkasta mulla jää käteen asumisen ja auton kustannuksien jälkeen 450e. Kun olin ansiosidonnaisella viime talvena, en silti saanut as. tai tt-tukea, vaikka netto oli vain 1100e/kk. Miten ihmeessä jengi saa pari tonnia tukiloita? Kysyn siis ihan tosissani, en tiedä, itse en ole saanut koskaan mitään.

Ei saakkaan. Nuo jutut suurista tuista on urbaanilegendaa. Älä usko mitä luet.