Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

3000€ palkasta jää 300€ enemmän kuin pelkällä toimeentulotuella

Vierailija
11.09.2021 |

Laskin, että noin käy kun on maksanut vuokrat, vedet, lämmityksen, vakuutuksen ja sähköt. Sitten vielä pitää itse maksaa töihin kulkemisesta aiheutuvat matkakulut päälle. Jos olisi jokin perussairaus itsellä tai lapsilla, niin sitten ei ainakaan kannattaisi kun nekin pitäisi vähentää palkasta, ja toisaalta kela lisäisi summan toimeentulotukeen. Kannattaako tässä tapauksessa työssä käynti?

Kommentit (188)

Vierailija
21/188 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä ois vara tuista leikata.

Vierailija
22/188 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä lähteen noille summille jos ette usko

Perusosa: https://www.kela.fi/toimeentulotuki-perusosan-maara

Asumismenot https://www.kela.fi/toimeentulotuki-asumismenot

Kelan maksama enimmäismäärä kunnittain: https://www.kela.fi/documents/10180/0/Toimeentulotuen_asumismenojen_raj…

Osoittaakaa laskelmat vääräksi lähteiden kera. Toivon totisesti että olen väärässä tai tehnyt laskuvirheen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/188 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mielestäsi ei kannata, niin voit irtisanoa itsesi heti maanantaina. Kukaan ei estä. 

Vierailija
24/188 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen parisen vuotta sitten haastateltu perhe missä molemmat vanhemmat tienasivat liki 4000€ bruttona mutta siltikään eivät rahat riittäneet elämiseen.

Vierailija
25/188 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei täällä työnteko kannata matalapalkka-aloilla ainakaan , mutta itse käyn silti töissä koska rakastan alaani sen surkeasta palkasta huolimatta ja se on tekemistä päivään. Työttömänä ollessani olen aina tylsistynyt, vaikka onkin aikaa harrastaa ja puuhailla.

Toisaalta ihmettelen, millaisia summia ttt:llä olevat saa?

1400e nettopalkasta mulla jää käteen asumisen ja auton kustannuksien jälkeen 450e. Kun olin ansiosidonnaisella viime talvena, en silti saanut as. tai tt-tukea, vaikka netto oli vain 1100e/kk. Miten ihmeessä jengi saa pari tonnia tukiloita? Kysyn siis ihan tosissani, en tiedä, itse en ole saanut koskaan mitään.

Pitkäaikaistyötön ja yksinasuva vastaa: Työmarkkinatuki, asumistuki ja toimeentulotuki yhteensä n.870e.

Toimeentulotukea ja työmarkkinatukea ei saa samaan aikaan.

Ei ainakaan Lahdessa.

Miksei saisi? Syyskuussa sain ruhtinaalliset 25e toimeentulotukea.

Vierailija
26/188 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittajan kannattaa oppia käyttämään rahaa.

Veikkaan että kaikkea turhaa suoratoistoa ja muuta kulutusta löytyy jos tarkastellaan menoja rehellisesti.

Tässä oli katsottu menoiksi pelkästään vuokra, sähkö, lämmitys, vesi ja kotivakuutus. Ei mitään muuta.

Vierailija
27/188 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on matalapalkka-alalla ja on useampi lapsi niin ei kannata töissä käydä rahan puolesta ainakaan. Näin se on.

Siinä on moraalista kysymys. Lapset saavat saman mallin että voi vaan perhettä perustaa yhteiskunnan tukien varaan eikä tarvitse itse perhettään elättää. 

Kuinkahan kauan täällä riittää työssäkäyviä elättämään yhä lisääntyvää loissakkia jotka laskevat ettei töissä käyminen ei kannata mutta lisääntymiesvietti veronmaksajien elätettäväksi on kova. 

Olisit miettinyt kanattaako lapsia edes tehdä jos ei kannata niitä itse elättää. Tai olisiko varallisuuden puitteissa riittänyt vaikka yksi lapsi. 

Vierailija
28/188 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan että kaikkea turhaa suoratoistoa ja muuta kulutusta löytyy jos tarkastellaan menoja rehellisesti.

Tässä oli katsottu menoiksi pelkästään vuokra, sähkö, lämmitys, vesi ja kotivakuutus. Ei mitään muuta.

Sitten on aika muuttaa jos asuu liian kalliisti.

Myös sähkön yms käyttöä kannattaa tarkkailla.

Vierailija
29/188 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä joutuu lisäksi maksaamaan päivähoitomaksut, kun tuilla elellessä äivähoito ei maksa mitään. Eli voi jäädä 3000 €/kk palkasta tappiolle, kun menee töihin.

Vierailija
30/188 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset eivät osaa arkitaloutta kuten eräs OP johtaja totesi.

Rahaa poltetaan hirveällä tahdilla kaikkeen turhaan. Moni tilaa suoratoistoja vaikka ei käytä paljoa aikaa niiden käyttöön... monella menee liki 100€/kk tuollaiseen.

Vierailija
31/188 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on siis kyseessä totaaliyksinhuoltaja. Mutta eikö lapsista tule jokin elatusmaksu Kelalta, jos toinen vanhempi on kuollut tai ei ole tiedossa?

Vierailija
32/188 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten on aika muuttaa jos asuu liian kalliisti.

Myös sähkön yms käyttöä kannattaa tarkkailla.

Vuokra ja sähkö yms. muut menot ovat Kelan mukaan kohtuulliset ja siksi kokonaan kelan korvattavissa toimeentulotuella. Ei kai se työssäkäyvällä silloin voi olla liian kallista. Nuo ovat siis samat kustannukset molemmissa tapauksissa.

Vierailija
33/188 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on siis kyseessä totaaliyksinhuoltaja. Mutta eikö lapsista tule jokin elatusmaksu Kelalta, jos toinen vanhempi on kuollut tai ei ole tiedossa?

Totta, lapsilisistä puuttuu 120€. No ei se isoa kuvaa muuta kyllä.

Vierailija
34/188 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tulee. Aloitus on taas höpöhöpöä. Mutta ei saa pilata kokoomuspojun hyvää yritystä :D

Vierailija
35/188 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea ottaa kantaa siihen, mikä kannattaa, kun ei ole tiedossa mitään summia tai edes perhekokoa.

Vierailija
36/188 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

KANSALAISPALKKA!

Niin loppuu tämä kitinä. 

Vierailija
37/188 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta, lapsilisistä puuttuu 120€. No ei se isoa kuvaa muuta kyllä.

En puhunut lapsilisistä vaan elatusmaksuista.

Vierailija
38/188 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se Prison break hyvä sarja? Joku sitä kehui, mutta olen ollut epäileväinen sen suhteen.

Vierailija
39/188 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei täällä työnteko kannata matalapalkka-aloilla ainakaan , mutta itse käyn silti töissä koska rakastan alaani sen surkeasta palkasta huolimatta ja se on tekemistä päivään. Työttömänä ollessani olen aina tylsistynyt, vaikka onkin aikaa harrastaa ja puuhailla.

Toisaalta ihmettelen, millaisia summia ttt:llä olevat saa?

1400e nettopalkasta mulla jää käteen asumisen ja auton kustannuksien jälkeen 450e. Kun olin ansiosidonnaisella viime talvena, en silti saanut as. tai tt-tukea, vaikka netto oli vain 1100e/kk. Miten ihmeessä jengi saa pari tonnia tukiloita? Kysyn siis ihan tosissani, en tiedä, itse en ole saanut koskaan mitään.

Pitkäaikaistyötön ja yksinasuva vastaa: Työmarkkinatuki, asumistuki ja toimeentulotuki yhteensä n.870e.

Toimeentulotukea ja työmarkkinatukea ei saa samaan aikaan.

Ei ainakaan Lahdessa.

No kyllä saa millä tahansa paikkakunnalla jos työmarkkinatuki ja asumistuki ei riitä ja muuten täyttää tt-tuen ehdot.

Vierailija
40/188 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseänikin vähän huvittaa välillä se, että ammattiliiton työttömyyskassalla saisin työttömänä palkkaa reilu 2000 euroa kuussa miinus verot. Pitäisiköhän jäädä.