Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

3000€ palkasta jää 300€ enemmän kuin pelkällä toimeentulotuella

Vierailija
11.09.2021 |

Laskin, että noin käy kun on maksanut vuokrat, vedet, lämmityksen, vakuutuksen ja sähköt. Sitten vielä pitää itse maksaa töihin kulkemisesta aiheutuvat matkakulut päälle. Jos olisi jokin perussairaus itsellä tai lapsilla, niin sitten ei ainakaan kannattaisi kun nekin pitäisi vähentää palkasta, ja toisaalta kela lisäisi summan toimeentulotukeen. Kannattaako tässä tapauksessa työssä käynti?

Kommentit (188)

Vierailija
41/188 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen elänyt toimeentulotuella yh.na monta vuotta. Nyt on palkka 3500 ja todellakin jää ihan iso kasa rahaa enemmän kuin toimeentulotuella. Nyt on mm. omistusasunto, josta lainat yms maksut paljon vähemmän kuin vuokra koskaan.

Vierailija
42/188 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh, jos pitää paikkansa. 

3000 eur/kk on kuitenkin jo ihan ok palkka. Itse olen tehnyt tuotantopäällikön töitä 3100 eur/kk nuorena, eli vaativaa ja tulosvastuullista esimiestyötä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/188 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

KANSALAISPALKKA!

Niin loppuu tämä kitinä. 

Viimeistään silloin kun moista aletaan valmistelemaan muutan maasta.

Vierailija
44/188 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei täällä työnteko kannata matalapalkka-aloilla ainakaan , mutta itse käyn silti töissä koska rakastan alaani sen surkeasta palkasta huolimatta ja se on tekemistä päivään. Työttömänä ollessani olen aina tylsistynyt, vaikka onkin aikaa harrastaa ja puuhailla.

Toisaalta ihmettelen, millaisia summia ttt:llä olevat saa?

1400e nettopalkasta mulla jää käteen asumisen ja auton kustannuksien jälkeen 450e. Kun olin ansiosidonnaisella viime talvena, en silti saanut as. tai tt-tukea, vaikka netto oli vain 1100e/kk. Miten ihmeessä jengi saa pari tonnia tukiloita? Kysyn siis ihan tosissani, en tiedä, itse en ole saanut koskaan mitään.

Pitkäaikaistyötön ja yksinasuva vastaa: Työmarkkinatuki, asumistuki ja toimeentulotuki yhteensä n.870e.

Yksinasuva minäkin.

Työmarkkinatuki 540e + asumistuki 149e + toimeentulotuki 231e sekä "sossu" maksaa sähkön, veden ja tarvittavat (hammas)lääkärissä käynnit (joita ei yleensä ole). Niin tai näin, käteen jää joka kuukausi 520e.

Vierailija
45/188 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iljettää, että keskuudessamme elää tällaisia loisijoita, joiden ensimmäinen kysymys on "kannattaako" töissä käydä.

Vierailija
46/188 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan rahoilla teet selkoa kaikista menoistasi kuukaudesta toiseen ja toimitat kaikki heidän tarvitsemasi tiedot jatkuvasti heille. Olet mielivallan armoilla mutta ehkä se joillekin sopii. Työssäkäyvä voi tehdä omia hankintoja ilman että tarvitsee selitellä kenellekään. Eikä haittaa jos vaikka mummo laittaa tilille rahaa. Kelan loisimisrahoissa iskee nopeasti leikkaus vaikka lapsen tilille olisi tullut rahoja. 

Vierailija
47/188 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela:

Perusosa aikuinen 574,63€

Lapsi 352,84

Lapsi 327,64

Vuokra 960

Vesi, lämpö, sähkö, vakuutukset, saunamaksu 210

Yhteensä 2430

Palkka 3000, verojen ja muiden maksujen jälkeen 2279

Asumistuki 248,54

Lapsilisät 199,74

Yhteensä 2727

Miksi lasket lasten tulot omiisi? Et ole yksinhuoltaja joten lasten osuudet tuista ei kuulu sulle vaan teidän perheelle johon kuuluu myös puolison tulot ja menot. Ja jos sulla on puoliso joka on töissä, et saa asumistukea tai mitään muutakaan, ainoa mitä saat on työttömyysetuus.

Vierailija
48/188 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä nämä valittajat ensin hommaavat jonkun ammatillisen tutkinnon ja sen jälkeen pykäävät itselleen suoraan pari kolme lasta. Sen jälkeen ihmetellään, kun ei ole duunarin palkalla mihinkään varaa. 

Vierailija
49/188 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iljettää, että keskuudessamme elää tällaisia loisijoita, joiden ensimmäinen kysymys on "kannattaako" töissä käydä.

Kokkaripojuista ei oikein muuhun ole. Yritetään suhtautua ymmärryksellä ja kärsivällisyydellä.

Vierailija
50/188 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3000 eur/kk on kuitenkin jo ihan ok palkka. Itse olen tehnyt tuotantopäällikön töitä 3100 eur/kk nuorena, eli vaativaa ja tulosvastuullista esimiestyötä. 

Niin onkin, joten ap:n puheet on ihan sontaa. Tuosta palkasta jää ainakin pari tonnia nettona käteen, ja yhden ihmisen asuminen saa maksaa kelan mukaan aika paljon vähemmän kuin reilusti yli tonnin mitä tuolla laskutavalla olisi.

Vierailija
51/188 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkällä toimeentulotuella:

- Eläke ei kerry

- Varmasti ei jatkossakaan ole paremmat tulot

- Et saa koskaan mitään työkokemusta saati -historiaa

- Elät loppuelämäsi vuokralla jossain muovimattohässäkässä. Ei sitä ne live laugh love -seinätarrat pelasta

- Olet aito sosiaalipummi

- Pahimmassa tapauksessa siirrät saman asenteen jälkikasvullesi

- Viet rajallisia tukivaroja niiltä, jotka moisia aidosti tarvitsevat

Siitä sitten miettimään, kannattiko.

Vierailija
52/188 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kolmen tonnin palkasta kertyy eläkettä ihan eri summa kuin muutaman satasen työttömyysetuudesta, ylipäätään etuuksista kertyy erittäin vähän eläkettä.

Vierailija
53/188 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset eivät osaa arkitaloutta kuten eräs OP johtaja totesi.

Rahaa poltetaan hirveällä tahdilla kaikkeen turhaan. Moni tilaa suoratoistoja vaikka ei käytä paljoa aikaa niiden käyttöön... monella menee liki 100€/kk tuollaiseen.

Minulla menee 50 - 70 euroa joka kuukausi mutta toisaalta ainoa maksullinen harrastus. Enpä usko että elämäni olisi onnellisempaa jos tilille jäisi joitakin kymppejä enemmän kuukaudessa.

Vierailija
54/188 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti ei pidä paikkaansa, tai sitten tuossa on jotain, mikä "unohdettiin" mainita. Kuten älyttömän iso lapsilauma tai asumiskulut, jotka ovat todella suuret, eikä samalla "muistettu", että toimeentulotuessahan ei suuria asumiskuluja korvattaisi.

Vierailija
55/188 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinasuvan ja perheellisen toimeentulotukea ei voi vertailla. Perheellinen saa tukea suhteellisesti niin paljon enemmän. Itse olen hakenut jopa palkkatyössä käyvänä toimeentulotukea ja sitä on myös myönnetty.

Monet eivät tätä usko, mutta kyllä toimeentulotuella voi elää aika hyvin perheellisenä. Yksinasuvana sen sijaan ei todellakaan.

Vierailija
56/188 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelan rahoilla teet selkoa kaikista menoistasi kuukaudesta toiseen ja toimitat kaikki heidän tarvitsemasi tiedot jatkuvasti heille. Olet mielivallan armoilla mutta ehkä se joillekin sopii. Työssäkäyvä voi tehdä omia hankintoja ilman että tarvitsee selitellä kenellekään. Eikä haittaa jos vaikka mummo laittaa tilille rahaa. Kelan loisimisrahoissa iskee nopeasti leikkaus vaikka lapsen tilille olisi tullut rahoja. 

Höpö höpö. Olin 7 kuukautta toimeentulotuella. Maksoin laskut, ostin ruokaa ja loput nostin käteisenä. Se oli ihan sama, mihin rahat käytin, kunhan tili oli tyhjä kuun lopussa.

Lisäksi maksusitoumus apteekkiin. Ostin consertat, estrogeenit, astmalääkkeet, reseptirasvat yms niin, että kun toimeentulotuki loppui, niitä oli ylimääräinen kolmen kuukauden varasto. 

Lisäksi tietenkin sain asumistuen.

Oikein hyvin tulin toimeen ja käteisenä säästyi pieni hätävarakin

Vierailija
57/188 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

KANSALAISPALKKA!

Niin loppuu tämä kitinä. 

Yksikään fiksu nettomaksaja ei kannata kansalaispalkkaa. Omalla kohdallani ainakin työnteko loppuisi siihen paikkaan. Ei mitään järkeä käydä töissä jos valtaosa palkasta menisi veroihin. Nyttenkin menee jo noin 40 %.

Vierailija
58/188 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin onkin, joten ap:n puheet on ihan sontaa. Tuosta palkasta jää ainakin pari tonnia nettona käteen, ja yhden ihmisen asuminen saa maksaa kelan mukaan aika paljon vähemmän kuin reilusti yli tonnin mitä tuolla laskutavalla olisi.

Tuossa on mukana 1 aikuinen ja 2 lasta. Kela maksaa Helsingissä vuokran täysimääräisesti 964€ asti. Sen päälle kohtuulliset asumismenot kuten lämmitys.. jos 3000 palkasta jää pari tonnia käteen, niin tonnin vuokran jälkeen jää enää tonni. Sitten ei enää olla kaukana siitä perusosasta mikä tulee kelalta aikuisesta ja kahdesta lapsesta.

Vierailija
59/188 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä lähteen noille summille jos ette usko

Perusosa: https://www.kela.fi/toimeentulotuki-perusosan-maara

Asumismenot https://www.kela.fi/toimeentulotuki-asumismenot

Kelan maksama enimmäismäärä kunnittain: https://www.kela.fi/documents/10180/0/Toimeentulotuen_asumismenojen_raj…

Osoittaakaa laskelmat vääräksi lähteiden kera. Toivon totisesti että olen väärässä tai tehnyt laskuvirheen.

No niin. Lasketaampas:

504,06€ toimeentulotukea

694€ asumistukea maksimissaan jos asut maan kalleimmassa kaupungissa.

+ mahdolliset lääkekulut ja tk maksut ja sähkö joka ei montaa kymppiä kuussa ole yhdellä ihmisellä.

Eli sulla jää nettona n. 1300€ vs se mitä sulla jää isosta kolmen tonnin palkasta nettona käteen eli vähintään pari tonnia. 1300€ ja 2000€ välillä on prosentuaalisesti huima ero, se tekee liki kymppitonnin vuodessa. Sen kun säästää 5 vuotta saa Keskisuuresta kaupungista jo ostettua hyvän yksiön tai jopa kaksion.

Vierailija
60/188 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa on mukana 1 aikuinen ja 2 lasta. Kela maksaa Helsingissä vuokran täysimääräisesti 964€ asti. Sen päälle kohtuulliset asumismenot kuten lämmitys.. jos 3000 palkasta jää pari tonnia käteen, niin tonnin vuokran jälkeen jää enää tonni. Sitten ei enää olla kaukana siitä perusosasta mikä tulee kelalta aikuisesta ja kahdesta lapsesta.

Toisaalta yhden vanhemman perheessä elatusapu/elatustuki tulee sen palkan päälle toisin kuin toimeentulotuessa. 

On tietysti mielipidekysymys, kannattaako työssäkäynti silloin. Eli mikä olisi se rahallinen ero, mikä pitäisi olla toimeentulotukeen verrattuna, jotta henkilö kokisi työnsä kannattavan? Itse olen aika pienituloinen, mutta olenkin unelma-ammatissani, joten sillä ei ole niin väliä - vaikka saisin toimeentulotukea, tekisin tätä samaa silti, ja ennen kuin sain tästä ammatin, oli tämä rakas ja tärkeä harrastus. Mutta ymmärrän, että jos työ tuntuu pakkopullalta, ei se palkitse, jos tuntuu, että elintaso olisi suunnilleen sama työttömänäkin. Silloni ei ongelma kuitenkaan ole jonkun toisen saaman tuen määrä, vaan oman palkan pienuus ja se että on väärässä työssä. Ei silloin se oma ongelma helpottuisi yhtään, vaikka kaikkia tukia pienennettäisiin.