erotatteko oikean ja vasemman helposti?
Minä en, onko muita?
Kommentit (97)
Minä olen molempikätinen, mutta en ole koskaan sekoittanut oikeaa ja vasenta! Myös ilmansuunnat ovat olleet hallussa aina. En olisi uskonutkaan, että ongelma on näin yleinen. Ensimmäisen kerran törmäsin asiaan, kun olimme ostaneet ensimmäisen automme. Lähdettiin mieheni kanssa koeajolle ja risteyksessä kehotin häntä kääntymään vasemmalle-ja hän kääntyikin oikealle! Olin ihan hämmästynyt, kun hän sanoi sekoittavansa välillä oikean ja vasemman. En ollut sitä ennen huomannut, vaikka oltiin oltu yhdessä jo useita vuosia. Olen siihen tottunut (vaikka edelleen hämmästyttää minua!) ja varmistan usein näyttämällä suunnan. Hän on älykäs, korkeakoulututkinnon suorittanut; ei ole mitään sanasokeutta tms. Mielenkiintoinen ketju!
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 10:10"]
Toivottavasti teillä jotka eivät erota oikeaa ja vasenta ei ole ajokorttia. Hirvittää jos tuollaisia on liikenteessä.
[/quote]
Siis miten se ajoa haittaa? Vain siinä tilanteessa että joku vieressä sanoo yhtäkkiä että käänny oikealle, menee hetki aikaa miettiä kumpaan suuntaan laitan vilkun päälle, mutta kyllä minä osaan väistää oikealta tulevia, sitä ei tarvi miettiä että ne on oikealla, vaan juuri se tottumus, että sinne apukuskin puolelle käännetään päätä ja katsotaan tuleeko joku. Kyllä sitä ajaa osaa ja seurata liikennettä vaikka ei muista sen suunnan nimeä mistä joku vaara tulee.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 13:12"]
Minulle ei selvinnyt vielä, että onko tuossa suuntahäiriössä kyse kielellisestä ongelmasta - eli ei tunnisteta välittömästi sanojen [oikea] ja [vasen] merkitystä - vai onko se ihan sellainen, että voi vaikka eksyä kaupungilla kuin ei muista kumpaan suuntaan tulisi kääntyä. Vai onko molemmat "häiriötyypit" olemassa? terveisin: se pöllämystynyt tuolta alkupäästä. (P.S. tajusin kyllä jo, ettei tämä mitenkään liity älykkyyteen, ei tarvitse ruveta puolustelemaan - tahtoisin vain ymmärtää, mistä tässä on kyse, kun en ole itse ikinä tähän ilmiöön törmännyt ja luulinkin sitä vain sanonnaksi...)
[/quote]
En oikein ymmärrä miten se olisi kielellinen ongelma, tottakai sanat erotan toisistaan, minulla vaan ei ole sitä sisäistä automaattista tietoa kumpi puoli minusta on oikea ja kumpi vasen. Minulla ei ole automaattisesti itseni oikealla puolella "oikeaa maailmaa" ja vasemmalla "vasenta maailmaa", aina joutuu muutaman sekunnn miettimään että kummalla puolella oikea on. Luulen että se tulee jostain aivopuoliskojen välisestä toiminnasta.
Niin ja suuntavaisto on ihan ok, ja osaan normaalia karttaa lukea, suunnistuskarttaa en ole koskaan opetellut lukemaan. Nimimuisti on aika huono. Minä olen se joka tietää sormuksesta kumpi on vasen, ja on matikassakin ihan hyvä ja enkä sekoita itää ja länttä, väli-ilmansuunnat on kyllä vähän jääneet unohduksiin sitten kouluaikojen.
Yhteenvetona:
Ei liity matikkaan, ei kielelliseen, ei kartanlukuun tai suuntavaistoon, ei autonajotaitoon... eli mitä jää jäljelle?
Minulle ei selvinnyt vielä, että onko tuossa suuntahäiriössä kyse kielellisestä ongelmasta - eli ei tunnisteta välittömästi sanojen [oikea] ja [vasen] merkitystä - vai onko se ihan sellainen, että voi vaikka eksyä kaupungilla kuin ei muista kumpaan suuntaan tulisi kääntyä. Vai onko molemmat "häiriötyypit" olemassa? terveisin: se pöllämystynyt tuolta alkupäästä. (P.S. tajusin kyllä jo, ettei tämä mitenkään liity älykkyyteen, ei tarvitse ruveta puolustelemaan - tahtoisin vain ymmärtää, mistä tässä on kyse, kun en ole itse ikinä tähän ilmiöön törmännyt ja luulinkin sitä vain sanonnaksi...)
[/quote]
Mulla ainakin on ihan selvä kielellinen ongelma. Jos pyydetään kääntymään auton ratissa oikealla tai vasemmalle, sen on herra huomassa minne käännyn, mutta jos vieressä hoetaan että "sinne" tai "tänne" niin en ole koskaan ajanut väärin. Muutenkin avaruudellinen hahmottaminen on erinomainen (en juuri koskaan eksy ja pystyn mm. pyörittämään esineitä kolmiulotteisesti päässäni) ja olen lisäksi lukenut yliopistossa matikkaa ja fysiikka.
Lyhyesti kuvattuna: toisin kuin esim. sanojen ylös ja alas kanssa, jolloin tiedät vaistomaisesti missä suunnassa ne sijaitsevat, sanat oikea ja vasen eivät koskaan tule niin suoralta kädeltä. Aina pitää pysyhtyä ja miettiä jonkun säännön avulla kumpi on kumpi.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 15:34"]
[/quote]
Mulla ainakin on ihan selvä kielellinen ongelma. Jos pyydetään kääntymään auton ratissa oikealla tai vasemmalle, sen on herra huomassa minne käännyn, mutta jos vieressä hoetaan että "sinne" tai "tänne" niin en ole koskaan ajanut väärin. Muutenkin avaruudellinen hahmottaminen on erinomainen (en juuri koskaan eksy ja pystyn mm. pyörittämään esineitä kolmiulotteisesti päässäni) ja olen lisäksi lukenut yliopistossa matikkaa ja fysiikka.
Lyhyesti kuvattuna: toisin kuin esim. sanojen ylös ja alas kanssa, jolloin tiedät vaistomaisesti missä suunnassa ne sijaitsevat, sanat oikea ja vasen eivät koskaan tule niin suoralta kädeltä. Aina pitää pysyhtyä ja miettiä jonkun säännön avulla kumpi on kumpi.
[/quote]
Tai en tiedä onko se kielellinen vai itse asiassa symmetriaan liittyvä ongelma (vasen ja oikea kun ovat paljon symmetrisempiä kuin ylös ja alas). Oilisi kiva jos tätä tutkittaisiin enmmän!
Mulla on kyseinen ongelma! Veikkaan, että omalla kohdallani se johtuu puhtaasti siitä, että olen kaksikielinen ja aivoilla menee jotenkin kauemmin tajuta käsky "vasen/oikea" kuin "vänster/höger". Kuulostaa ehkä muiden mielestä oudolta, mutta joudun itse kääntämään käskyn päässäni toiselle kielelle ennen kuin toimin :D
Minulla menevät oikea ja vasen käsitteinä sekaisin (pitää aina miettiä sekunnin murto-osan verran, että kumpi on kumpi). Kun ajoin kortin, niin sovittiin, että inssissä sanottiin vain "käänny tänne" ja "käänny tuonne". Liikenteessä pärjään hyvin ja hahmotan suunnat käytännössä.
Minulla saattaa kuitenkin olla lievä oikean ja vasemman hahmotushäiriö, esim. uudessa paikassa eksyn helposti ja aerobicin tapaiset lajit ovat vaikeita. Kätisyys minulla vakiintui normaalia myöhemmin, yli viisivuotiaana, ja edelleen käytän oikeakätiseksi paljon vasuria. Myös toisella lapsellani on sama. Olen hyvä loogisessa päättelyssä ja matematiikassa, piirrän aika hyvin eikä minulla ole esimerkiksi lukivaikeuksia. Eli tämä "häiriö" ilmenee kyllä aika suppealla alueella.
90 jatkaa: Lainasin äskettäin poikani potkulautaa ja kuulemma menen sillä kuin vasenjalkainen. Palloa potkin kuten oikeajalkainen. Eli tämä lievä molempikätisyys ulottuu myös jalkoihin. Minun ja poikani lisäksi ainakin yksi isotätini oli myös molempikätinen.
Mulla menee vasen ja oikea aina sekaisin, mieskin aina sanoo mulle että se toinen vasen tai toinen oikea kun olen kääntymässä väärään suuntaan. Autokoulussa menin myös väärin, mutta opettajaa ei haitannut, kunhan ajoin sääntöjen mukaan. Ala-asteella huomasin, että mulla menee myös 2 ja A sekaisin, kun piti kirjoittaa luokka 6A niin monesti kirjoitin 62 :D oisko se sit joku lukihäiriö tai hahmottamisvaikeus...
Minulla myös vaikeuksia erottaa oikea ja vasen ilman muistisääntöjä. Olen molempikätinen ja molempikätisyyttä on suvussa. Minulla on myös huono suuntavaisto ja vaikeuksia muistaa, kummalla puolen tietä kuuluu kävellä. Olen myös aina ollut surkea kaikissa liikuntaharrastuksissa. Älyllisesti olen keskivertoa lahjakkaampi.
Ihana vertaistukiryhmä. Mulla on aina ollut ongelmia ja olen saanut vittuilua osakseni.
Ammatiltani olen matematiikanopettaja, joten matematiikassa ei ole suurempia ongelmia.
Tämä on naisilla yleistä, menee vasen ja oikea väärinpäin. Monella naisella myös ylös ja alas tuottavat päänvaivaa.
Miehet hahmottavat nämä paremmin.
Mies
Myös mulla menee vasen ja oikea sekaisin. Tai joudun siis erikseen miettimään kumpi on kumpi. Matematiikka ei tosiaankaan ole vahvinta alaani ja avaruudellinen hahmotuskyky on lähes olematon. Mielenkiintoista onkin, että moni täällä on matemaattisesti lahjakaskin, kun itse oon aina ajatellut tuon johtuvan siitä, että mulla on joku hahmotushäiriö, joka estää mua ymmärtämästä matematiikkaa ja vasenta ja oikeaa.
Tuli vielä mieleen, että autokoulussa mulle oli ihan ylivoimaista peruuttaa autoa ja kääntää sitä samanaikaisesti tiettyyn suuntaan. Osaan kyllä peruuttaa pois parkista, mutta jos piti peruuttaa ja kääntää auton nokka samalla oikealle, niin en yhtään tajunnut mihin sitä rattia olisi muka pitänyt kääntää. Mutta älkää huolehtiko, en ole ajanut autoa vuosiin..
Kaikilla tuntemillani molempikätisillä on vaikeuksia erottaa oikea ja vasen, jos niille yhtäkkiä sanotaan et siirry metri vasemmalle. Sama on mulla. Mä luulen, että tää johtuu vain siitä, että molempikätisillä ei ole yhtä vahvaa tuntemusta oikeasta ja vasemmasta kuin oikea- tai vasenkätisillä. Mulla ei ole dominoivaa kirjoituskättä tai syömiskättä, vaan aikuisenakin oikea ja vasen vaihtelee ihan tilanteen ja fiiliksen mukaan. Oikea- tai vasenkätisillä toinen käsi on aina dominoivampi, joten sen takia on ehkä helpompi automaattisesti yhdistää oikea ja vasen oikein.
Mun äidin puolen suvussa on monta molempikätistä, joten näihin oikea/vasen-ongelmiin on totuttu eikä kukaan ihmettele jos menee välillä väärin.
Niin ja tuo oikealla ja vasemmalla JALALLA tekeminen! Ei mulla ole vasemmassa kädessä sormusta, enkä kirjoita oikealla jalalla! Aivan järkyttävää jossain tanssin opettelussa kun sanotaan että nyt siirrät oikeaa jalkaa sivulle, nyt vasenta eteen...
Tänään yksi vanhempi miespuolinen mersun kuski pysäköi autonsa viereiseen ruutuun ja alkoi urputtamaan autokouluun menosta. Totesin siihen, että eikö oikealta puolelta tulevia pidä väistää, mutta kun ei mennyt kaaliin niin ei... Melkoista kiroilua kuului vielä pitkän aikaa. Mahtoikohan käydä marketin infossa vielä valittamassa? :)
Minulla ei ole asian kanssa vaikeuksia, mutta yhdellä lapsistani on vastaava ongelma. Hänen pitää vasemmasta ja oikeasta puhuttaessa aina erikseen miettiä, kummalla kädellä hän kirjoittaa tai kummalla puolella on sydän, ja sillä perusteella miettiä oikea suunta. Se ei siis tule automaattisesti.
Kysymyksessä ei ole ainakaan kielellinen ongelma, sillä tämä lapsi on kiellesi erityisen lahjakas. Esimerkiksi tasan 2-vuotiaana hän käytti puheessaan kolmea eri aikamuotoa ja monipuolisesti erilaisia sivulauseita. Lahjakkuus on ilmennyt myöhemminkin monin eri tavoin. Myös matematiikka sujuu häneltä hyvin, ja yo-kirjoituksissa tuli E pitkästä matematiikasta. Sen sijaan suunnistaminen on ollut hänelle aina vaikeaa ja hän eksyy tosi helposti sellaisissa paikoissa, joissa ei ole liikkunut monta kertaa.