Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

erotatteko oikean ja vasemman helposti?

Vierailija
22.10.2014 |

Minä en, onko muita?

Kommentit (97)

Vierailija
41/97 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itte en muista vaikka kuinka kantaisin koruja ym vasurissa ja vaikka tatuointi on vasemmalla kädessä nii ei vaan muista tilanteissa sitä sitten.. täytyy opetella toi volvo juttu et mielessä aina hokee volvo ku joku sanoo et vasemalla tai oikealla :D

Vierailija
42/97 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, kun on näinkin paljon kohtalotovereita! Ja teille, jotka epäilette meidän vasen-oikea -sokeiden olevan jotenkin vaaraksi liikenteelle tai muuten vaan tyhmiä: emme me ole. Se on vain eräänlainen "piuhahäiriö". Joutuu ikään kuin "ylimääräisesti" keskittymään sadasosasekunniksi siihen, että kumpaan suuntaan. Eihän sitä risteyksissä paniikkijarruteta muutenkaan ja mietitä vasta siinä kohdalla, että kääntyisikö oikealle vai vasemmalle, vaan se suunnitellaan (mielellään) jo hyvissä ajoin. Eli jos joku on neuvomassa tietä oikealle, niin yleensä ehtii hyvin miettiä sen sadasosasekunnin, että kumpaan suuntaan on oikealle... :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/97 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei selvinnyt vielä, että onko tuossa suuntahäiriössä kyse kielellisestä ongelmasta - eli ei tunnisteta välittömästi sanojen [oikea] ja [vasen] merkitystä - vai onko se ihan sellainen, että voi vaikka eksyä kaupungilla kuin ei muista kumpaan suuntaan tulisi kääntyä. Vai onko molemmat "häiriötyypit" olemassa? terveisin: se pöllämystynyt tuolta alkupäästä. (P.S. tajusin kyllä jo, ettei tämä mitenkään liity älykkyyteen, ei tarvitse ruveta puolustelemaan - tahtoisin vain ymmärtää, mistä tässä on kyse, kun en ole itse ikinä tähän ilmiöön törmännyt ja luulinkin sitä vain sanonnaksi...)

Vierailija
44/97 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 13:12"]

Minulle ei selvinnyt vielä, että onko tuossa suuntahäiriössä kyse kielellisestä ongelmasta - eli ei tunnisteta välittömästi sanojen [oikea] ja [vasen] merkitystä - vai onko se ihan sellainen, että voi vaikka eksyä kaupungilla kuin ei muista kumpaan suuntaan tulisi kääntyä. Vai onko molemmat "häiriötyypit" olemassa? terveisin: se pöllämystynyt tuolta alkupäästä. (P.S. tajusin kyllä jo, ettei tämä mitenkään liity älykkyyteen, ei tarvitse ruveta puolustelemaan - tahtoisin vain ymmärtää, mistä tässä on kyse, kun en ole itse ikinä tähän ilmiöön törmännyt ja luulinkin sitä vain sanonnaksi...)

[/quote]

Mulla enemmän kielellinen. Suuntavaisto on hyvä, en kääntyile väärään suuntaan, muistan tasa-arvoisessa risteyksessä väistää oikealta tulevia ja tiedän olevani etuajo-oikeutettu tullessani itse oikealta jne. Sellainen suuntaperstuntuma on olemassa. Mutta sitten kun pitäisi kiireessä käskeä kääntymään oikealle, saatan sanoa "vasemmalle" ja näyttää kädellä oikealle.

Olinkohan nro 16

Vierailija
45/97 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin liikenteessä osaan kyllä väistää oikealta tulevia jne. Mutta jos minun pitää esimerkiksi neuvoa reittiä jonnekkin, saatan sanoa "käänny sitten oikealle" vaikka pitäisikin kääntyä vasemmalle. Yleensä heti, kun joku korjaa asian, huomaan itsekin, että hetkonen.. 

Minun on muutenkin vaikea hahmottaa esimerkiksi avaruudellista geometriaa jne. 

Vierailija
46/97 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 02:08"]

Kai muistat oletko oikea- vai vasenkätinen? Oikea on samalla puolella kuin kirjoituskätesi. Tai toisin päin. Mikä siinä on niin vaikeaa?

[/quote]

Eikö joku teistä muista aivan automaattisesti, kummalla kädellä kirjoittaa? Vai ollaanko siirrytty täysin nettisukupolveen, joka ei ole enää pitänyt koskaan kynää kädessään?

Eihän sitä muuta tarvitse muistaa kuin sen, onko itse oikea- vai vasenkätinen.

Joskus olen ajanut vastaantulevien kaistalla, mutta käännyin erehdyksessä väärin yksisuuntaiselle.

Vierailija
47/97 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erotan, olen aina erottanut ne ihan itsestäänselvästi, ilman mitään miettimisiä. Vasta tältä palstalta olen oppinut, että osalla ihmisistä on suuria vaikeuksia hahmottaa oikea ja vasen :O

Vierailija
48/97 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 13:34"]

Eikö joku teistä muista aivan automaattisesti, kummalla kädellä kirjoittaa? Vai ollaanko siirrytty täysin nettisukupolveen, joka ei ole enää pitänyt koskaan kynää kädessään?

Eihän sitä muuta tarvitse muistaa kuin sen, onko itse oikea- vai vasenkätinen.

[/quote]

Olen oikeakätinen, siis kirjoitan oikealla kädellä. Ei minun tarvitse miettiä kumpaan käteen otan kynän, kun alan kirjoittamaan. Se tulee lihasmuistista automaattisesti. Muistan toki myös aina, että olen oikeakätinen.

Sen sijaan, jos minun pitää nopeasti neuvoa taikka vaikka kääntyä oikealle, joudun kuvittelemaan itseni vaikkapa juuri kirjoittamaan, että tiedän missä oikea on. Ja siihen kuvitteluun menee se hetki eli tieto ei tule automaattisesti "selkäytimestä" ilman aktiivista ajattelua. Yhtään paremmin en osaa tätä selittää.

Tiedän, että osin ärsyttävä ominaisuus, ja että monet eivät usko vaan kuvittelevat että tahallani pelleilen. Tyhmältä tämä tuntuu välissä itsestäkin. Muita vastaavia ongelmia minulla ei ole. Tai siis no, en ole koskaan pitänyt ääneen lukemisesta, luen vierasperäiset, pitkät sanat vähän miten sattuu, ja oikeinkirjoitus (etenkin vieraiden kielten) on jotenkin näkömuistin varassa. Matematiikka mukaan lukien geometria kuitenkin sujuu keskivertoa paljon paremmin.

DI, joka ei oikeaa ja vasenta

Vierailija
49/97 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En erota äkkiseltään. Monta kertaa olen kääntynyt vasemmalle, kun joku on käskenyt kääntyä oikealle, tai toisin päin. Ja olen kyllä todella oikeakätinen, hyvä jos osaan kahvia juoda vasemmalla kädellä, eli siihen ei liity tätä ongelma.

Vierailija
50/97 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En erota oikeaa ja vasenta, en tunnista myöskään kasvoja eikä mulla ole suuntavaistoa ollenkaan.

Vierailija
51/97 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erotan kyllä aina oikean ja vasemman. Jostain syystä minulla on ongelmia muistaa missä suunnassa on itä ja länsi. Aina pitää miettiä mielessä varmistuakseen, että olihan länsi vasemmalla. Kun nyt mietin, niin se johtuu ehkä siitä, että ilmansuunnat on opetettu minulle järjestyksessä P, E, I, L. Jos ymmärrätte mitä tarkoitan...

Vierailija
52/97 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä. Olen molempikätinen, erotan idän ja lännen, ollut aina hyvä matematiikassa ja minulla on hyvä suuntavaisto. Tosiaan joudun hetken pitempään miettimään oikeaa ja vasenta eli eivät tule "takaraivosta" kuten normaalisti. Ja olen opiskellut matemaattisia aineita yliopistossa ja pärjännyt niissä hyvin. En siis tiedä, mistä johtuu. Liekö sitten syynä, ettei niitä minulle lapsena sen kummemmin opetettu tai jotain :)

Vierailija
53/97 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin joudun miettimään oikean ja vasemman aika usein muistisäännöllä. Vasen on se puoli mikä on pianossa matala pää. Oikea taas korkeat äänet. En tajua tuota volvo-muistisääntöä, miten sitä käytetään? Mietitte siis kirjainten kautta?

Suuntaohjeita antaessani huidon kädellä kun sanat ei tule mieleen.

Mä olen mielestäni kuitenkin kielellisesti lahjakas, omaan erittäin tarkan suuntavaiston, tiedän lähes aina missäpäin on pohjoinen ja missä etelä, koska sijoitan itseni koko ajan maapallolle ja suuntiin. Väli-ilmansuuntia en ole koskaan erityisen hyvin sisäistänyt. Joudun aina miettimään muistisäännön ko-ka-lo-lu.

Mutta hassusti ne vasen ja oikea sekoontuvat.. Jännät on aivot.

Vierailija
54/97 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä erotan, tosin minulla on ihan oma muisti jälki...

Ala-aste ikäisenä en millään erottanut, ja minulle oli hankala alkaa miettiä kummalla kädellä kirjoittaa, ilman että otin kynän. Mutta sitten minulle tuli oikean käden sormeen syylä, ja varmistin aina viereisellä sormella että onko oikea käsi.

Ja nyt edelleen tiedostan syylän olin "paikan", vaikka aikaa sitten se on hoidettu pois. 

Vierailija
55/97 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 10:05"]

Mikä tää volvo juttu on?

[/quote]

Volvon ratissa lukee VolvO eli siitä voi helposti tarkistaa, kummalla puolen on V = vasen ja O=oikea

Vierailija
56/97 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 08:43"]

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 08:33"]

Meneekö teillä sekaisin myös itä ja länsi esim. kartoissa? Onko matikassa vaikeuksia?

[/quote]

Idän ja lännen erotan helposti, mutta suuntavaistoni on surkea. Eksyn metsässä poikkeuksetta, ja kaupunkihahmotuskin on vähän niin ja näin. Matikassa olen onneton, kun taas kielipäätä on suotu.

[/quote]

Mulla sama. Saatan tutussakin kaupungissa kääntyä väärästä kohdasta, koska en hahmota kaupunkia oikein. Samoin jos menen uuteen paikkaan (kävellen, pyöräillen, autoillen) en välttämättä osaa enää pois tai ajan ainakin kerran harhaan :D Ilmansuunnat muistan luettelemalla ne ensin päässäni järjestyksessä.

Vierailija
57/97 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 02:08"]

Kai muistat oletko oikea- vai vasenkätinen? Oikea on samalla puolella kuin kirjoituskätesi. Tai toisin päin. Mikä siinä on niin vaikeaa?

[/quote]

Olen toki oikeakätinen, mutta jos joku yhtäkkiä kysyy että kummalla kädellä kirjoitat, en hätäpäissäni muutamassa sekunnissa muista, ei mulla vaan tule automaattisesti se tieto. Ihmettelen kyllä niitä joilla tulee, miehille se yleensä on helpompaa, kuten ilmansuuntien tietäminenkin. Meillä lapset on tosi pienenä yhtäkkiä sanoneet oikein jostain että vasen-oikea jutusta, ja olen ihmetellyt että onko se joillakin synnynnäinen tieto.

Vierailija
58/97 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 13:12"]

[/quote]

Mun mielestä mulla ei ole kyse kummastakaan. Erotan sanat oikea ja vasen ja tiedän mitä ne tarkoittaa, mutta en automaattisesti osaa sanoa kummassa suunnassa on oikea ja kummassa vasen. Mä usein teen kädellä sellaisen "leikkausliikkeen", vähän kuin sakset olisi kädessä, jos pitää varmistaa kumpi on oikea. Käytän saksia pelkästään oikealla kädellä, mutta muuten olen molempikätinen.

Jos mulle annetaan ohjeet, että kävele eteenpäin, käänny kolmannesta risteyksestä oikealle ja sitten vasemmalle, niin se sujuu ihan hyvin, koska mulla on siinä aikaa prosessoida ja varmistaa kävellessä että käännyn oikein. Jos taas tulee tilanne, että vaikka käsketään nostaa mahdollisimman nopeasti oikea käsi ylös, niin on 50/50 todennäköisyys että menee oikein, koska siinä ei ehdi miettiä.

Myös sellaiset tehtävät vaatii multa tosi paljon keskittymistä, joissa vaikka näytetään kuvia, joissa on pylpyrä ruudun oikeassa tai vasemmassa reunassa ja sit mahdollisimman nopeasti pitää sanoa onko pylpyrä oikealla vai vasemmalla. Ne onnistuu, mutta vaatii keskittymistä.

-52

Vierailija
59/97 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja jos mennessä käännyn vasemmalle, niin saatan tullessakin kääntyä vasemmalle vaikka pitäisi kääntyä oikealle :D Eli lähden väärään suuntaan.

Vierailija
60/97 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 08:33"]

Meneekö teillä sekaisin myös itä ja länsi esim. kartoissa? Onko matikassa vaikeuksia?

[/quote]

Ei mene itä ja länsi sekaisin, länsi on Ruotsi ja itä Venäjä, ja olen ihan hyvä matikassa, se ei kiinnosta kauheasti, mutta silti olen aina saanut koulussa kesimäärin ysejä kokeista. Minulle matikka oli sellaista koulussa, että minun piti ymmärtää mitä ja miksi, sama kirjanpidossa, aluksi debet ja kredit oli hepreaa, mutta sitten kun ne loksahti, ei ollut enää mitään ongelmaa, oli kuin opettaja olisi alkanut vihdoin puhua suomea:) Mutta vasen-oikea on vähän haastavaa vieläkin, kihloihin ja naimisiin meno auttoi kun oli sitten se sormus vasemmassa, ja autolla ajokin vähän on auttanut.