Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

erotatteko oikean ja vasemman helposti?

Vierailija
22.10.2014 |

Minä en, onko muita?

Kommentit (97)

Vierailija
21/97 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 08:35"]

Paljon vaikeampi juttu on on miettiä, kumpaan suuntaan pitää vääntää, että joku ruuvi, hana tms. menee auki ja kiinni, etenkin jos se mitä pitää avata ei ole heti suoraan edessä tai päällä, vaan sivulla tai takana.

[/quote]

Right tight, left loose.

Vierailija
22/97 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/97 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 09:02"]

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 08:35"]

Paljon vaikeampi juttu on on miettiä, kumpaan suuntaan pitää vääntää, että joku ruuvi, hana tms. menee auki ja kiinni, etenkin jos se mitä pitää avata ei ole heti suoraan edessä tai päällä, vaan sivulla tai takana.

[/quote]

Right tight, left loose.

[/quote]

Tai kello kiertää kiinni.

Mulla ei ole mitään ongelmia vasemmassa ja oikeassa, mutta työkaverilla on. Hän kuulemma muistelee lapsuuden koulureittiä ja sitä, että vasemmalla puolella pitää kävellä.

Tämä erottamattomuus on jotenkin ajatuksena hämmentävä, kun ne nimet on vain sovittu juttu. Onkohan ihmisillä muitakin sekaantumiskohteita, esim. ei ikinä muista kumpi on punainen ja kumpi sininen? Tai kumpi oli kylmä ja kumpi kuuma?

Vierailija
24/97 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 08:33"]

Meneekö teillä sekaisin myös itä ja länsi esim. kartoissa? Onko matikassa vaikeuksia?

[/quote]

Olen lukenut matematiikkaa yliopistossa, joten sen kanssa ei ole vaikeuksia.

Itä/länsi ovat vaikeat kun ajan pohjoisesta helsinkiin päin ja kehä I länteen lähtee oikealle (vrt kartassa länsi on vasemmalla). Visualisoin ajoreitin mielessäni ja jotenkin aivot tykkää huonoa tästä asettelusta. Minulla on kuitenkin hyvä suuntavaisto, enkä eksy paitsi kehäteillä saataan hämääntyä kylteistä ja kääntyä väärin. Tiedostan kuitenkin nopeasti, että väärin tuli käännyttyä.

Vierailija
25/97 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 08:32"]
Olisikin siis mielenkiintoista tietää, että onko teillä ajokorttia? (varsinkin te, jotka ette muista kumpi on kumpi)
[/quote]

Kyse ei ole muistamisesta vaan jotenkin hahmottamisessa. Joudun aina ajattelemaan kumpi on oikea, kumpi vasen eli se ei tule riittävän nopeasti.

Minulla on ajokortti eikä ajamisen suhteen ole ongelmaa. Esimerkki: Oikealta tulevia pitää väistää. Minä väistän siis matkustajan puolelta tulevia, ihan helppoa :)

Vierailija
26/97 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
27/97 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin joudun aina hetken miettimään.. Olen työssä, jossa opastan paljon ihmisiä, välillä tulee hauskoja tilanteita :-D mutta mikä ihmern volvo? En ikinä ole kuullut tuollaisesta muistisäännöstä?! Kertokaa!

Vierailija
28/97 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuottaa vaikeuksia mullekkin. Autokoulussa esim. Oli ongelmia. Käsittääkseni tämä on yleisempää naisilla, kuin miehillä.

Vierailija
29/97 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tää volvo juttu on?

Vierailija
30/97 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeuksia erottaa myös ylös ja alas täällä... Oikean ja vasemman kanssa on helpompi sekoilla, koska niiden kanssa tässä maankuoren pinnalla kulkiessa joutuu useammin tekemisiin. Mutta kun joskus töissä on konsoleita kymmenen auki ylhäällä, alhaalla ja sivulla, niin kun kesken tohinoita kollega käskee vaikka katsoa alhaalta niin katson ensin ylhäältä. Liikenteessä ja kynää käteen ottaessa tai kätellessä noi tulee tietenkin selkärangasta.

Vierailija
31/97 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle oikea ja vasen tuottaa jonkin verran ongelmia, jos tilanne tulee vastaan äkkiä. Se ei siis ole täysin automaatio. Sukuvika tämä, kaikilla suvun naisilla on ongelmia tämän asian kanssa.

Mutta muuten olen kyllä keskimääräistä älykkäämpi, erityisesti matemaattisesti ja muussa loogisessa hahmottamisessa. Ja muistinikin on normaalia parempi.

Vierailija
32/97 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti teillä jotka eivät erota oikeaa ja vasenta ei ole ajokorttia.
Hirvittää jos tuollaisia on liikenteessä.

Vierailija
33/97 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se on aika helppoa. Oikea on se joka ajelee Audilla ja katselee rahvasta nenänvartta pitkin, vasen on se joka heiluttaa torilla punalippua ja ruinaa rahaa veronmaksajilta.

Vierailija
34/97 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 08:35"]Kyllä, koska oikea on heti siinä vasemman vieressä.

En ole selkeästi yksikätinen, teen joitakin asioita toisella ja joitakin muita toisella kädellä. Kirjoitan oikealla, mutta  heitän vasemmalla. Esim. pelikortteja en osaa sekoittaa oikealla ollenkaan.

[/quote]

Minulla taas ruuvien kiristys jne. tulee täysin automaattisesti, vaikka oikeaa ja vasenta en täysin hahmota.

Vierailija
35/97 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
36/97 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 10:10"]Toivottavasti teillä jotka eivät erota oikeaa ja vasenta ei ole ajokorttia.
Hirvittää jos tuollaisia on liikenteessä.
[/quote] hirvittää, ettet ymmärrä mistä tässä on kyse. Se ettei hahmota suuntien nimiä, ei tarkoita ettei osaisi liikennesääntöjä. Vasen-Oikea- VolvO. Ap

Vierailija
37/97 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin olen molempikätinen ja on vaikeuksia oikean ja vasemman erottamisessa. Kirjoitan ja käytän saksia oikealla, mutta vasemmalla kädellä esimerkiksi ompelen käsin, käytän veistä ruokaa laittaessa ja noukin lattialta tavarat. Mä myös piirrän ja väritän mieluummin vasemmalla kuin oikealla kädellä. Osaan kirjoittaakin vasemmalla, mutta oikea on niin paljon kätevämpi kun teksti ei suttaannu, että käytän melkein aina sitä.

Muistan kun pienenä jossain neuvolatarkastuksessa kysyttiin, olenko oikea- vai vasenkätinen. Selitin että olen molempikätinen. Terkkari ajatteli etten ymmärtänyt kysymystä ja pyysi mua näyttämään kummalla kädellä käytän saksia ja piirrän. No käytän saksia oikealla kädellä ja piirrän vasemmalla, näin on ollut aina, vaikka oikeallakin voin piirtää. Lopulta näytin että leikkaan saksilla oikealla kädellä ja piirsin molemmilla. Tuo muisto on jostain syystä jäänyt vähän ahdistavana mieleen, kun tää neuvolantäti ei millään tuntunut uskovan mua.

Mitään lukihäiriöitä, oppimisvaikeuksia tai ongelmia matikan kanssa ei ole. Itä ja länsi menee sekaisin kartoissa, mutta oon oppinut, että VenäjÄ = itÄ. Kaupungissa suuntavaisto on hyvä, mut en mä sielläkään kyllä tiedä missä on itä tai etelä. Autoa voin ajaa ihan ongelmitta, mutta mulle ei kannata sanoa että käänny seuraavasta risteyksestä oikealle, vaan että käänny matkustajan suuntaan.

Äidillä on ihan sama juttu, molempikätinen ja vaikea erottaa oikeaa ja vasenta.

Vierailija
38/97 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 02:24"]Mitä ihmettä? Miten niin joku ei erota oikeaa vasemmasta? Minulta nuo tulevat automaattisesti ja hetkeäkään miettimättä. Oletteko te sellaisia molempikätisiä vai mistä on kysymys? Kysyy: eräs täysin pöllämystynyt nainen. P.S: Luulin aina, että se on jotenkin pelkkä sanonta, jolla tarkoitetaan jonkun äärimmäistä tyhmyyttä, mutta nyt sainkin tietää että sellaisia on oikeasti? Jos ette siis juksaa?
[/quote]

Mietin ihan samaa..

Vierailija
39/97 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyl tiiän et oon oikeakätinen mut sit kun mulle sanotaan "oikealla kaapissa" tai käänny vasemmalle niin yks kaks en muistakkaan kumpi on kumpi. En tiiä mikä on.. ja kyllä omistan ajokortin :D

Vierailija
40/97 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä opin ne aikoinani sillä, että vasen korvani on kuuro. Jos joku on kuulemattomalla puolella se on vasemmalla. Nykyäänhän ne tulee automaattisesti eikä tarvi edes ajatella.