Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

erotatteko oikean ja vasemman helposti?

Vierailija
22.10.2014 |

Minä en, onko muita?

Kommentit (97)

Vierailija
1/97 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ne nyt erottaa, mutta sana saattaa tulla silti väärin päin. Tarkoitan sitä, että jos joku käskee minun tehdä jotain oikealla kädellä tai jalalla tai kääntyä oikealle, niin teen oikealla tai menen sinne oikealle automaattisesti. Mutta jos itse olen sanomassa, niin saatan sanoa vasen vaikka tarkoitan oikeaa. Mieskin on tottunut ajaessaan vilkaisemaan, mihin suuntaan osoitan, jos olen kartanlukijana tai varmistamaan muuten suunnan ennen risteystä.

Vierailija
2/97 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 08:12"]

Kyllähän ne nyt erottaa, mutta sana saattaa tulla silti väärin päin. Tarkoitan sitä, että jos joku käskee minun tehdä jotain oikealla kädellä tai jalalla tai kääntyä oikealle, niin teen oikealla tai menen sinne oikealle automaattisesti. Mutta jos itse olen sanomassa, niin saatan sanoa vasen vaikka tarkoitan oikeaa. Mieskin on tottunut ajaessaan vilkaisemaan, mihin suuntaan osoitan, jos olen kartanlukijana tai varmistamaan muuten suunnan ennen risteystä.

[/quote]

Ja minä olen sekokätinen vähän samaan tyyliin kuin kirjoittaja nro 13. Vasurilla kirjoitan ja teen muut pikkutarkat työt, lähes kaiken muun teen oikealla. Joissain hommissa saatan vaihtaa kättä välillä (meikkaus, käsin ompelu), joitain asioita saatan tehdä sillä kädellä, mikä sattuu olemaan sillä hetkellä aktiivinen. Esim. jos minulla sattuu olemaan joku tavara (pallo, roska tms) vasurissa, niin saatan heittää sen pois vasurilla, vaikka muuten tietoisesti heitän oikealla.

-16

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/97 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 02:28"]

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 02:24"]

Mitä ihmettä? Miten niin joku ei erota oikeaa vasemmasta? Minulta nuo tulevat automaattisesti ja hetkeäkään miettimättä. Oletteko te sellaisia molempikätisiä vai mistä on kysymys? Kysyy: eräs täysin pöllämystynyt nainen. P.S: Luulin aina, että se on jotenkin pelkkä sanonta, jolla tarkoitetaan jonkun äärimmäistä tyhmyyttä, mutta nyt sainkin tietää että sellaisia on oikeasti? Jos ette siis juksaa?

[/quote]

Minäkin hämmästyin. Googlailemalla selvisi, että kyseessä on vähän lukihäiriön tapainen ongelma. Ei liity älykkyyteen mitenkään.

[/quote]

Mitä se älykkyys sitten on, jos motoriset ja kognitiiviset taidot eivät liity älykkyyteen mitenkään?

Vierailija
4/97 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös yksi, jolle oikean ja vasemman erottaminen tuottaa ongelmia. Muuten olen ihan normiälyinen, mutta jostain syystä joudun aina miettimään kumpi on kumpi. Yleensä mietin kummalla kirjoitan (oikea) ja vasen on kello- tai sormuskäsi. Mieheni mielestä tämä on vähän huvittavaa, mutta koska hän tietää asiasta, osaa hän yleensä varoitella hyvissä ajoin kääntymissuunnista silloin, kun minä olen kuskina. Itse viittoilen, kun annan ajo-ohjeita. Olen kyllä ajanut väärään suuntaankin...

Vierailija
5/97 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 08:24"]

Täällä myös yksi, jolle oikean ja vasemman erottaminen tuottaa ongelmia. Muuten olen ihan normiälyinen, mutta jostain syystä joudun aina miettimään kumpi on kumpi. Yleensä mietin kummalla kirjoitan (oikea) ja vasen on kello- tai sormuskäsi. Mieheni mielestä tämä on vähän huvittavaa, mutta koska hän tietää asiasta, osaa hän yleensä varoitella hyvissä ajoin kääntymissuunnista silloin, kun minä olen kuskina. Itse viittoilen, kun annan ajo-ohjeita. Olen kyllä ajanut väärään suuntaankin...

[/quote]

Kaikki jotka ajavat ovat ajaneet joskus väärään suuntaan, mutta tarkoititko, että vastaantulevien kaistalla?

Vierailija
6/97 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En erota. Kaveri kutoi lahjaksi lapaset johon oli kirjotettu toiseen oikea ja toiseen vasen. :D

Vierailija
7/97 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni ei erota, monta kertaa meinannut esim. Kääntyä risteyksestä väärään suuntaan, kun neuvon oik tai vas. Tulee olo, että toinen on tyhmä tämän takia. Auttaisi jos avoimesti sanoisi, että mulla tällänen ongelma.

Vierailija
8/97 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorempana mulla oli vaikeuksia muistaa kumpi on oikea ja kumpi vasen. Autokoulussakin käännyin välillä vasemmalle vaikka opettaja käski oikealle. Mut sitten kun olin kortin saanut ja ajellut jonkin aikaa itsekseni, niin palaset vaan loksahti kohdalleen ja nykyään se tulee ihan selkärangasta.
Olisikin siis mielenkiintoista tietää, että onko teillä ajokorttia? (varsinkin te, jotka ette muista kumpi on kumpi)

Vierailija
9/97 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 08:26"]

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 08:24"]

[/quote]

Kaikki jotka ajavat ovat ajaneet joskus väärään suuntaan, mutta tarkoititko, että vastaantulevien kaistalla?

[/quote]

No en sentään, ihan niin vaarallinen en ole liikenteessä... :D Paitsi kerran, kun olin ollut puoli vuotta Englannissa ja tottunut vasemmmanpuoleiseen liikenteeseen. Olin juuri palannut Suomeen ja lähdin ajamaan väärällä puolen tietä. Onneksi pelkääjän paikalla ollut huomautti asiasta aika vikkelästi ja onneksi olimme maaseudulla, eikä muuta liikennettä sillä hetkellä ollut... :D

Vierailija
10/97 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullekin se tuottaa vaikeuksia. En edes muista muistisääntöjä kuten volvo. Toisaalta hahmotan ilmansuunnat paremmin kuin muut.

Vierailija
11/97 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meneekö teillä sekaisin myös itä ja länsi esim. kartoissa? Onko matikassa vaikeuksia?

Vierailija
12/97 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, koska oikea on heti siinä vasemman vieressä.

En ole selkeästi yksikätinen, teen joitakin asioita toisella ja joitakin muita toisella kädellä. Kirjoitan oikealla, mutta  heitän vasemmalla. Esim. pelikortteja en osaa sekoittaa oikealla ollenkaan.

Paljon vaikeampi juttu on on miettiä, kumpaan suuntaan pitää vääntää, että joku ruuvi, hana tms. menee auki ja kiinni, etenkin jos se mitä pitää avata ei ole heti suoraan edessä tai päällä, vaan sivulla tai takana.

Vierailija
13/97 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 02:24"]Mitä ihmettä? Miten niin joku ei erota oikeaa vasemmasta? Minulta nuo tulevat automaattisesti ja hetkeäkään miettimättä. Oletteko te sellaisia molempikätisiä vai mistä on kysymys? Kysyy: eräs täysin pöllämystynyt nainen. P.S: Luulin aina, että se on jotenkin pelkkä sanonta, jolla tarkoitetaan jonkun äärimmäistä tyhmyyttä, mutta nyt sainkin tietää että sellaisia on oikeasti? Jos ette siis juksaa?
[/quote]

Olen monella mittarilla suht älykäs ja menestynyt ihan kohtuullisesti, enkä silti erota oikeaa vasemmasta ilman muistisääntöä. Olen fyysikko ja matemaattisesti lahjakas, geometria on ollut helppoa jne, joten ei liity edes avaruudellisen hahmottamisen kykyyn.

Vierailija
14/97 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meni aika kauan ennen kuin sain nämä kohdalleen. Muistan kuinka autokoulunopettaja aikoinaan ajossa hoki: "Muista, että autokoulun opettaja on aina oikeassa",

Oikeastihan tämä on vaarallista liikenteessä, jos ei erota oikeaa ja vasenta, sillä monestihan pitää väistää oikealta tulevia. Tämä ei kyllä ole mennyt kaaliin monellekaan kuskilla...

Vierailija
15/97 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 08:33"]

Meneekö teillä sekaisin myös itä ja länsi esim. kartoissa? Onko matikassa vaikeuksia?

[/quote]

Idän ja lännen erotan helposti, mutta suuntavaistoni on surkea. Eksyn metsässä poikkeuksetta, ja kaupunkihahmotuskin on vähän niin ja näin. Matikassa olen onneton, kun taas kielipäätä on suotu.

Vierailija
16/97 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
17/97 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 08:33"]

[/quote]

Menee sekasin vähän kaikki ilmansuunnat, sen oikean ja vasemman lisäksi. Matematiikassa sen sijaan ei mtn vaikeuksia, pitkää matematiikkaa luin surutta lukiossa.

Vierailija
18/97 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 08:38"]

Oikeastihan tämä on vaarallista liikenteessä, jos ei erota oikeaa ja vasenta, sillä monestihan pitää väistää oikealta tulevia. Tämä ei kyllä ole mennyt kaaliin monellekaan kuskilla...

[/quote]

Tämän kanssa ei ole mitään ongelmia mulla. Väistän automaattisesti oikealta tulevia tai ainakin siis tarkastan oikealta tulevan liikenteen ennen kuin ajan tasa-arvoiseen risteykseen. Eli edelleen minulla se automaatio toimii vaikka puheessa saatan sanoa oikeaa vasemmaksi ja vasenta oikeaksi.

-16

Vierailija
19/97 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

en erota, joudun aina päättelemään kumpi on oikea tai vasen, olen myös kaksikätinen, eli pystyn kirjottamaan kummallakin käsellä. Ilmeisesti minulla on jonkinasteinen lukihäiriö, mikä ei kuitenkaan ole estänyt  yliopisto-opiskelua. (Olen todella nopea lukemaan, johtuneeko se siitä, että arvaan tekstistä puolet..) Kellonkin kanssa on vähän niin ja näin, hyvä matikkapää minulla sen sijaan on.

Vierailija
20/97 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku sanoo "oikea", tulen tietoisemmaksi oikeasta kädestäni. Jonkinlaisesta lihasmuistista on siis kysymys. Mieleeni saattaa nousta myös vahva muisto tienhaarasta, jossa perhepäivähoitaja opetti minulle oikean ja vasemman. Oikea on se, jonka puolella on punainen postilaatikko. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän seitsemän