Osaatteko kulkea Ikeassa?
Siis eksymättä. Olen kolme kertaa käynyt ja ahdistava paikka on. En millään löydä etsimääni, ja kun myyjiltä kysyy, niin vastaus on että tää on niin iso talo. Miten te ootte onnistuneet löytämään sieltä mitään?
Tukholman Ikeassa kävin vuonna 1987. Sieltä ostin purkinavaajan. On muuten vieläkin käytössä.
Jospa ne jotenkin helpottais meidän yli viiskymppisten asiointia, niin siellä voisi käydäkin.
Tänään kävin ja ihan hätäännyin kun en osannut pois, vaikka neuvoivat. Neuvo oli vaan väärään suuntaan, joten kysyin uudestaan ja taaskaan en ymmärtänyt minne pitäisi mennä...
t. Tyhmä
Kommentit (110)
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 23:20"]
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 23:16"]
Olen 55v ikäinen ja minusta Ikea on hyvin looginen kauppa. Miten sinne voi eksyä? Sehän on vain laatikko, jossa on tavaroita vierekkäin. Kun muistaa ilmansuunnat ja erottaa oikean ja vasemman, niin eksymisen vaaraa ei ole. Pehmeät materiaalit on aina huonekalun pohjoispuolella.
[/quote]
Onko oma kompassi, vai mistä niitä saa lainata sieltä?
[/quote]
Tosiaan, pehmeät materiaalit aina huonekalun pohjoispuolella... Voisivat kyllä laittaa Ikeaan lattiaan myös ilmansuuntakuvioita!
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 02:23"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 01:16"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 00:39"]
Ei siis ole Ikea tarkoitettu yli kolmekymppisille. Selvä. En yritä enää neljättä kertaa sinne mennä tuskailemaan.
55v
[/quote] Minä ja mieheni olemme 70 -kymppisiä ja hyvin selvitään, koskaan ei ole eksytty.
[/quote]
Ja yöllä vauvapalstailette? Hienoa silti, että osaatte Ikeoida. Harvemmin vanhemmille ihmisille se roina kelpaa.
[/quote]
Ei Ikeassa mitään roinaa ole. Tympeää tuollainen ylimielisyys, aivan turhaa.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 07:57"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 02:09"]
Kassoista ei saa kulkea väärinpäin!
Usein niissä on jopa laitettu liikennemerkki, joka kieltää kulkemisen. Ikeasta en ole varma, mutta käytäntönä tuo väärin kulkeminen on ihan persiistä.
[/quote]Kamala paikka, onneksi käyn vain kaupoissa, joissa saa liikkua vapaasti mihin suuntaan vaan. En kyllä halua shoppailla jonossa.
[/quote]
Kuljen Ikeassa miten haluan. Ei kukaan kiellä omia polkuja. Suomalaiset tietysti ottavat pilkun tarkasti ne nuolet lattiassa ;)
Mä kannatan sellaisen IKEA-junan keksimistä.
Ne jotka helposti harhautuu, voisivat etukäteen varata paikan sellaiseen kaupunkijunan tyyliseen pieneen, keltaiseen, ruotsalaisesti viheltelevään Ikea-junaan, joka puksuttaa kävelyvauhdilla läpi myymälän. Näkisi sen oikean reitin, maisemia ja voisi nähdä etukäteen ne osastot, joista itse tarvitsee tuotteita.
Näin tutustuisi reittiin ja sekä tapaisi samanhenkisiä ihmisiä junassa, kenties voisivat jopa tukea toisiaan sitten junamatkan jälkeisellä ostosretkellä?
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 03:07"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 02:35"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 02:20"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 00:19"]
Tyypillinen yläkerran pohjapiirros: http://ikea.virtuaalikuvat.com/maps/huonekalunayttely.jpg Voi mennä myös myötäpäivään kaupasta riippuen.
Tyypillinen alakerran pohjapiirros: http://ikea.virtuaalikuvat.com/maps/erikoismyymalat.jpg
Ja vaikeata oli mikä?
[/quote]
Oispa kiva nähdä tuollainen kartta Haaparannan Ikeastakin, joka on yksikerroksinen, mutta enpä sitä niiden nettisivuilta löydä mistään vaikka vartin oon tässä etsinyt. Itse asioin vain siellä, koska siellä on halvempaa kuin Suomen Ikeoissa
[/quote]
Tätäkö olit vailla? http://m.ikea.com/ms/sv_SE/img/store_images/store_maps/se.ikea.haparanda.png
Googlen kuvahaulla 15 sekkaa.
[/quote]
Pitääkö Ikeaan ottaa läppäri ta padi mukaan, että saa sen kartan? Jos teillä siellä jossain niitä jaellaan, ei se tarkoita että Haaparannassa olisi. Eikä ole Mansessakaan.
[/quote]
Niitä karttoja on joka ikisellä osastolla ainakin yhdessä paikassa. Sama teline, jossa on myös kyniä ja ostoslistoja (näillä voi kätevästi kirjoittaa viestejä omaisilleen jos pelkää muumioituvansa johonkin ikean hiljaisemmalle osastolle kun ei löydä ulos). Ne telineet on n. 130cm korkeita ja sijaitsevat usein niiden keltaisten lainakassien läheisyydessä.
Lisätietoa ikeassa shoppailusta
http://www.ikea.com/ms/fi_FI/customer_service/guide_to_ikea/index.html
Tietenkin voi itse Googletella ja lukea niitä nettisivuja myös.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 12:01"]
Mä kannatan sellaisen IKEA-junan keksimistä.
Ne jotka helposti harhautuu, voisivat etukäteen varata paikan sellaiseen kaupunkijunan tyyliseen pieneen, keltaiseen, ruotsalaisesti viheltelevään Ikea-junaan, joka puksuttaa kävelyvauhdilla läpi myymälän. Näkisi sen oikean reitin, maisemia ja voisi nähdä etukäteen ne osastot, joista itse tarvitsee tuotteita.
Näin tutustuisi reittiin ja sekä tapaisi samanhenkisiä ihmisiä junassa, kenties voisivat jopa tukea toisiaan sitten junamatkan jälkeisellä ostosretkellä?
[/quote]
Hihih. Itse olen tuollainen Ikea-eksyjä. Edes New Yorkin tai Tukholman isot tavaratalot eivät ole saaneet minua eksymään, eikä ole tullut tuskan hikeä, että miten täältä pääsee pois.
Me toopet voisimme sitten perustaa kriisiryhmän, missä eheytyisimme Ikea-kokemuksistamme.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 10:38"]
Uskomaton keskustelu. Harvoja noin selvästi merkittyjä kauppoja on. Merkattu reitti kiertää kaikki osastot, sitä seuraamalla et mene osastojen ohi. Ajatusta ympyrästä en ymmärrä ollenkaan, portaillehan ainakin Tampereella se reitti vie. Oikoreitit on merkitty sekä karttatauluihin että reitille ylös kattoon. Ja kun tulet oikoreitin päähän, voit joko katosta tai lattian nuolista lähteä oikeaan suuntaan. Tokaa kertaa olin viime viikolla Tampereen Ikeassa, puolet talosta kierrettiin haluamiemme tavaroiden perässä (käytiin katsomassa, miltä oikeasti näyttää ja sitten itsepalveluvarastoon ottamaan ne kyytiin). Oikoreittejäkin käytettiin eikä ollut minkäänlaista ongelmaa. Puoli tuntia meni, siitäkin jo osa kassalla. Tosin oli ilta-aika ja melko tyhjää, mutta ongelmitta olen selvinnyt myös kahdessa muussa Ikeassa lomaruuhkien aikaan.
Miten te selviätte vieraissa kaupungeissa, jos jo Ikeassa menee pää sekaisin?
[/quote]
onko oikeasti KATOSSA reittinuolet?
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 13:37"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 10:38"]
Uskomaton keskustelu. Harvoja noin selvästi merkittyjä kauppoja on. Merkattu reitti kiertää kaikki osastot, sitä seuraamalla et mene osastojen ohi. Ajatusta ympyrästä en ymmärrä ollenkaan, portaillehan ainakin Tampereella se reitti vie. Oikoreitit on merkitty sekä karttatauluihin että reitille ylös kattoon. Ja kun tulet oikoreitin päähän, voit joko katosta tai lattian nuolista lähteä oikeaan suuntaan. Tokaa kertaa olin viime viikolla Tampereen Ikeassa, puolet talosta kierrettiin haluamiemme tavaroiden perässä (käytiin katsomassa, miltä oikeasti näyttää ja sitten itsepalveluvarastoon ottamaan ne kyytiin). Oikoreittejäkin käytettiin eikä ollut minkäänlaista ongelmaa. Puoli tuntia meni, siitäkin jo osa kassalla. Tosin oli ilta-aika ja melko tyhjää, mutta ongelmitta olen selvinnyt myös kahdessa muussa Ikeassa lomaruuhkien aikaan.
Miten te selviätte vieraissa kaupungeissa, jos jo Ikeassa menee pää sekaisin?
[/quote]
onko oikeasti KATOSSA reittinuolet?
[/quote]
no joo, huonosti ilmaistu kiireessä. Siis katosta roikkuu sellaiset KYLTIT, joita seuraamalla oikoreittiä on helppo edetä. Kun olet kyltin alla, etsit edessä olevalta osastolta seuraavan kyltin joidenkin hyllyköiden välistä, menet sinne ja niin edelleen. Oikkarin päässä joko roikkuvasta kyltistä tai lattian nuolista voit katsoa, mihin suuntaan kannattaa edetä. Varsinaiset kaikki osastot kiertävän "perusreitin" nuolet on lattiassa. Ja välillä on aina sellaisia "olet tässä"-pallolla varustettuja kerroksen pohjakarttoja. Etenkin, jos siitä läheltä lähtee jokin oikoreitti. Siitä voit sitten päättää, oikaisetko vai kierrätkö koko lenkin. Ja jos käy usein, tietysti oppii paikkoja tuntemaan eikä enää tarvitse suunnistusapua. Ei se niin vaikeaa ole. Itse vilkaisen aina ensin heti sisääntulossa olevan kartan, että voin vähän hahmottaa liikettä jo ennen kuin lähden koko lenkille.
Ja jos homma tuntuu ylivoimaiselta, voi tilata netistä tai käydä toisessa kaupassa. Joskus molempia.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 23:05"]
Hyvin osaan. Asioin suht säännöllisesti Espoon ja Vantaan Ikeoissa, samoin Tampereella. Ei mitään vaikeuksia, ei ole ikinä ollutkaan. En kyllä eksyile missään muuallakaan.
Ja Iskuun mua ei saa kirveelläkään, Kruunukalustetta voin ehkä harkita...
Ja siis jos tosi nopeasti pitää hakea jotain, mäkin katson hyllypaikan valmiiksi, kassojen läpi varastoon ja taas kassan kautta ulos. Mä en ihan oikeasti voi ymmärtää mikä siellä on niin vaikeaa...
[/quote]
Kyllä kirveellä voi antaa Iskun;) Ei mulle toi varastosta hakeminen ole ongelma. Se on simppeli ja selkeä homma. Itsepalvelukassat on hyviä, eipä tarvi jonotella. Ongelmani on se, miten sinne varastoon pääsen?
Ehkä sitten livahtamalla kassojen ohi, kun ensin olen kotona katsonut mitä haen, täytyypä kokeilla.
ap
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 07:45"]
Et ole tyhmä etkä myös laumasielu, joille se kauppa on rakennettu. Itse en osanut ulos kuin pitkän kiertelyn jälkeen ja totesin niistä kamoista, että voin olla ilmankin(kauheaa roinaa). En mene ikinä enää.
[/quote]
Voi kiitos, en siis tarvitse psykiatria. Sekin kävi jo mielessä että päässä viiraa.
ap
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 19:57"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 03:07"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 02:35"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 02:20"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 00:19"]
Tyypillinen yläkerran pohjapiirros: http://ikea.virtuaalikuvat.com/maps/huonekalunayttely.jpg Voi mennä myös myötäpäivään kaupasta riippuen.
Tyypillinen alakerran pohjapiirros: http://ikea.virtuaalikuvat.com/maps/erikoismyymalat.jpg
Ja vaikeata oli mikä?
[/quote]
Oispa kiva nähdä tuollainen kartta Haaparannan Ikeastakin, joka on yksikerroksinen, mutta enpä sitä niiden nettisivuilta löydä mistään vaikka vartin oon tässä etsinyt. Itse asioin vain siellä, koska siellä on halvempaa kuin Suomen Ikeoissa
[/quote]
Tätäkö olit vailla? http://m.ikea.com/ms/sv_SE/img/store_images/store_maps/se.ikea.haparanda.png
Googlen kuvahaulla 15 sekkaa.
[/quote]
Pitääkö Ikeaan ottaa läppäri ta padi mukaan, että saa sen kartan? Jos teillä siellä jossain niitä jaellaan, ei se tarkoita että Haaparannassa olisi. Eikä ole Mansessakaan.
[/quote]
Niitä karttoja on joka ikisellä osastolla ainakin yhdessä paikassa. Sama teline, jossa on myös kyniä ja ostoslistoja (näillä voi kätevästi kirjoittaa viestejä omaisilleen jos pelkää muumioituvansa johonkin ikean hiljaisemmalle osastolle kun ei löydä ulos). Ne telineet on n. 130cm korkeita ja sijaitsevat usein niiden keltaisten lainakassien läheisyydessä ikeassa shoppailusta
http://www.ikea.com/ms/fi_FI/customer_service/guide_to_ikea/index.html
Tietenkin voi itse Googletella ja lukea niitä nettisivuja myös.
[/quot
Me käytiin tänään Ikeassa ihan katsomassa sitä hullunmyllyä mikä siellä lauantaisin kuulemma on. Oli meillä tarkoituksena ostaa sieltä kaksi tuotettakin, mutta molemmat olivat loppuneet. Onneksi ei asuta kaukana.
Testasimme hiukan myyjien taitoja. Kyllä se niin on, että neuvovat nimen omaan menemään kysymääsi paikkaan mahdollisimman monimutkaista reittiä. Markkinointia opiskelleena ymmärrän sen hyvin. Myyntiä pitää lisätä.
Sitä ihmettelimme ihan keskenämme, että entäs jos tulee joku hätätapaus. Onko nämä nuoret myyjät koulutettu ohjaamaan valtava ihmisjoukko varauloskäynneille. Tänään tosiaan oli ahdasta. Paperikarttoja etsittiin ja katseltiin tarkkaan. Eipä löytynyt. Ehkä me Manselaiset sitten ollaan niin fiksuja, ettei niitä tarvita.;)
Palvelu oli hyvää. Poika tarkisti avuliaasti koneeltaan, milloin haluamamme tavara tulee. Neuvoi vielä että kannattaa tarkistaa etukäteen kotona Ikean sivuilta että on saapunut.
Jonot olivat hirvittävän pitkät, mutta itsepalvelukassat näyttivät vetävän hyvin.
Että semmonen retki tehtiin, harmi vaan kun ei saatu mitä oltis tarvittu.
Kiva ketju!
Kannattais ottaa joku mukula mukaan, he kyllä osaavat.
Minäkin eksyilen, eikä myyjistä hirveesti oo apua.
Ulos pääsee kun kävelee vaan reittiä eteenpäin. Aikaa menee mutta ei sinne sisälle jumiin jää. Mun mielestä Ikea on hyvin loogisesti rakennettu kauppa.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 22:42"]
Itse kuljin niitä nuolilla viitoitettuja reittejä pitkin ja tulin aina samaan paikkaan takaisin. Mistään ei päässyt ulos.
Ap
[/quote]
En käsitä miten tuo on mahdollista. Tai ei olisi ainakaan Lommilassa.
Kuulin navigaattorin äänen kerran Ikeassa ;)
Kesällä kävin Kuopion Ikeassa. Osasin Just ja just pois, mutta kassalta piti kysyä että miten pääsen parkkipaikalle. Tosi ystävällisesti neuvoi, ja sanoi että en ole ensimmäinen kysyjä.
Aika hankala kauppa minunkin mielestäni
Meilla ainakin ylakerrassa on huonekaluja ja kaikki tipehoori alakerrassa. Ylhaalta ei oikein saakaan mitaan poimittua mukaan. Hissilla alas ja siella on ostoskarryt. t.usalainen
Asun lähellä ikeaa ja oon käyny siellä niin monta kertaa että osaan varmaan ulkoa koko paikan. Mulla ei kauan nokka tuhise kun kipitän sinne mitä oon milläkin kertaa etsimässä. Muutamassa kohdassa voi kätevästi oikea. Joskus oikaisen kassojen kautta jos haluttu tavara on loppupäässä kauppaa. Ennätys on kun haettiin miehen kans kamppeet komeroa varten vartissa. Kotona jo katottiin että kaikkea on olemassa kaupassa, kipinkapin varastolle, koneelta tavaroiden paikat, tavarat kärryyn, itsepalvelukassalla maksu ja kotiin. Vähän ennen sulkemisaikaa niin ei ollu jonoakaan.
:D Kiitokset kaikille tämän ketjun aivan ihanille kommentoijille! Pelastitte mun illan :))