Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi aikuinen ihminen joutuu täyttämään kaupungin työkokeilussa kaavakkaita joissa kysytään ostanko ylimääräisillä rahoillani makeisia, lim...

Vierailija
11.09.2021 |

Onko yhdeksän euron ihminen oletusarvoisesti todellakin niin tyhmä?

Kommentit (126)

Vierailija
61/126 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oulun taide- ja mediapajalla täytätettiin työkokeilu/kutyryhmällä samoja kyselyjä kuin luovin opiskelijoille (luovi siis kehitysvammaisille suunnattu oppilaitos).

Kysymyksissä esim. ”Yhteen ja vähennyslaskut sujuvat ongelmitta” ja ”julkisilla kulkeminen onnistuu itsenäisesti” :)))) Pitää täyttää ja yksilövalmentaja ne sitten katsoo läpi että ” jos siellä tulee ilmi jotain.”

En tajua miten tämä voi olla ok. Se, että tipahdin normitöistä pois ei tarkoita että olen kehitysvammainen.

Lähetä juttuvinkki iltalehteen, hesariin tms. Ehdottomasti jutun arvoinen tarina ja kysymys. Vaikuttaa siltä, että kurssilla vedetään vain rahat tekijöille ja sisältö on sama vaikka kurssitettava joukko on vaihtunut. Sehän on törkeää rahojen väärinkäyttöä ja loukkaavaa teitä kohtaan (ei sillä, etteivätkö vammaiset olisi arvokkaita ihmisiä, mutta heidän haasteensa ovat kuitenkin erilaisia).

Ota yhteyttä myös TE-toimistoon tai kuntaan tai mikä tässä nyt onkaan se maksava taho ja anna sama palaute. Lyön vetoa, että kurssia ei enää järjestetä noilla spekseillä.

Tee näin. Erittäin hyvä idea!

Tällaiset pitää saada julkiseen keskusteluun.

Hmm en tiedä kehtaanko ja tästä on jo aikaa, tapahtui siis viime keväänä joskus maalis-huhtikuun aikaan kun siellä vielä olin... mut huh pitäiskö, kiinnostuiskohan mikään media tästä:D

Vierailija
62/126 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oisko se kysely itseä varten hahmottamaan omaa rahankäyttöä? Kun avaa paperille ylös omat menot niin näkee mihin sitä rahaa kuluu ja miten paljon. Helposti ajattelee et esim suklaalevy on tai päivälehti on vaan 2eur kpl mut jos ostat sellaiset joka päivä, niin kuukaudessa niihin hurahtaa jo 120e. Pienessä budjetissa tuntuva summa.

Kuule vittuako sen kyseleminen heille kuuluu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/126 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän työssäkäyvänkään tarvitse kellekään avata mihin se palkkaraha kuluu. On kyllä melkoista holhoamista.

Vierailija
64/126 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittaa, että menee Golfin peluuseen kaikki ylimääräiset rahat. Luulevat rikkaaksi.

Vierailija
65/126 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän työssäkäyvänkään tarvitse kellekään avata mihin se palkkaraha kuluu. On kyllä melkoista holhoamista.

Jep. Monikin on tuon tässä ketjussa missannut keskittyessään kauhistelemaan absurdeja kysymyksiä, vaikka jo itse kysyminenkään ei ole ihan tätä päivää.

Monesti näkee tuota perusteltavan juurikin sillä, että tarkoitus on auttaa. Miksi siis nämä kyselyt ovat kuitenkin aika yleisiä, usein kohdennettu kokonaisille ryhmille eikä vain niille yksilöille jotka apua tarvitsevat? Jos mun työkaverilla epäillään masennusta, kyllä se on se työkaveri joka siihen kyselyyn osallistuu, ei me muut. Jos yhdellä työttömällä on ongelmia elämänhallinnassa, se tarvitsee apua, ei kaikki työttömät.

Vierailija
66/126 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie oisin vastannu et menee viinaan uhkapeleihin laardiin ja maksulliseen seksiin. Joskus ostan myös vitturättejä.

Euroopan ihmisoikeuskomissioon tms. pitäisi tuollaisista nöyryyttävistä kysymyksistä valittaa. Että Suomen kaltaisessa sivistysvaltiossa pitää aikuisten ihmisten tuollaisiin paskauteluihin vielä vastailla !

Niin- onko työttömällä ihmisarvoa- onko ?!?

Vierailija
67/126 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yleensä noissa lomakkeissa ollut yleensä kommentti että tätähän ei ole pakko täyttää, joten tehdään jotain muuta järkevämpää.

Yhdessä tilaisuudessa nainen pyysi allekirjoittaan lomakkeen, jossa annan rajaamattoman luvan hänelle katso terveystietojani yms. Sanoin no en varmasti laita tuohon nimeä, mitä ihmettä varten hän tätä kysyy. Sanoin ettei tällä ole mitään edistävää vaikutusta mun työllistymisen, joten väliin jää. Totesi että joo, lomake on vähän ehkä turhan epätarkka että antaa pomolleen palautetta tästä. Ei kuulunut mitään siitä enää sen jälkeen.

Vierailija
68/126 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ostanut oikeastaan kaikkia noita viimeisen viikon aikana. Olen aikuinen.

Oliko japanilaisia hentai-sarjakuvia, Fingerporia tai jotain muuta?

Kaipa aikuinen saa ostaa vaikka lakritsia tai suklaata ilman että se olisi erityisen lapsellista kunhan syö muuten terveellistä ruokaa eikä ahda pelkkiä makeisia.

Aikuinen nimenomaan saa vaikka ahtaa pelkkiä makeisia, kas kun aikuisella on vapaus valita elämäntapansa. Rikollista toimintaa kun tuo ei ole.

Vierailija
69/126 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaisin tuohon, että millä ihmeen ylimääräisillä rahoilla?

Vierailija
70/126 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaisin tuollaiseen ihan piruuttani yksityiskohtaisen selostuksen (kuvitteellisesti) ostamistani tuotteista. Sentin tarkkuudella laskettuna ja hyvin tarkkaan pakkausta yms. kuvaillen. 

Vierailija
71/126 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oulun taide- ja mediapajalla täytätettiin työkokeilu/kutyryhmällä samoja kyselyjä kuin luovin opiskelijoille (luovi siis kehitysvammaisille suunnattu oppilaitos).

Kysymyksissä esim. ”Yhteen ja vähennyslaskut sujuvat ongelmitta” ja ”julkisilla kulkeminen onnistuu itsenäisesti” :)))) Pitää täyttää ja yksilövalmentaja ne sitten katsoo läpi että ” jos siellä tulee ilmi jotain.”

En tajua miten tämä voi olla ok. Se, että tipahdin normitöistä pois ei tarkoita että olen kehitysvammainen.

Lähetä juttuvinkki iltalehteen, hesariin tms. Ehdottomasti jutun arvoinen tarina ja kysymys. Vaikuttaa siltä, että kurssilla vedetään vain rahat tekijöille ja sisältö on sama vaikka kurssitettava joukko on vaihtunut. Sehän on törkeää rahojen väärinkäyttöä ja loukkaavaa teitä kohtaan (ei sillä, etteivätkö vammaiset olisi arvokkaita ihmisiä, mutta heidän haasteensa ovat kuitenkin erilaisia).

Ota yhteyttä myös TE-toimistoon tai kuntaan tai mikä tässä nyt onkaan se maksava taho ja anna sama palaute. Lyön vetoa, että kurssia ei enää järjestetä noilla spekseillä.

Hmm en tiedä kehtaanko ja tästä on jo aikaa, tapahtui siis viime keväänä joskus maalis-huhtikuun aikaan kun siellä vielä olin... mut huh pitäiskö, kiinnostuiskohan mikään media tästä:D

Mikään ei ikinä muutu, jos ei kehtaa ottaa epäkohtia esiin. Todellakin kiinnostuisivat. Näen jo otsikon:

"Mervi järkyttyi TE-toimiston kurssilla - "Vaikka putosin pois työelämästä, en silti taantunut lapsen tasolle". 

Nimi tietysti muutettuna jutussa. 

Vierailija
72/126 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä yritetään kartoittaa syrjäytymässä olevien henkilöiden elämänhallintaa.

Vierailija
73/126 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikään ei ikinä muutu, jos ei kehtaa ottaa epäkohtia esiin. Todellakin kiinnostuisivat. Näen jo otsikon:

"Mervi järkyttyi TE-toimiston kurssilla - "Vaikka putosin pois työelämästä, en silti taantunut lapsen tasolle". 

Nimi tietysti muutettuna jutussa. 

Tuon suuntaisia juttujahan tuli jo muutama Sipilän kauden jälkeen, nyt jostain syystä pusketaan taas framille Sossu-Tatuja ja syrjäytyneitä.

Törkeää holhousta. Apu tulisi kohdentaa sitä tarvitseville eikä niputtaa kaikkia työttömiä syrjäytyneiksi keppanaa imeviksi mt-keisseiksi.

Vierailija
74/126 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttuvinkki Iltalehteen tai Ilta-Sanomiin!

Vierailija
75/126 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laittaisin tuollaiseen ihan piruuttani yksityiskohtaisen selostuksen (kuvitteellisesti) ostamistani tuotteista. Sentin tarkkuudella laskettuna ja hyvin tarkkaan pakkausta yms. kuvaillen. 

Luulen etteivät ottaisi tuota v*ttuiluna, vaan tulkitsisivat vain, että siinäpä tunnollisesti asioita kertova kuntoutuja. Parempi jättää kohta tyhjäksi tai jos jotain haluaa kirjoittaa, niin "yksityisasia" tai "ei kuulu teille"

Vierailija
76/126 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-90- luvulla lapset ja nuoret lukivat sarjakuvia innokkaasti, varsinkin loma-aikaan. Asterix, Aku Ankka, Lucky Luke ja jotain muuta. Jotkut ostivat erikoispainoksia sarjakuvaliikkeestä, jossa myytiin pelkkiä sarjakuvia.

Vierailija
77/126 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi olla pakollinen kysely. Pakko olla joku gallup tyylisempi, josta voi jättää vastaamatta.

Joko aloittaja trollaa mikä ei olisi edes yllätys, tai sitten tuo kysely on tosiaan jotain sellaista mikä ei saa missään välissä mennä viranomaisten tietoon (esimerkiksi kaupungin edustaja ei saa päästä katsomaan mitään tuloksia), vaan suoraan jollekin yliopistotutkijalle tms.

Missään virallisissa papereissa ei saa olla tuonkaltaisia kysymyksiä, koska ne rikkovat yksiselitteisesti lakia! Jopa se on tosiaan kielletty että työkokeilussa tai vastaavassa toiminnassa kaupungin edustaja tai vastaava pääsisi edes vilkaisemaan työkokeilijan tms kyselyiden tuloksia.

Siitä syystä on erittäin vaikea uskoa aloittajaa, koska jos kyse olisi laillisesta tutkimuksesta, hänelle olisi selitetty erittäin selkeästi että kyseessä on tutkimus jonka vastaukset menevät jotakin yliopistoa edustavalle ihmiselle, jonka nimi täytyy ehdottomasti mainita.

Vierailija
78/126 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuollahan haetaan sitä, että onko henkilöllä elämänhallinta yleensä kunnossa.

Jos ei osaa hoitaa omaa rahankäyttöään, vaan tuhlailee rahoja sinne tänne, eikä ajattele tulevaa eikä huomispäivää, niin silloin on jotain vinossa omassa elämänhallinnassa.

Toimii ajattelemattomasti, mielijohteiden mukaan, itsehillintä saattaa olla hyvinkin vajaa jne.

Tottahan noillakin on merkitystä, siihen millaisiin paikkoihin työkokeiluun ihmistä kannattaa yrittää.

Ja jos luulette, että noihin työkokeilupaikkoihin noin vain pääsee, niin erehdytte raskaasti.

Se joka asiaa hoitaa, soittelee useisiin eri paikkoihin ja kysyy, ottaisitteko tämän työkokeiluun työpaikallanne.

Ja jos on oikein kinkkinen tapaus, niin tämä "ohjaaja" käy ensin itse työpaikalla ja melkein "rukoilee",  että ottakaa tämä ihminen työkokeiluun, edes haastatteluun, että hänkin pääsis vihdoin jotenkin elämänsä alkuun.

Työttömät eivä itse tiedä, miten paljon duunia ja taustatyötä heidän eteensä tehdään, että pääsisivtä edes hetkeksi pois siitä syrjäymisen tilasta, pois asunnostaan päiväksi ja että heidän päivissään olis edes vähän aikaa jotain muuta kuin sitä kotona sohvalla makaamista.

Vierailija
79/126 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on yleensä noissa lomakkeissa ollut yleensä kommentti että tätähän ei ole pakko täyttää, joten tehdään jotain muuta järkevämpää.

Yhdessä tilaisuudessa nainen pyysi allekirjoittaan lomakkeen, jossa annan rajaamattoman luvan hänelle katso terveystietojani yms. Sanoin no en varmasti laita tuohon nimeä, mitä ihmettä varten hän tätä kysyy. Sanoin ettei tällä ole mitään edistävää vaikutusta mun työllistymisen, joten väliin jää. Totesi että joo, lomake on vähän ehkä turhan epätarkka että antaa pomolleen palautetta tästä. Ei kuulunut mitään siitä enää sen jälkeen.

Öö, vähän epätarkka? Ei epätarkka vaan lainvastainen! Koko lappu, lapun tekijä, lapun käytön valtuuttaja (esimerkiksi työnantaja) ja sen esittelijä ovat syyllistyneet rikokseen!

Ihmettelen tosiaan eikö normaali suomalainen mies tai nainen tiedä oikeuksistaan tämän enempää?

Vierailija
80/126 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihme on kaupungin työkokeilu? Työkokeilussa sovitaan ne tehtävät, jotka kokeilun aikana käydään läpi, ei ole mitään yleistä kaupungin työkokeilua.

Nykyään on olemassa sellainen asia kuin kaupungin/kunnan työkokeilu. Meillä Oulussa siihen päätyy, jos on alle 30. Minä olin sen asiakas, ollut siitä maaliskuusta, kun tähän siirryttiin viime kuun loppuun. Ikinä sieltä ei kuulunut mitään. Kaikilla siinä olevilla pitäisi olla joku "työnhaun omavalmentaja", mutta itse en edes tiennyt kuka se on tai miten häneen saa yhteyden. Kun pääsin töihin ja ilmoitin, että työllistyin sieltä kysyttiin miten tyytyväinen olen palveluun ja miten se hyödytti työllistymistäni. Kerroin ettei yhtään mitenkään ja sain paikan ihan itse ilman heidän valmennuksiaan ja apujaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi seitsemän