Miksi aikuinen ihminen joutuu täyttämään kaupungin työkokeilussa kaavakkaita joissa kysytään ostanko ylimääräisillä rahoillani makeisia, lim...
Onko yhdeksän euron ihminen oletusarvoisesti todellakin niin tyhmä?
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
Omassa työpaikassa, isossa yksityisen puolen yrityksessä, annettiin kerran kaikille työntekijöille lomake täytettäväksi. Siinä kysyttiin kaikenlaista vapaa-ajan vietosta, miten ja miten paljon nukkuu ja liikkuu, onko ruokavalio terveellinen, millä tavalla rentoutuu, miten ihmissuhteet on sekä tietenkin kysyttiin alkoholin ja tupakan käytöstä. Ystävällisesti kuitenkin sanottiin, että lomaketta ei tarvitse palauttaa. Hyvin kävi selville, että kaikki työajan ulkopuolella oleva aika oli tarkoitettu vain elpymiseen, että jaksaa painaa täysillä töissä.
Yliopiston apteekki?
Vierailija kirjoitti:
Oisko se kysely itseä varten hahmottamaan omaa rahankäyttöä? Kun avaa paperille ylös omat menot niin näkee mihin sitä rahaa kuluu ja miten paljon. Helposti ajattelee et esim suklaalevy on tai päivälehti on vaan 2eur kpl mut jos ostat sellaiset joka päivä, niin kuukaudessa niihin hurahtaa jo 120e. Pienessä budjetissa tuntuva summa.
Voi olla. Mutta kysymykset pitäisi päivittää tälle vuosikymmenelle. Eihän kysymys sarjakuvien ostosta kerro rahankäytöstä mitään, kun eihän niitä nykyään osta tyyliin kukaan. Pitää olla aikamoinen harrastaja, että ostaa nykypäivänä paperisen sarjakuvalehden.
Kysymykset pitää olla tässä hetkessä. Energiajuomat, suoratoistopalvelut, kanavapaketit ja muut sellaiset kertoo paljon enemmän rahankäytöstä tänä päivänä.
Siis missä kaavakkeissa tuollainen kysymys oli? Mihin tietoja käytetään?
Olisi kiinnostavaa kuulla, millä perusteilla tuo kysymys on lomakkeeseen valittu. En itse pitäisi sitä loukkaavana, mutta olisi kuitenkin mielenkiintoista tietää, mitä johtopäätöksiä vastauksista voidaan mahdollisesti vetää.
Ehkäpä reaktiosta kysymykseen selviää se, kuinka pidättyväinen ja haavoittuvainen itsetunnoltaan vastaaja on?
Vierailija kirjoitti:
Oisko se kysely itseä varten hahmottamaan omaa rahankäyttöä? Kun avaa paperille ylös omat menot niin näkee mihin sitä rahaa kuluu ja miten paljon. Helposti ajattelee et esim suklaalevy on tai päivälehti on vaan 2eur kpl mut jos ostat sellaiset joka päivä, niin kuukaudessa niihin hurahtaa jo 120e. Pienessä budjetissa tuntuva summa.
Vikana on tuo kysymyksen asettelu. En usko että kovinkaan moni aikuinen polkee kolmipyörällä kioskille potkurihattu pyörien ostamaan karkkia, limsaa ja sarjakuvia.
Miten tuollainen on voinut päätyä viralliseen lomakkeeseen asti? Uskomatonta.
Olen ostanut oikeastaan kaikkia noita viimeisen viikon aikana. Olen aikuinen.
Vierailija kirjoitti:
Oulun taide- ja mediapajalla täytätettiin työkokeilu/kutyryhmällä samoja kyselyjä kuin luovin opiskelijoille (luovi siis kehitysvammaisille suunnattu oppilaitos).
Kysymyksissä esim. ”Yhteen ja vähennyslaskut sujuvat ongelmitta” ja ”julkisilla kulkeminen onnistuu itsenäisesti” :)))) Pitää täyttää ja yksilövalmentaja ne sitten katsoo läpi että ” jos siellä tulee ilmi jotain.”
En tajua miten tämä voi olla ok. Se, että tipahdin normitöistä pois ei tarkoita että olen kehitysvammainen.
Muistaakseni siinä oli myös joku kysymys oman henkilökohtaisen hygienian hoitamisesta, en tarkkaa sanamuotoa muista. Mutta tuohon verrattuna joku karkkirahakysely ei kyllä tunnu missään:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oulun taide- ja mediapajalla täytätettiin työkokeilu/kutyryhmällä samoja kyselyjä kuin luovin opiskelijoille (luovi siis kehitysvammaisille suunnattu oppilaitos).
Kysymyksissä esim. ”Yhteen ja vähennyslaskut sujuvat ongelmitta” ja ”julkisilla kulkeminen onnistuu itsenäisesti” :)))) Pitää täyttää ja yksilövalmentaja ne sitten katsoo läpi että ” jos siellä tulee ilmi jotain.”
En tajua miten tämä voi olla ok. Se, että tipahdin normitöistä pois ei tarkoita että olen kehitysvammainen.Muistaakseni siinä oli myös joku kysymys oman henkilökohtaisen hygienian hoitamisesta, en tarkkaa sanamuotoa muista. Mutta tuohon verrattuna joku karkkirahakysely ei kyllä tunnu missään:D
Juu - kaavakkeessa kysyttiin, että peseydynkö päivittäin, viikottain, harvemmin tai en peseydy ollenkaan...
Nyt taisi tulla provo. Voi olla, että kaavakkeessa kysellään hiton typeriä, mutta moisesta kyselystä en ole tietoinen, kerro TOTUUS, mitä sulta kysyttiin. Sen jälkeen vasta alkaa spekulaatiot!
Vierailija kirjoitti:
En tajua miten tämä voi olla ok. Se, että tipahdin normitöistä pois ei tarkoita että olen kehitysvammainen.
Huh, tuo on kyllä oikeasti jo aika alentavaa
Mikä kaupunki? En ihmettelisi jos Helsingissä tulee Vartiaisen kaudella kaikkea lisää kaikkea kökköä, hänen mielestään kun työttömien suoranainen kiusaaminen on ihan fine ja työvoimapoliittisesti järkevää. Onhan siellä työttömien suuressa joukossa aina muutama, joiden työllistyminen jää omasta halusta kiinni. Inhimilliselle hyvinvoinnille ei lasketa mitään arvoa, eikä myöskään oteta millään tavalla huomioon millaista lisäkuormaa tällainen aiheuttaa esim. mielenterveyspalveluihin, sehän on sotesektorin ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Lähetä juttuvinkki iltalehteen, hesariin tms. Ehdottomasti jutun arvoinen tarina ja kysymys. Vaikuttaa siltä, että kurssilla vedetään vain rahat tekijöille ja sisältö on sama vaikka kurssitettava joukko on vaihtunut. Sehän on törkeää rahojen väärinkäyttöä ja loukkaavaa teitä kohtaan (ei sillä, etteivätkö vammaiset olisi arvokkaita ihmisiä, mutta heidän haasteensa ovat kuitenkin erilaisia).
Ota yhteyttä myös TE-toimistoon tai kuntaan tai mikä tässä nyt onkaan se maksava taho ja anna sama palaute. Lyön vetoa, että kurssia ei enää järjestetä noilla spekseillä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla palkka vajaa 5000€ ja mun pitäisi vastata yhteen- ja vähennyslaskujen sujumiseen, että ei suju ongelmitta :D
Ja onko ajatuksena siis, että käymällä tällaisen kurssin on paremmin työllistyvä? Tietävätkö mahdolliset työnantajat, että olet siis osallistunut juuri kehitysvammaisten kurssille, jossa kysytään karkkiostoksista, suihkussa käymisestä ja olet oppinut pussittamaan tavaroita? Ja ajatus on, että nyt sinut kannattaa ottaa töihin?
KENEN AJATUS TÄMÄ TÄLLAINEN KURSSI ON
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua miten tämä voi olla ok. Se, että tipahdin normitöistä pois ei tarkoita että olen kehitysvammainen.Muistaakseni siinä oli myös joku kysymys oman henkilökohtaisen hygienian hoitamisesta, en tarkkaa sanamuotoa muista. Mutta tuohon verrattuna joku karkkirahakysely ei kyllä tunnu missään:D
Juu - kaavakkeessa kysyttiin, että peseydynkö päivittäin, viikottain, harvemmin tai en peseydy ollenkaan...
Great... Tarkoittaako työttömyys sitä, että palaudut yksivuotiaan tasolle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua miten tämä voi olla ok. Se, että tipahdin normitöistä pois ei tarkoita että olen kehitysvammainen.Lähetä juttuvinkki iltalehteen, hesariin tms. Ehdottomasti jutun arvoinen tarina ja kysymys. Vaikuttaa siltä, että kurssilla vedetään vain rahat tekijöille ja sisältö on sama vaikka kurssitettava joukko on vaihtunut. Sehän on törkeää rahojen väärinkäyttöä ja loukkaavaa teitä kohtaan (ei sillä, etteivätkö vammaiset olisi arvokkaita ihmisiä, mutta heidän haasteensa ovat kuitenkin erilaisia).
Ota yhteyttä myös TE-toimistoon tai kuntaan tai mikä tässä nyt onkaan se maksava taho ja anna sama palaute. Lyön vetoa, että kurssia ei enää järjestetä noilla spekseillä.
Tee näin. Erittäin hyvä idea!
Tällaiset pitää saada julkiseen keskusteluun.
Piirtäisin ruudun ja siihen ruksin, perään tekstin ostaisin Kuinka olla piittaamatta p*skaakaan (omistan jo, mutta eihän sitä niiden tarvitse tietää) sekä Kaikki menee päin h*lvettiä -kirjat.
Äääää. Noihin pitää kirjoittaa että ostan viikko tiedelehden ja hevosurheilu lehden sekä maksan liikuntahallin tenniksen tunnit ja ratsastustunnin 20€ . Näkevät miten viisas olet.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sitten saisi aikuinen ostaa makeisia, limpparia tai sarjakuvia......
Nuo ovat ainakin parempia vaihtoehtoja kuin kalja ja tupakka.
Vierailija kirjoitti:
Olen ostanut oikeastaan kaikkia noita viimeisen viikon aikana. Olen aikuinen.
Oliko japanilaisia hentai-sarjakuvia, Fingerporia tai jotain muuta?
Kaipa aikuinen saa ostaa vaikka lakritsia tai suklaata ilman että se olisi erityisen lapsellista kunhan syö muuten terveellistä ruokaa eikä ahda pelkkiä makeisia.