Asuntomme myyntiremontti epäonnistui
Remontoimme keväällä asunnostamme pois 90-luvun pintoja myyntiä ajatellen ja olemme saaneet siitä asuntonäytöissä paljon huonoa palautetta. Moni ostajaehdokas on ollut sitä mieltä että asunto on edelleen remontoitavassa kunnossa eikä tarjouksia ole tullut. Mitä siis tehdä? jos hintaa lasketaan niin remonttikulut otetaan persnettoa..
Keittiön kaapit saatiin edullisesti ja ne ovat korkeakiiltovalkoiset, kuulemma eivät enää kelpaa ostajille. Lattia on mahonginruskeaa laminaattia joka on kuulemma liian punainen. Nämä suurimmat valituksen aiheet, seinien uudet maalisävytkään ei kuulemma miellytä, mutta en missään nimessä halunnut pelkkiä valkoisia seiniä maalauttaa. Harmittaa..
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Itselle sisätilojen pinnoilla ei ole niinkään väliä, toki valmiiksi valkoinen katto on plussaa ja neutraali lattia myös. Maalit ja tapetit menee jokatapauksessa vaihtoon.
Enemmän mua kiinnostaa katon, vesiputkien, ikkunoiden, ovien, salaojien, ulkovuoren ja ilmanvaihdon kunto. Onko kunnan vesi- ja viemärilinjassa jne. Ja jos nämä ei ole kunnossa, ne pitää ottaa pyyntihinnassa huomioon.
Kyllä sisätilojen pinnat vaikuttavat. Niillä ”myydään” talo. Sen jälkeen ostaja kiinnostuu noista muusta.
Ja joo, samanlainen tapaus tuttavilla, jotka myyvät edelleen asuntoa. Asunnossa kaikki eri paria, pinnat vähän nuhjuisia ja myös tumma lattia ja korkeakiiltoiset kaspinovet keittiössä. Vieläkin myynnissä, vaikka olisi sijainnin ja koon puolesta pitänyt mennä hetkessä.
Kun tehdään myyntiremonttia niin se pitää tehdä ajatellen mahdollisimman laajaa ostajakuntaa eikä omia mieltymyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Myyntiremontti harvoin kannattaa.
Paitsi tosiTV-ohjelmissa joita suomalaiset wannabee-asuntosijoittajat vahtaavat (silmä)muna kovana.
Se on kuule *Ca-Ching* ja "PROFIT $$$$ 10 000" välkkyy ruudulla joka kerta kun pensseli sutaisee yhden vedon maalarinvalkoista seinään.
Sitten nautitaan kahden millin tarjousparketista eteisen ja kylppärinkin lattialla kun se on metsäläisten mielestä äärimmäistä luxusta ja whatever mitäänsanomattomasta valkoisesta (tai mustasta) setistä keittiökalusteita jotka sattui kulloinkin netissä olemaan tarjouksessa.
Mitä? eikö tää meidän juostenkustu myyntiremppa paskaisten pintojen päälle tuokaan 100 000 euron profittia vaikka me ihan viis tonnia siihen laitettiin?
Vierailija kirjoitti:
En ole nyt ihan varma onko tämä provo vai ei.
En ostaisi itsekään ruskeaa laminaattia. Hyi hitto.
Ja seinät tosiaankin valkoiseksi.
Minä taas ottaisin vaikka mustan lattian ja seinät olisivat tummat, että ei olisi niin valoisaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korkeakiiltoinen keittiö on parempi kuin mattakeittiö. Matasta vasta tuleekin halpa olo. Vuokrakämpissä on sellaiset.
Eikä saa olla värillinen keittiö.
Minkälainen sen keittiön sitten pitää olla, jotta miellyttää mahdollisimman montaa??
Kertokaa, koska olen kohta myymässä oman kämppäni. 80-luvun keittiö on pakko rempata.
Miksi se on pakko rempata? Minä olin tyytyväinen, kun sain itse rempata just 80-luvun keittiön.
Koska suurin osa haluaa muuttaa valmiiseen asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Korkeakiiltoinen keittiö on parempi kuin mattakeittiö. Matasta vasta tuleekin halpa olo. Vuokrakämpissä on sellaiset.
Eikä saa olla värillinen keittiö.
Minkälainen sen keittiön sitten pitää olla, jotta miellyttää mahdollisimman montaa??
Kertokaa, koska olen kohta myymässä oman kämppäni. 80-luvun keittiö on pakko rempata.
Sama täällä.
Vuokrakämpissä todellakin on matat valkoiset ovet. Halvan näköistä.
Pääkaupunkiseudulla asunnon sijainti ja osoite ratkaisevat. Ostajalle tärkeämpää ovat lähistön palvelut ja näkymät asunnon ikkunoista, ei seinien väri tai lattioiden väri. Niillä, joilla on varaa ostaa kantakaupungista asunto, on myös varaa remonttiin.
Jos remontoi kämppää myyntiä varten niin pitää muistaa, että sitä ei remontoi itselleen vaan jollekin muulle. Turvalliset valinnat kannattaa.
Muoti yleensä muuttuu muutamissa vuosissa ja kiiltokaapit ovat taas muotia viim. 2030 luvulla. Lattianne saattaa olla aiemmin, kuten seinät, mutta se että ne kaikki olisi samaan aikaan voi viedä satakin vuotta.
Onneksi tässä talossa ei ollut tehty mitään myyntiremonttia. No harvoin varmaan perikunta sellaista alkaa tekemään. Keittiönkaapit ehkä 80-luvulta. Olkkarissa kellertäväbeige muovimatto, yhden yläkerran makkarin seinät ja patteri sini-turkoosit. Toisessa yläkerran makkarissa ihan ok tapetit joiden alta paljastui rempassa yhdeltä seinältä kirkkaankeltaista, yhdeltä sähkönsinistä ja yhdeltä ruohonvihreää. Oli omistajien poika halunnut näin 70-luvulla. :D Olkkariin laminaatti, keittiöön uudet kaapit ja yläkerran makkareihin tapettia ja valkoista maalia. Sai kyllä moneen kertaan maalata ne makkarien seinät... Mutta saatiin sen näköistä kuin itse haluttiin.
Aloittajan kertomilla spekseillä en ihmettele yhtään ettei asunto miellytä potentiaalisia ostajia.
Vierailija kirjoitti:
Kun tehdään myyntiremonttia niin se pitää tehdä ajatellen mahdollisimman laajaa ostajakuntaa eikä omia mieltymyksiä.
Tämä vaikuttaa selvästi unohtuneen todella monelta myyntiremppaa suunnittelevalta.
Vierailija kirjoitti:
Jos remontoi kämppää myyntiä varten niin pitää muistaa, että sitä ei remontoi itselleen vaan jollekin muulle. Turvalliset valinnat kannattaa.
Näin se menee. Ja mitä väliä sillä on miltä se omaan silmään näyttää (siis kun ei ole omalla maulla tehty remppa, vaan juuri ostajaehdokkaita varten) kun itse on pois lähdössä?
Usein muuten näkee myynti-ilmoituksia, missä nimenomaan kehutaan kuinka kaikki tapetit uusittu ja pinnat maalattu, mutta silti joka huoneessa on taulut, hyllyt ja peilit takaisin seinillä, eli mitä se uusi asukas niillä reikäisillä tapeteilla tai maalipinnoilla tekee? Uusimaan joutuu tapetit ja kittaamaan ja maalaamaan muut seinät. :D
Me vaihdettiin rivarikämppäämme uudet huoneen ovet entisten "vanerien" tilalle, ja voi kuinka tuli "arvokas vaikutelma". Muuttui ilme täysin. Ei paljoa tarjouksessa maksaneet ja mies asensi itse. Hyvä ostos.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa tehdä myyntirempan niin lopputuloksen pitää olla laadukas ja neutraali. Niin että sopii mahdollisimman monelle potentiaaliselle ostajalle. Ne jotka haluaa persoonallisen osa ,tekevät sen mieluummin itse. Kukaan ostajaei halua sinun remppaasi maksaa.
Kyllä, siksi hillityt ja neutraalit sävyt koska ostajan pitää pystyä näytössä kuvittelemaan nimenomaan itsensä ja omat tavaransa kohteeseen.
Siis jos ei itse ammattitaidolla osaa, kannattaa jättää tekemättä. Ei niitä kaappejakaan lätkitä vain sinne tänne, halvalla sai ja hukkatilaa jää.
Me ollaan aina tilattu suunnittelija ja kaapit mittatilauksena.
Nykyinen talo ostettiin. Pari hassua muista irrallisina yläkaapit, hukkatilaa oli, eli tyhjää seinää ja jääkaappi vain nökötti seinää vasten.
Mittatilauksena jääkaapin päällä kaapisto, ei hukkatilaa, hyvä toimiva keittiö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vaihdotte parketin laminaattiin? Uusi ostaja olisi sen kuitenkin voinut hioa tai vaihtaa
Menikö minulta jotain ohi? Oliko AP maininnut että alunperin oli parketti? Kyllä 90-luvulla käytettiin hyvin paljon laminaattia tai keraamista laattaa vähintäänkin eteisessä ja keittiössä, mutta jopa koko asunnossa.
Eikös se muovimatto ollut tuolloin tyypillisin vaihtoehto.
Kyllä, muovimatot olivat tuolloin yleisiä.
Meillä on talo vuodelta '90, jossa valkoiset isot marmorilaatat on peitetty v.2000 parketilla. Joskus mietityttää, että pitäisikö laatat kaivaa esiin.
Mun vanhempien kämppä on rakennettu 2001 ja se on alkuperäiskunnossa. Toki erittäin siististi asuttu, aivan superhyväkuntoinen sinänsä ikäisekseen. Välittäjä sanoi heti, että mitään muuta ei kannata tehdä kuin siivota vaan hyvin, vähentää tavaraa ja ikkunat puhtaiksi, niin valoisuus näkyy. Pinnat kelpaa tai ei, todennäköisesti ostaja haluaa niitä päivittää, mutta asunto sinällään on viehättävä ja kelvollinen tuollaisenaankin, jos ei ole kranttu ostaja. No, nuorehko pariskunta osti. Tekevät remonttia. Tosin sanoivat, että toinen vessoista jää remontoimatta, koska on sen verran ok nytkin. Lisäksi lattiat on kuulemma hyvät, seinät tarvii maalata. Isoin operaatio on keittiö ja kylpyhuone.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin katsoo yhtä kaksiota, että olisin ostanut perheen opiskelijalle. Siinä oli tehty ns myyntiremontti ja ihan itse. Aivan järkky. Laminaatit oli viskelty lattiaan ilman pohjatöitä eli näkyi korkeuseroja. Saumat laminaatissa irvisti paikoin, listat oli sinnepäin ja alta pilkotti paikoin muovimatto. Kylppärissä oli maalattu betoniseiniä. Telan jäljistä näki, ettei ollut ollut ammattimaalari, kun oli vedetty ristiinrastiin, eikä ylhäältä alas.
Samoin tapetit oli päällemaalattu valkealla maalilla.Välittäjä vielä kehui, että pintaremontti tehty neutraaliin makuun. Hp. oli sen mukainen, että pintaremppa muka tehty.
Sanoin, että hukkaan heitettyä rahaa ja aikaa. Kaikki pitäisi purkaa ja tehdä uusiksi.
Saako muovimattoa nykyisin edes jättää laminaatin alle?
No kuka sitä vahtii?
Luulis, että muovimatto olis hyväkin askeläänien eristäjä ettei tarvitsisi erikseen sitten pehmuketta laittaa laminaatin alle.
No, eipä ne säädökset aina järjen kautta ole suunniteltukaan...
Vierailija kirjoitti:
Asuntoni oli ihan hirveän näköinen karmeine väreineen ostaessani sen (oranssia ja keltaista). Olin vaan tyytyväinen, että sain remontoida oman maun mukaan eikä asuntoa oltu edes yritetty stailata. Olisi kyllä harmittanut, jos asunto olisi remontoitu teidän tyyliin.
Taisit ostaa minun asuntoni Tampereelta! Mulla oli justiinsa keltainen olohuone ja oranssi keittiö, kun ite niistä tykkään :-)
Siis, jos asunto meinattiin rempata niin miksi ei voinut odottaa ostajaehdokasta ja sopia remontista, sävyistä yms.? Ja jos tietentahtoen vielä valitset eri sävyt kuin mitkä ovat muodissa...