Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

llian laihat lapset?

Vierailija
21.10.2014 |

kyselisin vähän teiltä lastenne mittoja, kun tuntuu että näitä meidän rimpiloita aina kauhistellaan ! :O

6v on 110cm/12kg

2v  on 92cm/10kg

harrastan aktiivisesti kehonrakennusta, myös mies on himoliikkuja ja neuvolassa ollaan nyt huolissaan siitä saavatko lapset tarpeeksi ruokaa. no kyllä saavat! ja vaikka tarkkilen omaa painoani, niin en todellakaan lasten painoa!! :O

esim. tänä aamuna söivät mannapuuroa ja kaakaota ja kohta teen lounaaksi spagettia. vaikka puputan itse tyyliin rahkoja ja pähkinöitä, lapset saavat kyllä normaalia kotiruokaa. ovat vain kovia liikkumaan :)! käymme kävelyillä metsäretkellä, lapset ovat usein mukana kuntosalin leikkihuoneessa, kotona leikkivät monesti kahdestaan hippaa, lisäksi esikoinen pelaa jalkapalloa. nuoremmalla tytöllä ei vielä harrastuksia ole. mitään liikuntapakkoa lapsilla ei kuitenkaan ole, vaan välillä pidetään kotipv jolloin lapset saavat löhötä sohvalla ja katsoa leffoja. itse voin vetää treenin kotonakin , kun en oikein osaa olla liikkumatta :D

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ai niin ja unohdin sanoa, että mies on lapsuuskuvissaan kuin keskitysleiri vanki vaikka söi maatalossa rasvaista kalaa ja paljon voita ! että liekö perinnöllistä? kyllä miestäkin oli tutkittu   ja ammattikoulussa joutui epäillyksi anoreksiasta (!) mutta mies kyllä tykkää syödä  :) on vain semmoinen "läpipasko"

"ap"

Vierailija
2/23 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kumpikin lihoisi n. 4kg, näyttäisi vielä mun silmään hoikka/normaaleilta. Aika luisia ovat nyt...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lievästi alipainoinenhan tuo isompi ainakin on. Tuon mittaisen 6-vuotiaan tulisi painaa 13 kiloa ja silti olisi vielä normaalipainon alarajoilla. Meillä painaa saman mittainen 15kg ja on silti tosi hoikan näköinen.

Vierailija
4/23 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika pienikokoiset lapset painoltaan ja pituudeltaan kyllä, etenkin 6 v. Mutta jos syövät ja saavat kunnollista ruokaa, kaikki on ok. Jos heidän painoa yrität nostaa, tee se mielummin ruoalla kuin herkuilla. Kun olette liikunnallisia, ymmärrätte varmasti terveellisen ravinnon merkityksen. Jotkut lapset ovat hoikempia siksi, että syövät terveellisesti. Jotkut ovat hoikkia siksi, että syövät huonosti ja ovat nirsoja, esim. herkkuja ruoan tilalla. Teillä ei ilmeisesti ole tätä ongelmaa ja hyvä niin.

Niin ja oma lapseni juuri 6 v. täyttänyt 124 cm ja 24 kg. Hoikan näköinen minusta, vaikka pituus-painosuhde keskikäyrällä.

Vierailija
5/23 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kannattaa sit heittää viereen se miehen neuvolakortti, ja sanoa, et samoilla mennään, ja ihmisiä on kuitenkin tullut.... :D

Vierailija
6/23 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me oltiin miehen kanssa lapsena tosi hoikkia. Meidän lapset ihan normikäyrillä, jotain tälllaista:

-130/26

-120/20

-110/17

Ja kaikki urheilevat paljon.

Vierailija
7/23 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kanssa kautta aikojen niin neuvolassa kuin koulussa kauhisteltu lasten laihuutta. Itse en ole ikinä ollut asiasta huolestunut, koska itse olin samanlainen rimpula kasvuiässä. Samoin suvussani on tapana kasvaa täyteen mittaan vasta tosi myöhään ja olla pieniä rääpäleitä vielä rippikouluiässäkin, varsinkin pojat. 

Ei minusta tuollaisesta asiasta ole mitään syytä olla huolissaan jos kerran lapset syö hyvin ja ovat energisiä ja terveitä muuten. Liiallista nykyajan kaiken normittamista että lastenkin pitäisi niin kasvaa ties millä käyrillä tai on kauhea ongelma muka. 

Vierailija
8/23 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä melkein samankokoisia tyttöjä kaksi ja aina saa kuulla ihmettelyä laihuudesta. Neuvolassa saa aina vastailla kysymyksiin ruokailutavoista jne. Ehkä tytöt ovat hoikkia, mutta luulen, että nykyisin on niin paljon pulleita pikkulapsia, että ihmisten kuva normilapsesta on vähän muuttunut.

ja kyllä meidän tytöt syövät ihan normiruokaa ja isot annokset. Meillä suositaan maukasta ja terveellistä kotiruokaa (satunnaisesti kermaa ja voitakin), mutta vanukkaita ja sokerijuguja ei jääkaapista löydy. Muuten saavat jälkkäreitäkin ja karkkiakin pari kertaa viikossa.

Vierailija
9/23 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 10:18"]

ai niin ja unohdin sanoa, että mies on lapsuuskuvissaan kuin keskitysleiri vanki vaikka söi maatalossa rasvaista kalaa ja paljon voita ! että liekö perinnöllistä? kyllä miestäkin oli tutkittu   ja ammattikoulussa joutui epäillyksi anoreksiasta (!) mutta mies kyllä tykkää syödä  :) on vain semmoinen "läpipasko"

"ap"

[/quote]

mun poika on 5v10kk ja painaa 15.5kg.  

monien mielestä liian hoikka. 

mutta kun katson äitini säästämiä kasvukäyriäni niin poika menee ihan samassa painossa kuin mitä itse olin samassa iässä, ja pituus 1cm tarkkuudella sama.

menee hyvin paljon varmaan geenien mukaan. 

t. mies 

Vierailija
10/23 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 kg kuusivuotias on sairaan laiha, ja jos tämä on totta, saat toivottavasti apua, jos et kykene näkemään ongelmaa. Lapsi tulee kärsimään vakavista puutostiloista.

Vierailija
11/23 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta läpipaskasta tuli mieleen... Miksi hoikat vetoaa tähän ja samalla kieltävät ettei geenit tee sitä että jotkut lihovat helpommin? Aina sanovat että syöt liikaa ym. Samaan aikaan kerrotaan toisaalle että söin eilen pizzan, sihukkaa ja sipsia eikä tunnu missää...

Juu olen katkera, mutta normaalipainoinen.

Vierailija
12/23 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheampaa olisi, jos ne olisivat jotain eineksillä lihotettuja palleroita, joita Suomen lähiöt on täynnä. Taustalla ylpeät vanhemmat: Yrjö, lätkähullu ja ylipainoinen ja Monica, siiderivalas.

Vierailija
13/23 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna niille lapsillekin pähkinöitä ja rahkaa. Proteiinia ne lapsetkin tarvitsee. Mannapuuro ja kaakao on ihan turhaa energiaa, tiedät sen itsekin. Meidän 1,5-vuotias on 90cm pitkä ja painaa 14kg, maidolla sen olen lihottanut, juo vaikka litran päivässä jos annan. Syö se kyllä kunnon ruokaakin ja raudan saannista huolehdin lihan syönnillä ja vihreillä kasviksilla. 

Jotkut lapset on laihoja luonnostaan, mutta kyllä se kotiruuan laatukin vaikuttaa ja vanhempien esimerkki. Lapsille maistuu parhaiten mummolan ruoka, jossa kermaa ja voita.

En olisi huolissani laihoista lapsista, ennemminkin niistä lihavista. Tuntuu vaan että syyttely menee jotenkin väärin: Laihojen lapsien vanhempia syytetään, lihavissa lapsissa se vika on lapsessa itsessään, joka vain haluaa sitä roskaruokaa niin että vanhemman sille on pakko antaa...

Vierailija
14/23 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, meillä on "tosi pieni" 5,5v 107/16.

Kolmevuotiaana hän käytti 86/92 senttisiä vaatteita. Syö hyvin,liikkuu paljon ja kakkaa paljon. Tällä hetkellä näyttää hoikalta mutta ei kuitenkaan laihalta. 

Hänen isänsä ja minun veljet ovat olleet myös kirppuja murrosikään asti.

Vierailija
15/23 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää proteiinia ruokaan. Vaihda mannapuuro hiutalepuuroksi. Jätä se vähärasvaisuus pois, eli laihat lapset saavat käyttää kevytmaitoa ja ruuassa saa olla rasvaa.

Pidä ruokapäiväkirjaa. Näytä se neuvolassa. Käykää yhdessä läpi, mitä pitäisi lisätä.

Vierailija
16/23 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 10:36"]

Anna niille lapsillekin pähkinöitä ja rahkaa. Proteiinia ne lapsetkin tarvitsee. Mannapuuro ja kaakao on ihan turhaa energiaa, tiedät sen itsekin. Meidän 1,5-vuotias on 90cm pitkä ja painaa 14kg, maidolla sen olen lihottanut, juo vaikka litran päivässä jos annan. Syö se kyllä kunnon ruokaakin ja raudan saannista huolehdin lihan syönnillä ja vihreillä kasviksilla. 

Jotkut lapset on laihoja luonnostaan, mutta kyllä se kotiruuan laatukin vaikuttaa ja vanhempien esimerkki. Lapsille maistuu parhaiten mummolan ruoka, jossa kermaa ja voita.

En olisi huolissani laihoista lapsista, ennemminkin niistä lihavista. Tuntuu vaan että syyttely menee jotenkin väärin: Laihojen lapsien vanhempia syytetään, lihavissa lapsissa se vika on lapsessa itsessään, joka vain haluaa sitä roskaruokaa niin että vanhemman sille on pakko antaa...

kaakaota meillä ei juoda päivittäin, ei edes viikottain. emme edes osta mitään o boytä, vaan teemme tummasta leivontakaakaojauheesta!  samoin mannapuuro on satunnaista herkkua :)

"ap"

[/quote]

17/23 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite olin 7v:nä 118cm ja 16kg. Aina oon ollut pieni mutta tosta iästä eteenpäin lähti painoindeksi huimaan laskuun. Terveydellistä syytä ei löydy, syön ihan samalla tavalls kun yks tukevampi kaverini enkä oikeen liiku, pysyn vaan laihana. Nyt raskaana ollessa vasta painoindeksi on melkeen 18.
Äitiä sätittiin mun painosta lapsena mutta jos kaikki ravintoaineet saa niin mikäs siinä.

Vierailija
18/23 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se laihuus oikeasti on tuossa vaiheessa vaarallisempaa kuin lihavuus. Ei lapsi koskaan voi korjata nälkiintynyttä lapsuutta, laihtuminen sen sijaan onnistuu kyllä. Lisäksi aikuisiän lihominen laitan lapsuuden jälkeen on vaarallisempaa kuin normaalipainoisen.

Hoikkuus on ihan hyvä juttu, sairaalloinen laihuus ei.

Vierailija
19/23 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 10:37"]

Lisää proteiinia ruokaan. Vaihda mannapuuro hiutalepuuroksi. Jätä se vähärasvaisuus pois, eli laihat lapset saavat käyttää kevytmaitoa ja ruuassa saa olla rasvaa.

Pidä ruokapäiväkirjaa. Näytä se neuvolassa. Käykää yhdessä läpi, mitä pitäisi lisätä.

[/quote]

Sä nyt lähdet siitä ajatuksesta että ap:n lapset pitäisi saada lihotettua. Miksi? Ihmisiä on erilaisia, ja jotkut ovat luonnostaan tosi hoikkia ja kevyitä. Minulla on monta lasta ja pari on ollut tuollaista kuin nuo ap:n lapset. Ja meillä juuri nämä hoikimmat ovat olleet niitä jotka ovat syöneet hyvin, ja monipuolisesti. Painoa on seurattu mutta on sanottu että koska syövät hyvin ja ovat muutenkin terveitä ja jaksavia niin ei syytä huoleen. Kasvavat omalla käyrällään.

Vierailija
20/23 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät lapset liho siitä, että saavat monipuolista ruokaa. Proteiini on se kasvuaine, millä lapsi KASVAA. Sokerilla, makeallla ja herkuilla lapsi LIHOO.

Myös minulla oli kaksi laihaa lasta, pienikokoisia.  Olisipa joku sanonut, että unohda se rasvaton maito, lisää proteiinia. Olin itse huolissani heidän kasvustaan mutta neuvola ei, siihen aikaan oli ne erilaiset käyrät, eli jos olisivat olleet nykyisen mallisessa käyrästössä, olisivat olleet laihoja. Nyt terkka katsoi äitiä, minua, joka olin kuin ojakeppi kun en minä mitään syönyt ja työ oli fyysistä + liikunta päälle.

Lapsetkin liikkuivat paljon. Siksi heidän olisi pitänyt puurojen ja makaroonien ja jauhelihan lisäksi tai sijaan saada kokolihaa, eikä sitä rasvaa olisi kuulunut kuoria keitosta pois, vaan antaa mennä kaikki. Lapsi kuluttaa sen liikunnalla ja kasvuun.

Herkut lihottaa. En käskenyt syöttää sokerijugurttia ja makeisia, vaan lisätä ruokaan kasvua tukevia aineita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kahdeksan