llian laihat lapset?
kyselisin vähän teiltä lastenne mittoja, kun tuntuu että näitä meidän rimpiloita aina kauhistellaan ! :O
6v on 110cm/12kg
2v on 92cm/10kg
harrastan aktiivisesti kehonrakennusta, myös mies on himoliikkuja ja neuvolassa ollaan nyt huolissaan siitä saavatko lapset tarpeeksi ruokaa. no kyllä saavat! ja vaikka tarkkilen omaa painoani, niin en todellakaan lasten painoa!! :O
esim. tänä aamuna söivät mannapuuroa ja kaakaota ja kohta teen lounaaksi spagettia. vaikka puputan itse tyyliin rahkoja ja pähkinöitä, lapset saavat kyllä normaalia kotiruokaa. ovat vain kovia liikkumaan :)! käymme kävelyillä metsäretkellä, lapset ovat usein mukana kuntosalin leikkihuoneessa, kotona leikkivät monesti kahdestaan hippaa, lisäksi esikoinen pelaa jalkapalloa. nuoremmalla tytöllä ei vielä harrastuksia ole. mitään liikuntapakkoa lapsilla ei kuitenkaan ole, vaan välillä pidetään kotipv jolloin lapset saavat löhötä sohvalla ja katsoa leffoja. itse voin vetää treenin kotonakin , kun en oikein osaa olla liikkumatta :D
kä
Kommentit (23)
Jos minä olisin ollut lähivanhempi, lapseni olisi otettu huostaan jo aikoja sitten. Itse olin hyvin laiha nuoruuteni ja lapsen synnyttyä, joten eihän kukaan uskonut etten ole mikään anorektikko ja että lapsi saisi kyllä ruokaa, mikäli olisi syönyt. Olin siis mt-ongelmieni vuoksi tarkkailussa, ja "syitä huoleen" haettiin aivan kaikesta. Olinhan hullu, joten minun oli oltava kaikin tavoin hullu.
Nyt lapsi on 153 cm 33 kg, ja terveydenhoitaja vasta nyt uhkailee tutkimuksilla, koska lähivanhempi ei näytä siltä että ruoassa pihtailtaisiin.
Itseeni erona tuossa kyllä näyttäisi olevan se että omasta mielestäni lapsi syö liian pieniä annoksia eikä esim. aamulla ruoka maita eikä iltapalojakaan usein syödä, joten tässä on koetettu "pakkosyöttää" vähän enemmän ja useammin.
Minä koin tosiaan olevani niitä läpipaskoja, söin aina isoja annoksia. Enkä muuten ikinä ole syyllistänyt että lihavat vain syövät liikaa. Nyt nelikymppisenä itsekin lihon, vaikka paastoan päiväkausia kuukausittain, ja joskus mietin että miten näillä ruokamäärillä edes pysyy hengissä.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 10:45"][quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 10:37"]
Lisää proteiinia ruokaan. Vaihda mannapuuro hiutalepuuroksi. Jätä se vähärasvaisuus pois, eli laihat lapset saavat käyttää kevytmaitoa ja ruuassa saa olla rasvaa.
Pidä ruokapäiväkirjaa. Näytä se neuvolassa. Käykää yhdessä läpi, mitä pitäisi lisätä.
[/quote]
Sä nyt lähdet siitä ajatuksesta että ap:n lapset pitäisi saada lihotettua. Miksi? Ihmisiä on erilaisia, ja jotkut ovat luonnostaan tosi hoikkia ja kevyitä. Minulla on monta lasta ja pari on ollut tuollaista kuin nuo ap:n lapset. Ja meillä juuri nämä hoikimmat ovat olleet niitä jotka ovat syöneet hyvin, ja monipuolisesti. Painoa on seurattu mutta on sanottu että koska syövät hyvin ja ovat muutenkin terveitä ja jaksavia niin ei syytä huoleen. Kasvavat omalla käyrällään.
[/quote]
Ovatko jotkut luonnostaan lihavia ja painavia.
pistetäänpä vähän tyttöjen normaalit ruokalistat, tuota mannapuuroa kun meillä ei todellakaan syödä päivittäin tai edes viikottain! elikä:
aamupala: kaurapuuroa margariinsilmällä tai mehukeitolla, pienempi tyttö tykkää kahvista ja koska se on kofeinitonta annan tippasen :D TAI ruisleipää jonka päällä esim. kurkkua, juustoa ja lasi maitoa/mehukeittoa
välipala: banaani, omena tms tai Yosa (siis jos ovat kotona eivätkä tarhassa)
lounas: edellispäivän lämpimän ruuan jämät
päivällinen: tummaa pastaa kirjolohi-kastikkeella, uunissa paistettuja bataatteja, perunamuussia itsetehdyillä kalapuikoilla.. jotain tuommoista :). välillä kyllä tilataan kebabit tai käydään Hesellä! ;)
ja iltapala: itsetehtyä mysliä, joskus smoothie tai leipää.
mehua meille ei osteta, ei myöskään kaakaojauhetta paitsi leivonta. murot, jugurtit tms ostan sokerimäärän mukaan, usein jäävät kauppan sillä etenkin jugurteissa on järkyttävästi sokeria! :( :O
karkkipäivä on lauantai, silloin saavat ruissipsejä dippikastikkeen kera ja lakut. joskus tosin ostamme paketin vanilijajätskiä josta sitten herkutellaan koko perhe :D
mitään painonhallinta-juttuja en puhu tyttöjen kuullen, puntarikin on piilossa
"ap"