Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko työnhaku oikeasti tällaista nykyään? (Sis linkki). Alan itkemään jos on!

Vierailija
10.09.2021 |

Jäin yllättäen työttömäksi kun työpaikkani (siis firma) myytiin ja uusi omistaja saneerasi pois tietyt avainroolit (halutessaan miehittää ne omilla henkilöillään). Sain toki 6kk ”kädenpuristuksen” mutta siitä huolimatta olen nyt työtön ja etsinyt jo 3kk tuloksetta työtä.

Osaamiseni on hyvää (taloushallinto), on päällikkötason kokemusta, esimieskokemusta yli 15v, CV on aukoton.
Mutta. Mulla on hankala tilanne sillä asun kaupungissa jossa mulla ei ole mitään verkostoa. Joudun asumaan tässä ainakin muutaman vuoden, lähiomaisen hoivan takia.

Kun luin tämän työnhaku-opstuksen niin aloin melkein itkeä. Oikeastiko se on tällaista nykyään? Pitää kommentoida kaikkea twitterissa, tehdä myyvät webbisivut itsestään, tunkea joka kissanrisistiäiseen verkottuakseen? Artikkeli oli jotenkin niin ilkeästi kirjoitettu että tunnen itseni epäkelvoksi muumioksi (olen 44v).
Tässä tää linkki
https://www.ukko.fi/yrittajyyskoulu/tyonhaku-nailla-ohjeilla-saat-unelm…

Onko enää KETÄÄN joka olisi saanut työn ilman suhteita ja ihan perinteisellä hakemuksella?

Kommentit (468)

Vierailija
321/468 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnhaku on tosiaan ihan hirveää pelleilyä ja teatteria nykyään. Siinä kaikki esittää roolia, leikkii leikkiä, lausuu tietyt vuorosanat ja pitää osata tunkea mukaan kaikki kliseet… erityisesti pitää olla INTOHIMOINEN.

En yhtään ihmettele että moni työtön luovuttaa. Töistä 80% menee suhteilla ja lopuissa on aina se 200 hakijaa joiden seasta on mahdoton nousta esiin.

Olen itse rekrytoinnista epäsuorasti vastuussa (alaiseni on se varsinainen rekrytoija) ja huomaan myös sen että monilla on vaikka mitä härpäkettä hakemuksissa, juuri youtube-videota, webbisivua, portfoliota… miten siinä enää perus-Cv sitten riittää.

Mun vahva näkemys on että rekrytointi on pahasti rikki. Tällaisenaan se ei vaan toimi. Väärällä tavalla väärät ihmiset pääsee esiin (supliikit myyntimiehet jotka osaa tehdä hienot esittelyvideot) ja sitten introvertit tipahtaa pois (ellei erikseen varmista että heidät otetaan mukaan vaikkei olisikaan hieno multimediashowta tehty)

En osaa suoraan sanoa mikä olisi se oikea tapa. Ehkä etäänlainen työnhaun tinder. Nyt tekrytointi pn aivan hullun hommaa, joka paikkaan työnhakija tekee tuntien työn sorvatessaan hakemuksia ja sitten se valuu hukkaan kun tulee ”ei kiitos” kirje.

Työnhaku on pilalla.

Suunta oli jo tämä 2000-luvun alussa. Siitä se on vaan pahentunut kun tuli tämä some. Oikeasti fiksu ihminen ei pidä mitään sometilejä joista sinua voidaan vakoilla ja kytätä työnantajien toimesta. Tämä sirkus on saastuttanut kaiken työnhaun.

OIkeasti, moneen hommaan ei tarvittaisi mitään muuta kuin että kysytään: Käykö työajat, oletko valmis tekemään tätä työtä, mitä osaat tai uskotko oppivasi kyseisen homman jos se pitää opetella. Muu on jonninjoutavaa yksityisasioihin tunkemista. Ei pitäis duunarin perhesuhteiden kuulua kenellekkään, tai mitä se ajattelee tekevänsä viiden vuoden päästä.

Vierailija
322/468 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnhaku on tosiaan ihan hirveää pelleilyä ja teatteria nykyään. Siinä kaikki esittää roolia, leikkii leikkiä, lausuu tietyt vuorosanat ja pitää osata tunkea mukaan kaikki kliseet… erityisesti pitää olla INTOHIMOINEN.

En yhtään ihmettele että moni työtön luovuttaa. Töistä 80% menee suhteilla ja lopuissa on aina se 200 hakijaa joiden seasta on mahdoton nousta esiin.

Olen itse rekrytoinnista epäsuorasti vastuussa (alaiseni on se varsinainen rekrytoija) ja huomaan myös sen että monilla on vaikka mitä härpäkettä hakemuksissa, juuri youtube-videota, webbisivua, portfoliota… miten siinä enää perus-Cv sitten riittää.

Mun vahva näkemys on että rekrytointi on pahasti rikki. Tällaisenaan se ei vaan toimi. Väärällä tavalla väärät ihmiset pääsee esiin (supliikit myyntimiehet jotka osaa tehdä hienot esittelyvideot) ja sitten introvertit tipahtaa pois (ellei erikseen varmista että heidät otetaan mukaan vaikkei olisikaan hieno multimediashowta tehty)

En osaa suoraan sanoa mikä olisi se oikea tapa. Ehkä etäänlainen työnhaun tinder. Nyt tekrytointi pn aivan hullun hommaa, joka paikkaan työnhakija tekee tuntien työn sorvatessaan hakemuksia ja sitten se valuu hukkaan kun tulee ”ei kiitos” kirje.

Työnhaku on pilalla.

Suunta oli jo tämä 2000-luvun alussa. Siitä se on vaan pahentunut kun tuli tämä some. Oikeasti fiksu ihminen ei pidä mitään sometilejä joista sinua voidaan vakoilla ja kytätä työnantajien toimesta. Tämä sirkus on saastuttanut kaiken työnhaun.

OIkeasti, moneen hommaan ei tarvittaisi mitään muuta kuin että kysytään: Käykö työajat, oletko valmis tekemään tätä työtä, mitä osaat tai uskotko oppivasi kyseisen homman jos se pitää opetella. Muu on jonninjoutavaa yksityisasioihin tunkemista. Ei pitäis duunarin perhesuhteiden kuulua kenellekkään, tai mitä se ajattelee tekevänsä viiden vuoden päästä.

Minulla ei ole sometilejä ja en päässyt sen vuoksi töihin. Työnantaja oli sitä mieltä, etten osaisi käyttää niitä. Teki mieli sanoa, ettei niissä ole kyse mistään rakettitieteestä.

Minä nyt pidän enemmän vaikkapa lukemisesta ja lintujen bongaamisesta kuin somettamisesta. En ole edes ikinä ottanut itsestäni yhtään selfietä. Minun duckfacekuvia ei löydy omilta laitteilta eikä myöskään somesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/468 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukaisin läpi tuon Ukko.fi -artikkelin. Sen mukaan uskottavan somebrändin tekemiseen omasta itsestään menee muutama päivä ja kaikki ammattimaiset videohärpäkkeet ja omat verkkosivut siihen päälle yhteensä pari viikkoa? Kuulostaa aika nopealta? Tai sitten olen varmaan kalkkis? No periaatteessa ymmärrän kyllä jutun juonen. Mutta eipä vain kiinnostaisi lähteä tuollaiseen pelleilyyn mukaan. Tuntuisi itselleni tosi vieraalta jotenkin tai liian laskelmoivalta jotenkin.... Toki varmaan ne jotka kaiken tuon tekevät kyllä sitten erottuvat ilman muuta työnantajan silmissä jos sinne tulee sata "tavallista" hakemusta.

Se oli aidosti silkkaa p.askaa. Uskottavan someprofiilin itsestään luominen ei tasan tapahdu parissa päivässä. Someprofiilin itsessään voi toki perustaa vartissa.

Sen uskottavuus taasen, niin se perustuu mm. verkostoitumiseen, omaan aktiivisuuteen, ja nimenomaan pitkäkestoiseen panostukseen niissä.

Joka tietyissä tapauksissa saattaa olla jopa suoraan pois työnantajalta, josko kun aktiivisuutta ylläpidetään työnantajan ajalla.

Tai sitten innokas someilija rupeaa jakelemaan (vahingossa tai hölmöyttään) vääränlaisia linkkejä tai avautuu aamuyöstä vähemmän kohteliaasti jollekulle ja sitten saa työnantajakin lokaa niskaansa, kuten välillä on nähty :)

Vierailija
324/468 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystävällisesti kirjoitti:

Hoitajat kuuluvat saavan töitä.

Kaikista ei ole hoitoalalle. Montako kertaa se pitää sanoa?

Lisäksi alalla on työvoimapula ihan syystä, nekään jotka alasta tykkäisivät, eivät halua sinne koska huonot työolot, kiire, surkea palkka jne.

Itse olen tehnyt muuta työtä vanhuspuolella ja lähihoitajana pitää olla hyvät sosiaaliset taidot. Ensin asiakas, työporukka ja omaiset.

Itse en vaan pystyisi. Ihmistyö ei ole mua varten.

Vierailija
325/468 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Aivan järkyttävää tekstiä, tulin myös vihaiseksi tuosta. Mitä kautta laitat palautetta, voisin myös laittaa. Aivan järkyttävän leimaavaa pskaa.

Vierailija kirjoitti:

Lukiko kukaan tuota linkattua artikkelia? Mä tulin myös vihaiseksi, se oli jotenkin todella alentavasti kirjoitettu. Siis tyyliin jos et tee näin ja noin, syrjäydyt. Tai jos luulet että perushakemus riittää, olet kohta mölkkypajalla vuolemassa pölkkyjä 9e päiväpalkalla.

Mun mielestä tuo ei ollut nokkelaa huumoria. Tuo oli täyttä v*ttuilua. Ihan todella loukkaavaan sävyyn kirjoitettu. Taidan laittaa palautetta asiasta.

Pitäkää nyt turpanne kiinni ja kädet taskuissa.   Aivan turha aukoa påätään, jos joku pyrkii antamaan hyviä neuvoja.  Niitä tuossa oli, tosin ei kaikille.     Teidän ressukoiden tyhmyyden vuoksi jotkut voivat ihan oikeasti kärsiä, kun tällaiset ilmaiset neuontapalstat katoavat.  Kaikilla ei kuitenkaan ole varaa osallistua maksullisiin koulutuksiin ja ihan varmasti valtion työnvälitysviranomaiset eivät ole se paras ohjeistaja niille työnhakijoille, joita juuri tuo linkki auttaa parhaiten.

Jos on niin tyhmä, ettei ymmärrä, että eri tyyppisille työnhakijoille/ihmislle sopivat eri tyyppiset metodit, niin silloin on parasta olla hiljaa.    Ja silloin muuten saa pysyä työttömänäkin ihan varmasti.    

Eritteletkö vielä ne hyvä neuvot, kiitos!

Jossain kohtaa itsekin harkitsin kevytyrittäjyyttä. Ukko.fi oli minulle tutuin brändi. Tuon tekstin jälkeen pakko todeta, että hyvä että vain harkitsin kyseistä toimijaa. Ja että sieltä kyseistä palvelua hakisin vain kuolleen ruumiini yli.

Vierailija
326/468 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rekryfirmat ovat usein niitä, jotka keksivät nämä kaikki Linkkari- ja videopakot, tarpeen heittää volttia, ja haalivat yksittäiseen rekryyn 300 henkilöä. Koska jollainhan heidänkin pitää kai päivänsä täyttää.

Hakemukseen meni aina 4 tuntia (kolme eri osaa) ja tämä silti, vaikka copypastena täyttäisikin. Syy kestoon oli myös siinä, että alusta kaatui toistuvasti, heitti ulos kesken jne. joten ei muuta kuin copypeistaamaan uudestaan. Tämä ainakin yhdessä rekryfirmassa joka hoitelee ns. rekrytoivia koulutusohjelmia.

Siellä sitten ensin kaksi tuntia kuunnellaan taas rekryfirman yritysesittelyä. Ensin toki pääsevät tilaisuuden vetäjät esittelemään itsensä tuskaisen pitkästi. Mitä Helvet... Eihän kukaan sinne ole hakemassa.

Sen jälkeen kiusalliset omat esittäytymiset, jokainen vuorollaan. Sitten "verkostoidutaan", eli tehdään joku vaatimustasoltaan yläkoululaiselle sopiva ryhmätehtävä.

Taisin ravata sitkeästi moisissa olikohan kuusi kertaa. Viimeisessä niistä yksi konsulteista erikseen ilmoitti "Ilman LinkedIniä ei ole olemassa." Ilmaisin eriävän mielipiteen, ja kerroin etten moista perusta. Perustelujakin oli käyttää muuta kuin henkilökohtaiset, olihan sen kertainen rekry tietoturvan ammattilaiseksi. Sillä kertaa en päässyt enää edes toiselle kierrokselle. :D

Työkkäri jossain kohtaa taas kyseli, olisiko hyvä vaihtoehto uudelleen työllistymiseen joku rekrytoiva koulutusohjelma. Siinä kohtaa kerroin oman kokemukseni rehellisesti tuosta yhdestä tahosta. Virkailija oli itsekin hyvin hämmentynyt, ja jopa kiitteli vuolaasti palautteesta. Ei nämä tarinat sinne asti usein kai mene. Ja rekryfirma on taasen heille alihankkija. Eli suosittelen olemaan TE-toimiston suuntaan rehellinen, jos kokee vastaavaa.

Ei siitä mitään karenssia tule, josko työnhakija itsekin haluaa mielummin käyttää aikansa työnhakuun, kuin toistuvasti johonkin liibalaabaan.

Sittemmin työllistyin taas, ilman rekrytoivaa koulutusohjelmaa, ja todellakin yhä ilman Linkkariprofiilia.

Tässä kirjoituksessa oli tärkeä kohta ja komppaan sitä täysillä. Antakaa (asiallista) palautetta aina kursseista. TE-toimistoa kiinnostaa ihan oikeasti, jos kurssilla on jotain kehitettävää tai se on kertakaikkisen huono/kummallinen. Uskomatonta ehkä joillekin, mutta siellä on aidosti semmoista väkeä, jotka haluaisivat tarjota työttömille töitä ja hyödyllisiä kursseja. En ole itse siellä töissä jos joku sitä pohtii :)

Ja höpön löpön. Ei niitä kiinnosta niin paljoa että mitään tapahtuisi koska noiden kurssien päämotiivi on "motivoida" eli suomeksi sanottuna vi...uunnuttaa työnhakija työllistymään ihan mihin tahansa, kunhan se päätyy muualle kuin työkkärin listoille edes hetkeksi. Ja tilastot näyttää paremmilta. 

Ei nyt pidä ihan paikkaansa. Kyllä siinä rekrytoivassa koulutusohjelmassa ainakin presentaation perusteella oli mukana tunnettujakin yrityksiä. Sellaisia, joihin todellakin olisi kiinnostanut päästä töihin, ja työssäoppia uuteen toimenkuvaan. Siksi sitä rumbaa jaksoin.

Kyseenalainen osuus noissa tuollaisissa on se, että ilmaiseksi harjoittelijaksihan sitä menee, ja aina on olemassa myös tahoja, jotka paikkaavat työvoimatarvettaan niillä ilmaisilla harjoittelijoilla ilman luvattua perehdytystä saati aikomustakaan palkata harjoittelun päätteeksi.

Mutta joo, en minä ainakaan aio koskaan enää tuon erään tahon mikkihiiritilaisuuksiin osallistua. Toivottavasti ei edes alustavaa tarvetta siihen tule.

Rekrytoivaan koulutusohjelmaan sitten taas ei kelpaa kuin ne, jotka pystyy todistamaan ettei oikeastaan tarvitse enää lisäoppia koska nää työntantajat hakee ihan samalla lailla valmista duunaria kuin normaalissakin työnhaussa ja suomen suurtyöttömyydessä hakijoita riittää vaikka rima olisi todella korkealla.

Lähinnä nuo saa halvan ja koulutetun ja useimmiten valmiiksi osaavankin duunarin pariksi vuodeksi ja lisäksi valtio maksaa perehdyttämiskoulutuksen joka normaalisti ja ennen oli firman oma ongelma.

Ei tuommoisiin mitkään aloittelijat tai innokkaat harrastelijat tule valittua ilman vuosien työkokemusta alalta. 

Rekrytoivissa TE-hallinnon koulutuksissa pitää nykyisin lähes aina olla se yrityspaikka hankittuna ennen kuin voi edes päästä koko koulutukseen oli tausta melkein mikä hyvänsä. Usein kouluttajat vielä vielä ainakin toivovat että henkilö itse hankkii sen yrityspaikan. Heillä voi olla joitakin valmiita kontakteja, mutta ne eivät mitenkään takaa pääsyä kurssille. Eli tavallaan pitää mennä työhaastatteluun yritykseen (vaikka onkin pelkkä harjoittelupaikka) ja jos yritys näyttää vihreää valoa, niin sitten voi saada paikan kurssille. Esim. Sarasen järjestämät it-koulutukset taitaa nykyisin olla kaikki näitä.

On joitakin poikkeuksiakin kyllä tähän "sääntöön". Esim. Helsingissä Taitotalo järjestää periaatteessa rekrytoivia TE-hallinnon koulutuksia, joihin ei välttämättä vaadita etukäteen mitään yrityspaikkaa, vaan yrityspaikan hankkiminen suoritetaan kurssin yhteydessä ja vaikkei onnistuisi edes hankkimaan koko yrityspaikkaa, saa kurssin kuitenkin suorittaa loppuun.

Miksi ihmeessä noita sitten järjestetään kun eihän tuo ole työttömien auttamista vaan ihan suoraa yritystukea?

Ainiin tyhmä kysymys. Tärkeintä on että te-työkkäri tai mikälie nimeltään saa näytettyä itsensä työn touhussa.

Ylipäänsä koko työkkärin voisi nykymuodossaan lopettaa ja perustaa tilalle viraston jonka tehtävä ei ole kyylätä ja ahdistella työttömiä vaan luoda suomeen yrityksiä ja työpaikkoja. Vaikka sitten lakimuutoksilla jos muu ei auta. Suomen ongelma on nimittäin palkallisten työpaikkojen puute ja tuon ratkaisu ratkaisisi monta muutakin ongelmaa samalla. 

Työkkäri vain toteuttaa ministeriön päätöksiä, ei tee niitä itse.

Jos ministeriö käskee, että työnosoituksia - eli pakkoja hakea tiettyä työpaikkaa, suoria töitä työkkäri ei jaa - tulee lisätä, virkailijat lähettävät liukuhihnalta yhä huonommin osuvia osoituksia.

Jos ministeriö käskee, että x % työnhakijoista on oltava toimenpiteessä - koska silloin ei tilastoidu työttömäksi - järjestetään pupukursseja.

Todennäköisesti työkkärin virkailijoita sylettää käsitellä sitä ongelmamassaa, joka ei tule koskaan millään toimenpiteellä työllistymään, joten käyvät helposti työllistyvien kimppuun saadakseen jotain onnistumisen kokemusta työhönsä.

Olet oikeassa siinä, miten systeemi toimii.

En oikein ymmärrä tätä jatkuvaa työkkärin kurssien mollaamista.  Tunnen ihmisiä, jotka ovat niitä käyneet ja kokeneet ne erittäin hyviksi ja laadukkaiksi.  Kaikki tuntemani ovat tosin olleet hyvin koulutetuja, työkokemusta omaavia ja fiksuja ihmisiä.  Ei niissä ole vain luusereita, vaan ihan samanlaisia aktiivisia ihmisiä kuin menijä itsekin.  Kaikki ovat oppineet jotakin hyödyllistä ja optimismi on kasvanut.  Kyllä, ovat työllistyneet vähintääkin aiempaa työpaikkaa vastaavalle tasolle.

Jos haluttaisiin järkevää työvoimapolitiikkaa, niin silloin TEt keskittyisivät auttamaan vasta työttömiksi joutuneita.  Syöttämään heitä takaisin työelämään, kun se vielä on helppoa.  Ei ole mitään järkeä antaa ihmisten ensin muuttua pitkäaikaistyöttömiksi ja jopa syrjäytyä, ja sitten alkaa käyttämään kohtuuttomasti resursseja heihin.   Se, että TE aktiivisesti auttaa vasta työttömiksi joutuneita on älykkäin toimintatapa.  Silloin työkykyinen ja ammattitaitoinen löytää työtä ja työnantaja saa nopeasti asiallisen työntekijän.

Mutta:   TEn tehtävä pitää tässä olla nimenomaan auttajan ja tukijan, ei päälle päsmärin ja mestaroivan, koska siihen sen taidot eivät riitä.  Vasta työttömäksi tulleelle pitää antaa mahdollisuus omaan työnhakuun halutessa ja mahdollisuus valita työpaikansa.  Ja minulle sopii sekin, että pitkän työuran tehnyt tai raskaan irtisanomisen kokenut ei välittömästi hakeudu heti työhön, vaan hoitaa vaurioita jokusen kuukauden omalla tavallaan.  Rajansa tässäkin, eli TE muistutelkoon sopivin välein ja ryhtyköön aktiiviseksi tueksi jokusen kuukauden päästä.

Vierailija
327/468 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Muutama satanen nettisivuista on pieni hinta työpaikasta".... tuossa ukko-artikkelissa.

Muutama satanen on kyllä työttömälle iso raha, eikä nettisivut takaa työpaikkaa.

Täysin seko artikkeli.

Ei todellakaan, ei.  Jos jollain ei ole sitä muutamaa satasta, niin se ei ole niiden muiden hakijoiden ongelma.

Jos he katsovat, että siihen kannattaa panostaa, niin ei muuta kun hankkimaan ne sivut harkinnan jälkeen.[/quote

Ei tietenkään ole muitten ongelma, eikä välttämättä edes sen, kellä siihen ei ole rahaa, eikä siitä ollut kyse, vaan että tuo oli annettu yleiseksi ohjeeksi, millaisena se ei ole järjellinen suhteutettuna nettisivujen merkittävyyteen työnsaannissa ja keskivertotyöttömän mahdollisuuksiin panostaa yhteen osa-alueeseen työnhaussa tuollaisella summalla.

Vierailija
328/468 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paska tilanne mutta ei poikkea mitenkään muutaman sadan tuhannen muun työttömän työnhakijan tilanteessa. Yksityiskohdat vähän vaihtelee mutta perusta on sama. 

Jos et ole edes linkedinissä niin äkkiä sinne edes tili. IMO, sen pitäisi riittää. Päivitä statusta, kommentoi mielenkiintoisia juttuja jne. Pienellä vaivalla tee itsestäsi näkyvä. Laita profiiliisi minkä alan paikkoja haet. Olin itsekin vähän samassa tilanteessa enkä uskonut löytäväni uutta työtä. Linkedinistä alkoi tulla yhteydenottoja sellaiseen tahtiin, että piti laittaa työnhaku vähäksi aikaa jäähylle.  Olen jopa hieman haastavalla alalla jolla paljon työttömyyttä, liian vanha minnekään (huoh, mutta näin sanotaan) eikä mulla ole minkäänlaista verkostoa. Sinä olet siinä mielessä hyvässä asemassa, että taloushallinnon osaajille on aina kysyntää. Projektit, tilkkarit jne. ajattele laajemmin.

Ihan mielenkiinnosta, oletko moisen tuloksellisesti tehnyt ihan vain ilman aiempaa ammattikokemusta, tai nykyistä saati viimeisintä työtehtävää listaamatta?

Minä en Linkkarissa ole, enkä ajatellut mennä, enkä ole työtön. Mutta eipä se sellainen ns. oman arsen etukäteen alustava back up ikinä haitaksi olisi. Varsinkin jos sen voi tehdä vajaisemmin tiedoin, tai jos on noin helppoa tyyliin kunhan liketät ja kommentoit -> tuohan kantsii headhuntata.

Yksi asia mikä kannattaa tehdä, on dokumentoida mitä on töissä tehnyt. Vähän päiväkirjaa ja muistiinpanoja itselle. Jos on pitkään samassa työpaikassa ja joutuukin yllättäen työnhakuun, niin voi olla vähän hankalakin muistaa mitä kaikkea on tehty. Tuossa tilanteessa on hyvä, jos pystyy työnhaussa listaamaan niitä projekteja, saavutuksia ja mitä niistä on oppinut jne. 

Vierailija
329/468 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taloussanomissa oli jo ennen koronaa, että kaupan alalta loppuu 25000 työpaikkaa 10 vuoden sisällä. Mitäs myyjät meinaa alkaa tekemään työksi sitten?

Lukevat itsensä kasvatustieteiden, valtiotieteiden tai hallintotieteiden maisteriksi. Vain osa löytää oman alansa työtä, osa palaa ylikoulutettuna kaupan kassalle.

Vierailija
330/468 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle. Ota ihan rauhallisesti. Linkki vei jollekin hullulle sivulle (joku on tehnyt bisneksen sillä, että systemaattisesti on tutkinut työnhakualan ja haluaa rahastaa sillä). Kaikkea tuota ei todellakaan tarvitse tehdä, mutta voit toki poimia sieltä jotain joka sopii sinulle. Mene vain omia latujasi ja lataa persoonaasi. Sinulla on hyvä työkokemus ja käsittääkseni taloushallinnon työntekijöistä on edelleen pulaa. Tee hyvä hakemuspohja ja muokkaa sitä hakemaasi työpaikkaan niin, että se vaikuttaa yksilöidyltä juuri siihen paikkaan. Apua on pienestä kuvasta ylälaidassa (ei välttämättömyys). Kun pääset haastatteluun, mieti joitain kysymyksiä haastattelijalle ja kysy sopivassa kohdassa - ilmaise innostuksesi. Näin näytät että olet kiinnostunut. Pukeudu siististi! Ole hillityn rento ja pysy asiallisena, älä juutu yksittäiseen asiaan vaan niin että kokonaisuus säilyy. Kiitä, että sait tulla haastatteluun.

Minä olen saanut kaikki työpaikkani perinteisin keinoin. Uudeltakin paikkakunnalta. En todellakaan haluaisi saada työpaikkaa jonkun toisen suosituksesta. Siinä koen paljonkin riskejä. Sinun on itse vakuutettava, että olet sopivin ko. työpaikkaan.

Olen myös itse rekrytoinut, ja avustanut rekryissä. Tärkeintä on osaamisen rinnalla kommunikointi ja sopivuus yhteisöön. Jos ei tärpännyt, ajattele, ettei työpaikka ollut juuri sinulle sopivin. Tärkeäähän on myös, että et ajaudu väärään paikkaan. Jos tulit kakkoseksi, valittu voi vielä nopeastikin lähteä pestistä ja saat uuden tilaisuuden...

Onnea työnhakuun!

Vierailija
331/468 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Aivan järkyttävää tekstiä, tulin myös vihaiseksi tuosta. Mitä kautta laitat palautetta, voisin myös laittaa. Aivan järkyttävän leimaavaa pskaa.

Vierailija kirjoitti:

Lukiko kukaan tuota linkattua artikkelia? Mä tulin myös vihaiseksi, se oli jotenkin todella alentavasti kirjoitettu. Siis tyyliin jos et tee näin ja noin, syrjäydyt. Tai jos luulet että perushakemus riittää, olet kohta mölkkypajalla vuolemassa pölkkyjä 9e päiväpalkalla.

Mun mielestä tuo ei ollut nokkelaa huumoria. Tuo oli täyttä v*ttuilua. Ihan todella loukkaavaan sävyyn kirjoitettu. Taidan laittaa palautetta asiasta.

Pitäkää nyt turpanne kiinni ja kädet taskuissa.   Aivan turha aukoa påätään, jos joku pyrkii antamaan hyviä neuvoja.  Niitä tuossa oli, tosin ei kaikille.     Teidän ressukoiden tyhmyyden vuoksi jotkut voivat ihan oikeasti kärsiä, kun tällaiset ilmaiset neuontapalstat katoavat.  Kaikilla ei kuitenkaan ole varaa osallistua maksullisiin koulutuksiin ja ihan varmasti valtion työnvälitysviranomaiset eivät ole se paras ohjeistaja niille työnhakijoille, joita juuri tuo linkki auttaa parhaiten.

Jos on niin tyhmä, ettei ymmärrä, että eri tyyppisille työnhakijoille/ihmislle sopivat eri tyyppiset metodit, niin silloin on parasta olla hiljaa.    Ja silloin muuten saa pysyä työttömänäkin ihan varmasti.    

Jossain kohtaa itsekin harkitsin kevytyrittäjyyttä. Ukko.fi oli minulle tutuin brändi. Tuon tekstin jälkeen pakko todeta, että hyvä että vain harkitsin kyseistä toimijaa. Ja että sieltä kyseistä palvelua hakisin vain kuolleen ruumiini yli.

Minä soitin muutama vuosi sitten Ukkoon ja kyselin heidän toiminnastaan. Minulle oli tarjottu urakkaa ulkomailta, ja kartoitin mahdollisuuksia olla herättelemättä entistä yritystäni koomasta. (Herätteleminen oli tuossa tilanteessa mahdotontakin.)

Pienten toimeksiantojen laskutuksessa Ukon ja vastaavien taksa ei tunnu kovin isolta, mutta kun aloin laskea, montako tuhatta euroa Ukko veisi parin-kolmenkymmenentuhannen euron hintaisesta urakasta yhden laskun kirjoittamisesta, oli selvää, että "kevytyrittäjyys" on yritystoiminnan leikkimistä. Paitsi Ukolle, joka paisuu ja pulskistuu.

Tuota tekstiä en ole lukenut enkä tiedä, kannattaako verenpainetta nostattaa uteliaisuuden vuoksi.

Vierailija
332/468 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rekryfirmat ovat usein niitä, jotka keksivät nämä kaikki Linkkari- ja videopakot, tarpeen heittää volttia, ja haalivat yksittäiseen rekryyn 300 henkilöä. Koska jollainhan heidänkin pitää kai päivänsä täyttää.

Hakemukseen meni aina 4 tuntia (kolme eri osaa) ja tämä silti, vaikka copypastena täyttäisikin. Syy kestoon oli myös siinä, että alusta kaatui toistuvasti, heitti ulos kesken jne. joten ei muuta kuin copypeistaamaan uudestaan. Tämä ainakin yhdessä rekryfirmassa joka hoitelee ns. rekrytoivia koulutusohjelmia.

Siellä sitten ensin kaksi tuntia kuunnellaan taas rekryfirman yritysesittelyä. Ensin toki pääsevät tilaisuuden vetäjät esittelemään itsensä tuskaisen pitkästi. Mitä Helvet... Eihän kukaan sinne ole hakemassa.

Sen jälkeen kiusalliset omat esittäytymiset, jokainen vuorollaan. Sitten "verkostoidutaan", eli tehdään joku vaatimustasoltaan yläkoululaiselle sopiva ryhmätehtävä.

Taisin ravata sitkeästi moisissa olikohan kuusi kertaa. Viimeisessä niistä yksi konsulteista erikseen ilmoitti "Ilman LinkedIniä ei ole olemassa." Ilmaisin eriävän mielipiteen, ja kerroin etten moista perusta. Perustelujakin oli käyttää muuta kuin henkilökohtaiset, olihan sen kertainen rekry tietoturvan ammattilaiseksi. Sillä kertaa en päässyt enää edes toiselle kierrokselle. :D

Työkkäri jossain kohtaa taas kyseli, olisiko hyvä vaihtoehto uudelleen työllistymiseen joku rekrytoiva koulutusohjelma. Siinä kohtaa kerroin oman kokemukseni rehellisesti tuosta yhdestä tahosta. Virkailija oli itsekin hyvin hämmentynyt, ja jopa kiitteli vuolaasti palautteesta. Ei nämä tarinat sinne asti usein kai mene. Ja rekryfirma on taasen heille alihankkija. Eli suosittelen olemaan TE-toimiston suuntaan rehellinen, jos kokee vastaavaa.

Ei siitä mitään karenssia tule, josko työnhakija itsekin haluaa mielummin käyttää aikansa työnhakuun, kuin toistuvasti johonkin liibalaabaan.

Sittemmin työllistyin taas, ilman rekrytoivaa koulutusohjelmaa, ja todellakin yhä ilman Linkkariprofiilia.

Tässä kirjoituksessa oli tärkeä kohta ja komppaan sitä täysillä. Antakaa (asiallista) palautetta aina kursseista. TE-toimistoa kiinnostaa ihan oikeasti, jos kurssilla on jotain kehitettävää tai se on kertakaikkisen huono/kummallinen. Uskomatonta ehkä joillekin, mutta siellä on aidosti semmoista väkeä, jotka haluaisivat tarjota työttömille töitä ja hyödyllisiä kursseja. En ole itse siellä töissä jos joku sitä pohtii :)

Ja höpön löpön. Ei niitä kiinnosta niin paljoa että mitään tapahtuisi koska noiden kurssien päämotiivi on "motivoida" eli suomeksi sanottuna vi...uunnuttaa työnhakija työllistymään ihan mihin tahansa, kunhan se päätyy muualle kuin työkkärin listoille edes hetkeksi. Ja tilastot näyttää paremmilta. 

Ei nyt pidä ihan paikkaansa. Kyllä siinä rekrytoivassa koulutusohjelmassa ainakin presentaation perusteella oli mukana tunnettujakin yrityksiä. Sellaisia, joihin todellakin olisi kiinnostanut päästä töihin, ja työssäoppia uuteen toimenkuvaan. Siksi sitä rumbaa jaksoin.

Kyseenalainen osuus noissa tuollaisissa on se, että ilmaiseksi harjoittelijaksihan sitä menee, ja aina on olemassa myös tahoja, jotka paikkaavat työvoimatarvettaan niillä ilmaisilla harjoittelijoilla ilman luvattua perehdytystä saati aikomustakaan palkata harjoittelun päätteeksi.

Mutta joo, en minä ainakaan aio koskaan enää tuon erään tahon mikkihiiritilaisuuksiin osallistua. Toivottavasti ei edes alustavaa tarvetta siihen tule.

Rekrytoivaan koulutusohjelmaan sitten taas ei kelpaa kuin ne, jotka pystyy todistamaan ettei oikeastaan tarvitse enää lisäoppia koska nää työntantajat hakee ihan samalla lailla valmista duunaria kuin normaalissakin työnhaussa ja suomen suurtyöttömyydessä hakijoita riittää vaikka rima olisi todella korkealla.

Lähinnä nuo saa halvan ja koulutetun ja useimmiten valmiiksi osaavankin duunarin pariksi vuodeksi ja lisäksi valtio maksaa perehdyttämiskoulutuksen joka normaalisti ja ennen oli firman oma ongelma.

Ei tuommoisiin mitkään aloittelijat tai innokkaat harrastelijat tule valittua ilman vuosien työkokemusta alalta. 

Rekrytoivissa TE-hallinnon koulutuksissa pitää nykyisin lähes aina olla se yrityspaikka hankittuna ennen kuin voi edes päästä koko koulutukseen oli tausta melkein mikä hyvänsä. Usein kouluttajat vielä vielä ainakin toivovat että henkilö itse hankkii sen yrityspaikan. Heillä voi olla joitakin valmiita kontakteja, mutta ne eivät mitenkään takaa pääsyä kurssille. Eli tavallaan pitää mennä työhaastatteluun yritykseen (vaikka onkin pelkkä harjoittelupaikka) ja jos yritys näyttää vihreää valoa, niin sitten voi saada paikan kurssille. Esim. Sarasen järjestämät it-koulutukset taitaa nykyisin olla kaikki näitä.

On joitakin poikkeuksiakin kyllä tähän "sääntöön". Esim. Helsingissä Taitotalo järjestää periaatteessa rekrytoivia TE-hallinnon koulutuksia, joihin ei välttämättä vaadita etukäteen mitään yrityspaikkaa, vaan yrityspaikan hankkiminen suoritetaan kurssin yhteydessä ja vaikkei onnistuisi edes hankkimaan koko yrityspaikkaa, saa kurssin kuitenkin suorittaa loppuun.

Miksi ihmeessä noita sitten järjestetään kun eihän tuo ole työttömien auttamista vaan ihan suoraa yritystukea?

Ainiin tyhmä kysymys. Tärkeintä on että te-työkkäri tai mikälie nimeltään saa näytettyä itsensä työn touhussa.

Ylipäänsä koko työkkärin voisi nykymuodossaan lopettaa ja perustaa tilalle viraston jonka tehtävä ei ole kyylätä ja ahdistella työttömiä vaan luoda suomeen yrityksiä ja työpaikkoja. Vaikka sitten lakimuutoksilla jos muu ei auta. Suomen ongelma on nimittäin palkallisten työpaikkojen puute ja tuon ratkaisu ratkaisisi monta muutakin ongelmaa samalla. 

Työkkäri vain toteuttaa ministeriön päätöksiä, ei tee niitä itse.

Jos ministeriö käskee, että työnosoituksia - eli pakkoja hakea tiettyä työpaikkaa, suoria töitä työkkäri ei jaa - tulee lisätä, virkailijat lähettävät liukuhihnalta yhä huonommin osuvia osoituksia.

Jos ministeriö käskee, että x % työnhakijoista on oltava toimenpiteessä - koska silloin ei tilastoidu työttömäksi - järjestetään pupukursseja.

Todennäköisesti työkkärin virkailijoita sylettää käsitellä sitä ongelmamassaa, joka ei tule koskaan millään toimenpiteellä työllistymään, joten käyvät helposti työllistyvien kimppuun saadakseen jotain onnistumisen kokemusta työhönsä.

Olet oikeassa siinä, miten systeemi toimii.

En oikein ymmärrä tätä jatkuvaa työkkärin kurssien mollaamista.  Tunnen ihmisiä, jotka ovat niitä käyneet ja kokeneet ne erittäin hyviksi ja laadukkaiksi.  Kaikki tuntemani ovat tosin olleet hyvin koulutetuja, työkokemusta omaavia ja fiksuja ihmisiä.  Ei niissä ole vain luusereita, vaan ihan samanlaisia aktiivisia ihmisiä kuin menijä itsekin.  Kaikki ovat oppineet jotakin hyödyllistä ja optimismi on kasvanut.  Kyllä, ovat työllistyneet vähintääkin aiempaa työpaikkaa vastaavalle tasolle.

Jos haluttaisiin järkevää työvoimapolitiikkaa, niin silloin TEt keskittyisivät auttamaan vasta työttömiksi joutuneita.  Syöttämään heitä takaisin työelämään, kun se vielä on helppoa.  Ei ole mitään järkeä antaa ihmisten ensin muuttua pitkäaikaistyöttömiksi ja jopa syrjäytyä, ja sitten alkaa käyttämään kohtuuttomasti resursseja heihin.   Se, että TE aktiivisesti auttaa vasta työttömiksi joutuneita on älykkäin toimintatapa.  Silloin työkykyinen ja ammattitaitoinen löytää työtä ja työnantaja saa nopeasti asiallisen työntekijän.

Mutta:   TEn tehtävä pitää tässä olla nimenomaan auttajan ja tukijan, ei päälle päsmärin ja mestaroivan, koska siihen sen taidot eivät riitä.  Vasta työttömäksi tulleelle pitää antaa mahdollisuus omaan työnhakuun halutessa ja mahdollisuus valita työpaikansa.  Ja minulle sopii sekin, että pitkän työuran tehnyt tai raskaan irtisanomisen kokenut ei välittömästi hakeudu heti työhön, vaan hoitaa vaurioita jokusen kuukauden omalla tavallaan.  Rajansa tässäkin, eli TE muistutelkoon sopivin välein ja ryhtyköön aktiiviseksi tueksi jokusen kuukauden päästä.

Jaarin jaarin taas kerran.

ENSIN TARVITAAN OIKEITA AVOIMIA TYÖPAIKKOJA

Jos niitä ei ole niin koko te-toimiston puuhastelu on täysin turhaa rahan- ja ajantuhlausta ja esim. työttömien rekisteriä voisi ylläpitää kela paljon helpommin.

Mutta melko isolla porukalla nuo tuota turhaa puuhasteluaan kuitenkin harjoittaa ilmeisesti siksi että on aina ennenkin puuhasteltu. Lisäksi ay-lieassa oleva demarityöministeri estää sen että asiaan tulisi suuria muutoksia koska ay-liike maksaa demarien vaalit ja vastineeksi vaatii veto-oikeuden kaikkiin muutoksiin työelämäpolitiikassa. Niinpä työkkärille jää lähinnä työttömien kyykytys koska työttömät ei ay-liikettä kiinnosta. 

Vierailija
333/468 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:lle. Ota ihan rauhallisesti. Linkki vei jollekin hullulle sivulle (joku on tehnyt bisneksen sillä, että systemaattisesti on tutkinut työnhakualan ja haluaa rahastaa sillä). Kaikkea tuota ei todellakaan tarvitse tehdä, mutta voit toki poimia sieltä jotain joka sopii sinulle. Mene vain omia latujasi ja lataa persoonaasi. Sinulla on hyvä työkokemus ja käsittääkseni taloushallinnon työntekijöistä on edelleen pulaa. Tee hyvä hakemuspohja ja muokkaa sitä hakemaasi työpaikkaan niin, että se vaikuttaa yksilöidyltä juuri siihen paikkaan. Apua on pienestä kuvasta ylälaidassa (ei välttämättömyys). Kun pääset haastatteluun, mieti joitain kysymyksiä haastattelijalle ja kysy sopivassa kohdassa - ilmaise innostuksesi. Näin näytät että olet kiinnostunut. Pukeudu siististi! Ole hillityn rento ja pysy asiallisena, älä juutu yksittäiseen asiaan vaan niin että kokonaisuus säilyy. Kiitä, että sait tulla haastatteluun.

Minä olen saanut kaikki työpaikkani perinteisin keinoin. Uudeltakin paikkakunnalta. En todellakaan haluaisi saada työpaikkaa jonkun toisen suosituksesta. Siinä koen paljonkin riskejä. Sinun on itse vakuutettava, että olet sopivin ko. työpaikkaan.

Olen myös itse rekrytoinut, ja avustanut rekryissä. Tärkeintä on osaamisen rinnalla kommunikointi ja sopivuus yhteisöön. Jos ei tärpännyt, ajattele, ettei työpaikka ollut juuri sinulle sopivin. Tärkeäähän on myös, että et ajaudu väärään paikkaan. Jos tulit kakkoseksi, valittu voi vielä nopeastikin lähteä pestistä ja saat uuden tilaisuuden...

Onnea työnhakuun!

Voi jeesus...

Vierailija
334/468 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin tässä antaa sinulle yhden erinomaisen vinkin:  Älä ole typerä.  Tutustu siihen, mitä heillä on tarjottavana tuon kevytyrittäjyysuran aloittamiseksi.  Jotain on todella pielessä, jos heittää lapsen pesuveden mukana menemään.   

Ja siinä linkissä oli hyviäkin idoita, kuten täällä monikin on todennut.   Olisiko aika sinunkin vähän avartaa näkemystäsi?  Uutimia sivuun ja ideoita sisään!

Vierailija
335/468 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse mietin olisiko mahdollista palata hieman työuralla taaksepäin. Ap on edennyt urallaan todella vaativiin tehtäviin. Voiko talouspäälliköstä & treasurystä pakittaa hieman taaksepäin? Enkä nyt puhu pelkästään ap:n halukkuudesta vaan myös siitä, että meneekö tälläinen rekryssä läpi, uskalletaanko palkata kovan tason osaaja hieman vaatimattomampiin tehtäviin? 

Ap:n kannattaisi myös miettiä sitä omaishoitajuutta pidemmän päälle. Muistisairaat tarvitsevat ennen pitkää ympärivuorokautista hoivaa, ei siihen pysty yksi ihminen mitenkään päin. Muistisairas, jolla pää ei enää toimi mutta fysiikka on tallella, voi olla yllättäväkin tihulainen, joka puuhailee yöaikaan ties mitä. Ei siinä auta kauniit ajatukset siitä, että haluaa turvata läheiselleen ihmisarvoisen vanhuuden, ennen pitkää se vanhus on saatava lukkojen taakse, ennen kuin vanhus aiheuttaa vakavaa vahinkoa itselleen tai ympäristölleen.

Vierailija
336/468 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä helvetin järkeä tässä enää on? Jos työtön löytää vapaan paikan niin senhän pitäisi olla oikea työpaikka, josta maksetaan oikeaa palkkaa. En näe miten tämä poikkeaa tavallisesta rekrytoinnista. Sarasen ja muitten rooli tai antama koulutus on omatoimisesti opeteltavissa. Tärkein oppi tulee työpaikalla eikä poikkea mitenkään työssäoppimisesta. Kyseessä on siis vain kilpailun vääristäminen ilmaisila harjoittelijoilla, ei uusien työpaikkojen  luominen.

Sarasella on ollut monta hyvää koulutusta mihin olisin itse halunnut osallistua, ei vielä ole tärpännyt. Eikä taida tärpätä jatkossakaan jos pitää olla paikka valmiina.

Vierailija
337/468 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taloussanomissa oli jo ennen koronaa, että kaupan alalta loppuu 25000 työpaikkaa 10 vuoden sisällä. Mitäs myyjät meinaa alkaa tekemään työksi sitten?

Toimeentulotukea ei saa, jos on mökki. Asuntolaina ja yhtiölaina ei ole laskuja toimeentulotuessa. Työmarkkinatuki on 518 netto ja 660, jos on 2 lasta.

No sehän nyt vasta olisikin, jos asuntolaina ja yhtiölaina olisivat laskuja toimeentulotuessa.

Ei ole valtion tehtävä rahoittaa jonkun yksityisen omaisuuden kasvattamista.    Valtion tehtävä ei ole ostaa joillekin asuntoja yksityiseksi varallisuudeksi muiden veronmaksajien rahoilla.   Yksityisen varallisuutensa jokainen rahoittakoon ihan omillaan.

Vierailija
338/468 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnhaku on pilalla.

ihan oikeasti vainoharhainen uskoo, että työntaja vakoilee häntä sometilien kautta.  Normaali ihminen panee sinne tilille vain sellaista materiaalia, että on ihan sama kuka sitä katsoo.

Fiksulla ihmisellä voi aivan hyvin olla sometili.  Ja voi jopa olla fiksua, että on sometili.   Tuohan on ihan yksilökohtainen asia.   Fiksu tämän ymmärtää, eikä rupea luokittelemaan sometilin puutetta muka fiksuudeksi.

Ennen kuin raivostut, niin voin vahvistaa, että minulla ei ole sometilejä.  En tarvitse niitä, enkä ole kiinnostunut niiden tekemisestä tai ylläpitämisestä.  Mutta arvostan muiden valintoja ja ehdottamasti en ole allekirjoita väitettä, että se olisi joku kriteeri fiksuutta määriteltäessä sinänsä.

Vierailija
339/468 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, tuota se on. Palasin takasin ensimmäiseen duunariammattiini, siellä asiat toimivat kuten ennenkin.'42 v.

Näin varmaan tekee kohta muutkin. Myös minua ahdistaa tuo hirveä pelleily ja feikkaus ja esitys mitä pitää työtä hakeakseen tehdä. Työnhaku päällä täälläkin ja kaikkialta tulee ei-kiitos lappua…

Eli toisin sanoen valituksi tulee ne kaikkein epäluotettavimmat, narsisteimmat, pätemisenhaluisimmat feikit?

340/468 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopeta se Taloussanomien lukeminen, koko netti on täynnä viestejäsi. Lue Aku Ankkaa sieltä löydät totuuden, Roopella on rahaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi seitsemän