Lapseni isä otti ja muutti 600km päähän. Miten lapsen ja isänsä tapaamiset jatkossa?
Lapseni isä löysi uuden rakkauden ja muutti melkein siltä seisomalta 600km päähän. Tähän asti lapsemme (10v) on ollut isällään 3 vknloppua kuukaudesta. Isä on sitä mieltä että osan isäviikonlopuista voi korvata lapsen mummolavierailuilla (isänpuolen isovanhemmat asuvat 2km päässä) ja 1-2 kertaa kuukaudessa isä ajelee sitten hakemaan lapsen luokseen.
Minusta tässä ei ole mitään järkeä. Lapsi ei halua istua autossa ja hänelle tulee herkästi matkapahoinvointiakin. Kun keskustelin asiasta, mielestäni rakentavasti, isä ilmoitti vain että no ei sitten ota lasta luokseen niin usein. Mielestäni tämän tulisi näkyä sitten elatusmaksun suuruudessa koska itse tarvitsen jatkossa palkattua lapsenvahtia jos olen esim viikonlopun töissä. Tähän astihan olen huoletta tehnyt töitä kun lapsi on isällään..
Isän mielestä elatusmaksua pitäisi päinvastoin laskea koska matkakuluihin menee niin paljon. Junalla/linja-autolla lapsi ei ole valmis matkustamaan.
Varaan kyllä aikaa lastenvalvojalle tästä mutta mitä mieltä olette muut?
Kommentit (139)
Rakkauden huumassa olevaa miestä ei oma lapsi kiinnosta ja siksi ollaan valmiita muuttamaan kauas pois. Tietysti isällä on vähän 'huono omatunto' aluksi etenkin jos saa muilta kuulla moraalisaarnoja ja uskottelee itselleenkin, että kyllä hän pystyy lasta näkemään pitkästä välimatkasta huolimatta ja ehkä aluksi yrittääkin järjestää tapaamisia useammin, mutta nopeasti se uusi arki ja uusi rakkaus ja elämä toisaalla vie mennessään. Isällä ei ollut alunperinkään aikomusta jatkossa tavata lastaan edes 1 kertaa kk:ssa. Niinpä isän ja lapsen välit etääntyvät eikä eikä isä enää edes osaa ikävöidä lastaan. Tulee käymään uuden puolisonsa kanssa tapaamaan lapsia 1 kertaa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teette uuden sopimuksen, vko-vko olisi hänellekin ajamisen suhteen paljon parempi. Vaihtopäivä varmaan sit pe, jos viikonloput on sulle työn suhteen vaikeimmat järjestää. Ja elarit nyt sit taas… Vaikea sanoa, varmaan kannattaisi pitää samana.
Ajattelitko, että lapsi on joka toisen viikon pois koulusta?
No ei tietenkään. Kai siellä isänkin luona kouluja on?
Lapsi voi olla kirjautuneena vain yhteen kouluun kerrallaan. Et varmaan joka viikko ajatellut tehdä koulunsiirtoa?
Höpö höpö. Lapsi voi todellakin käydä kahdella eri paikkakunnalla koulua. Luuletko, että yksikään kouluiköinen ei asu vko vko vanhemmillaan? Tai vanhemmat asuvat aina saman koulun alueella?
Mä tunnen enemmänkin perheitä jossa vuoroviikko-vanhemmat asuvat eri koulujen alueella.
Kuitenkin silloin välimatka on ollut sellainen että lapsi pääsee kulkemaan kouluun molempien vanhempien luota.
Siis lapsi käy yhtä koulua ja tarvittaessa etä vaikka omilla viikoillaan kuskaa sitten lasta koulumatkat.
Siitä en ole koskaan kuullut että lapsi kävisi vuoroviikoin kahta eri koulua. Enkä usko sen olevan edes mahdollista, saati sitten millään lailla järkevää
Ei siinä mistään järkevyydestä ole kyse, vaan perusopetuslaista. Yksi koulu. Ihan selkeä juttu. Joku jolla ei ole edes lapsia yrittää nyt keuhkota oikeuksista, joita ei ole.
Sen sijaan, että keuhkoat ja paasaat, voisiko miettiä, että onko tämä hyvä, että sitä oikeutta ei ole?
Kai sinä nyt ymmärrät, että eri luokissa käydään samoja asioita, mutta opetustahti on sama? Kun lapsi vaihtaa viikoksi toiseen kouluun, voi olla, että lapsi joutuu käymään samat asiat kahteen kertaan läpi tai sitten jotain jää kokonaan käymättä, kun ne käytiin toisessa koulussa ja toisessa on eri asiat opeteltavana. Nykyään en tiedä, mutta ennen eri kouluissa oli eri oppikirjat, kun koulut pystyivät valitsemaan ne itse. Vuoroviikon eri kouluissa pilaa lapsen koko kouluiän hyvin perusteellisesti.
Nykyään on luokkahuoneettomat koulut, luokattomat koulut, moninaisen oleilun ja opiskelun tilat, iPadit ja pelit ja pensselit. Toki tällaisessa tilanteessa lapsella olisi yksilöllistetyt hopsit, molemmissa kouluissa omansa. Ei todellakaan mikään ongelma. Yläkoulu saattaisi sitten jo tuottaa haastetta enemmän, mutta silloinhan lapsi on muutenkin sen ikäinen, että saa päättöä itse asumiskuvionsa.
Joudut, ap, varmaan ostamaan auton, että saat kuskattua lapset isänsä luokse. Älä kuitenkaan osta sähköautoa, tai vietät puoli vuorokautta latauspisteellä mennen tullen.
Semmoisia ne monet isät on eron jälkeen. On varmaa että isää ei montaa kertaa kiinnosta hakea lasta luokseen. Muuten ei olisi noin kauas muuttanut.
Omien lasteni isä muutti n 400 km päähän kolme vuotta sitten. Kertaakaan ei ole lapsia luokseen pyytänyt. Joskus harvakseltaan käy itse täällä.
Vierailija kirjoitti:
Semmoisia ne monet isät on eron jälkeen. On varmaa että isää ei montaa kertaa kiinnosta hakea lasta luokseen. Muuten ei olisi noin kauas muuttanut.
Omien lasteni isä muutti n 400 km päähän kolme vuotta sitten. Kertaakaan ei ole lapsia luokseen pyytänyt. Joskus harvakseltaan käy itse täällä.
Miten ne lapset sinne yksiöön mahtuisivat isänsä kanssa? Nykyäänhän pitää olla vähintään yksi oma huone per ipana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ne lapset sinne yksiöön mahtuisivat isänsä kanssa? Nykyäänhän pitää olla vähintään yksi oma huone per ipana.
Ei asu yksiössä, kun muutti suoraan uuden naisen taloon.
Luulin että oma ex on ajattelematon ja ilkeä.
On näitä muitakin ja mietin usein miksi ihminen on niin tyhmä lisääntyessään näiden superisien kanssa. Onko rakkaus umpisokea?
Onhan myös vaihtoehto jossa lapsi muuttaisi isän luokse. Ei äidillä ole mitään oikeutta yksin päättää missä lapsi asuu. Äiti voisi sitten kertoa kuinka hän haluaa isomman elatusmaksun jonka maksaa lapsen isälle. Voisi myös järjestellä kuljetukset ihan itse
Vierailija kirjoitti:
Onhan myös vaihtoehto jossa lapsi muuttaisi isän luokse. Ei äidillä ole mitään oikeutta yksin päättää missä lapsi asuu. Äiti voisi sitten kertoa kuinka hän haluaa isomman elatusmaksun jonka maksaa lapsen isälle. Voisi myös järjestellä kuljetukset ihan itse
Yhden tutun erossa kävi just noin, että lapset jäi isälle. Äiti sitten marmatti, miten joutuu maksamaan isoja elatusmaksuja.
Isällä ei ole mitään velvollisuutta tavata lastaan ja hän saa muuttaa vaikka ulkomaille jos haluaa. Näin se menee. Aloittaja voi olla yhteydessä lastenvalvojaan mutta todennäköisesti isä on jo nyt määrätty maksamaan maksimimäärän elatusapua eli siitä tuskin on mitään hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Isällä ei ole mitään velvollisuutta tavata lastaan ja hän saa muuttaa vaikka ulkomaille jos haluaa. Näin se menee. Aloittaja voi olla yhteydessä lastenvalvojaan mutta todennäköisesti isä on jo nyt määrätty maksamaan maksimimäärän elatusapua eli siitä tuskin on mitään hyötyä.
Moni ei edes tiedä olevansa isä ja moni taas luulee olevansa. Jostain syystä nämä aisankannattajat on yleisemmin niitä maksumiehiä. Liekö sitten paremmat tulot ja asema vai millä kriteerillä valikoituvat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teette uuden sopimuksen, vko-vko olisi hänellekin ajamisen suhteen paljon parempi. Vaihtopäivä varmaan sit pe, jos viikonloput on sulle työn suhteen vaikeimmat järjestää. Ja elarit nyt sit taas… Vaikea sanoa, varmaan kannattaisi pitää samana.
Ai että lapsi olisi viikon yhdessä koulussa, ja toisen viikon toisessa? Koulu ei ole mikään hoitopaikka, missä vain vietetään aikaa, vaan siellä myös opetetaan asioita. Vaikka opetussuunnitelma on sama, ei kaikissa kouluissa edetä täsmälleen samaa tahtia.
Saati se, mitä tuollainen kahden koulun välillä seilaaminen tekisi kaverisuhteille.
Kouluissa on myös eri kirjasarjat, joissa asiat opetetaan ihan eri järjestyksessä, esim.matematiikassa myös aika eri tavoilla. Ihan mahdotonta käydä kahdessa eri koulussa.
Tätä lapsen isää ei kiinnosta oma lapsi tippaakaan. Ap saa elää nyt omaa elämää lapsen kanssa ja voi kertoa lapselle totuuden isistä. Lasta ei tarvitse riepotella sinne 600km:n päähän. Kuka teistä aikuisista suostuisi ramppaamaan maan äärissä jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että lapsi olisi viikon yhdessä koulussa, ja toisen viikon toisessa? Koulu ei ole mikään hoitopaikka, missä vain vietetään aikaa, vaan siellä myös opetetaan asioita. Vaikka opetussuunnitelma on sama, ei kaikissa kouluissa edetä täsmälleen samaa tahtia.
Saati se, mitä tuollainen kahden koulun välillä seilaaminen tekisi kaverisuhteille.
Kouluissa on myös eri kirjasarjat, joissa asiat opetetaan ihan eri järjestyksessä, esim.matematiikassa myös aika eri tavoilla. Ihan mahdotonta käydä kahdessa eri koulussa.
Ja kuitenkin näistä kahdesta eri koulusta pyritään jatko-opintoihin samoihin paikkoihin. Itse asiassa erilainen näkemys ja katsantokanta aiheeseen kuin aiheeseen voisi olla jopa plussaa.
Vierailija kirjoitti:
Tätä lapsen isää ei kiinnosta oma lapsi tippaakaan. Ap saa elää nyt omaa elämää lapsen kanssa ja voi kertoa lapselle totuuden isistä. Lasta ei tarvitse riepotella sinne 600km:n päähän. Kuka teistä aikuisista suostuisi ramppaamaan maan äärissä jatkuvasti.
On kuitenkin parempi ettei ala mustamaalaamaan toisia ihmisiä. Sitä paitsi emmehän me tiedä tästä tarinasta kuin ap:n version. Totuushan voi olla ihan toinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan samat asiat ne on vaikka ne olisi missä järjestyksessä. Peruskoulu ei ole tähtitiedettä, varsinkaan Suomessa. Ekalla riittää, kun opit lukemaan, kirjoittamaan sinnepäin ja laskemaan 1-10 plus ja miinus. Tokalla sit jo pitää osata kirjoittaa ja matikassa päästään 50:iin. Kolmannella osaat laskea jo sataan, kirjoitat 10 virkkeen juttuja ja jaksaa lukea 20 sivua. Siitä eteenpäin hyvin verkkaisesti edeten päästään kuudennella sit hyvillä mielin toteamaan, että hyvä on siirtyä vaativampiin haasteisiin, yläkouluun opettelemaan elämänhallintaa.
Monille isille nämä on niin helppoja ratkaisuja. Senkus muuttaa, mummohan jää ja vaari! Oma prse on niin paljon kiinnostavampi ja sen uuden naisen, mitäs noista lapsista, niitähän saa aina lisää. Tuo välimatka on niin sietämätön, että teille tulee sellainen syysloma ja hiihtoloma alkuun isällä ja pari viikkoa kesästä elämä, sitten kun isällä on uusia lapsia niin pari viikkoa on yksi viikko, ehkä ja syyslomankin voisi jättää väliin. Ja lopulta nähdään siellä mummolassa kerran vuodessa. Elämä on valintoja ja jokainen järkevä ihminen tietää, miten tuo menee. Toisia ne lapset ei vaan kiinnosta niin paljon, eikä varsinkaan niiden omien lasten hyvinvointi. Sen voin kuvitella, ettei tuon asian tajuaminen kovin miellyttävää ole, siis etyä tajuat tehneesi lapsen hylkäävän isän kanssa.
Oma ns. isäni asui parhaimmillaan alle kilometrin päässä. Nähtiin. n. kaksi kertaa vuodessa, käytännössä vahtien uusia pikkusisaruksia juhlapäivinä, että isä ja uusi vaimonsa sai dokailla rauhassa. Ei jaksettu sitten enää lähteä sitä dokaamistakaan katsomaan. Ns. isäni ei tiedä minusta eikä elämästäni mitään, ei tiennyt silloin kun olin teini eikä tiedä näin aikuisenakaan. Olen ihan sinut sen kanssa, mutta mitään ulinoita tai satuiluja (hänellä on aina parisuhteiden taukoaikoina tapana yrittää olla yhteydessä ja esittää sukulaisilleen meidän olevan jossain läheisissä väleissä, onneksi sitten löytää aina uuden naisen, niin loppuu ne puhelut) en jaksa yhtään. Vieras ihminenhän hänkin minulle tavallaan on. Semmoinen setä, joka asui meillä, kun olin lapsi. Se siitä. Nämä on asioita, joita ei kannata määräänsä enempää surra. Jos ihminen valitsee hylätä lapsensa, ei hän ihan kovin suuren kaipaamisen arvoinenkaan ole. Vanhemmat on ne, jotka elää sun kanssa ja rakastaa sinua enemmän kuin itseään. Niin se vain on. Yksikin sellainen vanhempi on kuitenkin jo tosi hyvin. Kaikilla kun ei ole sitäkään.
Yrittäisin jatkossa hyödyttää isovanhempia viikonlopputöiden hoitoapuna, jos teet illan tai yön, niin poika olisi juuri sen työvuoron ajan hoidossa. Tai vaikka sen yhden illan ja yön pari kertaa kuussa? Ihan eri tavalla kuormittaa isovanhempia kuin koko viikonloppu. Takkiinhan tuossa taloudellisesti väistämättä tulee, jos olet aiemmin tehnyt paljon viikonloppuja ja nyt et pysty enää kuin pariin vuoroon kuussa. Mutta toisaalta saat olla enemmän lapsesi kanssa ja se tässä nyt on etuna, vaikka tietysti parempi olisi ollut kaksi läsnäolevaa vanhempaa. Teistä tulee kuitenkin läheisempiä. Ja sitä yhtä ainoaa läsnä olevaa vanhempaa rakastaa kuitenkin yli kaiken, joten lapsen isään verrattuna jäät kyllä voitolle. Riippumatta siitä, tajuaako hän sitä koskaan tai ei.
Tsemppiä ja voimia. Te selviätte kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Jos isä muuttaa 600 km päähän ei hän enään rakasta lastaan. Voin ihan kokemuksella sanoa koska olen tälläisen isän lapsi. Ei paljoo soitellut tai tavannut minua
Ei pidä paikkaansa. Varsinkaan jos uudesta liitosta lapsia.