Oulu
Kiinnostaisi tietää, onko muilla samanlaisia kokemuksia oululaisista ihmisistä. Oman kokemuksen mukaan täällä nimittäin asuu lähes poikkeuksetta tylyjä ihmisiä. Rappukäytävässä jos erehdyt moikkaamaan, vastaantulija kääntää pään pois tai katsoo vain tylysti eikä vastaa. Yleensäkin jos erehdyt puhumaan vieraalle ihmiselle, se katsoo että mitä sää mulle puhut..
Kommentit (65)
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 18:01"]
Oululaiset on kyllä oma piiri pieni pyörii-porukka. Lestahenkisiä kaikki uskoon katsomatta.
[/quote]
Tämän allekirjoitan. En pidä Oululaisia erityisen epäsosiaalisina, mutta sisäänpäinlämpeävinä kyllä. Suurimman osan mielestä "etelässä" (=kaikki Kajaanin alapuolella) ei osata mitään eikä siellä ole mitään hyvää.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 22:17"]
Meidän talossa kyllä kaikki moikkaa toisiaan, ja juttelemaankin jäävät jos vaan suunsa avaa. Näin Heinäpäässä.
[/quote]
Tuo nyt tuntuu aina vaihtelevan talonyhtiöittäin. Itse oln huomannut eroja eri kaupungeissa ja kaupunkien asuinalueissa missä oon asunu. Täällä missä nyt asun Helsingissä ei kukaan tervehdi. Aluksi moikkasin mutta kun sain vain tylyjä katseita lopetin. Toisaalta aiemmassa asunnossa eri puolella Helsinkiä kaikki moikkasivat.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 22:17"]Meidän talossa kyllä kaikki moikkaa toisiaan, ja juttelemaankin jäävät jos vaan suunsa avaa. Näin Heinäpäässä.
[/quote]
Heinäpää <3
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 22:18"]
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 22:16"]
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 14:51"]
Yleensäkin jos erehdyt puhumaan vieraalle ihmiselle, se katsoo että mitä sää mulle puhut..
[/quote]
Tarkoitit varmaan "mitä nää mulle puhut".
[/quote]
Juuri näin. Ja jos sanot "kiitos" bussikuskille kun hyppäät pois niin ne kattoo ku hullua. :D (Opin sanomaan kiitos bussikuskeille asuessani muutaman vuoden Keski-Suomessa missä oli tapana kiittää bussikuskia.)
[/quote]
No ei oo kyllä kattonu. Minusta tuntuu kuin te puhuisitte ihan eri kaupungista, vai oonko minä sitten sellainen ihminen joka voi huutaa heipat bussikuskille ilman outoa katsetta, naapurit juttelee kun alan juttelemaan, muutkin tuntemattomat yleensä juttelee. Tuntemattomat vanhukset etenkin tulee ihan oma-aloitteisesti mielellään juttelemaan vaikka keskellä markettia. Vai onko se Oulu muuttunut kuukaudessa näin paljon kun oon nyt väliaikaisesti muualla vähän aikaa.
-22
[/quote]
Tämän allekirjoitan. En pidä Oululaisia erityisen epäsosiaalisina, mutta sisäänpäinlämpeävinä kyllä. Suurimman osan mielestä "etelässä" (=kaikki Kajaanin alapuolella) ei osata mitään eikä siellä ole mitään hyvää.
[/quote]
Oululaisilla on varsinkin vihaa (?) ja ennakkoluuloja Helsinkiä kohtaan. Helsinkiläisiä pidetään moukkina ja itserakkaina jotka katsoo alaspäin. Tällasta Oulussa kuulee aika paljon... Kun itse muutin Helsinkiin oli pari Oululaista sitä mieltä että alan katsoa heitä alaspäin, mikä nyt oli kyllä puoliksi vitsi mutta kuitenkin hassua. Täällä Helsingissä ei todellakaan olla niin tylyjä ja itsekskeisiä kuin luullaan. Ihmisillä on usein kiire ja ovat omissa oloissaan, mutta ei se heistä koppavia tee. Mitä olen tutustunut ihmisiin niin todella mukavia useimmat täällä. :)
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 22:22"]
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 22:18"]
Yleensäkin jos erehdyt puhumaan vieraalle ihmiselle, se katsoo että mitä sää mulle puhut..
[/quote]
[/quote]
Juuri näin. Ja jos sanot "kiitos" bussikuskille kun hyppäät pois niin ne kattoo ku hullua. :D (Opin sanomaan kiitos bussikuskeille asuessani muutaman vuoden Keski-Suomessa missä oli tapana kiittää bussikuskia.)
[/quote]
No ei oo kyllä kattonu. Minusta tuntuu kuin te puhuisitte ihan eri kaupungista, vai oonko minä sitten sellainen ihminen joka voi huutaa heipat bussikuskille ilman outoa katsetta, naapurit juttelee kun alan juttelemaan, muutkin tuntemattomat yleensä juttelee. Tuntemattomat vanhukset etenkin tulee ihan oma-aloitteisesti mielellään juttelemaan vaikka keskellä markettia. Vai onko se Oulu muuttunut kuukaudessa näin paljon kun oon nyt väliaikaisesti muualla vähän aikaa.
-22
[/quote]
Sinä oletkin poikkeus, joka vahvistaa säännön. :)
Mää oon ainaki tosi kiva vaikka oonki oululainen.
Riippuu, missä päin Oulua liikkuu. Vanhassa Oulussa, Ylikiimingissä ja Oulunsalossa ihmiset ovat yleensä mukavia ja kohteliaita. Itse olen törmännyt useammin tylyihin ihmisiin Haukiputaan alueella.
Mun tuttava muutti puoli vuotta sitten Helsingistä Ouluun ja sanoi, että Oulussa on aivan ihanan ystävällisiä ihmisiä ja auttavaisia ja että se on Oulussa parempaa kuin Helsingissä. Joka kerta sanoo tuon, kun joku kysyy, että mitä on tykännyt asua Oulussa.
Siksi hämmästyttää nämä vastaukset täällä.
No höh :D ei oululaiset oo tylyjä, ne on vaan ujoja! Ja monet täällä ajattelee että etelästä tulleet on kauhean ylimielisiä ;) että.
Olen avojalkanen oululainen ja en nää mitään ihmeellistä siinä, ettei jutella jollekin tuntemattomalle. Kerrostalossa voi moikata naapuria jos vastaan tulee, eipä siinä mitään ihmeellistä. Opiskelutoverit ja ystävät kuitenkin paljon aidompia ja mukavampia kuin ihmiset noin geneerisesti Helsingissä, Vantaalla, Vaasassa ja Tampereella. Totta puhuen ei tee mieli jutella tuntemattomille. Moikkaan naapureita rappukäytävässä, bussikuskeja, kaupantätejä jne. en aloita spontaaneja kuulumisen kysymisiä keneltäkään näistä.
Ei ole. Ikäni olen täällä asunut.
Oulusta menin Kajaaniin opiskelemaan ja yllätyin siitä kuinka tuttavallisia baareissa ollaan helpommin toisille. Muussa en olekkaan sitten nähnyt eroa esim. rappukäytävässä samaa awkwarddia sanookohan toi mulle terve meininkiä.
Se on totta että piirit on pienet, kaikki tuntee tai tietää toisen jonku/jotaki kautta.
Minä ihmettelen myös sitä paljon puhuttua "oululaisten sosiaalisuutta"
Paskanmarjat, vuosia asuin siellä ja ystävät ketä sain olivat kaikki muualta muuttaneita. Turkuun kun tulin, ihan ihmettelin kun ekalla kauppareissulla kolme eri ihmistä tuli rupattelemaan. (Toki aina ei näin käy, mutta sekontrasti oli niin suuri)
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 05:29"]
Minä ihmettelen myös sitä paljon puhuttua "oululaisten sosiaalisuutta" Paskanmarjat, vuosia asuin siellä ja ystävät ketä sain olivat kaikki muualta muuttaneita. Turkuun kun tulin, ihan ihmettelin kun ekalla kauppareissulla kolme eri ihmistä tuli rupattelemaan. (Toki aina ei näin käy, mutta sekontrasti oli niin suuri)
[/quote]
Tässä varmaan paljastuu avojalkaisen oululaisen mielenlaatu, kun ensimmäinen ajatukseni tekstistäsi on, että miksi ihmeessä ruokakaupassa pitäisi alkaa rupattelemaan vieraiden ihmisten kanssa?
[/quote]
[/quote]