Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruokakustannuksista taas

Vierailija
20.10.2014 |

Eilen täällä oli keskustelu missä tavallinen keskituloinen perhe ei meinannut saada rahoja riittämään elämiseen. Ja kun äiti ilmoitti ruokakulujen olevan 1000 euron luokkaa/kuukausi, niin todella moni oli sitä mieltä että perhe tuhlasi rahaa ruokaan. Onko tämä vain Av:n todellisuutta että ei osteta esim juisseja, koska ne ovat niin kalliita ja epärerveellisiä? Mitä nämä perheet juovat aamupalalla, olen oppinut itse että appelsiini/omenatuoremehu kuuluu ihan normaaliin aamupalaan, mutta ilmeisesti siis Suomalaisessa keskiluokkaisessa työtätekevässä perheessä se on luksusta johon ei pidä tuhlata? Mitä siis aamupalalla juodaan? Maitoa ei ilmeisesti, ainakin meilläpäin maito ja pirkan juissi maksavat suunnilleen saman verran. Vettä ja ruisleipää/puuroa pitäsi syödä? Meillä lapset syö joko muroja maidolla tai luonnonjogurtilla tai tummaa tai vaaleaa leipää, siihen päälle juustoa, tomaattia, kurkkua, munaa tai maksamakkaraa. Ja sitä parjattua juissia lasilliset, joskus vaihtoehtoisesti kaakaota. Luksusta ja tuhlausta?? Ei vaan normaalia elämää.

Samaten oli yllättävää kuinka moni sekoitti linssejä/soijarouhetta lihan joukkoon jotta se riittöisi pidempään. Olen kerran ostanut soijarouhetta kotiin sekoittaakseni sitä jauhelihaan, jäi siihen yhteen kertaan se kokeilu. Ilmeisesti kuitenkin moni on sitä mieltä että liha on vähän kuin ylellisyyttä. (Ja tiedän että ei ole ympäristöystävällistä syödä lihaa mutta se on sitten taas toinen keskustelu, nyt puhutaan rahasta). 

Me ostamme joka viikonloppu jotain herkkuja kotiin, perjantaina sipsejä tai popcornia ja lauantaisin lapset saa lauantaikarkit. Viikonloppuiltaisin tehdään aina parempaa ruokaa ja usein meille aikuisille juustoja tms, ja koko tuttavapiirissämme tämä on aivan tavallista. Emme koe elävämme missään luksuksessa, (emme osta esim. kalliita äyriäisiä ja aitoa shamppanjaa, tätä tekisin jos olisimme rikkaita:)), mutta olemme tavallinen hyvätuloinen perhe ja mielestäni kahden työtätekevän perheessä tällainen elämä on tuiki tavallista. Av:lla ei tällaista ilmeisesti tehdä, millä te herkuttelette viikonloppuisin? 

Hedelmät ja vihannekset olivat myös pannassa paitsi juurekset ja kaali. Siis oikeasti ei ole varaa ostaa banaaneja ja omenoita kotiin? Todella ankeaa, paitsi jos todella eletään köyhyydessä (mitä tämä perhe ei tehnyt). Meillä on teinillä nyt rajoitettu sitä että tuorett mangoa on turha ostaa koko ajan, ja siitäkin nuristaan, mutta tavalliset banaanit, appelsiinit ja omenat nyt "kuuluu" vuonna 2014 tavallisen perheen ruokavalioon ilman mitään luksusta.

Ja ravintolassa syöminen, siitä ei edes keskusteltu, mutta pidän täysin itsestään selvänä että sillon tällöin (ainakin kerran kuussa) käydään joko ulkona syömässä tai ainakin haetaan kotiin valmisruokaa. Tämänkään en koe olevan mitään luksusta vaan ihan tavallista elämää. 

Ja todellakin, tähän menee meillä 2 aikuista ja 3 kouluikäistä lasta n.1000eur kuussa. En koe meidän tuhlaavaan, vaan vain elävän keskiluokkaista suht mukavaa elämää.

Samalla lailla ajattelevia?

Kommentit (147)

Vierailija
121/147 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaksi aikuista ja yksi alle vuoden ikäinen. Aloitin kolme päivää sitten laskemaan paljonko RUOKAAN menee rahaa kuukaudessa. Voin raportoida sitten, kun ensimmäisen kuukauden kulutus selviää!

Mutta, noihin mehuihin ja muihin piti sanomani, että söi sitä sitten mitä tahansa (mehut, murot, juustot, liha, kasvikset...), niin hintojen vertailu kyllä kannattaa! Pahaa meillä ei syödä, mutta jos kaksi yhtä hyvää tuotetta on hyllyssä vierekkäin, niin otan ehdottomasti halvemman. Rainbowt, X-trat ja Lidlin tuotteet ovat kovassa käytössä. Halpakin voi olla hyvää.

Vierailija
122/147 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap väitti että ne kellä menee vähemmän niin kituuttaa. Mutta kun ei kituuta. Jos ei halua syödä samoja ruokia kuin ap niin ei se tarkoita kituuttamista.
Ja aika noloa kehuskella sillä että juo tuoremehua kun se suurelle osalle on täysi turhake. Mieluummin kehuskelisi sillä että syö kymmentä eri kasvista päivittäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/147 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon teillä muilla menee ruokaan kuussa?Itse en ole laskenut,mutta nyt aion. täytyy myöntää, että suosin luomua ja ostan paljon vihanneksia/hedelmiä ja tuoretta kalaa 2-3krt vko.Lihaa noin 3-4 krt vko.
Mehuja emme juo kun emme tykkää.Kaakaota menee lapsille iltaisin (ei aina) Suomessa ruoka on vaan todella kallista.Asuimme ennen Saksassa ja siellä hinnat aivan toista luokkaa :(

Vierailija
124/147 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

100%makeuttamaton omenatäysmehu luki paketissa:). 

Ja Muroista katsoin mitä niissä luki:

Sokeria oli 6,9g/100g noissa Corn flakessa mitkä oli nyt kaapissa, ja sitten sellaisisa Paulus kokojyvämuroja missä on kuivattuja karpaloita joukossa löytyi myös kaapista, ne ovat ainakin olevinaan terveellisiä, ei lisättyä sokeria lukee paketissa. Mutta niiden joukkoon annan lasten laitaa hunajaa maustamattoman jogurtin lisäksi. 

Ja tälle ruokasnobille voin vaan kommentoida että yksi meidän lapsista on jo täysikäinen, syö ihan yhtä paljon kuin minä mutta nämä pienemmät koululaiset syö vähemmän. Mutta en usko että sinulla voi olla kunnon käsitystä miten lapsiperheen ruokahankinnat eroaa kahden aikuisen taloudesta. Ihan luonnollista, ei kukaan sellaista odotakaan. Me hankimme lihat ja meijerituotteett aina paikallisilta yrittäjiltä, hieman kalliimpaa kuin esim valio tai Atria mutta varsinkin jauhelihan laadun  ero on valtava, ja maitokin maistuu lapsista paremmalta:). Ja paikallisen tukeminen tuntuu oikealta ratkaisulta. 

Ap

Vierailija
125/147 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko sun corn flakeseissa oli suolaa? Jos vertaa sipsipussiin tai leipään...

Vierailija
126/147 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meilläkin se tonni menee ruokaan, viisihenkinen perhe, lapset teini-ikäisiä tyttöjä.

Vierailija
127/147 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolaa oli leivässä (kolme eri pakettia, limppu, grahampaahtoleipä ja Reissumies) 1,0-1,2g/100g ja sipsipussikin löytyi kaapista, siinä oli 1,7g/100g. 

Ap

Vierailija
128/147 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös on nämä asiat ihan tavallista elämää viiden hengen perheessä yhdellä palkalla elämme. Ja liha kuuluu kyllä meidän perheessä KAHTEEN ateriaan päivässä. Liha on ihan yhtä ympäristöystävällistä kuin ne pirun epämääräiset soijarouheet. Aamupalalla tai iltapalalla saatamme syödä lisää lihaa leikkeleinä. Päivittäistavarakauppaan varaan 1500 kuukaudessa. Tähän kuuluu vaipat ja jopa pieni osa lasten vaatteista ja leluista mitä isoista marketeista saa.

Minusta on hassua, että minuakin on haukuttu av:lla yhteen ääneen köyhäksi, koska emme käy ulkomailla tai osta käteisellä autoa yms. Mutta tulee mieleen ketä ne oikeat köyhät tällä palstalla sitten on, jos ei normaaliin ruokaan ja elintasoon ole varaa ja kituutetaan viiden hengen perhettä 500 euron ruokabudjetilla? Ja mitä ihmeen ylellisyyttä on lihassa tai BANAANEISSA!? Jos meillä on varaa, niin suurimmalla osalla perheistä on varaa. Meillä on vain yksi tienaaja taloudessa.

Vierailija
129/147 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja unohtui laittaa että Conr flaksissä 1,2g myös.

Vierailija
130/147 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
131/147 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostakaa pliis mulle se alkuperäinen ketju!

Vierailija
132/147 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 16:21"]

100%makeuttamaton omenatäysmehu luki paketissa:). 

Ja Muroista katsoin mitä niissä luki:

Sokeria oli 6,9g/100g noissa Corn flakessa mitkä oli nyt kaapissa, ja sitten sellaisisa Paulus kokojyvämuroja missä on kuivattuja karpaloita joukossa löytyi myös kaapista, ne ovat ainakin olevinaan terveellisiä, ei lisättyä sokeria lukee paketissa. Mutta niiden joukkoon annan lasten laitaa hunajaa maustamattoman jogurtin lisäksi. 

Ja tälle ruokasnobille voin vaan kommentoida että yksi meidän lapsista on jo täysikäinen, syö ihan yhtä paljon kuin minä mutta nämä pienemmät koululaiset syö vähemmän. Mutta en usko että sinulla voi olla kunnon käsitystä miten lapsiperheen ruokahankinnat eroaa kahden aikuisen taloudesta. Ihan luonnollista, ei kukaan sellaista odotakaan. Me hankimme lihat ja meijerituotteett aina paikallisilta yrittäjiltä, hieman kalliimpaa kuin esim valio tai Atria mutta varsinkin jauhelihan laadun  ero on valtava, ja maitokin maistuu lapsista paremmalta:). Ja paikallisen tukeminen tuntuu oikealta ratkaisulta. 

Ap

[/quote]

Juu, en varmaan ihan ymmärräkään nitä eroja kustannuksissa. Toisaalta olen itse sellaisesta perheestä, että me lapset syötiin ihan samaa ruokaa, kuin aikuiset. Ja esim. murot olivat ehdottomassa pannassa. Maustamattomaan jugurttiin laitettiin vehnäleseitä ja pilkottua banaania. Tai sitten sai puuroa aamiaiseksi. Välipaloina ruisleipä tai porkkana. Äitini oli hirmuinen terveysintoilija ja olin siitä pienenä todella katkera, että ei ikinä saatu niitä muroja. Toisaalta sieltä sain kipinän tehdä ruokaa oikeista aineista. Mutta olisin kyllä ollut kiitollinen välillä mehulasista tai suklaamuroista. Lauantaisin sai sentään valita irtokarkit itse. ;)

Vierailija
133/147 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 15:19"]

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 15:06"]

Meillä kyllä syödään hedelmiä, salaattia, vihanneksia, lihaa, tuoremehuja (vain viikonloppuaamuisin, on hampaille ihan superhaitallisia samoin kuin kotimehut, ei pelkästään sokerin vaan myös happojensa takia), maustamatonta jogurttia, muroja... ihan mitä mieli tekee!!! 4 henkeä on meidän taloudessa ja viikon ruokamenot on n. 100 € -> ihan maksimissaan 150 € eli n. 400-600 €/kk!

[/quote]Viisi lasta, yhteisikä 93 vuotta ja yhteensä kolme reikää hampaissa. Kotimehuja juoneet koko ikänsä ainakin lasin päivässä.

[/quote]

No teillä on sitten hyvät geenit. ole kiitollinen siitä. Meillä juodaan päivittäin vain vettä tai maitoa. Mehut kuuluvat herkkuhetkiin ja juhliin. Limsoista eivät ainakaan vielä tykkää. Ikää 7 ja 6 reikiä nolla. Minä 35 ja lähes kaikki hampaat paikattu :(

Vierailija
134/147 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että mitäkö syödään?

Aamiaiseksi munia ja jotain kasvista. Se jokin kasvis voi olla pinaattia tai edellisen päivän lämpimän kasvislisukkeen jämä uudelleen lämmitettynä. Oma suosikkiaamiaiseni on luu-lihalientä ja uppomunia persiljasilpulla. Meillä ei koskaan ole aamiaisella leipää tai muroja. Edellisen päivän tattaripuuroa voi olla pannulla paistettuna ja siinä mukana paistettua porsaankylkeä. Hedelmiäkin voi ottaa jos jaksaa.

Lounas on se pakkoateria koulussa, jota lapset eivät millään jaksaisi syödä. Itse nautin lounaaksi kupposen jotain teetä.

Välipalaksi siemennäkkäriä ja juustoa tai kielileikkelettä tms. Jotain vihannesta, hedelmää, marjaa.

Päivällinen on sitten jotain lampaasta, siasta tai kanasta ja vihanneksista. Kasviproteiiniakaan emme karsasta, mutta se ei saa olla kovin kaukaa tuotettu. Härkäpapu, linssit tai kikherne on kelpuutettu meidän ruokapöytään, mutta sitten kaikki Kiinassa tuotetut pavut on meille ehdoton ei.

Teollisia mehuja ei meillä käytetä, eli ei mitään juisseja ainakaan. Hedelmät nautimme kokonaisina, joskus harvoin jaksan kaivaa mehumyllyn kaapin perältä ja tehdä vihannes-hedelmä tuoremehuja. Marjojakin meillä on puoli pakastinta, ja niitä syödään päivittäin. Marjat ovat peräisin omasta pihasta tai lähimetsästä.

Ruokajuomana naapurista haettu tinkimaito tai oman kaivon vesi.

Vierailija
135/147 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

1000e ei kuullosta älyttömältä 5 hlölle, meillä menee 500e 2 aikuista ja 1,5v ruokiin ja me kyllä pihistellään kun itse olen opiskelija ja mies töissä.
Tuo summa uppoaa ihan normi arkiruokaan ja viikonloppusin vähän johonkin extraan, esim. Tehdään itse pizzaa tai tilataan ja ostetaan limua, sipsiä, jotain kalliimpaa leipää ja levitettä.
Mutta arki ruokaan kyllä kuluu rahaa koska vaikka tekisimme perus halvan makaronilaatikon on sen lisäksi aina salaattia, aamu/iltapalaksi leipää, juustoa, leikettä ja lapselle puuroa, marjoja, jugurttia ja hedelmiä lisäksi mitkä itse kyllä mielin ihan arki ruoaksi.
Mehua meillä ei tosin juoda vaan aterioilla vettä ja lapselle maitoa, viikonloppusin saatta joskus olla tuoremehua, murojakaan ei meillä syödä koska ovat sen verran epäterveellisiä mielestäni.

Vierailija
136/147 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan ostaa Juissia kotiin? Ostakaa ennemmin niitä tiivisteitä ja lisätkää itse vesi, jos sellaisia mehuja haluatte juoda. Tulee halvemmaksi ja samaa kamaa se on.

Vierailija
137/147 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Next

Vierailija
138/147 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi olla omenoita, appelsiineja tai banaaneja? Aivan saman asian ajavat juurespalat, kotimaiset marjat ja omput kauden mukaan tai säilöttynä, pakastettuna. En juuri koskaan osta "ulkomaan" kasviksia.

En myöskään ymmärrä jotain juissia. Vettä, glukoosi-fruktoosisiirappia..? Onko tuo parempi kuin itsetehty mustikkamehu?

Vierailija
139/147 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallista appelsiininehua ostan joskus tiivistettä, ja teen mehua mutta ei se samalta maistu kuin nuo esim, Marlin 100% appelsiinitäysmehupurkista. Maistuu enemmän sokerimehulta vaan. Onko olemassa jotain mikä maistuu siis enemmän tuoremehumaiselta? Myös Brazil (?)appelsiinituoremehu on säännöllisesti ostoslistalla mutta eo ole tiennyt että sitä voisin itse tiivisteestä sekoittaa? Mikä merkkki, mistä? 

Siitä eilisestä ketjusta sain hyvän vinkin kokeluun, tiskikonetablettien puolitus, nyt just kokeilussa, katsotaan tuleeko puhdasta. Jos on sama lopputulos niin ihan turha käyttää kokonaisia.

ap

Vierailija
140/147 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuoremehumaista ei ehkä saa tiivisteestä, mutta sellaista Juissia kyllä. Sokerimehuahan se on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kahdeksan