Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruokakustannuksista taas

Vierailija
20.10.2014 |

Eilen täällä oli keskustelu missä tavallinen keskituloinen perhe ei meinannut saada rahoja riittämään elämiseen. Ja kun äiti ilmoitti ruokakulujen olevan 1000 euron luokkaa/kuukausi, niin todella moni oli sitä mieltä että perhe tuhlasi rahaa ruokaan. Onko tämä vain Av:n todellisuutta että ei osteta esim juisseja, koska ne ovat niin kalliita ja epärerveellisiä? Mitä nämä perheet juovat aamupalalla, olen oppinut itse että appelsiini/omenatuoremehu kuuluu ihan normaaliin aamupalaan, mutta ilmeisesti siis Suomalaisessa keskiluokkaisessa työtätekevässä perheessä se on luksusta johon ei pidä tuhlata? Mitä siis aamupalalla juodaan? Maitoa ei ilmeisesti, ainakin meilläpäin maito ja pirkan juissi maksavat suunnilleen saman verran. Vettä ja ruisleipää/puuroa pitäsi syödä? Meillä lapset syö joko muroja maidolla tai luonnonjogurtilla tai tummaa tai vaaleaa leipää, siihen päälle juustoa, tomaattia, kurkkua, munaa tai maksamakkaraa. Ja sitä parjattua juissia lasilliset, joskus vaihtoehtoisesti kaakaota. Luksusta ja tuhlausta?? Ei vaan normaalia elämää.

Samaten oli yllättävää kuinka moni sekoitti linssejä/soijarouhetta lihan joukkoon jotta se riittöisi pidempään. Olen kerran ostanut soijarouhetta kotiin sekoittaakseni sitä jauhelihaan, jäi siihen yhteen kertaan se kokeilu. Ilmeisesti kuitenkin moni on sitä mieltä että liha on vähän kuin ylellisyyttä. (Ja tiedän että ei ole ympäristöystävällistä syödä lihaa mutta se on sitten taas toinen keskustelu, nyt puhutaan rahasta). 

Me ostamme joka viikonloppu jotain herkkuja kotiin, perjantaina sipsejä tai popcornia ja lauantaisin lapset saa lauantaikarkit. Viikonloppuiltaisin tehdään aina parempaa ruokaa ja usein meille aikuisille juustoja tms, ja koko tuttavapiirissämme tämä on aivan tavallista. Emme koe elävämme missään luksuksessa, (emme osta esim. kalliita äyriäisiä ja aitoa shamppanjaa, tätä tekisin jos olisimme rikkaita:)), mutta olemme tavallinen hyvätuloinen perhe ja mielestäni kahden työtätekevän perheessä tällainen elämä on tuiki tavallista. Av:lla ei tällaista ilmeisesti tehdä, millä te herkuttelette viikonloppuisin? 

Hedelmät ja vihannekset olivat myös pannassa paitsi juurekset ja kaali. Siis oikeasti ei ole varaa ostaa banaaneja ja omenoita kotiin? Todella ankeaa, paitsi jos todella eletään köyhyydessä (mitä tämä perhe ei tehnyt). Meillä on teinillä nyt rajoitettu sitä että tuorett mangoa on turha ostaa koko ajan, ja siitäkin nuristaan, mutta tavalliset banaanit, appelsiinit ja omenat nyt "kuuluu" vuonna 2014 tavallisen perheen ruokavalioon ilman mitään luksusta.

Ja ravintolassa syöminen, siitä ei edes keskusteltu, mutta pidän täysin itsestään selvänä että sillon tällöin (ainakin kerran kuussa) käydään joko ulkona syömässä tai ainakin haetaan kotiin valmisruokaa. Tämänkään en koe olevan mitään luksusta vaan ihan tavallista elämää. 

Ja todellakin, tähän menee meillä 2 aikuista ja 3 kouluikäistä lasta n.1000eur kuussa. En koe meidän tuhlaavaan, vaan vain elävän keskiluokkaista suht mukavaa elämää.

Samalla lailla ajattelevia?

Kommentit (147)

Vierailija
141/147 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 17:09"]

Siitä eilisestä ketjusta sain hyvän vinkin kokeluun, tiskikonetablettien puolitus, nyt just kokeilussa, katsotaan tuleeko puhdasta. Jos on sama lopputulos niin ihan turha käyttää kokonaisia.

ap

[/quote]

miksi ylipäätään käytät tabletteja? eikös se jauhe ole halvempaa kuitenkin? 

Vierailija
142/147 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos Tropic juisseja(?) vertaa näihin appelsiinimehuihin jotka itse sekoitetaan niin itse sekoitetut maistuu selkeästi sokerilta mutta tämä esim tämä Tropic 100% appelsiinitäysmehu mainostaa että ei lisättyä sokeria ja se ei maistu sokerille samalla tavalla kuin esim tämä appelsiinimehu, jonka makua voi verrata lähinnä esim trippeihin. Tämä Tropicin appelsiintäysmehu ei maistu niin sokerimehulta kuin tämä appelsiinimehu minkä itse sekoitan, vaan on ihan tuoremehun makuista ja näköistä (Brazil tosin parempaa). En halua länkyttää samasta asiasta mutta oikeasti kiinnostaa mikä näistä nyt on juissia ja mikä tuoremehua? Valaiskaa nyt minua:).

Ja voinko tehdä tällaista tuoremehun makuista myös itse (ilman että puristan suoraan appelsiineista;))

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/147 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ostanut aikoihin jauhetta, tabletit on niin käteviä, mutta nyt jos alan niitä puolittelemaan niin vois vertailla hintaa vaikka jauheeseenkin ja harkita (jos jaksaa ja muistaa).

kiitos

ap

Vierailija
144/147 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen että ap:n juissi on juicea eli tuoremehua, ei Juissia, joka on (Marlin) tuotemerkki.

-ohis

Vierailija
145/147 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, näin:), en edes muistanut että on olemassa ihan tuotemerkki juissi:). Kiitos taas.

ap

Vierailija
146/147 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 17:35"]

Mä luulen että ap:n juissi on juicea eli tuoremehua, ei Juissia, joka on (Marlin) tuotemerkki. -ohis

[/quote]

Tämä selvittää huomattavasti tätä ketjua.

Vierailija
147/147 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun on vaikeinta näissä ketjuissa ymmärtään niitä, jotka sanovat ostavansa 600€ viisihenkisen perheen ruuat ja ihan saavat ostaa juuri sitä mitä haluavat. Eikö tosiaan ole mitään, mitä jää kauppaan siksi, ettei viitsi sitä hinnan vuoksi ostaa? Meillä menee n. 800€/kk ilman työpaikkaruokailua ja joudun paljonkin rajoittamaan mitä syödään. Jos saisi ostaa mitä mieli tekee kaupasta meillä ei jauheliharuokia olisi ollenkaan vaan pelkästään koko lihaa, kanakin olisi joko rintaa tai sitten kokonainen. Kaikki olisi luomua, spagetin kanssa olisi tarjolla aina parmesaania, viikonloppuina ostettaisiin ihania erikoisjuustoja, joka ruualla olisi hyvää salaattia ja käyttäisin päivittäin tuoreita yrttejä jne. En oikein perusta ns. tavallisesta suomalaisesta kotiruuasta. Mielestäni se ei ole hyvää eikä oikein terveellistäkään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kahdeksan