Ruokakustannuksista taas
Eilen täällä oli keskustelu missä tavallinen keskituloinen perhe ei meinannut saada rahoja riittämään elämiseen. Ja kun äiti ilmoitti ruokakulujen olevan 1000 euron luokkaa/kuukausi, niin todella moni oli sitä mieltä että perhe tuhlasi rahaa ruokaan. Onko tämä vain Av:n todellisuutta että ei osteta esim juisseja, koska ne ovat niin kalliita ja epärerveellisiä? Mitä nämä perheet juovat aamupalalla, olen oppinut itse että appelsiini/omenatuoremehu kuuluu ihan normaaliin aamupalaan, mutta ilmeisesti siis Suomalaisessa keskiluokkaisessa työtätekevässä perheessä se on luksusta johon ei pidä tuhlata? Mitä siis aamupalalla juodaan? Maitoa ei ilmeisesti, ainakin meilläpäin maito ja pirkan juissi maksavat suunnilleen saman verran. Vettä ja ruisleipää/puuroa pitäsi syödä? Meillä lapset syö joko muroja maidolla tai luonnonjogurtilla tai tummaa tai vaaleaa leipää, siihen päälle juustoa, tomaattia, kurkkua, munaa tai maksamakkaraa. Ja sitä parjattua juissia lasilliset, joskus vaihtoehtoisesti kaakaota. Luksusta ja tuhlausta?? Ei vaan normaalia elämää.
Samaten oli yllättävää kuinka moni sekoitti linssejä/soijarouhetta lihan joukkoon jotta se riittöisi pidempään. Olen kerran ostanut soijarouhetta kotiin sekoittaakseni sitä jauhelihaan, jäi siihen yhteen kertaan se kokeilu. Ilmeisesti kuitenkin moni on sitä mieltä että liha on vähän kuin ylellisyyttä. (Ja tiedän että ei ole ympäristöystävällistä syödä lihaa mutta se on sitten taas toinen keskustelu, nyt puhutaan rahasta).
Me ostamme joka viikonloppu jotain herkkuja kotiin, perjantaina sipsejä tai popcornia ja lauantaisin lapset saa lauantaikarkit. Viikonloppuiltaisin tehdään aina parempaa ruokaa ja usein meille aikuisille juustoja tms, ja koko tuttavapiirissämme tämä on aivan tavallista. Emme koe elävämme missään luksuksessa, (emme osta esim. kalliita äyriäisiä ja aitoa shamppanjaa, tätä tekisin jos olisimme rikkaita:)), mutta olemme tavallinen hyvätuloinen perhe ja mielestäni kahden työtätekevän perheessä tällainen elämä on tuiki tavallista. Av:lla ei tällaista ilmeisesti tehdä, millä te herkuttelette viikonloppuisin?
Hedelmät ja vihannekset olivat myös pannassa paitsi juurekset ja kaali. Siis oikeasti ei ole varaa ostaa banaaneja ja omenoita kotiin? Todella ankeaa, paitsi jos todella eletään köyhyydessä (mitä tämä perhe ei tehnyt). Meillä on teinillä nyt rajoitettu sitä että tuorett mangoa on turha ostaa koko ajan, ja siitäkin nuristaan, mutta tavalliset banaanit, appelsiinit ja omenat nyt "kuuluu" vuonna 2014 tavallisen perheen ruokavalioon ilman mitään luksusta.
Ja ravintolassa syöminen, siitä ei edes keskusteltu, mutta pidän täysin itsestään selvänä että sillon tällöin (ainakin kerran kuussa) käydään joko ulkona syömässä tai ainakin haetaan kotiin valmisruokaa. Tämänkään en koe olevan mitään luksusta vaan ihan tavallista elämää.
Ja todellakin, tähän menee meillä 2 aikuista ja 3 kouluikäistä lasta n.1000eur kuussa. En koe meidän tuhlaavaan, vaan vain elävän keskiluokkaista suht mukavaa elämää.
Samalla lailla ajattelevia?
Kommentit (147)
Miten meillä menee niin paljon rahaa ruokaan? 2 aikuista ja 3 lasta.Aamuisin syödään leipää/päällysteet ja maitoa, lounas koulussa/ töissä ja välipala joko tarhassa tai kotona. Illallinen kotona ja syödään perusruokia, tosin liha,munat ja maito aina luomua (tiedän, maksaa..) ostan ne aina tarjouslaputettuina jos mahdollista. kalaa syödään myös väh.2-3 krt viikko.Sen pitää olla tuoretta,usein lohta tai muuta tarjouksesta. Joskus pakastettuja tonnikalapihvejä tm. Vihanneksia joka
Pv isoon salaattiin ja hedelmiä.Asutaan kaupungissa kerrostalossa, joten kotimaisia omenia tm.kausituotteita ei saa mistään ilmaiseksi.Mustikkametsärkin kaukana eli kaikki ruoka ostetaan. Lidlissä en tykkää käydä,kun suosin suomalaista.Kaikko rahat tuntuu menevän ruokaan. Nyt aion tehdä kokeilun. Luopua luomusta ja käydä viikon Lidlissä.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 19:57"]
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 19:32"]Ap, en ajattele samoin. Juissit ja muut on vain kallista vettä ja lisäainetta tölkissä. Aamuisin juomme kahvia, teetä tai omatekoista marjamehua. Jos on oikein hyvä omppuvuosi, niin meillä on tuorepuristettua omenamehua, ei yhtään lisättyä sokeria tai vettä. Meillä myös herkutellaa, mutta paljon se on itse tehtyä pullaa, suklaakakkua tai piirakkaa. lapset saa toki sipsiä ja karkkia, mutta silloinkin tuijotan kilohintoja eikä esim. sipsejä ole joka viikonloppu. Leikkeleet on kaupan edullisimpia, ja voi olla, että ennen tilipäivää ollaan ilman. Puuroa meillä ei syödä, ei kelpaa. Koululaisia lapset jotka syö yleensä muroja tai leivän aamupalaksi. Tai viikonloppuisin paistetun kananmunan. Koko syksy on syöty ilmaisia kotimaisia omenoita, banaaneja olen tainnut ostaa kerran, päärynöitä muutaman kerran huokean hinnan takia. Viikonloppuna ostin rasian luumuja, 500g maksoi 0,79e. Ja niin edelleen, tavallisella eli meidän perheellä ei ole varaa tonnin ruokalaskuun. Nyt menee keskimäärin 700e kuukaudessa ja se sisältää vessapaperit yms. ja parin kissan ruuat. [/quote] Ette ole tavallisia vaan köyhiä. Eikä siinä mitään, olkaa vain.
[/quote]
Puhuinko tuloistamme mitään?
Meillä aika samat ruokailutottumukset kuin ap:lla, mutta silti ruokaan menee vain n. 400e/kk, 2aik+2 kouluikäistä lasta.
Miten joku voi syödä pakastettua lihaa...? Yöks.
- ohis
62, syöttekö te kotona joka päivä aamupalan, lapset välipalan, kaikki päivällisen ja kaikki iltapalan? Aika saavutus tuo 400eur, se on alle satanen viikossa. Sisältää ilmeisesti myös pyykinpesuaineet, vessapaperit, shamppoot, hammastanhat sun muut tavarat mitä nyt säännöllisesti marketeista ostetaan?
Ap:lla ne sisältyy kaikki, en nyt tosin ole laskenut ikinä tarkkaan tuota hintaa, oli lähinnä heitto koskien sitä eilistä keskustelua mistä nämä ajatukset alkoi.
kaikki nämä papujen viljelijät ja omedoiden puristelijat nyt elää ihan toisessa todellisuudessa kuin minä, niihin mulla ei ole mitään sanottavaa, onnea vaan valitsemallanne tiellä.
ap
Samaa olen ihmetellyt kuin ap. En todellakaan ole ajatellut että söisimme törsäten, kun juomme mehua, syömme salaattia ja hedelmiä.
Tässäkin ketjussa moni on sanonut että vesi tai lantrattu vähäsokerinen mehu on terveellisempää kuin tuoremehu. Miten ihmeessä noin voi sanoa? Meillä ainakin juodaan aamuisin lasillinen mehua mm. sen vuoksi että siitä saa energiaa, siis kaloreita. Ei vesi sitä korvaa. Jos aamulla syö lautasellisen kaurapuuroa (veteen keitettynä, ei sokeria tai rasvaa) ja lasillisen vettä, niin siinähän on hillitön nälkä jo klo 8. Kun aamulla syö leivät kunnon päällyksillä + tuoremehua, niin jaksaa hyvin lounasaikaan asti.
En myöskään ymmärrä mihin sitä rahaa pitäisi säästää, kun ei saa ruokaan käyttää. Kai sitä rahansa saisi johonkin tuhlattua, mutta en näe sitä niin tarpeelliseksi että pitäisi banaaneista säästää. Keskituloisia ollaan, nettotulot perheessä vähän alle 5000e/kk.
Meillä menee keskimäärin 100-150e viikko ruokaan. Kaksi lasta ja kaksi aikuista
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 15:27"]
Minäkään en ihan ymmärrä tuota tonnia kuussa; se on todella paljon. Meitä on kaksi aikuista ja laitamme taloustilille 800 euroa kuussa. Sieltä maksetaan yhteiset laskut (ei asumista), taloustavarat ja ruoka ja myös ulkona syömiset, leffaliput yms. Mielestäni syömme todella hyvin. Leipää meillä ei syödä, joten päälysteisiin ei mene rahaa, mutta syömme iltaisin usein lihapatoja/pihvejä, thai-keittoja, salatteja, hintavia juustoja ja herkkuja, viikonloppuisin usein haetaan jostain ruokaa tai käydään ulkona paremminkin. Tuosta summasta maksamme myös, jos käymme yhdessä lasillisella tai parilla. Ja myös Alkon laskut menee tuolta, viikonloppuisin siis jotain parempaa viiniä ja ehkä kerran kuussa tulee ostettua jokin parempi viskipullo tai portviini tms.
Myönnettävästi teen aivan kaiken alusta asti, en käytä puolivalmisteita ollenkaan. Ehkä säästöt syntyvät siitä ja siitä, että ostan lihat (aina tiskiltä, en suojakaasuun pakattuja) tarjouksesta ja pakastan, samoin kuin kalan. Vihannekset ja maitotuotteet Lidlistä. Stockalta sitten juustoja yms. Mutta tonni pelkkään ruokaan kuulostaa kyllä todella isolta summalta, kun meillä siihen tosiaan menee kahdelta snobilta aikuiselta 450€/kk.
[/quote]
Ruokasnobi ei syö pakastimesta kuin jätskiä, ei lihaa eikä kalaa! :)
Moni kirjoittaa, että he syövät päivällisen ja iltapalan. Mitä se käytännössä tarkoittaa?
Meillä syödään vain päivällinen. Aloitamme kello 19.00 ja lopetamme yleensä uutisten alkaessa kello 20.30. Kun tullaan töistä, juodaan kuppi kahvia ja syödään ehkä hedelmä. Sitten on vuorossa mahdolliset harrastukset ja lopuksi rauhoittuminen pöydän ääreen.
Lapset syövät koulusta tulon jälkeen välipalan, jonka yksi kolmesta laittaa vuorollaan kaikille. Sitten läksyt ja harrastukset ja ruokapöytään kello 19.00. Syödään aina alkupala, pääruoka ja jälkiruoka.
Minusta tonni ruokaan on ihan kauheasti. Olen niin pihi, etten ikinä voisi käyttää niin paljon rahaa ruokaan. Meillä on 2 aikuista ja 2 lasta, ruokaan menee ehkä 400 e kuussa. Lapset saa ruoan päivisin koulusta ja tarhasta. Ihan perusruokaa syödään, aamupala kahvia ja leipää (ei ikinä mehua tai muroja, kukaan ei niistä välitä), lounas töissä eväitä, arkiruoka ihan perussapuskaa itse tehden, esim. lasagne, keittoa ym. Kerran pari kuussa noutoruokaa, esim. pizzaa. Ikinä ei käydä missään rossossa tms. Mihin menis monta kymppiä kerralla. Hyödynnän tehokkaasti tarjoukset enkä itse välitä monista sellaisista ruuista, joita toiset ostaa päivittäin, kuten jugurtit, vaalea leipä, mehut, karkit, vanukkaat ym.
Jännä kommentti pakastetusta lihasta. Eikö kukaan muu muka syö pakastettua lihaa? Minä saatan ostaa esimerkiksi metsästysporukoilta isojakin määriä, jotka sitten pakastan. Ei ne siellä pakkasessa kauaa viihdy, maksimissaan kuukauden. Ja uskallan väittää, että edes tuo kommentoija ei huomaisi onko neljä tuntia hatunut pata tehty tuoreesta vai pakasteesta. Ja koska pidän hyvälaatuisesta llihasta, minun ei ole mahdollista saada sitä tuoreena aina halutessa koska lähikaupoissani ei ole lihaiskejä. Siksi siis ostan alennuksesta kerralla enemmän kun pääsen kunnon tiskien ääreen.
Mutta hintoihin. Meillä kahden hengen taloudessa syödään alle 1,5 kg eläinproteiinia viikossa. Noilla mainituilla hinnoilla siitä tulisi n. 20€ viikossa. Ei kovin kallista. Ja mistä ihmeestä sinä ostat osso buccosi, jos se on kallista? Itse ostin viimeksi wotkinilta 8€ kg. Ja kyllä pakastin osan!
Mun mielestä ruoka on sellainen asia, mihin saakin tuhlata, jos on varaa. Ei tietty ole järkevää tuhlata epäterveelliseen (paitsi tietenkin joskus pitää herkutella) mutta terveelliseen ruokaan mun mielestä on järkevääkin pistää rahaa. Ruoka on kuitenkin niin iso asia voinnin ja elämänlaadun kannalta ihan koko elämän ajan. Huonoilla aterioilla on kauaskantoisia vaikutuksia.
Itse olen opiskelija ja pyrin ostamaan kuitenkin mahdollisimman hyvää ja terveellistä ruokaa enkä todellakaan elä millään pikanuudeleilla kuten monet. Mieluummin kiristää esim. uusista vaatteista; yhdetkin farkut maksavat jopa 50e kun sillä rahalla saa jo hyvät ruoat viikoksi.
Niistä juisseista sun muista mehuista semmosta vaan että sama kuin joisi limpparia.. Lukekaa ny hyvänen aika niitä tuoteselosteita ja ravintotaulukoita.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 16:28"]Meillä myös on nämä asiat ihan tavallista elämää viiden hengen perheessä yhdellä palkalla elämme. Ja liha kuuluu kyllä meidän perheessä KAHTEEN ateriaan päivässä. Liha on ihan yhtä ympäristöystävällistä kuin ne pirun epämääräiset soijarouheet. Aamupalalla tai iltapalalla saatamme syödä lisää lihaa leikkeleinä. Päivittäistavarakauppaan varaan 1500 kuukaudessa. Tähän kuuluu vaipat ja jopa pieni osa lasten vaatteista ja leluista mitä isoista marketeista saa.
Minusta on hassua, että minuakin on haukuttu av:lla yhteen ääneen köyhäksi, koska emme käy ulkomailla tai osta käteisellä autoa yms. Mutta tulee mieleen ketä ne oikeat köyhät tällä palstalla sitten on, jos ei normaaliin ruokaan ja elintasoon ole varaa ja kituutetaan viiden hengen perhettä 500 euron ruokabudjetilla? Ja mitä ihmeen ylellisyyttä on lihassa tai BANAANEISSA!? Jos meillä on varaa, niin suurimmalla osalla perheistä on varaa. Meillä on vain yksi tienaaja taloudessa.
[/quote]
En ole kommentoinut aiemmin mutta nyt täytyy.
Olemme 5 henkinen perhe ja meillä menee ruokaan tuo 500 e kuussa. Ei me mitenkään kituuteta. Syödään puurot aamulla, normit kotiruoat ja smoothieta ilta- ja välipalaksi tai vaikka leivotaan. Herkutellaan kun omatunto sallii.
Hyödynnän tarjoukset ja käytämme paljon kasviksia. Terveyssyistä emme arkipäivisin osta mehuja tai muroja tai vaaleaa leipää.
Ainoa mitä emme paljoa osta on kalliimpi kokoliha.
Hullua väittää että kituuttaisimme. Päinvastoin!
Ei tosiaankaan kuulu mehut päivittäiseen ruokavalioon. Aamulla lapset syövät mieluoten puuroa.
Satokauden kasviksia ja hedelmiä käyttämällä säästää pitkän pennim ja saa parhaimmat maut.
Mun mielestä kuulostaa siltä, että moni menee kauppaan ostamaan juuri sitä, mitä tekee mieli, tai jonka on etukäteen päättänyt. Sitten tulee ostetuksi ruokaa, joka ei ole sesongissa tai tajouksessa. Jos haluaa elää ekologisesti ja säästäväisesti, kannattaa ostaa varsinkin sesonkikasviksia. Vaihtaa kesäisin sen munakoison kesäkurpitsaan tai tajouksen mukaan tomaatin paprikaan. Ja hintojen katsominen noin muutenkin; meidän lähikaupassa esimerkiksi on varmaan viittä sorttia minitomaatteja, joiden kilohinta vaihtelee 5€-20€. Kun vähän katsoo, säästää helposti. En muutenkaan ymmärrä, miksi aina pitäisi saada jotain tiettyä. Toki jokainen ostaa mitä haluaa. Mutta sitten ei kannata ihmetellä satasten eroja ruokakuluissa.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 20:44"]
62, syöttekö te kotona joka päivä aamupalan, lapset välipalan, kaikki päivällisen ja kaikki iltapalan? Aika saavutus tuo 400eur, se on alle satanen viikossa. Sisältää ilmeisesti myös pyykinpesuaineet, vessapaperit, shamppoot, hammastanhat sun muut tavarat mitä nyt säännöllisesti marketeista ostetaan?
Ap:lla ne sisältyy kaikki, en nyt tosin ole laskenut ikinä tarkkaan tuota hintaa, oli lähinnä heitto koskien sitä eilistä keskustelua mistä nämä ajatukset alkoi.
kaikki nämä papujen viljelijät ja omedoiden puristelijat nyt elää ihan toisessa todellisuudessa kuin minä, niihin mulla ei ole mitään sanottavaa, onnea vaan valitsemallanne tiellä.
ap
[/quote]
Olen ihmetellyt tätä aiemminkin ja ihmettelen taas: kuinka hiton paljon ihmiset saa kulutettua noita tahnoja ja pesuaineita, kun ne aina mainitaan näissä keskusteluissa? Niihin menevä summahan on ihan minimaalinen! Meitä on kaksi aikuista ja tiheimmin ostettava pesuaine on wc:n käsisaippua – se 500 ml:n pullo kestää n. 1,5 kk.
Huh onneksi löytyy muitakin. Olen myös ollut yllättynyt kun olen lukaissut miten joissain perheissä syödään oman makuni mukaan todella askeettisesti. Ruoka on Se mistä ei meillä pihistellä. Itse ihan masentuisin jos en saisi syödä ja juoda mitä haluan tai mitä tekee mieli. Meillä menee 5 hengen perheessä ruokaan ja taloustarvikkeisiin n. 1100€ kuussa. Ottakaa hyvät ihmiset huomioon että monet lapset alkaa syömään jo yli kymmenen iän ohitettua yhtä paljon kun monet aikuiset ja onhan aikuisetkin ihan keskenään hyvin erilaisia ruuankulutuksen suhteen.
Minusta esim. yhden aikuisen kulutus voi hyvinkin olla n. 250€/kl ruokaan ja samaten jos perheessä on esim. yli 10-vuotiaita lapsia niin samoin heillekin helposti uppoaa ainakin 200 per nenä. Kyllä siinä helposti tulee 1000€ täyteen ilman että luxusta ostaisi.
Meillekin kuuluu ihan luonnollisena asiana tietenkin erilaiset hedelmät ja mehut, joskus niitä kalliimpiakin kuten esim. Tropicanaa tms. Lihana syömme kaikenlaista, broileria, jauhelihaa, kokolihaa, kirjolohta jne. Vihanneksissa ei säästellä, aina kurkkua, tomaattia ja salaattia täytyy olla ja lisäksi vaihdellen jotain muutakin kuten vaikka paprikaa.
Leipänä usein ostan jotain parempaa esim paistopisteestä jotain tuoretta tyyliin 3€ leipä. Lapset syö välipalana paljon myös vanukkaita, rahkoja ja jogurtteja. Aamiaiseksi usein muroja ja maitoakin menee litratolkulla.
Sitten ne herkut. No tottakai elämässä pitää saada herkutella ja meillä herkuttelee esim. Karkeilla ja suklaalla myös vanhemmat. Aika usein ostetaan myös leivonnaisia tai jäätelöä. Jotain makeaa herkkua pitää aina olla. Perheen painoindeksi ei suinkaan ole huolestuttava. Kyse on kuitenkin aina kokonaisuudesta. Kyllä sitä nakkikastikkeesta ja perunamuusistakin voi lihoa vaikka jotkut tuntuvatkin hassusti ajattelevan että iik en voi syödä suklaata kun siitä lihoo...
No niin, siis makuja on monia ja joillain ehkä oikeasti on halpa maku eli ei kaipaakaan niitä herkkuja ja lähinnä kaurapuuro riittää mutta halvalla en ainakaan itse voisi syödä itselleni mieluisella tavalla.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 23:18"][quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 20:44"]
ap
[/quote]
Olen ihmetellyt tätä aiemminkin ja ihmettelen taas: kuinka hiton paljon ihmiset saa kulutettua noita tahnoja ja pesuaineita, kun ne aina mainitaan näissä keskusteluissa? Niihin menevä summahan on ihan minimaalinen! Meitä on kaksi aikuista ja tiheimmin ostettava pesuaine on wc:n käsisaippua – se 500 ml:n pullo kestää n. 1,5 kk.
[/quote]
Te kahden aikuisen perheet koittakaa nyt ymmärtää että esim. kolmen lapsen perheessä menee rutkasti enemmän kaikkea, vessapaperia, talouspaperia, pesuaineita (meillä pesukone ja astianpesukone päällä kumpikin 1-2 kertaa päivässä), paljon menee myös shampoota ja saippuaa. Huom! ne lapset lisää kulutusta paljon. Isommat lapset ihan aikuisen verran.
Ei minusta tuo aloittajan ruokatonni paljolta kuulosta. Sehän tekee vain 200 euroa yhtä henkeä kohden. Mehujen kanssa nyt vaan on niin, että toiset niitä juo ja toiset ei. Se on ihan tottumiskysymys. Meillä juodaan aamulla kahvia ja teetä, joku juo maitoalasin puuronsa kanssa, mehua ei osteta koskaan. Kun lapset oli pieniä, ne saattoivat saada joskus jonkun tripin leirievääksi, siinä meidän mehut ja niistä ajoista on yli 10 vuotta. Sen sijaan meillä juodaan lauantaina saunan jälkeen limsaa. Ja sitä juo aikuisetkin, kun emme taas tykkää mistään kaljoista tai alkoholeista. Viikonloppuna on myös karkkipäivä. Sikäli mulle tuo mehun juonti on aivan vieras tapa, en osaisi kuvitella mehuja meidän jääkaapissa, ei niitä varmaan kukaan sieltä osaisi juoda pois =).