Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruokakustannuksista taas

Vierailija
20.10.2014 |

Eilen täällä oli keskustelu missä tavallinen keskituloinen perhe ei meinannut saada rahoja riittämään elämiseen. Ja kun äiti ilmoitti ruokakulujen olevan 1000 euron luokkaa/kuukausi, niin todella moni oli sitä mieltä että perhe tuhlasi rahaa ruokaan. Onko tämä vain Av:n todellisuutta että ei osteta esim juisseja, koska ne ovat niin kalliita ja epärerveellisiä? Mitä nämä perheet juovat aamupalalla, olen oppinut itse että appelsiini/omenatuoremehu kuuluu ihan normaaliin aamupalaan, mutta ilmeisesti siis Suomalaisessa keskiluokkaisessa työtätekevässä perheessä se on luksusta johon ei pidä tuhlata? Mitä siis aamupalalla juodaan? Maitoa ei ilmeisesti, ainakin meilläpäin maito ja pirkan juissi maksavat suunnilleen saman verran. Vettä ja ruisleipää/puuroa pitäsi syödä? Meillä lapset syö joko muroja maidolla tai luonnonjogurtilla tai tummaa tai vaaleaa leipää, siihen päälle juustoa, tomaattia, kurkkua, munaa tai maksamakkaraa. Ja sitä parjattua juissia lasilliset, joskus vaihtoehtoisesti kaakaota. Luksusta ja tuhlausta?? Ei vaan normaalia elämää.

Samaten oli yllättävää kuinka moni sekoitti linssejä/soijarouhetta lihan joukkoon jotta se riittöisi pidempään. Olen kerran ostanut soijarouhetta kotiin sekoittaakseni sitä jauhelihaan, jäi siihen yhteen kertaan se kokeilu. Ilmeisesti kuitenkin moni on sitä mieltä että liha on vähän kuin ylellisyyttä. (Ja tiedän että ei ole ympäristöystävällistä syödä lihaa mutta se on sitten taas toinen keskustelu, nyt puhutaan rahasta). 

Me ostamme joka viikonloppu jotain herkkuja kotiin, perjantaina sipsejä tai popcornia ja lauantaisin lapset saa lauantaikarkit. Viikonloppuiltaisin tehdään aina parempaa ruokaa ja usein meille aikuisille juustoja tms, ja koko tuttavapiirissämme tämä on aivan tavallista. Emme koe elävämme missään luksuksessa, (emme osta esim. kalliita äyriäisiä ja aitoa shamppanjaa, tätä tekisin jos olisimme rikkaita:)), mutta olemme tavallinen hyvätuloinen perhe ja mielestäni kahden työtätekevän perheessä tällainen elämä on tuiki tavallista. Av:lla ei tällaista ilmeisesti tehdä, millä te herkuttelette viikonloppuisin? 

Hedelmät ja vihannekset olivat myös pannassa paitsi juurekset ja kaali. Siis oikeasti ei ole varaa ostaa banaaneja ja omenoita kotiin? Todella ankeaa, paitsi jos todella eletään köyhyydessä (mitä tämä perhe ei tehnyt). Meillä on teinillä nyt rajoitettu sitä että tuorett mangoa on turha ostaa koko ajan, ja siitäkin nuristaan, mutta tavalliset banaanit, appelsiinit ja omenat nyt "kuuluu" vuonna 2014 tavallisen perheen ruokavalioon ilman mitään luksusta.

Ja ravintolassa syöminen, siitä ei edes keskusteltu, mutta pidän täysin itsestään selvänä että sillon tällöin (ainakin kerran kuussa) käydään joko ulkona syömässä tai ainakin haetaan kotiin valmisruokaa. Tämänkään en koe olevan mitään luksusta vaan ihan tavallista elämää. 

Ja todellakin, tähän menee meillä 2 aikuista ja 3 kouluikäistä lasta n.1000eur kuussa. En koe meidän tuhlaavaan, vaan vain elävän keskiluokkaista suht mukavaa elämää.

Samalla lailla ajattelevia?

Kommentit (147)

Vierailija
81/147 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en ihan ymmärrä tuota tonnia kuussa; se on todella paljon. Meitä on kaksi aikuista ja laitamme taloustilille 800 euroa kuussa. Sieltä maksetaan yhteiset laskut (ei asumista), taloustavarat ja ruoka ja myös ulkona syömiset, leffaliput yms. Mielestäni syömme todella hyvin. Leipää meillä ei syödä, joten päälysteisiin ei mene rahaa, mutta syömme iltaisin usein lihapatoja/pihvejä, thai-keittoja, salatteja, hintavia juustoja ja herkkuja, viikonloppuisin usein haetaan jostain ruokaa tai käydään ulkona paremminkin. Tuosta summasta maksamme myös, jos käymme yhdessä lasillisella tai parilla. Ja myös Alkon laskut menee tuolta, viikonloppuisin siis jotain parempaa viiniä ja ehkä kerran kuussa tulee ostettua jokin parempi viskipullo tai portviini tms. 

Myönnettävästi teen aivan kaiken alusta asti, en käytä puolivalmisteita ollenkaan. Ehkä säästöt syntyvät siitä ja siitä, että ostan lihat (aina tiskiltä, en suojakaasuun pakattuja) tarjouksesta ja pakastan, samoin kuin kalan. Vihannekset ja maitotuotteet Lidlistä. Stockalta sitten juustoja yms. Mutta tonni pelkkään ruokaan kuulostaa kyllä todella isolta summalta, kun meillä siihen tosiaan menee kahdelta snobilta aikuiselta 450€/kk.

Vierailija
82/147 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi aikuista ruokasnobistia ja pärjäävät 225 egee per hlö kuukaudessa... Kaikki lihat tiskiltä ja kaikki vieläpä tarjouksesta? Oikeasti? Mistä kaupasta nää lihat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/147 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mene ruokaa hukkaan, sen myönnän. Ainakin pari kertaa viikossa käy niin että ruokaa jää jäljelle n.1 annos ja laitan sen joko jääkaappiin tai pakastimeen rasiaan, jos vaikka jääkaapista mies söisi sen lounaaksi seuraavana päivänä jos on kotona. Mutta ei se yleensä syö, käy jonkun kaverin kanssa jossain lounasravintolassa sen sijaan. Ja pakastimesta minä heitän ne sitten joskus pois kun ne on sinne jääneet. Se on huono tapa (lähinnä ympäristösyistä hävettää heittää ruokaa pois) ja olen yrittänyt tässä parantaa tapoja ja hyödyntää ruokaa seuraavalle päivälle jotenkin, vaikka jäljelle jäisi vain n yksi annos. Se on vaan käytännössä usein vaikeaa. Itse syön työpaikan ruokalassa lounaan ja se maksaa vajaa 6 eur päivässä, voisin valita sen pois mutta ei ole mitään syytä siihen, syömme koko työyhteisömme siellä yhdessä, kaikki me "tuhlaamme" tähän n. 120eur kuukaudessa. 

Aloitukseni tarkoitus ei ollut moittia erilaisia ruokatapoja, mutta yllätti että niin monet suomessa elävät niin "kurinalaisesti" ja tiukalla budjetilla ja samalla paheksutaan suuresti monia ruokaostoksia jotka kuitenkin käytännössä kuuluvan monien kotien ruokavalioon (juissit, hedelmät, liha, herkutkin).

Meidän perheravintolaruokailut on usein tyyliin pizzaa, ihan vaan siksi että a la carte 5 hlölle maksaa niin paljon, 150 euroa menee ainakin silloin joka kerta. 

Ja ei, en nyt tarvitse säästövinkkejä, mutta millä perusteella tämä eräs kommentoija totesi meidän syövän paljon sokeria? Lasi juissia tai kaakaota aamupalalla ja esim. lasi mehua iltapäivällä ei nyt tuhoa kenenkään hampaita niin kauan kun niitä myös harjataan säännöllisesti, ja tosiaan, muuten viikonloppuisin vaan herkutellaan:). Mutta kyllä ne lapset kyllä viikollakin saa joskus esim mummmilta pullaa tai lättyjä jos mummi hakee heidät koulusta luokseen iltapäiväksi kun me vanhemmat ollaan töissä, mutta ilmeisesti se on jotenkin poikkeuksellista? Pitäisikö kieltää se ettei vaan mene liikaa sokeria?

ap

Vierailija
84/147 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 15:31"]

Kaksi aikuista ruokasnobistia ja pärjäävät 225 egee per hlö kuukaudessa... Kaikki lihat tiskiltä ja kaikki vieläpä tarjouksesta? Oikeasti? Mistä kaupasta nää lihat?

[/quote]Entä lounasruokailu? Meillä kahdella menee työpaikkalounaisiin 280€/kk.

Vierailija
85/147 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 15:42"]

Mutta kyllä ne lapset kyllä viikollakin saa joskus esim mummmilta pullaa tai lättyjä jos mummi hakee heidät koulusta luokseen iltapäiväksi kun me vanhemmat ollaan töissä, mutta ilmeisesti se on jotenkin poikkeuksellista? Pitäisikö kieltää se ettei vaan mene liikaa sokeria?

ap

[/quote]No katsopas se mehujen ja murojen sokeripitoisuus. Ei lätyissä ja pullassa sentään puolta tarvi ollakaan sokeria.

Vierailija
86/147 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 15:42"]

Meillä mene ruokaa hukkaan, sen myönnän. Ainakin pari kertaa viikossa käy niin että ruokaa jää jäljelle n.1 annos ja laitan sen joko jääkaappiin tai pakastimeen rasiaan, jos vaikka jääkaapista mies söisi sen lounaaksi seuraavana päivänä jos on kotona. Mutta ei se yleensä syö, käy jonkun kaverin kanssa jossain lounasravintolassa sen sijaan. Ja pakastimesta minä heitän ne sitten joskus pois kun ne on sinne jääneet. Se on huono tapa (lähinnä ympäristösyistä hävettää heittää ruokaa pois) ja olen yrittänyt tässä parantaa tapoja ja hyödyntää ruokaa seuraavalle päivälle jotenkin, vaikka jäljelle jäisi vain n yksi annos. Se on vaan käytännössä usein vaikeaa. Itse syön työpaikan ruokalassa lounaan ja se maksaa vajaa 6 eur päivässä, voisin valita sen pois mutta ei ole mitään syytä siihen, syömme koko työyhteisömme siellä yhdessä, kaikki me "tuhlaamme" tähän n. 120eur kuukaudessa. 

Aloitukseni tarkoitus ei ollut moittia erilaisia ruokatapoja, mutta yllätti että niin monet suomessa elävät niin "kurinalaisesti" ja tiukalla budjetilla ja samalla paheksutaan suuresti monia ruokaostoksia jotka kuitenkin käytännössä kuuluvan monien kotien ruokavalioon (juissit, hedelmät, liha, herkutkin).

Meidän perheravintolaruokailut on usein tyyliin pizzaa, ihan vaan siksi että a la carte 5 hlölle maksaa niin paljon, 150 euroa menee ainakin silloin joka kerta. 

Ja ei, en nyt tarvitse säästövinkkejä, mutta millä perusteella tämä eräs kommentoija totesi meidän syövän paljon sokeria? Lasi juissia tai kaakaota aamupalalla ja esim. lasi mehua iltapäivällä ei nyt tuhoa kenenkään hampaita niin kauan kun niitä myös harjataan säännöllisesti, ja tosiaan, muuten viikonloppuisin vaan herkutellaan:). Mutta kyllä ne lapset kyllä viikollakin saa joskus esim mummmilta pullaa tai lättyjä jos mummi hakee heidät koulusta luokseen iltapäiväksi kun me vanhemmat ollaan töissä, mutta ilmeisesti se on jotenkin poikkeuksellista? Pitäisikö kieltää se ettei vaan mene liikaa sokeria?

ap

[/quote]

Ruokalistastasi päätellen tosi sokeripitoista ruokaa teillä syödään. Sokeri on vahingollista muuhunkin kuin hampaiden terveyteen.

Mutta syökää ihmeessä, jos maistuu :)

Vierailija
87/147 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 15:46"]

[/quote]

Ehkä ovat työttömiä? Tai ruokasnobbailevat vielä niillä tähteillä? EIku, niillä on 800 käytettävissä, kotiruokaan menee 450, joka on aika paljon kyllä, ja sitten eivät ymmärrä, että viishenkinen käyttää rahaa tonnin :D

Vierailija
88/147 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömme, kiitos.

ap

Vierailija
89/147 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 15:57"]

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 15:46"]

[/quote]

Ehkä ovat työttömiä? Tai ruokasnobbailevat vielä niillä tähteillä? EIku, niillä on 800 käytettävissä, kotiruokaan menee 450, joka on aika paljon kyllä, ja sitten eivät ymmärrä, että viishenkinen käyttää rahaa tonnin :D

[/quote]

Kiitos tästäkin vittuilusta ihan asialliseen vastaukseeni. Ymmärtääkseni kolme lasta ei syö yhtä paljon kuin kaksi aikuista? Paisti jos ovat kaikki teinipoikia? Voi olla että olen väärässä. Lounaaksi minä otan edellisen päivän tähteet, miehellä ilmainen lounas töissä. Ja lihaa saa esim. Stockalta joka viikko tarjouksessa. D-leikattu lohi n. 11€ kilo, paistit, osso-bucco jne. n. 7-14€ kilo. Pihvejä saa n. 20€ kilohintaan ainakin kaksi kertaa kuussa. Ja kuten kirjoitin, tuossa 450€ on mukana viikonlopun noutoruuat ja satunnaiset illalliset, eli kotona laitettavan ruuan hinta on alhaisempi. Edelleen mielestäni tonni on paljon, mutta uskoisin sen johtuvan leivänpäällisistä ja suunnittelemattomuudesta ja puolivalmisteista.

En tiedä miksi ajattelet meidän olevan työttömiä? Siksi että minulla on kerran vikossa aikaa käyttää ruokaostosten tekoon yhteensä pari tuntia? Vai siksi, että viitsin tehdä kotona ruuat alusta asti? Myönnän snobiuden ihan auliisti. Enkä todellakaan ajattele olevani sen takia parempi ihminen, olen vain erilainen. Ja siksi se tonni on minulle paljon, koska itse saan paljon halvemmalla erittäin hyvää ruokaa.

Vierailija
90/147 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juodaanko teillä nyt Juissia vai tuoremehua? Toinen on terveellistä pienissä määrin (tosin vahingoittaa hampaita) ja toinen ei lainkaan terveellistä.
Ja itse aloitukseen vastatakseni: meillä lapsi söi pienempänä aamuisin puuroa, mysliä tai hedelmän ja joi vettä. Vesi on terveellisempää kuin mehut. Lihat ja kalat ostamme tarjouksesta, enkä suostu niistä maksamaan yli 10 euroa per kilo. Hedelmiä meillä syödään, mutta nekin ostetaan aina sen mukaan, mitkä ovat milloinkin edullisimpia.

Vierailija
91/147 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 18:14"]

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 17:42"]Kukaan ei pysty taikomaan vähän yli eurolla päivän ruokia, ei edes suurkeittiössä. [/quote] Esim. Tämän päivän ruokani: - Aamulla teetä ja leipä. Leipä itsetehtynä maksaa noin 0,10€/ sämpylä. Teepussin hintaa en tiedä mutta heitetään vaikka sama 0,10 niin ei mene ainakaan alakanttiin. Margariini maksoi vajaa 2€ / rasia, heitetään arvioksi myös 0,10€ sille pienelle sipaisulle jonka leivän päälle laitoin. = aamupala maksoi 0,30€ hyvin yläkanttiin. . Lounaaksi töissä eväänä samainen leipä 0,10€ ja sipaisu työpaikan margariinista. Kaksi omenaa, joiden hinta oli 0,40€/ kilo. En tullut punninneeksi omenoita, mutta keskiverto omena taitaa olla 200g joten kahden omenan hinta näin ollen alle 0,20€ yhteensä. =0,30€ lounas yhteensä. (otetaan huomioon että mies syö lounaansa ilmaiseksi, joten olisin voinut käyttää tähän enemmänkin rahaa ja silti pysyttäisi budjetissa), . Päivälliseksi tein makaronilaatikkoa, makaronit 0,40€/400g, lisäksi oli lihaliemikuutio ja yksi sipuli. Lasketaan molemmille hintaa vaikka yläkanttiin 0,10€, eli yhteensä makaronilaatikko maksoi 0,60€ ja siitä syö kaksi aikuista jaksi kertaa. = päivällinen 0,15€. . Tähän mennessä tänä päivänä on mennyt 0,75€ minulla, miehellä vähemmän koska ei maksanut lounaasta. Varmaan syödään vielä joku kaurapuuro tms illemmalla. Ei tule silti euroa per naama täyteen. Viikonloppuna menee sitten se ylimääräinen raha mitä viikolla ei käytetä, kun kaikki syö lounasta ja on se yksi lapsi lisänä. Silti pysytään budjetissa.

[/quote]

Miten kukaan mies tai ylipäätään normaalisti liikkuva ihminen pysyy hengissä tuollaisella ruoalla?

Laitanpa tähän huvikseni poikani 10v tämän päivän syömiset. Hän pelaa jääkiekkoa ja salibandya ja treenaa viisi kertaa viikossa ja pelit päälle.

Aamulla: lautasellinen kaurapuuroa, marjasmoothie, kaksi palaa leipää, päällä kalkkunaleikettä, kurkkua ja paprikaa, juomana vettä.

Lounaaksi koulussa tavallinen ruoka.

Välipalaksi: marjasmoothie, pussillinen pikkuporkkanoita

Päivälliseksi: kaksi lautasellista kanakeittoa

Iltapalaksi: lautasellinen puuroa, vesimelonia, kaksi viipaletta leipää, päällä juustoa ja tomaattia.

Lapseni muuten käyttää runsaasti saippuaa ja shampoota, käy suihkussa jokaikinen päivä ja treenivaatteet pestään päivittäin samoin kuin kouluvaatteetkin. Meillä pyykkiä pestään jokaikinen päivä ja jokainen perheenjäsen käy kerran päivässä myös suihkussa.

Kaksi pikkuveljeä ei syö aivan yhtä paljon kuin vanhin mutta kyllä vähintään tuplastsi tämän lainaamani "aikuisen" ruokavalioon verrattuna. Aivan käsittämätöntä nuukailua.

Vierailija
92/147 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 22:53"]

Ap väitti että ne kellä menee vähemmän niin kituuttaa. Mutta kun ei kituuta. Jos ei halua syödä samoja ruokia kuin ap niin ei se tarkoita kituuttamista. Ja aika noloa kehuskella sillä että juo tuoremehua kun se suurelle osalle on täysi turhake. Mieluummin kehuskelisi sillä että syö kymmentä eri kasvista päivittäin.

[/quote]

Verratkaapa muuten joskus teidän vanhempien ostoslistaa omaanne. Itse kuvittelin, että meillä syödään pitkälti samaan tapaan kuin lapsuuskodissa, ehkä enemmän "eksottisia" ruokia vain. Mutta kas kummaa: huomasin, että äidillä saattaa mennä kauppaan sama summa kuin minulla, mutta ostaa kalliimpia yksittäisiä tuotteita kuin minä. Mulla taas enemmän herkkuja, kun äiti tekee enemmän itse. Itse käytän paljon kaupan omia merkkejä, jotka mielestäni ovat ihan yhtä hyviä. Äidillä pitää aina olla esim. tietynmerkkistä kahvia, jota ostetaan hintaan mihin tahansa.

Vierailija
93/147 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 14:05"]Eilen täällä oli keskustelu missä tavallinen keskituloinen perhe ei meinannut saada rahoja riittämään elämiseen. Ja kun äiti ilmoitti ruokakulujen olevan 1000 euron luokkaa/kuukausi, niin todella moni oli sitä mieltä että perhe tuhlasi rahaa ruokaan. Onko tämä vain Av:n todellisuutta että ei osteta esim juisseja, koska ne ovat niin kalliita ja epärerveellisiä? Mitä nämä perheet juovat aamupalalla, olen oppinut itse että appelsiini/omenatuoremehu kuuluu ihan normaaliin aamupalaan, mutta ilmeisesti siis Suomalaisessa keskiluokkaisessa työtätekevässä perheessä se on luksusta johon ei pidä tuhlata? Mitä siis aamupalalla juodaan? Maitoa ei ilmeisesti, ainakin meilläpäin maito ja pirkan juissi maksavat suunnilleen saman verran. Vettä ja ruisleipää/puuroa pitäsi syödä? Meillä lapset syö joko muroja maidolla tai luonnonjogurtilla tai tummaa tai vaaleaa leipää, siihen päälle juustoa, tomaattia, kurkkua, munaa tai maksamakkaraa. Ja sitä parjattua juissia lasilliset, joskus vaihtoehtoisesti kaakaota. Luksusta ja tuhlausta?? Ei vaan normaalia elämää.

Samaten oli yllättävää kuinka moni sekoitti linssejä/soijarouhetta lihan joukkoon jotta se riittöisi pidempään. Olen kerran ostanut soijarouhetta kotiin sekoittaakseni sitä jauhelihaan, jäi siihen yhteen kertaan se kokeilu. Ilmeisesti kuitenkin moni on sitä mieltä että liha on vähän kuin ylellisyyttä. (Ja tiedän että ei ole ympäristöystävällistä syödä lihaa mutta se on sitten taas toinen keskustelu, nyt puhutaan rahasta). 

Me ostamme joka viikonloppu jotain herkkuja kotiin, perjantaina sipsejä tai popcornia ja lauantaisin lapset saa lauantaikarkit. Viikonloppuiltaisin tehdään aina parempaa ruokaa ja usein meille aikuisille juustoja tms, ja koko tuttavapiirissämme tämä on aivan tavallista. Emme koe elävämme missään luksuksessa, (emme osta esim. kalliita äyriäisiä ja aitoa shamppanjaa, tätä tekisin jos olisimme rikkaita:)), mutta olemme tavallinen hyvätuloinen perhe ja mielestäni kahden työtätekevän perheessä tällainen elämä on tuiki tavallista. Av:lla ei tällaista ilmeisesti tehdä, millä te herkuttelette viikonloppuisin? 

Hedelmät ja vihannekset olivat myös pannassa paitsi juurekset ja kaali. Siis oikeasti ei ole varaa ostaa banaaneja ja omenoita kotiin? Todella ankeaa, paitsi jos todella eletään köyhyydessä (mitä tämä perhe ei tehnyt). Meillä on teinillä nyt rajoitettu sitä että tuorett mangoa on turha ostaa koko ajan, ja siitäkin nuristaan, mutta tavalliset banaanit, appelsiinit ja omenat nyt "kuuluu" vuonna 2014 tavallisen perheen ruokavalioon ilman mitään luksusta.

Ja ravintolassa syöminen, siitä ei edes keskusteltu, mutta pidän täysin itsestään selvänä että sillon tällöin (ainakin kerran kuussa) käydään joko ulkona syömässä tai ainakin haetaan kotiin valmisruokaa. Tämänkään en koe olevan mitään luksusta vaan ihan tavallista elämää. 

Ja todellakin, tähän menee meillä 2 aikuista ja 3 kouluikäistä lasta n.1000eur kuussa. En koe meidän tuhlaavaan, vaan vain elävän keskiluokkaista suht mukavaa elämää.

Samalla lailla ajattelevia?

[/quote]no ei

Vierailija
94/147 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, en ajattele samoin. Juissit ja muut on vain kallista vettä ja lisäainetta tölkissä. Aamuisin juomme kahvia, teetä tai omatekoista marjamehua. Jos on oikein hyvä omppuvuosi, niin meillä on tuorepuristettua omenamehua, ei yhtään lisättyä sokeria tai vettä.

Meillä myös herkutellaa, mutta paljon se on itse tehtyä pullaa, suklaakakkua tai piirakkaa. lapset saa toki sipsiä ja karkkia, mutta silloinkin tuijotan kilohintoja eikä esim. sipsejä ole joka viikonloppu. Leikkeleet on kaupan edullisimpia, ja voi olla, että ennen tilipäivää ollaan ilman. Puuroa meillä ei syödä, ei kelpaa. Koululaisia lapset jotka syö yleensä muroja tai leivän aamupalaksi. Tai viikonloppuisin paistetun kananmunan.

Koko syksy on syöty ilmaisia kotimaisia omenoita, banaaneja olen tainnut ostaa kerran, päärynöitä muutaman kerran huokean hinnan takia. Viikonloppuna ostin rasian luumuja, 500g maksoi 0,79e.

Ja niin edelleen, tavallisella eli meidän perheellä ei ole varaa tonnin ruokalaskuun. Nyt menee keskimäärin 700e kuukaudessa ja se sisältää vessapaperit yms. ja parin kissan ruuat.

Vierailija
95/147 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kuukausitulot nettona reilut seitsemän tonnia, mutta ruokakauppaan en saa varmaan kolmea sataa kuussa kulumaan. Perhekoko 2 aikuista ja 2 alakouluikäistä lasta, lisäksi bonuslapsena viikonloppuisin teinipoika. Kotona syödään aamupala, iltaruoka ja iltapala, lisäksi minä etätyöläisenä usein myös päivällä. Viikon ruokaostosten lasku on yleensä 60-70 €, ja ihan normiruokaa syödään. Mehutiivistettäkin ostan kerran viikossa. Aamulla ja iltapalalla syödään leipää, juustoa ja leikkeleitä, tomaattia/kurkkua - tai parhaillaan syön tuc-keksejä briejuustolla ja chilikastikkeella kera punaviinilasillisen. Nälkää ei ole tarvinnut kärsiä. Eli en todellakaan ymmärrä, kuinka ruokakauppaan saisi kulumaan tonnin! Ei paljoa enempää kulunut silloinkaan kun ostin tuoremehuja. Niiden kantamisen kun lopetin, miehen paino putosi 4 kg!

Vierailija
96/147 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No me eletään apn kuvailemalla tavalla ja ollaan yksilapsinen opiskelijaperhe. Tosin rahaa meillä on myös säästössä hieman pahan päivän varalle. Lihaa ei kyllä käytetä, se on enimmäkseen pahaa ja epäekologista, enimmäkseen meillä syödään kasvisruokaa (ei kuitenkaan sitä soijarouhetta:P) tai kalaa, harvoin broileria. Mehuja juodaan harvoin koska huonoja hammasterveydelle.

Haetaan take away ehkä kerran pari kahdessa viikossa, käydään kahvilassa, leffassa ym aika usein ja ravintolassa. Viikonloppuna kokkaillaan hyvin ja pullo hyvää viiniä päälle.

Rahat riittää hyvin kun ei mene röökiin, baariin ja ennen kaikkea autoon rahaa (kallis kämppä keskustassa tulee paljon halvemmaksi kuin auto ja asuminen jossain nukkumalähiössä!!!)

Vierailija
97/147 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 19:43"]No me eletään apn kuvailemalla tavalla ja ollaan yksilapsinen opiskelijaperhe. Tosin rahaa meillä on myös säästössä hieman pahan päivän varalle. Lihaa ei kyllä käytetä, se on enimmäkseen pahaa ja epäekologista, enimmäkseen meillä syödään kasvisruokaa (ei kuitenkaan sitä soijarouhetta:P) tai kalaa, harvoin broileria. Mehuja juodaan harvoin koska huonoja hammasterveydelle.

Haetaan take away ehkä kerran pari kahdessa viikossa, käydään kahvilassa, leffassa ym aika usein ja ravintolassa. Viikonloppuna kokkaillaan hyvin ja pullo hyvää viiniä päälle.

Rahat riittää hyvin kun ei mene röökiin, baariin ja ennen kaikkea autoon rahaa (kallis kämppä keskustassa tulee paljon halvemmaksi kuin auto ja asuminen jossain nukkumalähiössä!!!)
[/quote]

Niin ja töissä käyn opintojen lisäksi, huimat 600e-1000e tienaan kuukaudessa. Siitä hyvästä tosin asumistuki lähti mutta se onkin jo toinen aihe...

Vierailija
98/147 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
99/147 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan perheessä molemmat aikuiset syövät lounaan jossakin ravintolassa, silloinkin kun mies on päivällä kotona. Siihen menee aika reippaasti rahaa, ja siksi monet syövätkin omat eväät varsinkin silloin, kun iltaisin tehdään lämmin ruoka koko perheelle.

En ymmärrä, mitä "tähteillä snobbaileminen" tarkoittaa. Jos ruokaa jää, se on ylimääräisiä annoksia, ja osa on seuraavan aterian valmistusaine, kuten keitetyt perunat pyttipannuun tai muusi perunarieskoihin.

Johan sitä tonni hurahtaa helposti, jos ostokset ovat "D-leikattu lohi n. 11€ kilo, paistit, osso-bucco jne. n. 7-14€ kilo. Pihvejä saa n. 20€ kilohintaan ainakin kaksi kertaa kuussa". Meille ostetaan lohi kokonaisena silloin, kun sitä saa reilusti alle kympin kilo ja tehdään siitä vähintään kaksi, usein kolmekin ruokaa ja yksi niistä on ruodoista tehty keitto. Ossobucco-liha on aika tyyristä, mutta eipä sellaista lihaa kuten ei luista keittolihaakaan saa kaupasta halvemmalla, jos saa edes ollenkaan. Pihvit ovat paljon halvempia, kun ne leikkaa itse, ja erityisen halpoja possunfileestä.

Vierailija
100/147 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 19:32"]Ap, en ajattele samoin. Juissit ja muut on vain kallista vettä ja lisäainetta tölkissä. Aamuisin juomme kahvia, teetä tai omatekoista marjamehua. Jos on oikein hyvä omppuvuosi, niin meillä on tuorepuristettua omenamehua, ei yhtään lisättyä sokeria tai vettä.

Meillä myös herkutellaa, mutta paljon se on itse tehtyä pullaa, suklaakakkua tai piirakkaa. lapset saa toki sipsiä ja karkkia, mutta silloinkin tuijotan kilohintoja eikä esim. sipsejä ole joka viikonloppu. Leikkeleet on kaupan edullisimpia, ja voi olla, että ennen tilipäivää ollaan ilman. Puuroa meillä ei syödä, ei kelpaa. Koululaisia lapset jotka syö yleensä muroja tai leivän aamupalaksi. Tai viikonloppuisin paistetun kananmunan.

Koko syksy on syöty ilmaisia kotimaisia omenoita, banaaneja olen tainnut ostaa kerran, päärynöitä muutaman kerran huokean hinnan takia. Viikonloppuna ostin rasian luumuja, 500g maksoi 0,79e.

Ja niin edelleen, tavallisella eli meidän perheellä ei ole varaa tonnin ruokalaskuun. Nyt menee keskimäärin 700e kuukaudessa ja se sisältää vessapaperit yms. ja parin kissan ruuat.
[/quote]

Ette ole tavallisia vaan köyhiä. Eikä siinä mitään, olkaa vain.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme seitsemän