Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruokakustannuksista taas

Vierailija
20.10.2014 |

Eilen täällä oli keskustelu missä tavallinen keskituloinen perhe ei meinannut saada rahoja riittämään elämiseen. Ja kun äiti ilmoitti ruokakulujen olevan 1000 euron luokkaa/kuukausi, niin todella moni oli sitä mieltä että perhe tuhlasi rahaa ruokaan. Onko tämä vain Av:n todellisuutta että ei osteta esim juisseja, koska ne ovat niin kalliita ja epärerveellisiä? Mitä nämä perheet juovat aamupalalla, olen oppinut itse että appelsiini/omenatuoremehu kuuluu ihan normaaliin aamupalaan, mutta ilmeisesti siis Suomalaisessa keskiluokkaisessa työtätekevässä perheessä se on luksusta johon ei pidä tuhlata? Mitä siis aamupalalla juodaan? Maitoa ei ilmeisesti, ainakin meilläpäin maito ja pirkan juissi maksavat suunnilleen saman verran. Vettä ja ruisleipää/puuroa pitäsi syödä? Meillä lapset syö joko muroja maidolla tai luonnonjogurtilla tai tummaa tai vaaleaa leipää, siihen päälle juustoa, tomaattia, kurkkua, munaa tai maksamakkaraa. Ja sitä parjattua juissia lasilliset, joskus vaihtoehtoisesti kaakaota. Luksusta ja tuhlausta?? Ei vaan normaalia elämää.

Samaten oli yllättävää kuinka moni sekoitti linssejä/soijarouhetta lihan joukkoon jotta se riittöisi pidempään. Olen kerran ostanut soijarouhetta kotiin sekoittaakseni sitä jauhelihaan, jäi siihen yhteen kertaan se kokeilu. Ilmeisesti kuitenkin moni on sitä mieltä että liha on vähän kuin ylellisyyttä. (Ja tiedän että ei ole ympäristöystävällistä syödä lihaa mutta se on sitten taas toinen keskustelu, nyt puhutaan rahasta). 

Me ostamme joka viikonloppu jotain herkkuja kotiin, perjantaina sipsejä tai popcornia ja lauantaisin lapset saa lauantaikarkit. Viikonloppuiltaisin tehdään aina parempaa ruokaa ja usein meille aikuisille juustoja tms, ja koko tuttavapiirissämme tämä on aivan tavallista. Emme koe elävämme missään luksuksessa, (emme osta esim. kalliita äyriäisiä ja aitoa shamppanjaa, tätä tekisin jos olisimme rikkaita:)), mutta olemme tavallinen hyvätuloinen perhe ja mielestäni kahden työtätekevän perheessä tällainen elämä on tuiki tavallista. Av:lla ei tällaista ilmeisesti tehdä, millä te herkuttelette viikonloppuisin? 

Hedelmät ja vihannekset olivat myös pannassa paitsi juurekset ja kaali. Siis oikeasti ei ole varaa ostaa banaaneja ja omenoita kotiin? Todella ankeaa, paitsi jos todella eletään köyhyydessä (mitä tämä perhe ei tehnyt). Meillä on teinillä nyt rajoitettu sitä että tuorett mangoa on turha ostaa koko ajan, ja siitäkin nuristaan, mutta tavalliset banaanit, appelsiinit ja omenat nyt "kuuluu" vuonna 2014 tavallisen perheen ruokavalioon ilman mitään luksusta.

Ja ravintolassa syöminen, siitä ei edes keskusteltu, mutta pidän täysin itsestään selvänä että sillon tällöin (ainakin kerran kuussa) käydään joko ulkona syömässä tai ainakin haetaan kotiin valmisruokaa. Tämänkään en koe olevan mitään luksusta vaan ihan tavallista elämää. 

Ja todellakin, tähän menee meillä 2 aikuista ja 3 kouluikäistä lasta n.1000eur kuussa. En koe meidän tuhlaavaan, vaan vain elävän keskiluokkaista suht mukavaa elämää.

Samalla lailla ajattelevia?

Kommentit (147)

Vierailija
41/147 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 17:42"]Kukaan ei pysty taikomaan vähän yli eurolla päivän ruokia, ei edes suurkeittiössä.
[/quote]
Esim. Tämän päivän ruokani:
- Aamulla teetä ja leipä. Leipä itsetehtynä maksaa noin 0,10€/ sämpylä. Teepussin hintaa en tiedä mutta heitetään vaikka sama 0,10 niin ei mene ainakaan alakanttiin. Margariini maksoi vajaa 2€ / rasia, heitetään arvioksi myös 0,10€ sille pienelle sipaisulle jonka leivän päälle laitoin.
= aamupala maksoi 0,30€ hyvin yläkanttiin.
.
Lounaaksi töissä eväänä samainen leipä 0,10€ ja sipaisu työpaikan margariinista. Kaksi omenaa, joiden hinta oli 0,40€/ kilo. En tullut punninneeksi omenoita, mutta keskiverto omena taitaa olla 200g joten kahden omenan hinta näin ollen alle 0,20€ yhteensä.
=0,30€ lounas yhteensä. (otetaan huomioon että mies syö lounaansa ilmaiseksi, joten olisin voinut käyttää tähän enemmänkin rahaa ja silti pysyttäisi budjetissa),
.
Päivälliseksi tein makaronilaatikkoa, makaronit 0,40€/400g, lisäksi oli lihaliemikuutio ja yksi sipuli. Lasketaan molemmille hintaa vaikka yläkanttiin 0,10€, eli yhteensä makaronilaatikko maksoi 0,60€ ja siitä syö kaksi aikuista jaksi kertaa.
= päivällinen 0,15€.
.
Tähän mennessä tänä päivänä on mennyt 0,75€ minulla, miehellä vähemmän koska ei maksanut lounaasta. Varmaan syödään vielä joku kaurapuuro tms illemmalla. Ei tule silti euroa per naama täyteen. Viikonloppuna menee sitten se ylimääräinen raha mitä viikolla ei käytetä, kun kaikki syö lounasta ja on se yksi lapsi lisänä. Silti pysytään budjetissa.

Vierailija
42/147 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tehdään 3 päivän makaronilaatikko alle eurolla?
Entä lisukkeet? Mitä kasvista? Mistä proteiini? Maitotuotteet?
Jos 2 ihmistä syö reilulla eurolla päivän niin haluan todella tietää miten varmistat että ravinnosta saa tarpeeksi proteiinia, kalsiumia ja vitamiineja.

Btw, itse laitan makaronilaatikkoon pussillisen makaronia, 400g jauhelihaa, 4 munaa ja litran maitoa. 5- henkinen perheemme syö tuon annoksen kerralla, lisänä vielä ketsupppia ja vihanneksia jossain muodossa sekä lapsille maitoa. Ja ennen kuin joku epäilee, olemme kaikki normaalipainoisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/147 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 18:14"][quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 17:42"]Kukaan ei pysty taikomaan vähän yli eurolla päivän ruokia, ei edes suurkeittiössä.
[/quote]
- Aamulla teetä ja leipä. Leipä itsetehtynä maksaa noin 0,10€/ sämpylä. Teepussin hintaa en tiedä mutta heitetään vaikka sama 0,10 niin ei mene ainakaan alakanttiin. Margariini maksoi vajaa 2€ / rasia, heitetään arvioksi myös 0,10€ sille pienelle sipaisulle jonka leivän päälle laitoin.
.
Lounaaksi töissä eväänä samainen leipä 0,10€ ja sipaisu työpaikan margariinista. Kaksi omenaa, joiden hinta oli 0,40€/ kilo. En tullut punninneeksi omenoita, mutta keskiverto omena taitaa olla 200g joten kahden omenan hinta näin ollen alle 0,20€ yhteensä.
=0,30€ lounas yhteensä. (otetaan huomioon että mies syö lounaansa ilmaiseksi, joten olisin voinut käyttää tähän enemmänkin rahaa ja silti pysyttäisi budjetissa),
.
Päivälliseksi tein makaronilaatikkoa, makaronit 0,40€/400g, lisäksi oli lihaliemikuutio ja yksi sipuli. Lasketaan molemmille hintaa vaikka yläkanttiin 0,10€, eli yhteensä makaronilaatikko maksoi 0,60€ ja siitä syö kaksi aikuista jaksi kertaa.
= päivällinen 0,15€.
.
Tähän mennessä tänä päivänä on mennyt 0,75€ minulla, miehellä vähemmän koska ei maksanut lounaasta. Varmaan syödään vielä joku kaurapuuro tms illemmalla. Ei tule silti euroa per naama täyteen. Viikonloppuna menee sitten se ylimääräinen raha mitä viikolla ei käytetä, kun kaikki syö lounasta ja on se yksi lapsi lisänä. Silti pysytään budjetissa.
[/quote]

Älä viitsi provoilla tällaisella aiheella. Teille anorektikoille on omat palstat missä meuhkata.

Vierailija
44/147 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 00:46"][quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 19:42"]

Meillä kuukausitulot nettona reilut seitsemän tonnia, mutta ruokakauppaan en saa varmaan kolmea sataa kuussa kulumaan. Perhekoko 2 aikuista ja 2 alakouluikäistä lasta, lisäksi bonuslapsena viikonloppuisin teinipoika. Kotona syödään aamupala, iltaruoka ja iltapala, lisäksi minä etätyöläisenä usein myös päivällä. Viikon ruokaostosten lasku on yleensä 60-70 €, ja ihan normiruokaa syödään. Mehutiivistettäkin ostan kerran viikossa. Aamulla ja iltapalalla syödään leipää, juustoa ja leikkeleitä, tomaattia/kurkkua - tai parhaillaan syön tuc-keksejä briejuustolla ja chilikastikkeella kera punaviinilasillisen. Nälkää ei ole tarvinnut kärsiä. Eli en todellakaan ymmärrä, kuinka ruokakauppaan saisi kulumaan tonnin! Ei paljoa enempää kulunut silloinkaan kun ostin tuoremehuja. Niiden kantamisen kun lopetin, miehen paino putosi 4 kg!

[/quote]

Mikä on teidän "normiruokaa"? Mitä te syötte lämpimänä ruokana?
[/quote]

Erilaisia kastikkeita lihasta, kalasta tai kanasta, kiusauksia, keittoja, uunilohta tai muuta kalaa, makaronilaatikkoa, lasagnea, kanankoipia, ehkä kerran parissa kuussa kalapuikkoja, eineksiä ei muuten syödä. No ehkä kerran vuodessa hernekeittoa ja pinaattilättyjä. Lisukkeena aina perunaa, riisiä tai makaronia. Tortilloja tehdään ehkä kerran kuussa, joskus myös pizzaa. Eli todellakin mielestäni ihan normiruokaa.

Vierailija
45/147 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 18:14"][quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 17:42"]Kukaan ei pysty taikomaan vähän yli eurolla päivän ruokia, ei edes suurkeittiössä.
[/quote]
.
.
= päivällinen 0,15€.
.
[/quote]

Et ole tosissas? Siis onko teillä makaronilaatikossa vain makaronia ja sipulia? Ja ethän sä syö muuta ku hiilaria! Mistä proteiini, vitamiinit ym.? Apua, tän on oltava trolli :D

Vierailija
46/147 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheeta, jos aamupalallakaan ei saisi tuoremehua juoda. Enkä kyllä sitä joka aamuksi kerkiä puristelemaan ennen töitä ja saahan siitä c- vitamiiniakin. Meillä 2 teiniä, ei reikiä hampaissa eikä aikuisillakaan lapsuuden jälkeen. Kaipaan hedelmän makua suuhun heti aamulla. Tottakai joisin mieluummin itsetehtyä mehua, mutta niitä ei valitettavasti ole.

Vierailija
47/147 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 06:52"]

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 01:06"]Tää AV on joku niuhojen elämästäkieltäytyjien pesäke. Vai on mehut vaarallisia. No, samat ihmiset kääntää taas jonkun soijarouheen suhteen kelkkansa heti kun tulee ensimmäinen uutinen, että se saattaakin aiheuttaa syöpää. Meillä syödään mitä mieli tekee: monipuolisesti kaikenlaista ja etenkin kaikenväristä ruokaa. En ala nysväämään kurisevalla vatsalla ja laske samalla säästettyjä pennosia. Aineenvaihdunta toimii kun ei pakota sitä säästöliekille. Periaate meillä on, että joka päivä pitää olla myös jotain makeaa. Tänään oli mokkapaloja. Ruuaksi oli hampurilaisia (rotukarjan paistijauhelihasta pihvit, välissä tomaattia, sipulia, kurkkusalaattia, salaattia jne.) ja jokaiselle yksi cokistölkki. Meillä ei ole hampaissa reikiä ja cokis nyt vaan kuuluu hampurilaisen kanssa. Eilen oli perunamuusia, kermakastiketta ja porsaankyljyksiä. Kaalista, punajuurista, munakoisosta, porkkanoista ja kaikista muista mahdollisista raaka-aineista pidämme myös. Luoja varjele mua joutumasta tekemisiin kituuttaja köyhäkaulojen kanssa! Painan itse 48 kiloa, mutta en näytä kuivahtaneelta, kas kun saan rasvaa ja hyvää mieltä ruuasta! Elämästä kannattaa iloita nyt kun on hengissä. Ihmisen parasta aikaa. [/quote] Ei hyvä ruoka tarkoita sokeria ja herkkuja. Hyvä ruoka tarkoittaa mulle monipuolista, kasvisrikasta, vaihtelevaa ruokaa joka valmistetaan itse. Viime aikoina vaikka aitoa risottoa, sitruunalohta, lihapullia, pinaattikeittoa itse tehden, kermaista lohikeittoa, lihapataa jne. Kun on lukenut tarpeeksi sokerin haitoista elimistölle niin tajuaa ettei sen jokapäiväinen käyttö tee kenestäkään parempaa ihmistä.

[/quote]

Sokeri on hiilihydraatti, ja sitä on risotossakin, ja niissä lohikeiton perunoissa. Kädellisillä on luontainen viehtymys makeaan, sille on tarkoituksensa. Monipuolisesti syövä ihminen ei sorru järjettömiin määriin puhdasta valkoista sokeria, vaan tyydyttyy pienistä herkuista. Olen nähnyt niuhoperheiden lapsia synttäreillä, ja niillä menee överiksi kun kerrankin saavat luvan perästä vetää sokerikännit.

Vierailija
48/147 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveän mielenkiintoinen keskustelu! Se tuntuu kyllä vähän hassulta, että ajatellaan, että pienillä ruokakuluilla olisi tekemistä köyhyyden, yksipuolisuuden tai terveellisyyden kanssa. Mä oon takka siitä mitä ostan ja käytän siihen vähän aikaakin. Meillä mennään aika hiilaritietoisesti ja me aikuiset syödään kasviksia laidasta laitaan 500-1000g päivässä, kouluikäinen vähemmän. Viimeisen viikon aikana kotona syöty linssikettoa, burgundinpataa, uunilohta ja uunijuureksia, vuohenjuustosalaattia, borch-keittoa, pihvit höyrytetyillä kasvikslla, munakasta tomaatti-mozzarellasalaatilla, kaalilaatikkoa ja lihapullia bataattimuussilla. Käyn kerran viikossa kahdessa vierekkäisessä kaupassa, välimatkaa näillä siis n. 20m, eli vaiva ei ole iso. Syödään pähkinöitä jonkin verran, aamuisin marjoja ja jugurttia, lapsella myös leipää. Välillä noutoruokaa tai pistäytyminen lähiravintolaan. Viikonloppuisin lapsella limu ja karkit, aikuisilla esim. Juustoja ja viiniä. Normaalipainoisia ollaan, nettotulot n.4500€ kuukaudessa. Ruokaan/juomaan siitä menee n. 450€. Mutta olenkin harjaantunut vertaamaan hintoja, koska en tykkää tuhlata, jos ei ole pakko. Esim. Lidlissä uht-maito 80c, Siwassa 1,70€, espressotölkki 2,50€ ja Siwa 5,50€. Pelkästään noissa tulee kk iso säästö. Ne rahat on sitten mukavampi käyttää matkoihin ja leffoihin ja muihin. Eli mun korvaan tonni kuulostaa tosi paljolta. 

Vierailija
49/147 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 18:14"]

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 17:42"]Kukaan ei pysty taikomaan vähän yli eurolla päivän ruokia, ei edes suurkeittiössä. [/quote] Esim. Tämän päivän ruokani: - Aamulla teetä ja leipä. Leipä itsetehtynä maksaa noin 0,10€/ sämpylä. Teepussin hintaa en tiedä mutta heitetään vaikka sama 0,10 niin ei mene ainakaan alakanttiin. Margariini maksoi vajaa 2€ / rasia, heitetään arvioksi myös 0,10€ sille pienelle sipaisulle jonka leivän päälle laitoin. = aamupala maksoi 0,30€ hyvin yläkanttiin. . Lounaaksi töissä eväänä samainen leipä 0,10€ ja sipaisu työpaikan margariinista. Kaksi omenaa, joiden hinta oli 0,40€/ kilo. En tullut punninneeksi omenoita, mutta keskiverto omena taitaa olla 200g joten kahden omenan hinta näin ollen alle 0,20€ yhteensä. =0,30€ lounas yhteensä. (otetaan huomioon että mies syö lounaansa ilmaiseksi, joten olisin voinut käyttää tähän enemmänkin rahaa ja silti pysyttäisi budjetissa), . Päivälliseksi tein makaronilaatikkoa, makaronit 0,40€/400g, lisäksi oli lihaliemikuutio ja yksi sipuli. Lasketaan molemmille hintaa vaikka yläkanttiin 0,10€, eli yhteensä makaronilaatikko maksoi 0,60€ ja siitä syö kaksi aikuista jaksi kertaa. = päivällinen 0,15€. . Tähän mennessä tänä päivänä on mennyt 0,75€ minulla, miehellä vähemmän koska ei maksanut lounaasta. Varmaan syödään vielä joku kaurapuuro tms illemmalla. Ei tule silti euroa per naama täyteen. Viikonloppuna menee sitten se ylimääräinen raha mitä viikolla ei käytetä, kun kaikki syö lounasta ja on se yksi lapsi lisänä. Silti pysytään budjetissa.

[/quote]

Eikö teidän makaronilattikossa ole muuta kuin makaronia, lihaliemikuutio ja sipuli?! Ei edes jauhelihaa? Ei voi kyllä olla kovin hyvää... Muutenkin syötte todella epäterveellisesti. Missä ovat proteiini, kasvikset, juurekset ja hyvät rasvat? Tässä esimerkissä on pelkkää hiilaria.

Vierailija
50/147 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 11:06"][quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 06:52"]

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 01:06"]Tää AV on joku niuhojen elämästäkieltäytyjien pesäke. Vai on mehut vaarallisia. No, samat ihmiset kääntää taas jonkun soijarouheen suhteen kelkkansa heti kun tulee ensimmäinen uutinen, että se saattaakin aiheuttaa syöpää. Meillä syödään mitä mieli tekee: monipuolisesti kaikenlaista ja etenkin kaikenväristä ruokaa. En ala nysväämään kurisevalla vatsalla ja laske samalla säästettyjä pennosia. Aineenvaihdunta toimii kun ei pakota sitä säästöliekille. Periaate meillä on, että joka päivä pitää olla myös jotain makeaa. Tänään oli mokkapaloja. Ruuaksi oli hampurilaisia (rotukarjan paistijauhelihasta pihvit, välissä tomaattia, sipulia, kurkkusalaattia, salaattia jne.) ja jokaiselle yksi cokistölkki. Meillä ei ole hampaissa reikiä ja cokis nyt vaan kuuluu hampurilaisen kanssa. Eilen oli perunamuusia, kermakastiketta ja porsaankyljyksiä. Kaalista, punajuurista, munakoisosta, porkkanoista ja kaikista muista mahdollisista raaka-aineista pidämme myös. Luoja varjele mua joutumasta tekemisiin kituuttaja köyhäkaulojen kanssa! Painan itse 48 kiloa, mutta en näytä kuivahtaneelta, kas kun saan rasvaa ja hyvää mieltä ruuasta! Elämästä kannattaa iloita nyt kun on hengissä. Ihmisen parasta aikaa. [/quote] Ei hyvä ruoka tarkoita sokeria ja herkkuja. Hyvä ruoka tarkoittaa mulle monipuolista, kasvisrikasta, vaihtelevaa ruokaa joka valmistetaan itse. Viime aikoina vaikka aitoa risottoa, sitruunalohta, lihapullia, pinaattikeittoa itse tehden, kermaista lohikeittoa, lihapataa jne. Kun on lukenut tarpeeksi sokerin haitoista elimistölle niin tajuaa ettei sen jokapäiväinen käyttö tee kenestäkään parempaa ihmistä.

[/quote]

Sokeri on hiilihydraatti, ja sitä on risotossakin, ja niissä lohikeiton perunoissa. Kädellisillä on luontainen viehtymys makeaan, sille on tarkoituksensa. Monipuolisesti syövä ihminen ei sorru järjettömiin määriin puhdasta valkoista sokeria, vaan tyydyttyy pienistä herkuista. Olen nähnyt niuhoperheiden lapsia synttäreillä, ja niillä menee överiksi kun kerrankin saavat luvan perästä vetää sokerikännit.
[/quote]

Ei tarvikaan mennä äärilaidasta toiseen. Vaan on se liikaa jos lapsi syö päivittäin mehua, pastaa, vehnäleipää, sokeroitua jogurttia ja vanukasta, ehkä iltapalalla muroja. Miettikääpä joskus ihan oman lapsenne päivä läpi, itsekin hämmästyin kun joskus ynnäilin noita höttöjä..

Vierailija
51/147 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 19:53"]Hirveän mielenkiintoinen keskustelu! Se tuntuu kyllä vähän hassulta, että ajatellaan, että pienillä ruokakuluilla olisi tekemistä köyhyyden, yksipuolisuuden tai terveellisyyden kanssa. Mä oon takka siitä mitä ostan ja käytän siihen vähän aikaakin. Meillä mennään aika hiilaritietoisesti ja me aikuiset syödään kasviksia laidasta laitaan 500-1000g päivässä, kouluikäinen vähemmän. Viimeisen viikon aikana kotona syöty linssikettoa, burgundinpataa, uunilohta ja uunijuureksia, vuohenjuustosalaattia, borch-keittoa, pihvit höyrytetyillä kasvikslla, munakasta tomaatti-mozzarellasalaatilla, kaalilaatikkoa ja lihapullia bataattimuussilla. Käyn kerran viikossa kahdessa vierekkäisessä kaupassa, välimatkaa näillä siis n. 20m, eli vaiva ei ole iso. Syödään pähkinöitä jonkin verran, aamuisin marjoja ja jugurttia, lapsella myös leipää. Välillä noutoruokaa tai pistäytyminen lähiravintolaan. Viikonloppuisin lapsella limu ja karkit, aikuisilla esim. Juustoja ja viiniä. Normaalipainoisia ollaan, nettotulot n.4500€ kuukaudessa. Ruokaan/juomaan siitä menee n. 450€. Mutta olenkin harjaantunut vertaamaan hintoja, koska en tykkää tuhlata, jos ei ole pakko. Esim. Lidlissä uht-maito 80c, Siwassa 1,70€, espressotölkki 2,50€ ja Siwa 5,50€. Pelkästään noissa tulee kk iso säästö. Ne rahat on sitten mukavampi käyttää matkoihin ja leffoihin ja muihin. Eli mun korvaan tonni kuulostaa tosi paljolta. 
[/quote]

Yhtälailla omituista on, että isot ruokakulut mielletään tuhlaamiseksi.
Teillä menee ruokaan 150€/hlö, onko muka jotenkin kumma jos jollain menee 200€/hlö?
Osalla on ruokavalioita mitkä ovat kalliimpia ja toiset yksinkertaisesti syövät enemmän.

Vierailija
52/147 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä makaronilaatikon halvallakin toki saa tehtyä. Halvin sikanauta alle 2e /400g. En vain kykene tuota halvinta lihaa syömään. Makkarakastikkern voi tehdä xtra-makkarasta. Hinta 1.40e/paketti. Pelkkää kamaraa ja sidekalvoa.

Vierailija
53/147 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä sokereista; niitä ei kyllä tarvitse mouhata joka aterialla koko päivää.

Meillä kaikki syövät aamulla kaurapuuroa tmv. ja siihen nokare voita tai usein kyllä sokerista hilloa, valitettavasti. Koulussa ja töissä syödään normilounas, itse ainakin ilman jälkkariä eikä mitään pullaa kahvitauolla. Lounaani koostuu mielellään kana, kalkkuna tai kalalounaasta.

Päivällinen aina runsaan salaatin kanssa ja iltapalalla leipää + jotain päälle ja hedelmiä. Leivässäkin on hiilihydraattia, mutta 1-2 palaa on vielä kohtuullista.

Lasten eikä aikuisten päivää ei tarvitse kyllästää mehuilla, limsoilla, jogurteilla, sipseillä, karkeilla, kahvipullilla ym. moskalla. Sitten ihmetellään, kun vyötärölle kertyy kaikilla ja kolestroli, verenpainen ja diabeteslääkkeitä aletaan jo hakemaan.

Vierailija
54/147 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 20:13"][quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 19:53"]Hirveän mielenkiintoinen keskustelu! Se tuntuu kyllä vähän hassulta, että ajatellaan, että pienillä ruokakuluilla olisi tekemistä köyhyyden, yksipuolisuuden tai terveellisyyden kanssa. Mä oon takka siitä mitä ostan ja käytän siihen vähän aikaakin. Meillä mennään aika hiilaritietoisesti ja me aikuiset syödään kasviksia laidasta laitaan 500-1000g päivässä, kouluikäinen vähemmän. Viimeisen viikon aikana kotona syöty linssikettoa, burgundinpataa, uunilohta ja uunijuureksia, vuohenjuustosalaattia, borch-keittoa, pihvit höyrytetyillä kasvikslla, munakasta tomaatti-mozzarellasalaatilla, kaalilaatikkoa ja lihapullia bataattimuussilla. Käyn kerran viikossa kahdessa vierekkäisessä kaupassa, välimatkaa näillä siis n. 20m, eli vaiva ei ole iso. Syödään pähkinöitä jonkin verran, aamuisin marjoja ja jugurttia, lapsella myös leipää. Välillä noutoruokaa tai pistäytyminen lähiravintolaan. Viikonloppuisin lapsella limu ja karkit, aikuisilla esim. Juustoja ja viiniä. Normaalipainoisia ollaan, nettotulot n.4500€ kuukaudessa. Ruokaan/juomaan siitä menee n. 450€. Mutta olenkin harjaantunut vertaamaan hintoja, koska en tykkää tuhlata, jos ei ole pakko. Esim. Lidlissä uht-maito 80c, Siwassa 1,70€, espressotölkki 2,50€ ja Siwa 5,50€. Pelkästään noissa tulee kk iso säästö. Ne rahat on sitten mukavampi käyttää matkoihin ja leffoihin ja muihin. Eli mun korvaan tonni kuulostaa tosi paljolta. 
[/quote]

Yhtälailla omituista on, että isot ruokakulut mielletään tuhlaamiseksi.
Teillä menee ruokaan 150€/hlö, onko muka jotenkin kumma jos jollain menee 200€/hlö?
Osalla on ruokavalioita mitkä ovat kalliimpia ja toiset yksinkertaisesti syövät enemmän.
[/quote]

En sanonut, että se on omituista. Luulen vaan tietäväni varsin hyvin miksi. Sanoin, että on hassua, että halvemmalla pääsevää pidetään köyhänä tai epäterveellisesti syövänä, kuten moni täällä on maininnut.

Vierailija
55/147 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just niin. Ihmeellistä sokerin puolustelua.

Mutta alkup keslusteluun. Olen huomannut ruokakulujen jakaantuvan samankokoisissa perheissä juuri näin: osassa menee 500e, osassa 1000. Jälkimmäisessä ostetaan enemmän mielihalujen mukaan, toisessa tarjousten ja kausituotteiden mukaan. Ekassa leivotaan enemmän kotona tai ei syödä leivonnaisia tms, jälkimmäisessä vieraillaan paistopisteellä tai jossain muualla esim superfood-hyllyllä.

Vaikka perusruoka voi olla näissä perheissä hyvinkin samanlaista, erot valinnoissa tekevät ruokalaskusta hyvin erilaisia.

Kumpikaan ei ole sikäli parempi tai huonompi vaan nimenomaan valinta.

Vierailija
56/147 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme nihistelyä nyt näistä liha-asioista. Minä lasken myös Entrecoten pihviksi. Mielestäni se on usein parempaa, kun marmoroitumaton sisäfile. Sitä saa Stockalta melko usein 16,90-22,90kg. Ja sitä rasvaa niissä ei tarvitse syödä, mutta se antaa makua paistaessa. Jos haluaa pitää ruokalaskun pienenä ja syödä hyvin, kannattaa seurata tarjouksia ja tehdä hieman suunnittelua ja toisaalta vaihtaa suunnitelmaa saatavuuden mukaan. Mutta kenenkään ei ole pakko!

Vierailija
57/147 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 23:18"]

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 20:44"]

62, syöttekö te kotona joka päivä aamupalan, lapset välipalan, kaikki päivällisen ja kaikki iltapalan? Aika saavutus tuo 400eur, se on alle satanen viikossa. Sisältää ilmeisesti myös pyykinpesuaineet, vessapaperit, shamppoot, hammastanhat sun muut tavarat mitä nyt säännöllisesti marketeista ostetaan? 

Ap:lla ne sisältyy kaikki, en nyt tosin ole laskenut ikinä tarkkaan tuota hintaa, oli lähinnä heitto koskien sitä eilistä keskustelua mistä nämä ajatukset alkoi.

kaikki nämä papujen viljelijät ja omedoiden puristelijat nyt elää ihan toisessa todellisuudessa kuin minä, niihin mulla ei ole mitään sanottavaa, onnea vaan valitsemallanne tiellä.

ap

[/quote]

Olen ihmetellyt tätä aiemminkin ja ihmettelen taas: kuinka hiton paljon ihmiset saa kulutettua noita tahnoja ja pesuaineita, kun ne aina mainitaan näissä keskusteluissa? Niihin menevä summahan on ihan minimaalinen! Meitä on kaksi aikuista ja tiheimmin ostettava pesuaine on wc:n käsisaippua – se 500 ml:n pullo kestää n. 1,5 kk.

[/quote]

Meitä on viisihenkinen perhe. Meille ostetaan joka kuukausi shampoota, hoitoainetta, käsisaippuaa, hammastahnaa, wc-paperia, talouspaperia, tiskikoneen tabletteja, pyykinpesuaitetta, etikkaa huuhteluun, suihkusaippuaa, pumpulipuikkoja, hammasharjoja, deodoranttia, tulitikkuja jne. Jos jotain ei osteta joka kuukausi niin sitten ostetan joskus enemmän. Mutta joka kuukausi näitä kuluu, kouluikäiset urheilevat pojat jotka käy suihkussa lähes päivittäin. Kuukaudessa menee näihin yllämainittuihin, sekä leivinpapreihin, folioon yms. keskimäärin 40 euroa.

Vierailija
58/147 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kysyi, kuinka kolmen ruokalajin päivällinen onnistuu. Helposti. Tarkoitus ei ole tehdä mitään paljon aikaa vieviä monimutkaisia ruokia. Tärkeintä on, että ruokapöydässä nautitaan hyvästä ruuasta ja yhdessäolosta. Kun on kolme eri ruokalajia, tuntuu se vaan mukavammalta, eikä kukaan vain hotkaise annostaan ja lähde pois pöydästä. Ja kun tämä on aina ollut tapana, niin siihen lapsetkin ovat tottuneet pienestä pitäen.

Eilen söimme alkupalaksi brushettat, pääruuaksi oli uunissa paistettuja silakkapihvejä, perunoita ja porkkanaraastetta, jälkiruuaksi pala juustoa ja leipätikkuja.

Tänään teen alkupalasalaatin, johon laitan lisukkeeksi ilmakuivattua kinkkua ja parmesaanilastuja. Pääruokana on broileria curryvihannesten kera. Broilerin rintaleikkeet paistetaan öljytilkassa molemmin puolin, maustetaan ja siirretään odottamaan. Pannulle lisätään nokare voita ja siihen puolikypsiä kasviksia(parsakaali, kukkakaali, porkkana, papu jne) sekä kunnolla currya, pyöritellään ja lisätään vielä vähän kermaa. Fileet hetkeksi joukkoon ja valmista on.

Jälkkärinä on viipaloituja hedelmiä.

Jos joku haluaa lisää, niin mielelläni kerron.

Vierailija
59/147 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 14:09"]

Joku kysyi, kuinka kolmen ruokalajin päivällinen onnistuu. Helposti. Tarkoitus ei ole tehdä mitään paljon aikaa vieviä monimutkaisia ruokia. Tärkeintä on, että ruokapöydässä nautitaan hyvästä ruuasta ja yhdessäolosta. Kun on kolme eri ruokalajia, tuntuu se vaan mukavammalta, eikä kukaan vain hotkaise annostaan ja lähde pois pöydästä. Ja kun tämä on aina ollut tapana, niin siihen lapsetkin ovat tottuneet pienestä pitäen.

Eilen söimme alkupalaksi brushettat, pääruuaksi oli uunissa paistettuja silakkapihvejä, perunoita ja porkkanaraastetta, jälkiruuaksi pala juustoa ja leipätikkuja.

Tänään teen alkupalasalaatin, johon laitan lisukkeeksi ilmakuivattua kinkkua ja parmesaanilastuja. Pääruokana on broileria curryvihannesten kera. Broilerin rintaleikkeet paistetaan öljytilkassa molemmin puolin, maustetaan ja siirretään odottamaan. Pannulle lisätään nokare voita ja siihen puolikypsiä kasviksia(parsakaali, kukkakaali, porkkana, papu jne) sekä kunnolla currya, pyöritellään ja lisätään vielä vähän kermaa. Fileet hetkeksi joukkoon ja valmista on.

Jälkkärinä on viipaloituja hedelmiä.

Jos joku haluaa lisää, niin mielelläni kerron.

[/quote]

Kiitos! Miten lapset pärjäävät illalliseen asti?

Vierailija
60/147 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sinne kauppaan saa menemään vaikka kuinka paljon, jos on vain rahaa laittaa!

Itse olin kolme vuotta sitten avokkini kanssa molemmat hyvätuloisissa työpaikoissa, rahaa ruoka kauppaan saatoi mennä helposti 50-100€, eikä siinä ollut kuin 1-3 päivän ruuat. Ostettiin mitä mieli teki, ei mikä oli halpaa tai tarjouksessa. Paljon tuli myös heitettyä tuotteita roskiin, jugurtteja, hedelmiä yms mistä meni päiväykset vanhaksi/pilaantui. Tuli ostettua, koska teki mieli kaupassa.. Sitten kun niitä mielitekoja poimi pitkin kauppojen hyllyjä, niin kyllähän sitä tuli aina kauppalaskua. Kuukaudessa ruokaa kahdelta hengeltä meni satoja euroja, ellei yli tonnin. (kun laskee kahvilat, baarit, työpaikkaruokalat yms yhteen)

Samoin kahvilassa ja ravintolassa tuli käytyä sekä syömässä että juomassa. Eikä noudatettu mitään erikoisruokavaliota tms. Mutta kun keskellä talvea teki tuoreita mansikoita, tuli ostettua 6€ mansikkarasia.. Jne. Ei niitä hintoja tullut paljoa katseltua.

Jälkikäteen näin työttömänä hirvittää ajatus, että laitoimme ruokaan ja alkoholiin enemmän rahaa.. (Sen rahan kun olisi voinut käytää vaikka ulkomaanmatkaan!!) Kun mitä nyt saan kuukaudessa työttömyystukea ja asumistukea, minkä on yhteensä n. 800€. Myös avopuolisoni on työttömänä, laskujen jälkeen jää ns. käyttörahaa ruokaan yms kuukaudessa 370€. (Eli n.92€viikko)

Enää ei voin kuin haaveilla pihveistä, kahvilan suklaakakusta, ja tuoreista mansikoista keskellä talvea. Mutta jotain hyvääkin tässä köyhäilyssä on. Nimittäin se, että olemme oppineet tekemään ruokia itse alusta loppuun, koska se on halvempaa ja myös oikeasti parempaa kun kaupan kalliit puolivalmisteet. Ostamme vain kausituotteita, esim niitä mansikoita vain kesällä. Ruokaa ei mene enää ollenkaan roskiin, kaikki syödään.

Vaikka rahaa on vähemmän, on elämänlaatu noussut. Ennen sitä vain oli kiire tuhlaamaan rahaa, ja miettiä mitä tarpeetonta ostaisi seuraavaksi. Nyt teemme ruokaa yhdessä, käymme kävelemässä, yms. Ennen vain tilattiin pizzaa kotiin, katsottiin telkkaria ja käytiin ostoksilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yhdeksän