Ruokakustannuksista taas
Eilen täällä oli keskustelu missä tavallinen keskituloinen perhe ei meinannut saada rahoja riittämään elämiseen. Ja kun äiti ilmoitti ruokakulujen olevan 1000 euron luokkaa/kuukausi, niin todella moni oli sitä mieltä että perhe tuhlasi rahaa ruokaan. Onko tämä vain Av:n todellisuutta että ei osteta esim juisseja, koska ne ovat niin kalliita ja epärerveellisiä? Mitä nämä perheet juovat aamupalalla, olen oppinut itse että appelsiini/omenatuoremehu kuuluu ihan normaaliin aamupalaan, mutta ilmeisesti siis Suomalaisessa keskiluokkaisessa työtätekevässä perheessä se on luksusta johon ei pidä tuhlata? Mitä siis aamupalalla juodaan? Maitoa ei ilmeisesti, ainakin meilläpäin maito ja pirkan juissi maksavat suunnilleen saman verran. Vettä ja ruisleipää/puuroa pitäsi syödä? Meillä lapset syö joko muroja maidolla tai luonnonjogurtilla tai tummaa tai vaaleaa leipää, siihen päälle juustoa, tomaattia, kurkkua, munaa tai maksamakkaraa. Ja sitä parjattua juissia lasilliset, joskus vaihtoehtoisesti kaakaota. Luksusta ja tuhlausta?? Ei vaan normaalia elämää.
Samaten oli yllättävää kuinka moni sekoitti linssejä/soijarouhetta lihan joukkoon jotta se riittöisi pidempään. Olen kerran ostanut soijarouhetta kotiin sekoittaakseni sitä jauhelihaan, jäi siihen yhteen kertaan se kokeilu. Ilmeisesti kuitenkin moni on sitä mieltä että liha on vähän kuin ylellisyyttä. (Ja tiedän että ei ole ympäristöystävällistä syödä lihaa mutta se on sitten taas toinen keskustelu, nyt puhutaan rahasta).
Me ostamme joka viikonloppu jotain herkkuja kotiin, perjantaina sipsejä tai popcornia ja lauantaisin lapset saa lauantaikarkit. Viikonloppuiltaisin tehdään aina parempaa ruokaa ja usein meille aikuisille juustoja tms, ja koko tuttavapiirissämme tämä on aivan tavallista. Emme koe elävämme missään luksuksessa, (emme osta esim. kalliita äyriäisiä ja aitoa shamppanjaa, tätä tekisin jos olisimme rikkaita:)), mutta olemme tavallinen hyvätuloinen perhe ja mielestäni kahden työtätekevän perheessä tällainen elämä on tuiki tavallista. Av:lla ei tällaista ilmeisesti tehdä, millä te herkuttelette viikonloppuisin?
Hedelmät ja vihannekset olivat myös pannassa paitsi juurekset ja kaali. Siis oikeasti ei ole varaa ostaa banaaneja ja omenoita kotiin? Todella ankeaa, paitsi jos todella eletään köyhyydessä (mitä tämä perhe ei tehnyt). Meillä on teinillä nyt rajoitettu sitä että tuorett mangoa on turha ostaa koko ajan, ja siitäkin nuristaan, mutta tavalliset banaanit, appelsiinit ja omenat nyt "kuuluu" vuonna 2014 tavallisen perheen ruokavalioon ilman mitään luksusta.
Ja ravintolassa syöminen, siitä ei edes keskusteltu, mutta pidän täysin itsestään selvänä että sillon tällöin (ainakin kerran kuussa) käydään joko ulkona syömässä tai ainakin haetaan kotiin valmisruokaa. Tämänkään en koe olevan mitään luksusta vaan ihan tavallista elämää.
Ja todellakin, tähän menee meillä 2 aikuista ja 3 kouluikäistä lasta n.1000eur kuussa. En koe meidän tuhlaavaan, vaan vain elävän keskiluokkaista suht mukavaa elämää.
Samalla lailla ajattelevia?
Kommentit (147)
Kotipihojenne aronia-puskista kun keräättesyksyllä marjat niin ette tosiaan tarvitse tuontihedelmiä pätkän vertaa talvelka . Aronia on todella antioksidanttipitoinen.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 14:09"]Joku kysyi, kuinka kolmen ruokalajin päivällinen onnistuu. Helposti. Tarkoitus ei ole tehdä mitään paljon aikaa vieviä monimutkaisia ruokia. Tärkeintä on, että ruokapöydässä nautitaan hyvästä ruuasta ja yhdessäolosta. Kun on kolme eri ruokalajia, tuntuu se vaan mukavammalta, eikä kukaan vain hotkaise annostaan ja lähde pois pöydästä. Ja kun tämä on aina ollut tapana, niin siihen lapsetkin ovat tottuneet pienestä pitäen.
Eilen söimme alkupalaksi brushettat, pääruuaksi oli uunissa paistettuja silakkapihvejä, perunoita ja porkkanaraastetta, jälkiruuaksi pala juustoa ja leipätikkuja.
Tänään teen alkupalasalaatin, johon laitan lisukkeeksi ilmakuivattua kinkkua ja parmesaanilastuja. Pääruokana on broileria curryvihannesten kera. Broilerin rintaleikkeet paistetaan öljytilkassa molemmin puolin, maustetaan ja siirretään odottamaan. Pannulle lisätään nokare voita ja siihen puolikypsiä kasviksia(parsakaali, kukkakaali, porkkana, papu jne) sekä kunnolla currya, pyöritellään ja lisätään vielä vähän kermaa. Fileet hetkeksi joukkoon ja valmista on.
Jälkkärinä on viipaloituja hedelmiä.
Jos joku haluaa lisää, niin mielelläni kerron.
[/quote]Se on bruschetta (lausutaan brusketta).
Meillä on 2 aikuista ja lisäksi yksi viikonloppulapsi. Ruokaan menee kuukaudessa 80-120€ . Toi kyllä sisältää muutakin kuin ruokaa, eli kaikki ruokakaupasta ostettavat hygieniatuotteet ja siivousvermeet. Me ei mitenkään erityisesti edes pihistellä, ostetaan mitä halutaan, mutta toki jonkun verran katsotaan hintoja, ja paljon tehdään leipää ym itse (ei hinnan takia, vaan maun ja koska tykkään leipoa). Valmisruokaa ei juuri osteta koska tykkään tehdä ruokaa. Herkutellaan itsetehdyillä leivonnaisilla. Maitoa ei juoda kun ei tykätä, eikä mehuja. Me aikuiset juodaan teetä, kahvia tai vettä aamuisin, lapsi saa yleensä viikonloppuina kaakaon jos haluaa, mutta eniten tykkää vedestä, johon on puristettu vähän sitruunaa. Meillä on toki pieni perhe, mutta mun on tosi vaikea kuvitella että muutamalla lisälapsellakaan saataisi tonnia kulumaan kuukaudessa vaikka kuinka yritettäisiin. Viidessäsadassakin olisi jo yrittämistä
No ihmisethän eivät yleensä laske kaikkea kulutusta siihen ruokalaskuun. Tosi monethan jättää työpaikkaruokailun kulut pois kuukauden ruokalaskusta.
Meillä ei ole erityistä syytä säästellä ruokakuluissa ja todellakin syön joka päivä työpaikkaruokalassa, samoin mieheni. Siihen menee noin 300 euroa. Ruokakaupasta ostetaan noin 600 eurolla ruokaa. Ulkona syömiseen jne. menee 100-200 euroa. Ostetaan pizzaa pari kertaa kuukaudessa ja käydään me nyt kahvilassa tms. Joskus syödään ne hampparitkin.
Ilmeisesti myös elintasoerot on niin isoja, että tavalliset asiat kuten työpaikkaruokailu, hampurilaisateriat tai tuoremehut muuttuvat käsittämättömäksi luksusasioiksi. Tonnin ruokalasku on mun mielestä aika normaali suoritus työssäkäyvältä perheeltä.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 23:20"]Huh onneksi löytyy muitakin. Olen myös ollut yllättynyt kun olen lukaissut miten joissain perheissä syödään oman makuni mukaan todella askeettisesti. Ruoka on Se mistä ei meillä pihistellä. Itse ihan masentuisin jos en saisi syödä ja juoda mitä haluan tai mitä tekee mieli. Meillä menee 5 hengen perheessä ruokaan ja taloustarvikkeisiin n. 1100€ kuussa. Ottakaa hyvät ihmiset huomioon että monet lapset alkaa syömään jo yli kymmenen iän ohitettua yhtä paljon kun monet aikuiset ja onhan aikuisetkin ihan keskenään hyvin erilaisia ruuankulutuksen suhteen.
Minusta esim. yhden aikuisen kulutus voi hyvinkin olla n. 250€/kl ruokaan ja samaten jos perheessä on esim. yli 10-vuotiaita lapsia niin samoin heillekin helposti uppoaa ainakin 200 per nenä. Kyllä siinä helposti tulee 1000€ täyteen ilman että luxusta ostaisi.
Meillekin kuuluu ihan luonnollisena asiana tietenkin erilaiset hedelmät ja mehut, joskus niitä kalliimpiakin kuten esim. Tropicanaa tms. Lihana syömme kaikenlaista, broileria, jauhelihaa, kokolihaa, kirjolohta jne. Vihanneksissa ei säästellä, aina kurkkua, tomaattia ja salaattia täytyy olla ja lisäksi vaihdellen jotain muutakin kuten vaikka paprikaa.
Leipänä usein ostan jotain parempaa esim paistopisteestä jotain tuoretta tyyliin 3€ leipä. Lapset syö välipalana paljon myös vanukkaita, rahkoja ja jogurtteja. Aamiaiseksi usein muroja ja maitoakin menee litratolkulla.
Sitten ne herkut. No tottakai elämässä pitää saada herkutella ja meillä herkuttelee esim. Karkeilla ja suklaalla myös vanhemmat. Aika usein ostetaan myös leivonnaisia tai jäätelöä. Jotain makeaa herkkua pitää aina olla. Perheen painoindeksi ei suinkaan ole huolestuttava. Kyse on kuitenkin aina kokonaisuudesta. Kyllä sitä nakkikastikkeesta ja perunamuusistakin voi lihoa vaikka jotkut tuntuvatkin hassusti ajattelevan että iik en voi syödä suklaata kun siitä lihoo...
No niin, siis makuja on monia ja joillain ehkä oikeasti on halpa maku eli ei kaipaakaan niitä herkkuja ja lähinnä kaurapuuro riittää mutta halvalla en ainakaan itse voisi syödä itselleni mieluisella tavalla.
[/quote]
Muistat vaan sen, että monet, jotka ovat seuranneet sokerikeskusteluja ja tietävät sokerin haitat niin he eivät halua ostaa tuoremehuja, vanukkaita, rahkoja, vehnäleipää, maustettuja jogurtteja tai muroja. Nämä ovat kaikki herkkuja joita ei tarvitse.
Se että olette normaalipainoisia ei todista mitään. Mutta nämä tuotteet mitkä ovat sulle luksusta, ovat monelle roskaruokaa ja se on se syy miksi niitä ei osteta.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 01:06"]Tää AV on joku niuhojen elämästäkieltäytyjien pesäke. Vai on mehut vaarallisia. No, samat ihmiset kääntää taas jonkun soijarouheen suhteen kelkkansa heti kun tulee ensimmäinen uutinen, että se saattaakin aiheuttaa syöpää.
Meillä syödään mitä mieli tekee: monipuolisesti kaikenlaista ja etenkin kaikenväristä ruokaa. En ala nysväämään kurisevalla vatsalla ja laske samalla säästettyjä pennosia. Aineenvaihdunta toimii kun ei pakota sitä säästöliekille. Periaate meillä on, että joka päivä pitää olla myös jotain makeaa. Tänään oli mokkapaloja. Ruuaksi oli hampurilaisia (rotukarjan paistijauhelihasta pihvit, välissä tomaattia, sipulia, kurkkusalaattia, salaattia jne.) ja jokaiselle yksi cokistölkki. Meillä ei ole hampaissa reikiä ja cokis nyt vaan kuuluu hampurilaisen kanssa. Eilen oli perunamuusia, kermakastiketta ja porsaankyljyksiä. Kaalista, punajuurista, munakoisosta, porkkanoista ja kaikista muista mahdollisista raaka-aineista pidämme myös.
Luoja varjele mua joutumasta tekemisiin kituuttaja köyhäkaulojen kanssa! Painan itse 48 kiloa, mutta en näytä kuivahtaneelta, kas kun saan rasvaa ja hyvää mieltä ruuasta! Elämästä kannattaa iloita nyt kun on hengissä. Ihmisen parasta aikaa.
[/quote]
Ei hyvä ruoka tarkoita sokeria ja herkkuja. Hyvä ruoka tarkoittaa mulle monipuolista, kasvisrikasta, vaihtelevaa ruokaa joka valmistetaan itse. Viime aikoina vaikka aitoa risottoa, sitruunalohta, lihapullia, pinaattikeittoa itse tehden, kermaista lohikeittoa, lihapataa jne.
Kun on lukenut tarpeeksi sokerin haitoista elimistölle niin tajuaa ettei sen jokapäiväinen käyttö tee kenestäkään parempaa ihmistä.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 01:37"]Sokeri sitä ja sokeri tätä.. Samaksi aineeksi ne kaikki hiilarit elimistössä muuttuu. Terveelle normaalipainoiselle lapselle on ihan ok antaa tuoremehua aamulla ja viikonloppuherkut. Enemmän haittaa lapselle tekee turhan nuivat ja rajoitteiset vanhemmat, voi käydä niin että teini-iässä sokerinsyönti karkaa käsistä sitten kun pystyy itse ostamaan.
Tv. Lastenlääkäri
Ja minun korvaani ihan normaalilta kuulosti perheen ruokavalio ja kulutus, täällä vaan on tapana keksiä joka asiasta napistavaa..
[/quote]
Ruokavaliohan voi kuullostaa normaalilta mutta ei se terveellisyyttä takaa. Eihän tuoremehu mitään todellista terveyshyötyä tuo. Joku halusi vain kalorinsa sokerina. Jos ei mieti sokerin epäterveellisyyttä niin voi miettiä sitä että kaikki sokerikalorit voitaisiin saada jostain muustakin.
Yhdysvalloissa on sentään tajuttu että kansan terveysongelmat johtuvat prosessoiduista hiilareista. Suomessako lääkärit edelleen väittävät että juu, rasvasta ne taudit johtuu..
Minä en ainakaan juo mehuja ollenkaan, paitsi itsetehtyä puolukkamehua jos on hyvä puolukkavuosi. Nyt meilläpäin oli. Aamupalaksi söin juuri ruispuolukkapuuroa. Minä myös ostan kausiluontoisesti, eli sitä mikä milloinkin on edullisinta. Tietyt ruoka-aineet, kuten kaali ja osa juureksista on aina edullisia ja niitä menee paljon. Lounaana on eväät, koska työpaikan lähellä ei ole ruokalaa. Teen isoja satseja kerralla, joista pakastan evääksi sopivia kerta-annoksia. Lapset on jo muuttaneet kotoa, mutta mielestäni 30-40 euroa viikossa ei ole paljon yhdeltä hengeltä ja syön hyvin. Vältän lisäaineita, näin tulee tehtyä paljon itse ja rahaa säästyy ja moni turha ruoka jää kauppaan. Limpparit ja ostokahvileivätkään eivät kuulu kauppalistalleni koskaan, leivänpäällisiäkään leikkeleinä en tarvitse. Ostan joskus, mutta useimmiten en. Työllisyyttä kulutustottumukseni ei kyllä edistä, myönnetään.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 21:54"]
Moni kirjoittaa, että he syövät päivällisen ja iltapalan. Mitä se käytännössä tarkoittaa?
Meillä syödään vain päivällinen. Aloitamme kello 19.00 ja lopetamme yleensä uutisten alkaessa kello 20.30. Kun tullaan töistä, juodaan kuppi kahvia ja syödään ehkä hedelmä. Sitten on vuorossa mahdolliset harrastukset ja lopuksi rauhoittuminen pöydän ääreen.
Lapset syövät koulusta tulon jälkeen välipalan, jonka yksi kolmesta laittaa vuorollaan kaikille. Sitten läksyt ja harrastukset ja ruokapöytään kello 19.00. Syödään aina alkupala, pääruoka ja jälkiruoka.
[/quote]
Missä maassa näin? Suomessa kouluruokailutkin ovat paljon ennen puolta päivää, ei kukaan lapsi jaksa vielä harrastuksiakin iltaisin ilman ruokaa. Onko teillä palveluskuntaa, joka valmistaa illallisenne - ei kun siis päivällisenne, kun ette te itse millään ehdi kolmen ruokalajin ateriaa valmistaa kun on ne harrastuksetkin.
Pakastettua lihaa joutuu syömään, kun syksyllä saattaa päivässä tulla noin 100 kg hirvenlihaa, joskus enemmänkin. Ei sitä ehdi millään syödä jos ei pakasta, ja seuraavaan syksyyn asti säilytetään. Väitän, että on ehdottoman ekologista ja luomulihaa, kun on elänyt metsässä villinä ja vapaana, ja jalostanut ihmisravinnoksi sellaisia aineksia joita ei muuten voi syödä, kuten heinää, puita ja mitä se hirvi syökin.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 17:30"]Meillä on 2 aikuista ja lisäksi yksi viikonloppulapsi. Ruokaan menee kuukaudessa 80-120€ . Toi kyllä sisältää muutakin kuin ruokaa, eli kaikki ruokakaupasta ostettavat hygieniatuotteet ja siivousvermeet. Me ei mitenkään erityisesti edes pihistellä, ostetaan mitä halutaan, mutta toki jonkun verran katsotaan hintoja, ja paljon tehdään leipää ym itse (ei hinnan takia, vaan maun ja koska tykkään leipoa). Valmisruokaa ei juuri osteta koska tykkään tehdä ruokaa. Herkutellaan itsetehdyillä leivonnaisilla. Maitoa ei juoda kun ei tykätä, eikä mehuja. Me aikuiset juodaan teetä, kahvia tai vettä aamuisin, lapsi saa yleensä viikonloppuina kaakaon jos haluaa, mutta eniten tykkää vedestä, johon on puristettu vähän sitruunaa. Meillä on toki pieni perhe, mutta mun on tosi vaikea kuvitella että muutamalla lisälapsellakaan saataisi tonnia kulumaan kuukaudessa vaikka kuinka yritettäisiin. Viidessäsadassakin olisi jo yrittämistä
[/quote]
Wau! Mitä syötte yleensä lounaaksi ja päivälliseksi kun noin halvalla selviätte? Lihalientä? Puuroa?
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 17:30"]
Meillä on 2 aikuista ja lisäksi yksi viikonloppulapsi. Ruokaan menee kuukaudessa 80-120€ . Toi kyllä sisältää muutakin kuin ruokaa, eli kaikki ruokakaupasta ostettavat hygieniatuotteet ja siivousvermeet. Me ei mitenkään erityisesti edes pihistellä, ostetaan mitä halutaan, mutta toki jonkun verran katsotaan hintoja, ja paljon tehdään leipää ym itse (ei hinnan takia, vaan maun ja koska tykkään leipoa). Valmisruokaa ei juuri osteta koska tykkään tehdä ruokaa. Herkutellaan itsetehdyillä leivonnaisilla. Maitoa ei juoda kun ei tykätä, eikä mehuja. Me aikuiset juodaan teetä, kahvia tai vettä aamuisin, lapsi saa yleensä viikonloppuina kaakaon jos haluaa, mutta eniten tykkää vedestä, johon on puristettu vähän sitruunaa. Meillä on toki pieni perhe, mutta mun on tosi vaikea kuvitella että muutamalla lisälapsellakaan saataisi tonnia kulumaan kuukaudessa vaikka kuinka yritettäisiin. Viidessäsadassakin olisi jo yrittämistä
[/quote]En usko. 80 euroa kuukaudessa tarkoittaisi, että teillä olisi henkeä kohden(ilman viikonloppulasta) käytettävissä 1euro 30 senttiä ruokaan ja kaikkeen muuhun markettavaraan. Tuo ei vain ole mahdollista!
Täällä saadaan tappelu jo tuoremehustakin! Köyhät kurjat suomalaiset. Rikkaissa länsinaapureissa on aina syöty vehnäleipää, patonkeja ja voisarvia sekä mehuja ja ovat kauniita hyvinmenestyviä ja tyytyväisiä. Miksi meidän pitää kiistellä tällaisista asioista! Itse juon 2 dl appelsiinituoremehua joka aamu. Jos kuolen siihen, niin so what, mulla on myös rahaa siihen. Iloiset nautinnot luovat elämisenarvoisen elämän, ei nipotus ja muiden arvostelu.
Tonni kuussa menee, sisältäen lisäravinteet. Syödään melko paljon luomua. 2 aikuista, eskari ja vauva.
Kukaan ei pysty taikomaan vähän yli eurolla päivän ruokia, ei edes suurkeittiössä.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 21:54"]Moni kirjoittaa, että he syövät päivällisen ja iltapalan. Mitä se käytännössä tarkoittaa?
Meillä syödään vain päivällinen. Aloitamme kello 19.00 ja lopetamme yleensä uutisten alkaessa kello 20.30. Kun tullaan töistä, juodaan kuppi kahvia ja syödään ehkä hedelmä. Sitten on vuorossa mahdolliset harrastukset ja lopuksi rauhoittuminen pöydän ääreen.
Lapset syövät koulusta tulon jälkeen välipalan, jonka yksi kolmesta laittaa vuorollaan kaikille. Sitten läksyt ja harrastukset ja ruokapöytään kello 19.00. Syödään aina alkupala, pääruoka ja jälkiruoka.
[/quote]
Kuulostaa hienolta ja kiva kun ruoasta nautitaan.
Ehditkö itse harrastaa vai kuka nämä kokkaa? Laita viime viikon päivällisiä alku- ja jälkiruokineen niin voisi saada ideoita kädenkäänteessä valmistuviin illallisiin!
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 17:38"]
Täällä saadaan tappelu jo tuoremehustakin! Köyhät kurjat suomalaiset. Rikkaissa länsinaapureissa on aina syöty vehnäleipää, patonkeja ja voisarvia sekä mehuja ja ovat kauniita hyvinmenestyviä ja tyytyväisiä. Miksi meidän pitää kiistellä tällaisista asioista! Itse juon 2 dl appelsiinituoremehua joka aamu. Jos kuolen siihen, niin so what, mulla on myös rahaa siihen. Iloiset nautinnot luovat elämisenarvoisen elämän, ei nipotus ja muiden arvostelu.
[/quote]Kyllä minäkin ihmettelen näitä kirjoituksia. God Morgon-appelsiinimehu on hyvää. Viikonloppuisin meillä tuorepuristetaan appelsiinimehua ja syödään croissantteja ja munia ja pekonia. Ostetaan mahdollisimman tuoreita raaka-aineita ja vältetään eineksiä. Eikä pahemmin katsota, mitä maksaa. Ja alle tonnilla kuitenkin pärjätään kuukaudessa.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 17:37"][quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 17:30"]Meillä on 2 aikuista ja lisäksi yksi viikonloppulapsi. Ruokaan menee kuukaudessa 80-120€ . Toi kyllä sisältää muutakin kuin ruokaa, eli kaikki ruokakaupasta ostettavat hygieniatuotteet ja siivousvermeet. Me ei mitenkään erityisesti edes pihistellä, ostetaan mitä halutaan, mutta toki jonkun verran katsotaan hintoja, ja paljon tehdään leipää ym itse (ei hinnan takia, vaan maun ja koska tykkään leipoa). Valmisruokaa ei juuri osteta koska tykkään tehdä ruokaa. Herkutellaan itsetehdyillä leivonnaisilla. Maitoa ei juoda kun ei tykätä, eikä mehuja. Me aikuiset juodaan teetä, kahvia tai vettä aamuisin, lapsi saa yleensä viikonloppuina kaakaon jos haluaa, mutta eniten tykkää vedestä, johon on puristettu vähän sitruunaa. Meillä on toki pieni perhe, mutta mun on tosi vaikea kuvitella että muutamalla lisälapsellakaan saataisi tonnia kulumaan kuukaudessa vaikka kuinka yritettäisiin. Viidessäsadassakin olisi jo yrittämistä
[/quote]
Wau! Mitä syötte yleensä lounaaksi ja päivälliseksi kun noin halvalla selviätte? Lihalientä? Puuroa?
[/quote]
Lounas syödään töissä, mies saa ilmaisen lounaan työpaikalla, minä otan eväät mukaan, yleensä syön pari omenaa ja leivän tms kevyttä ja nopeaa työpaikalla. Viikonloppuisin lounaalla tai arkena päivällisellä tehdään esim makaronilaatikkoa iso satsi (maksaa alle euron ja kestää monta päivää) papusoossia ja riisiä (maksaa myös alle euron ja riittää kolmelle hengelle yhdeksi ateriaksi), hernekeittoa, muita keittoja, joskus puuroa, perunoita syödään paljon silloin kun on halpaa, hedelmät ja kasvikset ostetaan sesongin mukaan (nyt oli omenat 40senttiä kilo, ei voi sanoa kalliiksi). Tulee hyvin vaihtelua ruokaan kun ei tee valmiita listoja vaan katsoo kaupassa mikä on halpaa ja tekee siitä. Vessapaperit ja taloyspaperit tilataan netistä sekundatavarana tosi halvalla (ihan yhtä hyvää kun kapassakin mutta paljon halvempaa, ja se syy miksi tehdään näin on se että niissä on ilmainen kotiinkuljetus, ostetaan paljon kerralla eikä tarvitse kaupasta raahata). Meillä ei siis ole mitenkään rahasta pulaa eikä olla edes mitenkään pihejä, juuri tilasin itselleni yli neljä sadan kengät ulkomailta eikä kirpaise yhtään. Ruokakaupassa tykkään kuitenkin toimia vähän erilailla ja tavallaan haastaa itseäni miettimällä mitä tuotetta saa halvalla ja minkäs ruuan siitä voisi kehittää. Tykkään laittaa ruokaa ja leipoa ja näin tulee vähän avareettua sitä reseptivalikoimaa.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 17:54"]
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 17:37"][quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 17:30"]Meillä on 2 aikuista ja lisäksi yksi viikonloppulapsi. Ruokaan menee kuukaudessa 80-120€ . Toi kyllä sisältää muutakin kuin ruokaa, eli kaikki ruokakaupasta ostettavat hygieniatuotteet ja siivousvermeet. Me ei mitenkään erityisesti edes pihistellä, ostetaan mitä halutaan, mutta toki jonkun verran katsotaan hintoja, ja paljon tehdään leipää ym itse (ei hinnan takia, vaan maun ja koska tykkään leipoa). Valmisruokaa ei juuri osteta koska tykkään tehdä ruokaa. Herkutellaan itsetehdyillä leivonnaisilla. Maitoa ei juoda kun ei tykätä, eikä mehuja. Me aikuiset juodaan teetä, kahvia tai vettä aamuisin, lapsi saa yleensä viikonloppuina kaakaon jos haluaa, mutta eniten tykkää vedestä, johon on puristettu vähän sitruunaa. Meillä on toki pieni perhe, mutta mun on tosi vaikea kuvitella että muutamalla lisälapsellakaan saataisi tonnia kulumaan kuukaudessa vaikka kuinka yritettäisiin. Viidessäsadassakin olisi jo yrittämistä [/quote] Wau! Mitä syötte yleensä lounaaksi ja päivälliseksi kun noin halvalla selviätte? Lihalientä? Puuroa? [/quote] Lounas syödään töissä, mies saa ilmaisen lounaan työpaikalla, minä otan eväät mukaan, yleensä syön pari omenaa ja leivän tms kevyttä ja nopeaa työpaikalla. Viikonloppuisin lounaalla tai arkena päivällisellä tehdään esim makaronilaatikkoa iso satsi (maksaa alle euron ja kestää monta päivää) papusoossia ja riisiä (maksaa myös alle euron ja riittää kolmelle hengelle yhdeksi ateriaksi), hernekeittoa, muita keittoja, joskus puuroa, perunoita syödään paljon silloin kun on halpaa, hedelmät ja kasvikset ostetaan sesongin mukaan (nyt oli omenat 40senttiä kilo, ei voi sanoa kalliiksi). Tulee hyvin vaihtelua ruokaan kun ei tee valmiita listoja vaan katsoo kaupassa mikä on halpaa ja tekee siitä. Vessapaperit ja taloyspaperit tilataan netistä sekundatavarana tosi halvalla (ihan yhtä hyvää kun kapassakin mutta paljon halvempaa, ja se syy miksi tehdään näin on se että niissä on ilmainen kotiinkuljetus, ostetaan paljon kerralla eikä tarvitse kaupasta raahata). Meillä ei siis ole mitenkään rahasta pulaa eikä olla edes mitenkään pihejä, juuri tilasin itselleni yli neljä sadan kengät ulkomailta eikä kirpaise yhtään. Ruokakaupassa tykkään kuitenkin toimia vähän erilailla ja tavallaan haastaa itseäni miettimällä mitä tuotetta saa halvalla ja minkäs ruuan siitä voisi kehittää. Tykkään laittaa ruokaa ja leipoa ja näin tulee vähän avareettua sitä reseptivalikoimaa.
[/quote]
Siispä sinun olisi pitänyt mainita jo heti, että miehesi saa ilmaisen lounaan ja että itse jätät lounaan kokonaan väliin (voileipä ei ole mikään lounas, anteeksi nyt vaan). Lisäksi nuo kuvailemasi ruoat kuulostavat hiukan ankeilta ja yksipuolisilta, ja luulen myös että olette miehesi kanssa aika vähäruokaista sakkia, ettekä varmaankaan harrasta kuntoilua jos tuo riittää ravinnoksi. Ruokanne taitaa olla aika hiilaripitoista.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 15:11"]Meillä kyllä syödäään ja juodaan laidasta laitaan, samoin syömme laidasta laitaan terveyttäkin ajatellen. Mä silti ymmärrän, että nykyään ihmiset satsaavat todella paljon siihen terveellisyyteen, mikä se kenellekin on, mutta samaan aikaan näette, kun kansamme pulskistuu, eli palstalla on erityisen paljon näitä terveysinoilijoita, joka hämmentää vähän, kun täällä vastaavasti on paljon mielenterveysongelmaisiakin, ei mene kaikki yksyhteen :)
Mutta joo, ruokakauppa tykkää meistä :)
[/quote]
Kai mielenterveysongelmainenkin voi olla terveysintoilija, ja toisinpäin? Anteeksi, en tainnut ihan ymmärtää..
Nielettekö?