Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Introvertti/erityisherkkä ja sosiaalinen ähky

Vierailija
10.09.2021 |

Miten te muut jaksatte? Itsellä tilanne, että opiskelujen takia ollut tosi sosiaalisia tilanteita ja nyt puolison veli tulossa kylään esittelemään uutta kumppania.. En jaksaisi enää yhtään vaan haluaisin olla omissa oloissani sosiaalisen Ähkyn jälkeen. Meillä on ollut joka viikonloppu joku kylässä ja tämä veli käy myös paljon.. Miten ratkaisette nämä tilanteet, kun itse haluaisi vain olla rauhassa ilman ihmisiä, mutta puoliso haluaa vieraita ja kyläilijöitä? Puoliso tekee itse etätöitä niin haluaa varmaan eri tavalla nähdä ihmisiä.. Itse en jaksa, koska olen esim. opiskeluiden puolesta jo niin paljon tekemisissä ihmisten kanssa.

Kommentit (95)

Vierailija
41/95 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni introverttejä ja muita perttejä alkaa olla niin paljon että koko nimike on keksitty peittämään kyvyttömyyttä sosiaalisiin tilanteisiin.

En kyllä näe olevani kyvytön sosiaalisiin tilanteisiin. Päin vastoinhan tuo yleensä on, että monesti introvertit on taitavia kuuntelemaan ja aidosti kuulemaan eivätkä keskity vain tuomaan itseään esille ja puhumaan taukoamatta itsestään. Kyllä introvertti voi olla sosiaalisesti taitava siinä missä ekstrovertti. Introvertti vaan kuormittuu sosiaalisista tilanteista.

Vierailija
42/95 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noi mitään herkkiä immeisiä ole, esittävät ja alistavat vaan muita. Hakevat säälipisteitä aiheetta, nähty on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/95 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni introverttejä ja muita perttejä alkaa olla niin paljon että koko nimike on keksitty peittämään kyvyttömyyttä sosiaalisiin tilanteisiin.

Kyky ja halu on kaksi eri asiaa.

Vierailija
44/95 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas vertit liikkeellä. Tuntuu omalta valinnalta tuo olotila.

Nämäkin kommentit osoittavat vain ja ainoastaan sen, että introvertteja ei ymmärretä eikä hyväksytä sellaisena kuin he ovat. Aika raskasta elää sellaisessa ilmapiirissä.

Vierailija
45/95 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tällainen voi olla ongelma?

Kaikilla parisuhteessa olevilla ja yhdessä asuvilla on samaa rajankäyntiä, oli herkkä tai ei.

Ongelmana näen sen, ettei kysyjä ei ilmaise tunteitaan, vaan patoaa ne ja kehittää ongelmia ja draamaa.

Ei tarvita "lupaa" siihen ettei halua seurustella kumppanin vierailijoiden kanssa.

Sen voit ihan vain ilmoittaa, ja tehdä miten haluat. Tietysti ellette ole suhteen alussa muuta sopineet, mutta sinulla lienee itsenäinen elämä koska tunnut olevan paikallisia.

Vierailija
46/95 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas vertit liikkeellä. Tuntuu omalta valinnalta tuo olotila.

Nämäkin kommentit osoittavat vain ja ainoastaan sen, että introvertteja ei ymmärretä eikä hyväksytä sellaisena kuin he ovat. Aika raskasta elää sellaisessa ilmapiirissä.

Introvertit on ok. Olen itsekin introvertti.

Mutta uhrimentaliteetti ei sovi suomalaisille naisille, tai ehkä sulla ei ole oikeuksia, tosin suomalainen nainen ei voi niitä luovuttaa.

Vierailija
47/95 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin nuorena introvertti mutta silloin ei koko sanaa tunnettu niin kuin nykyään ja minua pidettiin tyhmänä ja arkana. Silloin hyväksyttiin vaan kovaääniset nuoret jotka ei jää kuulemma jalkoihin.

Vierailija
48/95 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä se elämä nyt kovalla kädellä ap:ta kolhii! Jos ei huvita tavata vieraita, ja asutte jossain perähikiällä, niin mene metsään keräämään sieniä, marjoja, sorsia, kaloja, mitä siellä nyt vaan kohdalle sattuu. Tai jos sattuu satelemaan juuri kyseisenä päivänä, ja olet sokerista tehty, niin voit lukittautua makuuhuoneeseen lukemaan ko. päiväksi. Tai Tinderiä selailemaan, tai mitä muuta nyt ikinä harrastatkaan.

Kuinka oletkaan selviytynyt elämästäsi, ilman näitä meidän neuvoja?

Miksi suhtaudut aloittajaan noin vihamielisesti? Etkö sinä kaipaa koskaan mahdollisuutta ladata akkujasi?

Enhän minä ap:ta tunne, enkä vihaa. Kyrsii vain tämä teidän lumihiutale-kuvitelmat, että teitä tulisi kohdella jollain eri säännöillä, koska ette nyt jaksa toisia ihmisiä. Ja ap:lla taitaa olla ihan tarpeeksi mahdollisuuksia ladata akkujaan, ja jonkun tunnin kylässä käyvät sukulaiset eivät mielestäni ole mikään suuren suuri rasite. Ja jos ovat, niin minähän annoin konkreettisia neuvoja, kuinka sen kohtaamisen voi välttää.

Vierailija
49/95 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

hohhoijaa, nämä samat naiset säälivät vuoriston naisia, ja itse ei osata sanoa mitä haluaa ja mitä ei halua. Vaan kysellään mieheltä lupaa. Lupaa olla oma itsensä.

Surullista.

Vierailija
50/95 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi varmaan miehen kanssa jutella ja jatkossa löytää kompromissi.

Jos viihdyt yksin metsässä tai vastaavassa kodin ulkopuolisessa paikassa, niin "aikatauluta" sellaisia tuleviin viikonloppuihin. Puhu näistä menoistasi ajoissa miehellesi, jolloin jos hän jotain sopii, on sinulla jo muuta menoa ja pääset pakenemaan.

Miksei mies näkisi veljeään muualla kuin teillä?

Vierailija
51/95 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä näe olevani kyvytön sosiaalisiin tilanteisiin. Päin vastoinhan tuo yleensä on, että monesti introvertit on taitavia kuuntelemaan ja aidosti kuulemaan eivätkä keskity vain tuomaan itseään esille ja puhumaan taukoamatta itsestään. Kyllä introvertti voi olla sosiaalisesti taitava siinä missä ekstrovertti. Introvertti vaan kuormittuu sosiaalisista tilanteista.

Oon introvertti myös ja oon lapsesta asti saanut positiivista palautetta siitä, että oon hyvä kuuntelija ja tuun kaikkien kanssa toimeen. Näin aikuisena tilanne on edelleen sama eli oon aina oikeasti läsnä, kun tapaan ihmisiä. Osaan keskustella eri aiheista, kysyä toiselta asioista jne.

Eli vaikka pärjään sosiaalisissa tilanteissa hyvin, niin ne kuormittaa paljon eli ns. "kostautuu" jälkikäteen sillä, että oon tosi väsynyt ja tarvitsen omaa aikaa ja rauhaa. Eli sosiaalisen tilanteen jälkeen pitää ladata akkuja oma aikansa, että jaksaa taas muita ihmisiä nähdä. Tälle ei vaan mitään mahda eli ei oo kyse mistään omasta asennoitumisesta tms. Sitä vaan tiedostaa oman jaksamisensa rajat hyvin.

Vierailija
52/95 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas on tölvimässä lauma ihmisiä jotka ei ymmärrä minkälaista on kun elimistö reagoi kaikkeen sata lasissa. Eipä teidänkään sosiaaliset taidot nyt vakuuta. Mulla vatsa reagoi ensimmäisenä stressiin, kun sitä on liikaa, tuotos on pelkkää ruikkua. Kesäloma oli tänä vuonna koronankin takia ihanan rauhallinen ja vatsa toimi normaalisti, mutta viimeisellä viikolla oli kotimaanmatkailua kaveriperheen kanssa. Mahtava viikko, mutta puolivälissä alkoi mennä ruikun puolelle liiasta kuormituksesta. Sitten reissun jälkeen alkoikin heti työt ja työstressi, ja sen seurauksena kesti kolme viikkoa saada vatsa toimimaan taas niin kuin kuuluu.

Vierailija
53/95 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä se elämä nyt kovalla kädellä ap:ta kolhii! Jos ei huvita tavata vieraita, ja asutte jossain perähikiällä, niin mene metsään keräämään sieniä, marjoja, sorsia, kaloja, mitä siellä nyt vaan kohdalle sattuu. Tai jos sattuu satelemaan juuri kyseisenä päivänä, ja olet sokerista tehty, niin voit lukittautua makuuhuoneeseen lukemaan ko. päiväksi. Tai Tinderiä selailemaan, tai mitä muuta nyt ikinä harrastatkaan.

Miksi suhtaudut aloittajaan noin vihamielisesti? Etkö sinä kaipaa koskaan mahdollisuutta ladata akkujasi?

Enhän minä ap:ta tunne, enkä vihaa. Kyrsii vain tämä teidän lumihiutale-kuvitelmat, että teitä tulisi kohdella jollain eri säännöillä, koska ette nyt jaksa toisia ihmisiä. Ja ap:lla taitaa olla ihan tarpeeksi mahdollisuuksia ladata akkujaan, ja jonkun tunnin kylässä käyvät sukulaiset eivät mielestäni ole mikään suuren suuri rasite. Ja jos ovat, niin minähän annoin konkreettisia neuvoja, kuinka sen kohtaamisen voi välttää.

Olisikin kyseessä vain tunnin sukulointi.. Ei vaan koko vklopun kestävä vierailu. Maanantaina sitten virkeänä taas leikkimään sosiaalista opiskelujen pariin... Ap

Vierailija
54/95 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisikin kyseessä vain tunnin sukulointi.. Ei vaan koko vklopun kestävä vierailu. Maanantaina sitten virkeänä taas leikkimään sosiaalista opiskelujen pariin... Ap

No, etpä tilannetta aivan noin kuvaillut aloituksessasi. Joten mitäs jos et muuttaisi tarinaa kesken kaiken.

Ja edelleen sinulla lienee oikeus sanoa miehellesi, että et halua niitä ihmisiä kotiisi koko viikonlopuksi? Vai sotkeeko se tämän hienosti rakennetun uhriutumis-kuviosi?

Vierailija
55/95 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välillä tuntuu siltä, että haluan muuttaa yksin korpeen ja päättää milloin jaksan tavata ihmisiä ja milloin en..En vaan jaksa jatkuvasti olla kontakteissa. Ap

Tämä nyt on rajojen puutetta. 

Kuka vaatii olla jatkuvassa kontaktissa? Vai oletko alle 18-vuotias?

Ei kukaan muu kuin sinä itse, ole vastuussa hyvinvoinnistasi.

Ei elämä ole mustavalkoista, joko-tai.

Sinulla ei ole herkkyyden kanssa ongelmia vaan rajojen kanssa ongelmia ja kommunikaatio-ongelma.

Sehän se introverteillä onkin yleensä ongelma, että kun niitä rajoja yrittää laittaa, niin muut ei niitä ymmärrä (tässä tapauksessa ap:n oma puoliso). Kuten tässäkin ketjussa jo sanottu, niin et sitten ole "normaali", jos et jaksa ottaa vastaan vieraita tms. On oletusarvoista, että kaikki haluaa olla sosiaalisia 24/7.

Noh, itse olen viime vuosina ne rajat asettanut entistä tarkemmin, minkä vuoksi kavereita ei enää juurikaan ole. Mutta ennemmin olen ilman kavereita kuin sellaisten kanssa, jotka eivät minua hyväksy tällaisena kuin olen :)

Sinä laitat ne rajasi. Ei kenellekään tarjota niitä.

Elämä on sellaista että täytyy pitää puolensa. 

Ei sen toisen tarvitse tykätä mitä sanot, tai edes ymmärtää miksi haluat tai et halua jotain. Se ei estä rajojen imaisemista ja niistä kiinnipitämistä.

Läheisriippuvuuteenkin on apua.

Vierailija
56/95 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä taas hyvä esimerkki ihmisestä, joka ei ymmärrä erilaisuutta..

Ja niin, jos kerta jotain ihme sääntöjä (?) pitää noudattaa yleisesti, niin miksi ne sitten pitää olla ekstroverttien sanelemia? Vai voisko nää yleiset säännöt ollakin sellainen kultainen keskitie, jotta ne sopii kaikille?

Vierailija
57/95 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas on tölvimässä lauma ihmisiä jotka ei ymmärrä minkälaista on kun elimistö reagoi kaikkeen sata lasissa. Eipä teidänkään sosiaaliset taidot nyt vakuuta. Mulla vatsa reagoi ensimmäisenä stressiin, kun sitä on liikaa, tuotos on pelkkää ruikkua. Kesäloma oli tänä vuonna koronankin takia ihanan rauhallinen ja vatsa toimi normaalisti, mutta viimeisellä viikolla oli kotimaanmatkailua kaveriperheen kanssa. Mahtava viikko, mutta puolivälissä alkoi mennä ruikun puolelle liiasta kuormituksesta. Sitten reissun jälkeen alkoikin heti työt ja työstressi, ja sen seurauksena kesti kolme viikkoa saada vatsa toimimaan taas niin kuin kuuluu.

Rajattoman ihmisen surkutarina. Säälipisteiden keruuta.

Vierailija
58/95 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap. Onko liikaa pyydetty, että seurustelet pari tuntia. Olet ällöttävä omaan napaan tuijottaja.

Vierailija
59/95 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rajattoman ihmisen surkutarina. Säälipisteiden keruuta.

What, minkä ihmeen säälipisteiden :D. Ei minua tarvitse kenenkään sääliä, ei ole mitään syytä. Kerroin vain miksi on pakko ottaa näitä juttuja huomioon. Jos olen liian kauan ruikulla velli alkaa painaa persausta ja kohta on peräpukamat. Sitten mua kyllä saa sääliä ihan vapaasti :D.

Vierailija
60/95 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ok juoda vaikka kahvit miehen veljen ja uuden tuttavuuden kanssa ja vetäytyä sitten omiin oloihinsa? Ei kai minun ole pakko koko iltaa viihdyttää heitä, jos en vaan jaksa? Ap

On tietysti, jos teillä vaan on tilaa vetäytymiseen. Voit vedota johonkin opiskelutehtäväänkin.

Tai sitten lähdet lenkille.

On myös täysin mahdollista lähteä pois kotoa ENNEN vieraiden tuloa. Ehdit sinä sen uudet tuttavuuden myöhemminkin nähdä.

Minä olen itse autisti, eli kuvittele omat ongelmasi potenssiin sata. Olen mm. kerran tehnyt niin, että kun meidän silloin vuokraemäntä tuli keskustelemaan siitä, myykö kämpän meille, tajusin yhtäkkiä että en kestäkään ihmisiä silloin ja sanoin miehelleni, että "mä en voi olla täällä, mun täytyy häipyä". Noin viisi minuuttia ennen naisen tuloa. Kirmasin pihalle ja odotin läheisellä hautausmaalla siihen saakka, että vuokraemäntä lähti. Sen ja mieheni neuvottelut sujui kaiken lisäksi luultavasti paremmin kun minä en ollut paikalla pingottamassa ja esittämässä normaalia. (Maksoin kyllä oman osuuteni kämpästä, kiitos kysymästä.)

Meillä tämä toimii, koska mieheni on sosiaalisesti huippulahjakas. Hän paikkaa minun puutteitani, ja suhtautuu ymmärtäväisesti näihin äkillisiin force majeureihin. Mies ei siis tarvitse minua niihin sossimistilanteisiin mitenkään.  (Mitä mies tästä suhteesta saa, on minulle arvoitus, mutta 17 v se on minua kestänyt.)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yhdeksän