Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko esimies pakottaa yön yli kestävälle työmatkalle?

Vierailija
19.10.2014 |

Työskentelen valtiolla alempana toimihenkilönä, kuukausipalkka noin 3000 €. Voiko esimies todella pakottaa minut työmatkalle, jossa menee kaksi kokonaista työpäivää ja yksi yö? Työtehtävieni puolesta osallistumiseni ei ole pakollista, kyse on periaatteesta, että kaikkien tulee osallistua.

Kommentit (73)

Vierailija
1/73 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 13:10"]

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 11:41"]

Eikös ap kirjoittanut heti avauksessa että matka ei liity hänen työtehtäviinsä vaan sinne pitää osallistua vain jonkun työnantajan keksimän periaatteen takia. Kyllä työnantaja saisi tässä peiliin katsoa ja turha rutista jos työntekijöiden motivaatio alenee. Jos matka olisi ehdottoman tärkeä työtehtävien kannalta niin sitten ymmärtäisin pakon.

[/quote]

Matkan tarpeettomuus on vain ap:n tulkinta. Esimiehen mielestä osallistuminen voi olla tarpeellista esimerkiksi siksi, että kaikki työntekijät pysyvät ajan tasalla. Työnkuva voi myös muuttua työsuhteen aikana ja esimiehellä on direktio-oikeus.

[/quote]

En näe syytä kyseenalaistaa hänen tulkintaansa että hän ei tuntisi omia tehtäviään mitä niihin kuuluu. Jos kyseessä on koulutus tms.  joka on tulevaisuuden varalle mutta ei liity kiinteästi nykyiseen työhön tai siihen jo päätettyihin muutoksiin niin silloin matkan pitäisi olla automaattisesti vapaaehtoinen.

Vierailija
2/73 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jo on taas vaikeaa! Jos ei naisella ura torppaa kakaroihin ja niiden sairasteluihin, niin sitten on lauma elukoita, jotka ovat vähintään yhtä vaikeahoitoisia kuin nämä erityislapset.

Ei hyvää päivää. Ja on muuten ihan normaalia käyttää muuttofirmaa, nopeammin ja tehokkaammin ne muuton hoitavat kuin sekalainen kaljaa kittaava rempparyhmä.

Kaikki käytännön asiat ovat tilanteessasi ratkaistavissa, mutta kun ei löydy halua eikä osaamista, minkäs teet. Ehkä sun kannattais tähdätä irtisanomiseksi tulemiseen, sitten saisit hyysätä kissaasi kotona ja ansiosidonnainenkin lähtisi juoksemaan. Tommosia naisia ei tarvita työelämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/73 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 14:12"]

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 13:10"]

Eikös ap kirjoittanut heti avauksessa että matka ei liity hänen työtehtäviinsä vaan sinne pitää osallistua vain jonkun työnantajan keksimän periaatteen takia. Kyllä työnantaja saisi tässä peiliin katsoa ja turha rutista jos työntekijöiden motivaatio alenee. Jos matka olisi ehdottoman tärkeä työtehtävien kannalta niin sitten ymmärtäisin pakon.

[/quote]

Matkan tarpeettomuus on vain ap:n tulkinta. Esimiehen mielestä osallistuminen voi olla tarpeellista esimerkiksi siksi, että kaikki työntekijät pysyvät ajan tasalla. Työnkuva voi myös muuttua työsuhteen aikana ja esimiehellä on direktio-oikeus.

[/quote]

En näe syytä kyseenalaistaa hänen tulkintaansa että hän ei tuntisi omia tehtäviään mitä niihin kuuluu. Jos kyseessä on koulutus tms.  joka on tulevaisuuden varalle mutta ei liity kiinteästi nykyiseen työhön tai siihen jo päätettyihin muutoksiin niin silloin matkan pitäisi olla automaattisesti vapaaehtoinen.

[/quote]

Ai että koulutuksien pitäisi olla vapaaehtoisia, jotta työntekijä voi tehdä hamaan tappiin asti vain niitä tehtäviä, joista työhönotossa nimenomaan oli puhetta? Ehkä hei joskus 70-luvulla.

Vierailija
4/73 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 15:33"]

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 14:12"]

[/quote]

Ai että koulutuksien pitäisi olla vapaaehtoisia, jotta työntekijä voi tehdä hamaan tappiin asti vain niitä tehtäviä, joista työhönotossa nimenomaan oli puhetta? Ehkä hei joskus 70-luvulla.

[/quote]

Luepa uudelleen yllä oleva. Jos tehtävät muuttuvat, on siis menossa tai alkamassa joku projekti jonka seurauksena työnkuva muuttuu tai on päätetty että henkilö siirretään muihin tehtäviin niin tottakai silloin kouluttaudutaan uusiin tehtäviin. Mutta ei voida ajatella että ostetaanpa nyt tuollainen kurssi jos ehkä vaikka niitä taitoja joskus tarvittaisiin  ja pannaan nyt saman tien ihan koko porukka sinne mukaan vaikka kenties vain muutamalle on siitä ehkä hyötyä joskus monen vuoden päästä.

Vierailija
5/73 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
6/73 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
7/73 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen valtiolla henkilöstötehtävissä ja nykyisessä tilanteessa voin vannoa, että muita kuin pakkomatkoja ei tehdä. Eli olen hyvin skeptinen ap:n arviosta, että matka ei olisi tarpeellinen. Ehkä joskus 90-luvulla mukavuusmatkoja olikin, mutta koko sen 17 vuotta mitä minä olen ollut, hommaa on ajettu alas. Nykyään ei pääse "välttämättömilekään" reissuille. Ja ne vähäisetkin joutuu joskus perustelemaan tilintarkastajalle.

Vierailija
8/73 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, miten järjestät lemmikkiesi hoidon, jos esim. joudut sairaalaan?

Vierailija
9/73 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Vierailija
10/73 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vihaan työmatkoja, väkisin rutataan jengi jonnekkin maanääriin, pikkusen asiaa ja loppuaika ördäämistä. Ne on raskaita, tylsiä ja rasittavia, mielummin senkin ajan tekisin "oikeaa työtä".

Vierailija
11/73 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä delegoin ennakolta ärsyttävät työmatkat alaisille. Itse menen vain parhaisiin ja helpoimpiin kohteisiin

Vierailija
12/73 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työmatka tarkoittaa esimiehen kanssa matkustamista ja samassa huoneessa yöpymistä niin saattaa arveluttaa.

Vierailija
13/73 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

E

Vierailija
14/73 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just

Vierailija
15/73 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi määrätä virkamatkalle.

Vierailija
16/73 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkalla ei ole sen kanssa mitään tekemistä. Totta kai jos on esim. yh, asiassa voidaan etsiä muita ratkaisuja, mutta kyllä muuten. Virkamatkamääräys, päivärahat.

Vierailija
17/73 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi.

Vierailija
18/73 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei matka kelpaa? Ilmaista siideriä ja päivärahat juoksee.

Vierailija
19/73 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 10:04"]

Palkalla ei ole sen kanssa mitään tekemistä. Totta kai jos on esim. yh, asiassa voidaan etsiä muita ratkaisuja, mutta kyllä muuten. Virkamatkamääräys, päivärahat.

[/quote]

Mulla oli kerran kolmen päivän työmatka (Helsingistä Kuopioon), mutta koska olin yksinhuoltaja, olin yöt kotona ekä Kuopiossa hotellissa. Lensin siis kolmena aamuna Helsingistä Kuopioon ja iltakoneella Kuopiosta Helsinkiin. Aika raskasta, helpommallaolisi päässyt, jos olisin voinut olal yöt hotellissa.

Vierailija
20/73 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai voi. Itse olen kunnan palveluksessa, sama meillä. Työmatka on työtehtävä siinä missä muukin duuni.