Voiko esimies pakottaa yön yli kestävälle työmatkalle?
Työskentelen valtiolla alempana toimihenkilönä, kuukausipalkka noin 3000 €. Voiko esimies todella pakottaa minut työmatkalle, jossa menee kaksi kokonaista työpäivää ja yksi yö? Työtehtävieni puolesta osallistumiseni ei ole pakollista, kyse on periaatteesta, että kaikkien tulee osallistua.
Kommentit (73)
"Ilmeisesti sinulle on jotenkin mahdoton ajatus, että nykypäivänä voi oikeasti olla itseni kaltaisia luusereita, joilla ei kerta kaikkiaan todella ole ketään, keneltä pyytää apua"
Sinulla ei ole yhtäkään naapuria? Asut metsän keskellä? Et voi puhua naapureille koska et osaa puhua? Et voi koska et kehtaa? Meidän talon "sinkkumummot" laukkaavat melkein viikottain oven takana pyytämässä apua milloin mihinkin ja vaikka ovatkin vieraita niin aina on autettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä vihaan työmatkoja, väkisin rutataan jengi jonnekkin maanääriin, pikkusen asiaa ja loppuaika ördäämistä. Ne on raskaita, tylsiä ja rasittavia, mielummin senkin ajan tekisin "oikeaa työtä".
Korruptiomatkoiksikin näitä kutsutaan. Onneksi ovat taas luupin alla, asiat voidaan hoitaa videoneuvotteluina. Nykyään ei ole oikeastaan mitään syitä osallistua seminaareihin, symposiumeihin ja muille turhille asiakaspäiville, jotka tosiaan enimmäkseen sisältävät syömistä, juomista ja ördausta kestitsijän piikkiin.
Jotkut asiat voidaan hoitaa videoneuvotteluina, kyllä. Mutta esimerkiksi kaupanteossa ja yhteistyökuvioita luodessa henkilökohtaiset tapaamiset ja kontaktit eivät ole videoilla korvattavissa.
Kyllä, mutta siihen ei tarvita silloin koko osastoa sihteereineen ja yön kestäviä ryyppäjäisiä. 80-luku meni jo.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen valtiolla henkilöstötehtävissä ja nykyisessä tilanteessa voin vannoa, että muita kuin pakkomatkoja ei tehdä. Eli olen hyvin skeptinen ap:n arviosta, että matka ei olisi tarpeellinen. Ehkä joskus 90-luvulla mukavuusmatkoja olikin, mutta koko sen 17 vuotta mitä minä olen ollut, hommaa on ajettu alas. Nykyään ei pääse "välttämättömilekään" reissuille. Ja ne vähäisetkin joutuu joskus perustelemaan tilintarkastajalle.
Olen valtion hommassa ja matkat on nimenomaan täysin turhia joista ei jää mitään käteen. Aikuiset ihmiset käy "piirileikkimässä" työhyvinvoinnin nimissä.
Oletko jo aiemmin harrastanut seksiä esimiehesi kanssa? Miksei nyt sitten panohommat maistu?
Minä en myöskään ole suostunut mihinkään yön ylittämään matkaan esimiehen ehdotuksesta. Olen valtiolla vakituisena. Matkalla ei ole ollut työtehtäviä, vaan ne ovat olleet hömppäkoulutus-, virkistys- , ryyppyjuhla- ,kevätjuhla- , tyky- tai palkintomatkoja. Nuorempana olen ollut mukana, mutta oli tosi järkyttävää hoitaa juopuneita uimareita ulkosaaristossa. Ulkomailla olen valtion hienoissa juhlatiloissa itkenyt häpeästä suomalaisia kännisiä isoja miehiä. Ei koskaan enää. Syyksi olen sanonut pienet lapset. Juoppojen kuskaus ei kelpaa, sillä kaikki muut juovat ja syövät matkoilla aivan hirveästi. Minulla on sellainen ammatti ettei siitä voi oikein jäädä työttömäksi, eikä ketään saa tilalle, vaatii omat lisenssit ja koulutuksen. Matkoilla haluan itse valita seurani. Mieheni työmatkoilla voin käydä mukana, hän on samalla alalla kuten lähes kaikki läheiset tuttumme.
Lainaus:
"
Huhhuh... Koko työelämämme olemme joutuneet miehen kanssa sumplimaan ja joustamaan lasten ja eläinten hoidossa, koska molemmat työmme puolesta joudumme myös matkustamaan. Eipä ole ikinä tullut mieleen, että se olisi jotenkin työnantajan ongelma tai että voisin kieltäytyä kun en vaan halua matkustaa.
"
Onko mahdollista että olette valinneet sellaiset työt jossa joudutte matkustamaan? Alkuperäinen kirjoittaja nimen omaan oli valinnut työpaikan (ja sen mukaisen palkan jne) , jossa ei joutuisi matkustamaan. On suostunut viikonlopputöihín jne ja joustanut muuten.
Oisko nyt kyseessä kehittämispäivät, joille kaikkien tulee osallistua yhteishengen nimissä? Meillä niissä tehdään töitä 8 h päivässä, sen jälkeen on liikunnallista ohjelmaa ja illallinen. Vapaa-aika alkaa klo 21, silloin osa juo. Kahden hengen huoneet tulevat halvoiksi ja vähentävät noloja kännipanoja kollegoiden kesken.
Muutoin töissä on harvoin aikaa mihinkään toiminnan kehittämiseen, joten innolla osallistun.
Vierailija kirjoitti:
Entä voiko esimies pakottaa yöpymään esim.2 hengen huoneessa jonkun toisen kanssa? Minulla on joskus myös työmatkoja ja inhoan niitä kun en saa omaa huonetta ja yksityisyyttä, josta olen aivan riippuvainen. En osaa nukkua, jos joku puolituttu on siinä vieressä.
Mulle myös olis ihan mahdoton ajatus yöpyä kahden hengen huoneessa. En yövy niin tuttujen eikä puolituttujen eikä outojen kanssa. Ostaisin itselleni huoneen mieluummin. Jos siis olisi työmatkoja.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä majoitus oi olla kahden hengen huoneessa. Ei työnanataja ole velvollinen hommamaamaan mitään extrahintaista yhden hengen luukkua kenellekään.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 10:14"]
Entä voiko esimies pakottaa yöpymään esim.2 hengen huoneessa jonkun toisen kanssa? Minulla on joskus myös työmatkoja ja inhoan niitä kun en saa omaa huonetta ja yksityisyyttä, josta olen aivan riippuvainen. En osaa nukkua, jos joku puolituttu on siinä vieressä.
Suomessa on paljon tuota kummaa ajattelua että kaksi naista/miestä tai jopa isompi ryhmä voi jakaa huoneen/hytin. Se ei tosiaankaan ole kaikille ok.
Vierailija kirjoitti:
Ap, miten järjestät lemmikkiesi hoidon, jos esim. joudut sairaalaan?
Tätä minäkin mietin. Itsekin asun yksin, eikä ole lemmikkejä, koska kuka niitä hoitaisi jos sairastun. Minäkin käytin muuttaessani muuttopalvelua, mutta se oli hyvä kokemus, ja poistivat lamputkin.
Olettepa ilkeitä kirjoitti:
Onpa armotonta keskustelua. Tiedän että tämä keskustelu päättyi vuosia sitten, mutta ymmärrän 100% viestiketjun aloittajaa. Itsekin haluaisin ohittaa vastaavanlaisen "höpöhöpö-workshopin" yhteismajoituksessa (puhun ja kävelen unissani ja nukun muutenkin huonosti ja edellinen yö on jo menetty yliaikaisen herätyksen takia). Edes öiden pitäisi olla omaa aikaani, vaikka olen aikanani tehnyt myös tarpeeksi ylitöitä riittävästi myöhäsiltoja ja jopa yön yli (vaikka olen normaalina toimistoaikana periaatteessa töissä).
Ilkeitä ihmisiä, jotka eivät yhtään tajua introvertimpia ihmisiä, joille yksityisyys on tärkeää.
Juuri näin. Ymmärrän hyvin ap:ta, kun kerran koulutus ei ole tärkeä.
Vierailija kirjoitti:
No eiköhän kaikki tiedä että noilla reissuilla ei todellakaan nukuta... 😉
Jotkut asiat voidaan hoitaa videoneuvotteluina, kyllä. Mutta esimerkiksi kaupanteossa ja yhteistyökuvioita luodessa henkilökohtaiset tapaamiset ja kontaktit eivät ole videoilla korvattavissa.